• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » وظيفه نسل حاضر در قبال غدير چيست؟

    وظيفه نسل حاضر در قبال غدير چيست؟

    هیجدهم ذی‌الحجه یادآور واقعه‌ای تاریخی است که در آن رسول خدا(ص) به امر خداوند متعال حضرت علی(ع) را به‌عنوان خلیفه و جانشین خود در منصب امامت و ولایت امت منصوب کرد.

    وظيفه نسل حاضر در قبال غدير چيست؟

    به گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛آنچه پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله در روز غدیر بر همه مسلمانان تكلیف فرموده اند. این است كه امیرالمؤمنین علی علیه السلام و ائمه از فرزندان ایشان تا حجة بن الحسن (عج) را مولای خویش بدانیم و قید غلامی ایشان را بر گردن انداخته، به لوازم آن مقید گردیم. متأسفانه آنچه از واقعه ی غدیر تا كنون، مورد فراموشی قرار گرفته، توجه مبحث ولایت امیرالمومنین (ع) است.

    از همان لحظات اولیه در سال دهم هجری بسیاری از مردم، منافقانه با امیرالمؤمنین (ع)دست بیعت دادند و آنگونه كه پیامبر صلی الله علیه و آله دستور فرموده بودند با دل و جان، دست و زبان، تسلیم علی بن ابی طالب علیه السلام نشده و به ولایت امام علی (ع)تن ندادند، هم اكنون كه ما در وقت ولایت آخرین وصی پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله قرار گرفته ایم باید منصفانه راجع به ی اوضاع خویش به داوری بنشینیم كه چقدر در انجام این وظیفه ی قلبی و جوارحی خود موفق بوده ایم؟ حداقل در روز غدیر كه متعلق به وجود مقدس ولی عصر (عج)است, چقدر از صاحب غدیر و حقوق ایشان یاد می شود؟ گاهی بی توجهی و غفلت شیعیان نسبت به ایشان چنین می نماید كه عهد پیامبر صلی الله علیه و آله در بین مسلمانان وقت غیبت هم به دست فراموشی سپرده شده است و در روز غدیر هم آن چنان كه شایسته هست، حق امام علیه السلام ادا نمی شود. با وجود اینكه جشن ها و مراسمی به مناسبت این روز برگزار می شود و این عید مورد اكرام و بزرگداشت قرار می گیرد ولی خبر غدیر كه همان فرمان ولایت حجة بن الحسن(عج) است در این وقت كاملاً مسكوت باقی می ماند و ما كه مدعی تشیع در وقت غیبت حضرت مهدی (عج)هستیم در پایبندی به مفاد این خطبه مرتكب قصور گشته ایم و چه بسا وظیفه ی خود را هنوز نشناختیه ایم.

    بنابراین كسی كه حضرت مهدی (عج) را مولای خود می داند همواره باید اعمال خویش را در جهت رضایت ایشان قرار داده و مورد بررسی قرار دهد كه مرتكب كوتاهی در ایفای نقش سر سپردگی نگشته و چیزی از حقوق ایشان را پایمال نكرده باشد.پس آنگاه كه دستان مبارك صاحب غدیر را از فراسوی قرنها می فشاریم باید بدانیم كه تبریكش به ما چه می گوید؟ این كاروان هزار و چهار صد ساله كه از گذرگاه پر خطر سقیفه عبور كرده از سپردن میراث جاودانه ی غدیر به دست ما چه انتظاری دارد؟باید بدانیم كه امروز پرچم سبز غدیر در دست صاحب آن حضرت بقیة الله (عج) بر بلندای تاریخ می درخشد و شیعه مكلف است كه با صدایی رسا اعلام كند كه اگر در روز غدیر سال دهم هجری در كنار بركه ای با علی علیه السلام دست بیعت داده است و شنیده است آنچه را كه پیامبرمان گفت و تسلیم شده است است به آن امری كه از جانب پرودگار آورد اینك با قلب و جان و زبان و دستش با یادگار غدیر و موعود غدیر هم پیمان می شود تا این نبأ عظیم را به نسلهای آینده برساند.

