• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » تفسیرآیات ۱۲۷-۱۲۹ سوره بقره

    تفسیرآیات ۱۲۷-۱۲۹ سوره بقره

    خواندن معنا و تفسير آيات قرآن كريم، به فهم درست آن و عملی كردن دستورات الهی در زندگی‌مان كمک می‌كند.

    تفسیرآیات 127-129 سوره بقره

    به گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ قرآن سر تا سر اعجاز در زندگی مادی و معنوی هست. اگر ما آن را با معرفت تلاوت کنیم، حتماً اثرات آن را خواهیم دید. جهت آگاهی‌ و فهم بهتر و بيشتر آيات قرآن كريم هر شب تفسير آياتی از اين معجره الهی را جهت شما آماده می‌كنيم. در این گزارش تفسیر آیات ۱۲۷-۱۲۹سوره بقره را می‌خوانید:

    وَإِذْ يَرْفَعُ إِبْرَاهِيمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَيْتِ وَإِسْمَاعِيلُ رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّكَ أَنْتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ ﴿۱۲۷﴾
    و هنگامى كه ابراهيم و اسماعيل پايه ‏هاى منزل [كعبه] را بالا مى ‏بردند [مى گفتند] اى پروردگار ما از ما بپذير كه در حقيقت تو شنواى دانايى (۱۲۷)

    عبارات مهم : خداوند – تفسیر
    رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَيْنِ لَكَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِنَا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَكَ وَأَرِنَا مَنَاسِكَنَا وَتُبْ عَلَيْنَا إِنَّكَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ ﴿۱۲۸﴾
    پروردگارا ما را تسليم [فرمان] خود قرار ده و از نسل ما امتى فرمانبردار خود [پديد آر] و آداب دينى ما را به ما نشان ده و بر ما ببخشاى كه تويى توبه‏ پذير مهربان (۱۲۸)
    رَبَّنَا وَابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِكَ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُزَكِّيهِمْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ﴿۱۲۹﴾
    پروردگارا در ميان آنان فرستاده‏ اى از خودشان برانگيز تا آيات تو را بر آنان بخواند و كتاب و حكمت به آنان بياموزد و پاكيزه‏ ارزش كند زيرا كه تو خود شكست‏ ناپذير حكيمى (۱۲۹)

