• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » اظهارنظر تهیه‌کننده «مالاریا» راجع به کم و کاستی جشنواره فجر

    اظهارنظر تهیه‌کننده «مالاریا» راجع به کم و کاستی جشنواره فجر

    مسعود ردایی اعتقاد دارد روند اجرایی برگزاری این مناسبت فرهنگی با کم و کاستی‌هایی مواجه است.

    اظهارنظر تهیه‌کننده «مالاریا» راجع به کم و کاستی جشنواره فجر

    به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان؛ هر سال با نزدیک شدن به فرآیند اجرایی جشنواره فیلم فجر، بسیاری از صورت های معروف سینما راجع به چگونگی بهتر برگزار شدن آن نظرهای مختلفی می‌دهند. بعضی معتقدند روند اجرایی برگزاری این مناسبت فرهنگی با کم و کاستی‌هایی مواجه است و بعضی قوانین باید اصلاح شود.

    در این خصوص، یادداشت مسعود ردایی تهیه‌کننده «مالاریا» را که در اختیار گروه تحریریه سایت قرار داده هست، بخوانید.

    «تا چند صباح دیگر مقدمات برگزاری جشنواره فجر برگزار خواهد شد و دست اندرکاران برگزاری جشنواره و سازندگان آثاری که قرار است در سی و ششمین جشنواره فجر مورد ارزیابی قرار بگیرند، در تلاشند تا محصولی متفاوت عرضه نمایند و بر اساس یک سنت دیرینه معمولاً نقد و بررسی و ارزیابی چنین جشنواره‌هایی بعد از آخر مراسم جشنواره صورت می‌پذیرد و به همین علت چندان تاثیری در جشنواره‌ای که همان سال برگزار می‌شود ندارد در حالی که اگر قرار است نظراتی یا پیشنهاداتی جهت اصلاح روند اجرایی جشنواره داشته باشیم بهتر است از هم اکنون به طرق متفاوت آنان را در اختیار دست اندرکاران امور قرار دهیم.

    اظهارنظر تهیه‌کننده «مالاریا» راجع به کم و کاستی جشنواره فجر

    که در اینجا نگاهی داریم به چندین چالشی که جشنواره‌های فجر گذشته با آن مواجه بوده‌اند:

    دایره محدود داوران و لزوم گزینش چهره‌های جدید

    تجربیات حاصله از سی و پنج جشنواره گذشته حاکی از آن است که یکی از مهم‌ترین و چالش برانگیزترین بخش‌های جشنواره گزینش اعضای هئیت گزینش و داوران نهایی فیلمهاست که معمولاً در کمتر دوره‌ای توانسته مورد رضایت کامل خالقان آثار و منتقدین سینمایی واقع شود اگرچه هیچ کس نمی‌تواند مدعی باشد که جلب رضایت صد در صدی همگان در این مورد خاص امکان‌پذیر است ولی با پرهیز از تنگ نظری‌ها و گزینش بهترین‌ها از متخصصین صنوف مختلف، می‌توان رضایت اکثریت آثار منتخب را جلب نمود که جهت این کار می‌بایست قدری از دایره محدودی که جهت گزینش هیئت گزینش و داوران در نظر گرفته شده است است پا را فراتر نهیم و از چهره‌های تازه و در عین حال متخصص و مستقل دعوت کنیم.

    حتی می‌توانیم از سینماگران شناخته شده است و متبحر خارج از کشور نیز استفاده نماییم کما اینکه در بسیار از جشنواره‌های بین‌المللی از سینماگران ایرانی جهت حضور در هیئت‌های داوری استفاده می‌شود.

    مسعود ردایی اعتقاد دارد روند اجرایی برگزاری این مناسبت فرهنگی با کم و کاستی‌هایی مواجه است.

    محدود نمودن تعداد جوایز جشنواره

    تعداد زیاد جوایز اهدایی از اعتبار جشنواره می‌کاهد. در اکثریت جشنواره‌های بین‌المللی تعداد جوایز در بخش فیلم‌های بلند سینمایی به چند جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلنامه و بهترین بازیگر زن و مرد محدود می‌شود و جوایز فنی و تخصصی در جشنواره‌های خاص که به همین منظور برگزار می‌شود، اهدا می‌گردد. که یقیناً این کار هم بر ارزش و اعتبار جشنواره و کسانی که جایزه نصیبشان می‌شود، می‌افزاید و هم تا حدود زیادی از گلایه‌ها و اعتراضات بخش‌های تخصصی که آثارشان در یک جشنواره اختصاصی مورد ارزیابی دقیق و کارشناسانه قرار می‌گیرد، کاسته می‌شود.

    اصلاح ساختار تشکیلاتی و آئین نامه اجرایی

    یکی از چالش‌هایی که جشنواره فجر تاکنون با آن مواجه بوده هست، برخوردار نبودن از یک ساختار تشکیلاتی و آئین‌نامه اجرایی ثابت است که هر از چندگاه متاثر از تغییرات سیاسی در دولت‌های مختلف، سیاست‌های فرهنگ حاکم بر جشنواره هم دچار تغییرات اساسی می‌شود که وجود این تغییرات پیاپی خالقان آثار را با سردرگمی‌های عدیده‌ای مواجه می‌سازد.

