• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » اخبار اقتصادی و سیاسی » وقتِ راستی‌آزمایی روحانی

    وقتِ راستی‌آزمایی روحانی

    انتخابات ۲۹ اردیبهشت | اعضای کابینه | اصلاح طلبان | اصلاح طلب | انتخابات | برنامه | معرفی | سیاسی | ایران

    وقتِ راستی‌آزمایی روحانی

    وقتِ راستی آزمایی روحانی

    عبارات مهم : انتخابات ۲۹ اردیبهشت – اعضای کابینه

    چند روز تا معرفی کابینه تازه دولت باقی مانده و همچنان بازار گمانه زنی ها در رابطه با وزرای احتمالی روحانی داغ هست. البته اخباری که از گزینش افراد در کابینه شنیده می شود، به زعم بسیاری از حامیان آقای روحانی خبرهای خوبی نیست، به چه دلیل که مغایر با وعده ها، مطالبه ها و شاخص هایی است که از دولت تدبیروامید انتظار می رود. هرچند بعضی نیز معتقدند آقای روحانی اهل قبول فشارهای اصولگرایان و مخالفان دولت نیست و کابینه ای در خور رأی ۲۴میلیونی ملت گزینش خواهد کرد. البته این یک روی سکه هست. اشخاص دیگری نیز هستند که نظر متفاوتی دارند.

    وقتِ راستی‌آزمایی روحانی

    مرتضی حاجی در آخرین بیانات خود به روزنامه کشور عزیزمان ایران گفت: «بحث اصلاح طلبان این است که می خواهند دولتی باشد که تعهداتی را که به مردم داده شده است عملی کند. آن کسی که رأی داده، به فرد رأی نداده؛ به شخصیتی که می خواهد این کارها را انجام دهد، رأی داده هست؛ اگر محقق نشود بی وفایی شده است و اعتبار آن رأی کمرنگ می شود. مردم باید احساس کنند در جهت همان مطالبات و وعده ها حرکت می شود. گزینش مدیران باید به گونه ای باشد که مردم این خبر را دریافت کنند که برنامه هایی که به آن رأی دادند، اجرایی می شود. بحث این نیست که اصلاح طلبان را در دولت قرار دهیم؛ ما چنین حرف و توقعی نداریم. باور شخصی من این است که اصلاح طلبی و اصلاحات در کشور انجام شود؛ مهم نیست چه کسی انجام می دهد.»

    جبران

    انتخابات ۲۹ اردیبهشت | اعضای کابینه | اصلاح طلبان | اصلاح طلب | انتخابات | برنامه | معرفی | سیاسی | ایران

    در بحث چینش کابینه و اخباری که در خصوص آن به گوش می رسد، نظرهای متفاوتی وجود دارد. قاسم میرزایی نیکو، نماینده اعتدالی مجلس دهم در همین باره به «آرمان» می گوید: «گمانه زنی ها و جوسازی های فراوانی وجود دارد، ولی من فکر می کنم قوه عاقله ای که دست به چینش کابینه می زند، حتما به این توصیه توجه خواهد داشت که باید در برابر مردم، حامیان، مسئولان نظام، گروه ها و تشکل هایی که جهت پیروزی روحانی تلاش کرده اند، پاسخگو بود. به عقیده من آقای روحانی باتوجه به همین عنوان لیستی مناسب و درخور گزینش خواهد کرد تا زحمت حامیان و رأی دهندگان نیز جبران شود و بتواند دربرابر آنها پاسخگو باشد.»

    پاسخگوی ملت

    بحث کابینه «فراجناحی» در حالی مطرح می شود که بسیاری معتقدند روحانی باید در اجرای برنامه های خود مدیر جمهور همه ملت باشد، ولی در گزینش روش ها، نیازمند کابینه ای است که با او همسویی دارد، به چه دلیل که مردم نیز به همین گفتمان و روش ها رأی داده اند. بنابراین گزینش کابینه ناهمسو با رأی ملت، تناقض بزرگی با حماسه ۲۹ اردیبهشت به حساب می آید. حشمت ا… فلاحت پیشه در همین جهت به «آرمان» می گوید: «کابینه در درجه اول باید با مدیر جمهور هماهنگ باشد.