    ابراهيم منزل كعبه را بنا مى كند
    از آيات متفاوت قرآن و احاديث و تواريخ اسلامى به خوبى استفاده مى شود كه منزل كعبه پيش از ابراهيم ، حتى از وقت آدم بر پا شده است بود، در آيه ۳۷ سوره ابراهيم از قول اين پيامبر بزرگ مى خوانيم : ربنا انى اسكنت من ذريتى بواد غير ذى زرع عند بيتك المحرم :(پروردگارا! بعضى از فرزندانم را در اين سرزمين خشك و سوزان در كنار منزل تو سكونت دادم ).
    اين آيه گواهى مى دهد موقعى كه ابراهيم با فرزند شيرخوارش اسماعيل و همسرش به سرزمين مكه آمدند اثرى از منزل كعبه وجود داشته است .
    در آيه ۹۶ سوره آل عمران نيز مى خوانيم : ان اول بيت وضع للناس للذى ببكة مباركا:(نخستين منزل اى كه به منظور پرستش خداوند براى مردم ساخته شد در سرزمين مكه بود)مسلم است كه پرستش خداوند و ساختن مركز عبادت از وقت ابراهيم شروع نگرديده بلكه قبلا و حتى از وقت آدم (عليه السلام ) بوده است .
    اتفاقا تعبيرى كه در نخستين آيه مورد بحث به چشم مى خورد نيز همين معنى را مى رساند آنجا كه مى گويد: به ياد آوريد هنگامى را كه ابراهيم و اسماعيل پايه هاى منزل (كعبه ) را بالا مى بردند، و مى گفتند: پروردگارا! از ما بپذير تو شنوا و دانائى (و اذ يرفع ابراهيم القواعد من البيت و اسماعيل ربنا تقبل منا انك انت السميع العليم ).
    اين تعبير مى رساند كه شالوده هاى منزل كعبه وجود داشته و ابراهيم و اسماعيل پايه ها را بالا بردند.
    در خطبه معروف قاصعه از نهج البلاغه نيز مى خوانيم : الا ترون ان الله سبحانه اختبر الاولين من لدن آدم صلوات الله عليه الى الاخرين من هذا العالم باحجار …فجعلها بيته الحرام …، ثم امر آدم و ولده يثنوا اعطافهم نحوه …
    (آيا نمى بينيد كه خداوند مردم دنیا را از وقت آدم تا به امروز به وسيله قطعات سنگى … امتحان كرده است ، و آن را منزل محترم خود قرار داده ، سپس به آدم و فرزندانش دستور داد كه به گرد آن طواف كنند).
    كوتاه سخن اينكه : آيات قرآن و روايات اين تاريخچه معروف را تاءييد مى كند كه منزل كعبه نخست به دست آدم ساخته شد، سپس در طوفان نوح فروريخت ، و بعد به دست ابراهيم و فرزندش اسماعيل تجديد بنا گرديد.
    در دو آيه اخير از آيات مورد بحث ، ابراهيم و فرزندش اسماعيل ، پنج تقاضاى مهم از خداوند دنیا مى كنند، اين تقاضاها كه به هنگام اشتغال به تجديد بناى منزل كعبه صورت گرفت به قدرى حساب شده است و جامع تمام نيازمنديهاى زندگى مادى و معنوى است كه انسان را به عظمت روح اين دو پيامبر بزرگ خدا كاملا آشنا مى سازد:نخست عرضه مى دارند: (پروردگارا! ما را تسليم فرمان خودت قرار ده ) (ربنا و اجعلنا مسلمين لك ).
    بعد تقاضا مى كنند (از دودمان ما نيز امتى مسلمان و تسليم در برابر فرمانت قرار ده ) (و من ذريتنا امة مسلمة لك ).
    سپس تقاضا مى كنند نحوه پرستش و عبادت خودت را به ما نشان ده ، و ما را از آن آگاه ساز)(و ارنا مناسكنا).
    تا بتوانيم آنگونه كه شايسته مقام تو است عبادتت كنيم .
    بعد از خدا تقاضاى توبه كرده ، مى گويند: (توبه ما را بپذير و رحمتت را متوجه ما گردان كه تو تواب و رحيمى ) (و تب علينا انك انت التواب الرحيم ) پنجمين تقاضاى آنها اين است كه :(پروردگارا! در ميان آنها پيامبرى از خودشان مبعوث كن ) (ربنا و ابعث فيهم رسولا منهم ).
    (تا آيات تو را بر آنها بخواند و كتاب و حكمت به آنان بياموزد و آنها را پاكيزه كند) (يتلوا عليهم آياتك و يعلمهم الكتاب و الحكمة و يزكيهم ).
    (چرا كه تو توانا هستى و بر تمام اين كارها قدرت دارى ) (انك انت العزيز الحكيم ).

    تفسیرآیات ۱۲۷-۱۲۹ سوره بقره

    نكته ها

    هدف بعثت پيامبران
    در آيات فوق بعد از آنكه ابراهيم و اسماعيل تقاضاى ظهور پيامبر اسلام را مى كنند سه هدف براى بعثت او بيان مى دارند: نخست تلاوت آيات خدا بر مردم ، اين جمله اشاره به بيدار ساختن انديشه ها در پرتو آيات گيرا و جالب و كوبنده اى است كه از مجراى وحى بر قلب پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) نازل مى شود و او به وسيله آن ، ارواح خفته را بيدار مى كند.

    (يتلو) از ماده (تلاوت ) در لغت به معنى پى در پى آوردن چيزى است و هنگامى كه عباراتى را پشت سر هم و روى نظام صحيحى بخوانند، عرب از آن تعبير به تلاوت مى كند، بنابراين تلاوت منظم و پى در پى مقدمهاى است براى بيدارى و ايجاد آمادگى ، براى تعليم و تربيت .
    سپس تعليم كتاب و حكمت را هدف دوم مى شمرد، به چه دلیل كه تا آگاهى حاصل نشود، تربيت كه مرحله سوم است صورت نمى گيرد،تفاوت (كتاب ) و(حكمت ) ممكن است در اين جهت باشد كه كتاب اشاره به كتب آسمانى است ، و ولی حكمت ، علوم و دانشها و رازها و علل و نتائج احكاماست كه از طرف پيامبر، تعليم مى شود.كه مسئله (تزكيه ) است بيان مى دارد.(تزكيه ) در لغت هم به معنى نمو دادن ، و هم به معنى پاكسازى آمده است .و به اين ترتيب تكامل وجود انسان در جنبه هاى علمى و عملى به عنوان هدف نهائى بعثت پيامبر، معرفى شده است است .