    تبیین محتوایی بر اساس استراتژی کلان فرهنگی نظام

    نیازهای فرهنگی اجتماعی بلندمدت نظام، در برنامه‌ریزی‌های درازمدت که به وسیله مجمع تشخیص مصلحت نظام تهیه و از سوی مقام معظم رهبری تائید می‌شود، از پیش مشخص شده است است و باید در همایش‌های اختصاصی به اطلاع سازندگان فیلم‌ها به خصوص فیلمنامه‌نویسان رسانده شود تا آنچه تولید و عرضه می‌شود در تناقض با اهداف و استراتژی فرهنگی اجتماعی بلندمدت نظام نباشد. بدیهی است این عنوان در وقت خود و در خارج از وقت اجرای جشنواره و جهت تبیین فیلم‌ها از نگاه ملی در دوره بعد صورت خواهد گرفت.

    اظهارنظر تهیه‌کننده «مالاریا» راجع به کم و کاستی جشنواره فجر

    حذف برخوردهای سلیقه‌ای و مصلحتی

    از دیگر مواردی که معمولاً باعث رنجش پدیدآورندگان یک اثر هنری می‌شود، ارزیابی آثار به صورت سلیقه‌ای یا مصلحتی بدون توجه به جنبه‌های هنری و تخصصی آثار می‌باشد.

    با نگاهی به ادوار گذشته در‌می‌یابیم که بیشترین گلایه‌ها و نقدها به دست‌اندرکاران جشنواره‌ها از همین ناحیه بوده است و موارد آشکاری وجود داشته که تعدادی از آثار که هم مورد توجه سینماگران و هم با تحسین مردم مواجه شده‌اند به وسیله مسئولین جشنواره در مرحله نهایی حذف شده است است.

    مسعود ردایی اعتقاد دارد روند اجرایی برگزاری این مناسبت فرهنگی با کم و کاستی‌هایی مواجه است.

    سامان دهی توزیع بلیت‌های جشنواره

    اگرچه با عرضه اینترنتی بلیت‌های جشنواره در سال‌های اخیر تا حدود زیادی مسئله تهیه و توزیع بلیت مرتفع شده است است ولی هنوز تا مرحله اید‌ه‌آل فاصله زیادی داریم و بسیاری از کسانی که استحقاق دیدن و ارزیابی کردن آثار را دارند، نمی‌توانند در وقت و مکان مناسب شاهد این آثار باشند. با توجه به زیاد کردن و گسترش سالن‌های نمایش، سامان دهی و برنامه‌ریزی در این بخش کار چندان پیچیده‌ای به نظر نمی‌رسد.

    کم کردن تعداد نمایش‌های فیلم در ایام جشنواره

    یکی از سنت‌های غلط جاری در جشنواره‌های گذشته فجر که معمولاً سال به سال هم بر شمار آن افزوده می‌شود، نمایش بیش از حد و خارج از قاعده فیلم‌های تولید شده است در سالن‌های تخصیص داده شده است یافته جهت نمایش، در ایام جشنواره و همچنین خارج از سالن‌های نمایش پیش‌بینی شده است و در سالن‌های اختصاصی به وسیله نهادها و ارگان‌های خاص در وقت اجرای جشنواره و حتی خارج از آن می‌باشد. به گونه‌ای که عطش و انگیزه دیدن این فیلم‌ها در طول سال از بین می‌رود و رغبت عمومی جهت دیدن فیلم‌ها به حداقل می‌رسد و بیشترین خسارت چنین نمایش‌هایی متوجه تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران فیلمهاست که بعد از پشت سرگذاشتن انواع مسائل و مصائب توانسته‌اند تولید خود را در معرض ارزیابی کارشناسان و متخصصین و منتقدان سینمایی قرار دهند و اصلاً در هیچ یک از جشنواره‌های بزرگ دنیا هم سابقه ندارد که در وقت جشنواره فیلم‌ها به کرات به نمایش گذاشته شود.

    اظهارنظر تهیه‌کننده «مالاریا» راجع به کم و کاستی جشنواره فجر

    دوری از جو زدگی و غوغا سالاری

    یکی دیگر از آفت‌هایی که محصولات سینمایی و آثار عرضه شده است به جشنواره فجر را ترساندن کرده و می‌کند جوسازی‌های کاذب و غیرمنصفانه‌ای است که به خصوص در سال‌های اخیر با گسترش شبکه‌های اجتماعی و در اینترنت عده‌ای وقت طلب و ماجراجو حتی بدون اینکه فیلمی را به درستی دیده باشند با انواع سمپاشی‌های مغرضانه و با نشر و پخش شایعات بی‌اساس تیشه به ریشه یک فیلم می‌زنند و با جوسازی‌های کاذب ذهنیت عمومی جامعه و مسئولین را نسبت به آثار منحرف می‌نمایند. البته این جوسازی‌ها فقط در بعد منفی فیلم‌ها نیست گاهی اوقات با توجه به گرایشات جناحی خاصی که دارند یک فیلم سطح پایین و کم ارزش از نظر تخصصی و تکنیک‌های فنی هنری را آن چنان به عرش اعلی می‌رسانند که مخاطبان در هنگام تماشای آثار دچار سردرگمی و حیرت می‌شوند و آنچه در این میان قربانی می‌شود ارزیابی دقیق و اصولی آثار می‌باشد.

    مسعود ردائی
    تهیه‌کننده سینما

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: جشنواره فیلم | سینماگران | سینمایی | جشنواره | بهترین | جشنواره | برگزاری | نمایش | تخصصی

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب های زبان اصلی جامعه شناسی
  • خرید کتاب زبان اصلی فرانسه
  • کتاب های تجارت اورجینال
  • کتب حمل و نقل زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی ریاضیات کاربردی
  • کتاب های همایش ها اورجینال
  • خرید کتاب گیاه شناسی زبان اصلی
  • دانلود فایل های زبان اصلی رمز نگاری
  • هاردکپی کتاب های خانه داری
  • خرید کتاب زبان اصلی قانون
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>