    وظيفه نسل حاضر در قبال غدير چيست؟

    هیجدهم ذی‌الحجه یادآور واقعه‌ای تاریخی است که در آن رسول خدا(ص) به امر خداوند متعال حضرت علی(ع) را به‌عنوان خلیفه و جانشین خود در منصب امامت و ولایت امت منصوب کرد، تا ترازو شاخص حاکم اسلامی جهت همه مسلمانان تبیین شود و در حافظه تاریخی بماند و چراغ راه امت پیامبر(ص) تا آخر باشد هر چند که بعد از رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) بخشی از مسلمانان به خبر این واقعه مومن ماندند و تا پای جان جهت تثبیت خبر غدیر تلاش کردند ولی بسیاری هم متوجه خبر آسمانی غدیر نشدند و با ذهن بشری خود به تحلیل واقعه پرداختند تا کارآمدی تدبیر الهی پیامبر اسلام در لابه‌لای هیاهوها دیده نشود و امت پیامبر از ثمره شیرین و گوارای آن بی‌بهره بمانند. واقعه‌ی غدیر از ابعاد متفاوت و از جهات متفاوت دارای درخشندگی خاصی در تاریخ اسلام از لحاظ سند، اطمینان از اصل و فرع آن، کثرت راویان و اعتماد بزرگان و علمای مسلمین، دارای قدرت و استحکامی بی‌نشیر است که در راس راویان نام اهل بیت رسول خدا(ص) یعنی علی و فاطمه و حسن و حسن علیه‌السلام می‌باشد. نزول آیه ۶۷ و ۳ سوره مائده در ارتباط با این مناسبت بزرگ است که بر طبق نظر مفسران نام‌آور شیعه و سنی، ارزش نزول این آیات مربوط به واقعه غدیر خم است
    .

    عبارات مهم : انقلاب اسلامی – ولایت فقیه
    علامه امینی در ابتدای جلد نخست الغدیر می‌فرماید:
    «در نظر خردمندان ارج و شرف هر چیز وابسته به نتیجه و به اندازه ثمر آن هست. مهم‌ترین مطلبیکه با توجه به نتیجه‌اش دارای موقعیت شایانی هست، آن بخش‌هایی است که پیدایش ادیان را نشان می‌دهد و مذاهب بر آن پایه‌گذاری مشده و سرچشمه‌ی عقاید ملت‌ها و جمعیت‌هایی قرار گرفته هست، از این رو این بخش از تاریخ که مبدا پیدایش اعتقادات و مقدسات ملت‌هاست به ابدیت راه جسته است و هیچ‌گاه تاریخ دنیا آن را فراموش نمی‌کند و با جاودانگی و همیشگی در سراسر دوران تظاهر می‌کند. داستان غدیر از بااهمیت‌ترین مباحث این بخش از تاریخ هست، لیکن مذهب آن ملت‌ها و طوایفی که آل رسول را پیروی کردند بر این واقعه پایه‌گذاری شده است است.»

    به عبارتی دیگر با فرارسیدن عید غدیر، این واقعه بزرگ تاریخی در اسلام دل‌ها متوجه یک امر مهم اعتقادی و اجتماعی و سرنوشت‌ساز در زندگی می‌شود که آن «ولایت و رهبری جامعه دینی» هست. در تاریخ اسلام دو اتفاق مهم و بزرگ تظاهر می‌کند که از یکی رسالت و از دیگری امامت به‌وجود آمد. نخستین اتفاق نزول وحی بر قلب مبارک پیامبر اسلام بود که رسالت پیامبر(ص) را در پی داشت و دومین اتفاق غدیر بود که امامت را به‌وجود آورد و در حقیقت ادامه رسالت بود یعنی روز غدیر همان قدر اهمیت دارد که روز بعثت در رسالت پیامبر اعظم.