    اين نكته مخصوصا قابل توجه است كه علوم بشر محدود است ، و آميخته با هزاران نقطه ابهام و خطاهاى فراوان ، و از اين گذشته نسبت به آنچه را هم مى داند گاهى نمى تواند دقيقا اميدوار باشد به چه دلیل كه خطاهاى خود و ديگران را ديده است .اينجا است كه بايد پيامبران ، با علوم راستين و خالى از هر گونه اشتباه كه از مبدء وحى گرفته اند به ميان مردم بيايند، خطاهايشان را بر طرف سازند، آنجا را كه نمى دانند به آنها بياموزند و آن را كه مى دانند به آنها اطمينان خاطر دهند.موضوع ديگرى كه در اين رابطه مورد نیاز به يادآورى است اين است كه نيمى از شخصيت ما را(عقل و خرد) تشكيل مى دهد و نيمى را (غرائز و اميال ،) به همين دليل ما به همان اندازه كه نياز به تعليم داريم ، نياز به تربيت هم داريم ، هم خرد ما بايد تكامل يابد و هم غرائز درونى ما به سوى هدف صحيحى رهبرى شوند.لذا پيامبران هم معلمند، هم مربى ، هم آموزش دهنده اند و هم پرورش دهنده .

    خواندن معنا و تفسير آيات قرآن كريم، به فهم درست آن و عملی كردن دستورات الهی در زندگی‌مان كمک می‌كند.

    تعليم مقدم است يا تربيت ؟
    جالب اينكه در چهار مورد از قرآن مجيد كه مساءله تعليم و تربيت به عنوان هدف انبياء با هم ذكر شده است است در سه مورد تربيت بر تعليم مقدم شمرده شده است (سوره بقره آيه ۱۵۱ آل عمران ۱۶۴جمعه ۲) و تنها در يك مورد تعليم بر تربيت مقدم شده است است (آيهمورد بحث ) با اينكه مى دانيم معمولا تا تعليمى نباشد تربيتى صورت نمى گيرد.بنابراين آنجا كه تعليم بر تربيت مقدم شده است اشاره به وضع طبيعى آن است ، و در موارد بيشترى كه تربيت مقدم ذكر شده است گويا اشاره به مساءله هدف بودن آن است ، به چه دلیل كه هدف اصلى تربيت است و بقيه همه مقدمه آن است.

    پيامبرى از ميان خود آنها
    اين تعبير كه با كلمه (منهم ) در آيات فوق آمده اشاره به اين است كه رهبران و مربيان انسان بايد از نوع خود او باشند، با همان صفات و غرائز بشرى تا بتوانند از نظر جنبه هاى عملى ، سرمشقهاى شايسته اى باشند، بديهى است اگر از غير جنس بشر باشند نه آنها مى توانند دردها نيازها، مشكلات ، و گرفتاريهاى متفاوت انسانها را درك كنند و نه انسانها مى توانند از آنها سرمشق بگيرند.

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: خداوند | تفسیر | آیات قرآن | سوره بقره | آیات قرآن |

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب های زبان اصلی تربیت
  • خرید کتاب های زبان اصلی نقشه کشی
  • کتاب های تلویزیون و تصویری اورجینال
  • کتاب های احتمال اورجینال
  • دانلود منابع مرجع جبر کامپیوتر
  • دانلود فایل های زبان اصلی ترکیبیات
  • کتاب های اقتصاد اورجینال
  • خرید کتاب های تاریخ از آمازون
  • هاردکپی کتاب های اتوماسیون
  • خرید کتاب های زبان اصلی ارتباطات
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>