    اگر وزیری با مدیر جمهور هماهنگ نباشد از همان ابتدای امر مسائل فراوانی را به همراه می آورد، به چه دلیل که در نهایت مسئول کارآمدی و عدم کارآمدی دولت، شخص مدیر جمهور است و اگر وزیری کار نکند، برنامه ای به ثمر ننشیند و مطالبات مردم پاسخ داده نشود، مسئولیت سنگینی با مدیر جمهور خواهد بود. اینکه مدیر جمهور جهت پیشبرد برنامه های خود چه برنامه ای را پیش بگیرد، باعث می شود که مسئولیت های او دوچندان شود. من اعتقاد دارم که به صورت «توصیه ای» می توان به آقای روحانی پیشنهاد داد چه شاخص هایی در کابینه لحاظ شود، ولی اینکه بعضی به او فشار می آورند که چه مصادیقی در کابینه به کار گرفته شود اشتباه است و مدیر جمهوری که زیر بار فشارها کوتاه بیاید، حتما مدیر جمهور ضعیفی است.»

    وقتِ راستی‌آزمایی روحانی

    راستی آزمایی!

    بحث گزینش کابینه ناهمسو با رأی مردم، نه تنها باعث می شود که دولت آسیب ببیند، بلکه بسیاری معتقدند مردم نیز از این عنوان متضرر می شوند و پیش از اینکه دولت شروع به کار کند آسیب هایی به مردم می زند که شاید به سختی قابل حل باشد. بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید نیز راجع به همین عنوان به «آرمان» می گوید: «ما هم شنیده ایم که خبرهای خوبی از کابینه به گوش نمی رسد، ولی منتظریم که فهرست کابینه اعلام شود تا ببینیم آیا در جهت همان شعارهای آقای روحانی است یا خیر. او در هیات دولت نیز وعده داد که کابینه باید مطابق مطالبات ۲۴میلیون رأی باشد. منتظر راستی آزمایی صحبت های آقای روحانی هستیم. اگر این اتفاق رخ ندهد، طبیعتا باعث دلخوردی، سرخوردگی و ناامیدی اعتبار اجتماعی خواهد شد.»

    انتخابات ۲۹ اردیبهشت | اعضای کابینه | اصلاح طلبان | اصلاح طلب | انتخابات | برنامه | معرفی | سیاسی | ایران

    زمینه بروز احمدی نژادها!

    انتخابات ۲۹ اردیبهشت از هر حیث انتخابات متفاوتی با دوران گذشته بود، به چه دلیل که مخالفان روحانی تمام عزم خود را جهت شکست روحانی به کار گرفته بودند ولی موفقیتی حاصل نکردند. از مدت ها پیش از انتخابات شاهد رفتارهای تبلیغاتی و همچنین تخریب علیه اصلاح طلبان بودیم، ولی در نهایت رأی مردم خلاف این کارهای بود.

    اکنون اگر پاسخ این اقبال مردم به خوبی داده نشود، ممکن است در درازمدت آسیب های جدی و جبران ناپذیری وارد سازد. نعمت احمدی، حقوقدان نیز در همین رابطه به «آرمان» می گوید: «اخباری که از کابینه به گوش می رسد، تاحدی ناامید کننده هست. حتی گفته می شود که آقای روحانی پاسخگوی بزرگان اصلاحات هم نیست. در واقع این رویکرد اشتباهی است که یک شخص از نردبان اصلاح طلبان بالا برود و جهت اصولگرایان و مخالفان دولت کابینه را چینش کند که مسائل بسیاری جهت همین دولت به وجود آورده بودند. به نظر من این عنوان بسیار ناامیدکننده هست. اگر کابینه به همین صورتی باشد که خبرهای آن شنیده می شود، پیداست که با یک دلسردی روبه رو می شویم که در شورای اول شهر رخ داد. مردم به اصلاح طلبان اقبال کردند و آنها را گزینش کردند ولی عملکرد آنها در شورا مناسب نبود و باعث شد از دل آن احمدی نژاد پدید آید.»