    اهمیت این مطلب را از نزول آیه ۶۷ سوره مائده به‌خوبی درک می‌کنیم “یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرین»، پیامبر گرامی اسلام(ص) هم فرمان خداوند را ابلاغ کرد من کنت مولاه فعلی مولاه
    و لذا هنگامی پیامبر امر خداوند متعال را به امت ابلاغ کرد آیه ۳ سوره مائده نازل شد که: «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً» در دنیا امروز، زمینه و عطش فراوان جهت فهم دیقیق خبر غدیر و باز تعریف آن فراهم شده است است.

    انقلاب اسلامی ما و ثمرات بی‌شمار آن در داخل و خارج نگاه‌ها را متوجه مذهب تشیع که برگرفته از خبر غدیر است نموده هست. بر همه کسانی که تریبونی در اختیار دارند و شنونده‌ای، مخصوصا مبلغین و سخنرانان و مداحان گرانقدر مورد نیاز است که خبر غدیر را به جامعیت بیش تری به خاص جهت نسل جوان بازگو کنند و بعضی شبهات را که از ناحیه مغرضین و غافلین و جاهلین راجع به مساله ولایت مطرح می‌شود عالمانه پاسخ گویند.

    هیجدهم ذی‌الحجه یادآور واقعه‌ای تاریخی است که در آن رسول خدا(ص) به امر خداوند متعال حضرت علی(ع) را به‌عنوان خلیفه و جانشین خود در منصب امامت و ولایت امت منصوب کرد.

    پیام غدیر از منظر امام خمینی(ره)

    ولایتی که در غدیر است به معنای حکومت است نه معنای مقام معنوی، مساله، مساله حکومت هست. مساله سیاست است خدای تبارک و تعالی این حکومت و این سیاست را امر کرد که پیغمبر به حضرت امیر واگذار کند. صحیفه ج ۲۰ ص ۱۱۳-۱۱۵
    روز غدیر از بزرگ‌ترین اعیاد مذهبی هست، این عید عیدی است که متعلق مستضعفان هست. عید محرومان است عید مظلومان دنیا هست. عیدی است که خدای تبارک و تعالی به‌وسیله پیامبر اکرم (ص) جهت اجرای مقاصد الهی و ادامه تبلیغات و ادامه راه انبیاء، حضرت امیر را منصوب فرمودند. صحیفه ج ۱۹ ص ۱۶۳

    پیام غدیر از منظر مقام معظم رهبری

    عید غدیر را فرمودند «عیدالله الاکبر» از همه اعیاد در تقویم اسلامی این عید بالاتر هست، پر مغزتر هست، تاثیر این عید از همه اعیاد بیش‌تر هست. چرا؟ چون وظیفه امت اسلامی در زمینه‌ی هدایت در زمینه حکومت در این اتفاق غدیر معین شده است هست. حرفی نیست که بر طبق توصیه پیامبر اعظم در غدیر عمل نشد، پیغمبر هم طبق بعضی روایات خبر داده بود که عمل نخواهد شد ولی مسئله غدیر، مسئله ایجاد یک شاخص هست. یک معیار و میزان است تا آخر دنیا مسلمانان می‌توانند این شاخص را این معیار را جلوی خودشان قرار بدهند و وظیفه مسیر عمومی امت را معین کنند. ۱۵/۰۹/۱۳۸۸

    خصوصیت غدیر در مساله ولایت هست، آن عاملی که ضامن اجرای احکام هست، حکومت اسلامی و حاکمیت قران است والا اگر آحاد مردم، ایمان و عقیده و عمل شخصی داشته باشند لیکن حاکمیت چه در مرحله قانون‌گذاری و چه در مرحله اجرا در دست دیگران باشد، تحقق اسلام در آن جامعه به انصاف دیگران بستگی دارد. ۱۶/۰۱/۱۳۷۸

    پیام‌های دیگر غدیر به نسل امروز
    اسلام دین کامل و جامع است و برنامه‌ای مدون جهت اداره زندگی بشر در تمام عرصه‌های فردی و اجتماعی دارد و لذا «دین از سیاست جداناپذیر است» خبر جاودانه غدیر. تربیت انسان دینی نیاز به تاسیس یک جامعه دینی دارد و تاسیس آن فرایندی است که تنها از طریق حکومت دینی امکان‌پذیر است.

    وظيفه نسل حاضر در قبال غدير چيست؟

    انقلاب اسلامی کشور عزیزمان ایران به عنوان جلوه‌ای از عینیت و تحقق آرزوی بزرگ پیامبر در غدیر خم و نیز با اجرایی کردن نظریه حاکمیت ولایت فقیه به‌عنوان استمرار امامت کارآمدی دین را جهت اداره بشر اثبات نمود. غدیر مرکز ثقل تاریخی اندیشه سیاسی در اسلام و سند تاریخی تفکیک‌ناپذیری دین از سیاست هست. روش پیوسته دین در عرصه روابط اجتماعی ملت‌ها به‌ویژه ملت‌های مسلمان دعوت به اصول و مبانی یکسان هست. اگر خبر غدیر در صدر اسلام عملی می‌شد امامت امام معصوم و حاکمیت آن باعث ایجاد وحدت در امت پیامبر می‌شد و ثمره این وحدت رسید به آرمان‌شهری که خداوند متعال با حاکمیت دین وعده داده بود می‌شد.

    ما در وقت خود ثمره حاکمیت امامت را دیده‌‌ایم که جامعه‌ی ما از میان این همه طوفان ها، بحران‌ها و چالش‌های متفاوت که هر یک می‌توانست باعث گسیختگی ملت ما شود به سلامت عبور کرد و نمام تهدیدها با مدیریت ولایت فقیه به وقت تبدیل و ما امروز زمینه‌ساز باز تولید تمدن اسلامی با مرکزیت کشور عزیزمان ایران اسلامی هستیم. نظریه ولایت فقیه تضمین‌کننده حضور پیوسته دین در قلمرو زندگی بشر است و لذا ما دفاع نظری و عملی از ضرورت حضور انسان کامل در قلمرو زندگی انسان اثبات کننده حقانیت «غدیر» است.

    رسالت مهم انقلاب اسلامی کشور عزیزمان ایران به عنوان پیش‌درآمد انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج) استقرار عدالت است لیکن که عدالت علت تامه، معنویت در جامعه می‌باشد در صورت استقرار نسبی عدالت، جمهوری اسلامی مدل موفق از مدیریت دینی به شایستگی معرفت اسلام علوی و مبشر اسلام مهدوی خواهد بود. استقرار عدالت جوهره مهم خبر غدیر است در سایه حاکمیت انسان کامل. خبر غدیر به نسل ما این هست؛ سعادت و رستگاری جامعه انسانی تنها در گرو جاری شدن احکام الهی در تمامی زمینه های فردی و اجتماعی تحت زعامت و مدیریت انسان کامل و الهی است.

    انتهای پیام/

    هیجدهم ذی‌الحجه یادآور واقعه‌ای تاریخی است که در آن رسول خدا(ص) به امر خداوند متعال حضرت علی(ع) را به‌عنوان خلیفه و جانشین خود در منصب امامت و ولایت امت منصوب کرد.

    واژه های کلیدی: انقلاب اسلامی | ولایت فقیه | ولایت امام | مسلمانان | پیامبر | تاریخ | اسلام | پیامبر | تاریخی | اسلامی

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتب فولکلور زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی الکترودینامیک
  • کتب بیوشیمی زبان اصلی
  • خرید کتاب های بیماری های عفونی از آمازون
  • خرید کتاب های واژهنامه از آمازون
  • خرید کتاب های زبان اصلی کابالا
  • خرید کتاب های زبان اصلی روزنامه نگاری، رسانه
  • کتاب های لینوکس اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی ژورنال های علمی مشهور
  • خرید کتاب پایگاه های داده زبان اصلی
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>