    وقتِ راستی‌آزمایی روحانی

    احمد مازنی، نماینده اعتدالی مجلس دهم نیز به «آرمان» توضیح می دهد: «نخستین مساله جهت دولت، بحث امنیت پایدار هست؛ یعنی باید شرایطی فراهم شود که جهت سرمایه گذاران، اهالی فرهنگ، فضای کسب وکار و دیگر کنشگران، فضای عمل فراهم شود، روابط بین الملل به سمت تنش زدایی برود و آسیب های اجتماعی نیز کم کردن یابد. مجموعه این موضوعات، امنیت پایدار هست. این در شرایطی محقق می شود که هماهنگی و اجماع نسبی میان دولت و ارکان کشور وجود داشته باشد و همچنین عهد و پیمانی که میان مردم و مدیر جمهور بسته شده، اجرا شود. هنگامی یک رویکرد و گفتمان مورد گزینش مردم قرار گرفته، لاجرم باید سیاست ها و مهره هایی که گزینش می شوند، وفادار به عهدی باشند که با مردم بسته شده است هست. بااهمیت ترین آزمون دولت، چینش کابینه است که باید متناسب با شعارها باشد، لیکن ممکن است اعتماد مردم را مورد آسیب قرار بدهد.»

    نقش مجلس

    پیش از این در سال ۹۴ مردم مجلس اعتدالی دهم را جایگزین تندروها و دلواپسان مجلس نهم کردند. اکنون انتظار می رود که این مجلس مطابق میل مردم واکنش‌ کند و اگر کابینه دولت مطابق رأی اکثریت بود، با آن همکاری و تعامل کنند. از سوی دیگر اگر در چینش کابینه، نظر ملت لحاظ نشده بود، نمایندگان آنها تلاش کنند که این عنوان اصلاح شود و هیات وزیران در خور برنامه ها و وعده های آقای روحانی گزینش شود. غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، سخنگوی فراکسیون مستقلین نیز به «آرمان» گفت: «با کسی تعارف نداریم. ما در مجلس نشسته ایم تا پیگیر خواست مردمی باشیم که ما را گزینش کرده اند. مردم فریب وعده های هیچ شخصی را نخورده اند و قرار نیست مجلس اجازه دهد مطالبات مردم پایمال شود. اگر حتی به فرض آقای روحانی نیز که منتخب مردم است قصد داشته باشد کابینه ای گزینش کند که با وعده ها و مطالبات مردم در تناقض هست، ما در مجلس چنین اجازه ای نخواهیم داد.»

    لزوم تحول در کابینه

    علی صوفی وزیر دوران اصلاحات درگفت وگو با «آرمان» اعلام کرد: مسئولیت کابینه متوجه آقای روحانی هست؛ از سوی دیگر اصلاح طلبان نیز به علت حمایت از روحانی در انتخابات اخیر در برابر اعتماد مردم به دعوتشان مسئولیت دارند. مطالبه مردم این است که کابینه ای در سطح شعارهای آقای روحانی در انتخابات به مجلس معرفی شود. بعضی تلاش می کردند در دولت اول روحانی گفتمان تازه را جایگزین گفتمان اصلاح طلبان کنند که با شکست روبه رو شد و شاهد بودیم روحانی با گفتمان اصلاحات و سپردن ستادهای انتخاباتی خود به اصلاح طلبان به پیروزی رسید. در نتیجه انتظار این است که روحانی تحولات اساسی و همسو با شعارهای خود را در کابینه ایجاد کند.

    تفاوت

    صادق زیباکلام نیز در همین ارتباط به «آرمان» گفت: روحانی قانونا باید کابینه را به مجلس معرفی کند و به اعتقاد من تفاوتی در معرفی وزیر اصلاح طلب یا اصولگرا وجود ندارد. چه تفاوتی دارد که عبد ا… نوری وزیر کشور باشد یا رحمانی فضلی؟ مسائل اساسی در ساختار اداری کشور عزیزمان ایران است که ارکان متفاوت این حق را جهت خود در نظر می گیرند سهمی از دولت داشته باشند. به نظر من کابینه فراجناحی معنایی در ادبیات سیاسی ندارد و از این رو در کشور عزیزمان ایران نیز معنا نخواهد داشت.

    حق روحانی

    احمدشیرزاد در این رابطه به «آرمان» گفت: قطعا تغییرات در کابینه دوازدهم ایجاد خواهد شد. نباید حضور یک وزیر اصولگرا در کابینه دوازدهم را به معنای ماهیت اصولگرایی کابینه تعبیر کرد. روحانی تلاش دارد افرادی را در کابینه روی کار آورد که با او همراه باشند و هیچ دلیلی ندارد وزرایی را روی کار بیاورد که با خط مشی سیاسی و فرهنگی او مغایرت دارند. روحانی در دولت یازدهم، در بعضی از استان ها که به گونه ای غیررسمی مقرراتی فراتر از قانون در نظر گرفته می شد، مقابله کرد به همین علت مجلس باید وزرایی را پذیرا شود که با مدیر جمهور هم نظر و هم مسیر باشند.

    وزرا و رأی ۲۴میلیونی

    غلامرضا حیدری، نماینده پایتخت کشور عزیزمان ایران در این ارتباط به «آرمان» گفت: برکلمه فراجناحی بودن نقدهایی وارد هست. اگر منظور از فراجناحی بودن این است که شخصی چند نبش داشته و بدون هویت باشد، امر نامطلوبی هست، ولی آنچه در سطح وزیر، نماینده مجلس و مقامات سطوح بالا دارای اهمیت هست، هویت و چارچوب سیاسی هست. ممکن است این افراد به پایگاه های متفاوت سیاسی متعلق باشند، ولی آنچه در این راستا اهمیت دارد کاردان بودن و رویکردی است که باید مبتنی بر۲۴میلیون رأی داده شده است به آقای روحانی باشد. البته طبیعی است که مدیر جمهور منتخب همه ملت است و وزرای منتخب نیز همانند نمایندگان مجلس خدمتگزار همه ملت هستند و انصاف، جوانمردی و تدبیر نیز این است که آقای روحانی اعضای کابینه خود را به گونه ای گزینش کند که بتواند پاسخگوی مطالبات حامیان و رأی دهندگان خود باشد. اگر مساله به گونه دیگری رقم بخورد باید منتظر ماند تا وزرا معرفی شوند و نمایندگان بنا به سوگندی که خورده اند، وزرا را ارزیابی کنند و اگر وزیری را مناسب ندیدند طبیعتا رأی نخواهند داد، چون عقد اخوت نمایندگان با شخص نیست، بلکه با منافع ملی کشور است.

    اخبار سیاسی – آرزوی بزرگ

    واژه های کلیدی: انتخابات ۲۹ اردیبهشت | اعضای کابینه | اصلاح طلبان | اصلاح طلب | انتخابات | برنامه | معرفی | سیاسی | ایران

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب بیهوشی و مراقبتهای ویژه زبان اصلی
  • منابع اورجینال مقاومت مصالح
  • خرید کتاب های سرد سازی از آمازون
  • دانلود منابع مرجع تغذیه
  • خرید کتاب زبان اصلی نوسازی و طراحی داخلی
  • خرید کتاب های طب چینی از آمازون
  • خرید کتاب های بیوانفورماتیک از آمازون
  • کتاب های تلویزیون و تصویری اورجینال
  • منابع اورجینال سیستم عامل
  • خرید کتاب جبر زبان اصلی
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>