• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » نباید کارهای خشن به بانوان واگذار شود ، زنان در اسلام به گلی خوشبو تشبیه شده‌اند

    نباید کارهای خشن به بانوان واگذار شود ، زنان در اسلام به گلی خوشبو تشبیه شده‌اند

    حجت الاسلام موسوی اسلام شناس و استاد دانشگاه، راجع به تفاوت نگاه اسلام و غرب به بانوان می‌گوید.

    نباید کارهای خشن به بانوان واگذار شود ، زنان در اسلام به گلی خوشبو تشبیه شده‌اند

    به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان؛ اسلام در همان ابتدای حیات خود و در عصر جاهلیت، یعنی زمانی که ارزش زنان به پایین‌ترین حد خود رسیده بود، با نگاه خود به زنان توانست شخصیت این گروه جامعه را احیا کند.

    نگاه متفاوت اسلام به زنان و توجه به آنان در هیچ فرهنگی یافت نمی شود و بانوان با دستورات اسلام به مدارج رفیع علمی و معنوی در طول تاریخ رسیدند. ولی در بعضی موارد نگاه اسلام به بانوان جهت جامعه اسلامی به صورت صحیح تشریح نشده است و برداشت های غلطی در این امر وجود دارد. به همین علت و جهت کنکاش زیاد در مورد نگاه اسلام به زن با حجت الاسلام موسوی به گفتگو نشسته‌ایم.

    نباید کارهای خشن به بانوان واگذار شود ، زنان در اسلام به گلی خوشبو تشبیه شده‌اند

    محورهای مهم این گفتگو به شرح زیر است:

    زن و مرد تفاوتی در جایگاه معنوی در پیشگاه خداوند ندارند/ نگاه غرب به زن نگاه اقتصادی است/ در اسلام زنان به منزله گلی خوشبو تشبیه شده‌اند/ کارهای سخت را نباید به بانوان داد/ در غرب بسیاری از زنان نسبت به نگاه جامعه به خود معترض هستند/ هر محدودیتی جهت انسان بد نیست/ قرار نیست هر كار سختی که مردان در جامعه انجام می‌دهند، زنان نیز انجام دهند/ نباید کارهای خشن به بانوان واگذار شود/ جهاد زن خوب شوهرداری است/ در سال‌های گذشته به مقوله فرهنگ در دانشگاه‌ها توجه نشده است

    حجت الاسلام موسوی اسلام شناس و استاد دانشگاه، راجع به تفاوت نگاه اسلام و غرب به بانوان می‌گوید.

    در ادامه مشروح اين گفتگو را بخوانيد:

    مهمترین هنر زن از نظر اسلام این است که انسان های بزرگ پرورش دهد

    نگاه اسلام به نیمی از جامعه یعنی زنان چگونه است؟ غرب از چه دریچه‌ای به زن نظر دارد؟

    عبارات مهم : جامعه اسلامی – دانشگاه
    وقتی آیات قرآن را بررسی می کنیم، به این نتیجه می رسیم که هیچ تفاوتی در جایگاه و آن منزلگاهی که جهت انسان در نظر گرفته شده، میان زن و مرد نیست. جهت مثال در سوره مبارکه «نحل» خداوند کریم می فرماید: هرکسی که ایمان داشته باشد و عمل صالح انجام دهد، ما او را زنده می کنیم به یک زندگی پاکیزه و پر از شادابی و لذت و ما آنها را به عالی ترین شکل پاداش می دهیم.

    اما هنگامی به غرب نظر می‌کنیم، آنها از زن زیاد به عنوان یک ابزار جهت به دست آوردن سود اقتصادی استفاده می کنند؛ یعنی زنان به عنوان یک کالا استفاده می‌شوند. حتی در بعضی از کشورهای غربی بانوان در ویترین قرار داده می شوند و در واقع کالایی می شوند که دیگران آنها را می پسندند و می خرند یا تبلیغات رسانه ای کار بانوان هست. ولی در اسلام زنان به منزله گلی خوشبو تشبیه شده است اند و پهلوان نیستند. یعنی کارهای سخت و پرتلاش را نباید به زن ها داد. این قشر مهم جامعه زیاد باید کارهای فکری انجام دهند. مهمترین وظیفه ای که جهت زن ها در اسلام مقرر شده است این است که همسر خوبی جهت شوهران خود باشند و البته مادر خوبی جهت فرزندان. مهمترین هنر زن از نظر اسلام این است که انسان های بزرگ پرورش دهد. بعد جایگاهی که اسلام جهت زنان درنظر می گیرد، بسیار رفیع هست. خداوند انسان را خلیفه خود در زمین قرار داده است و به هیچ عنوان در این امر جنسیت مطرح نیست. در بعد معنوی هیچ تفاوتی بین جایگاه مرد و زن نیست.

    نباید کارهای خشن به بانوان واگذار شود ، زنان در اسلام به گلی خوشبو تشبیه شده‌اند

    پس این نگاه منفی و غلط از کجا نشأت گرفته شده است است که زن غربی آزادتر زندگی می‌کند و جایگاهش بالاتر است؟

    حجت الاسلام موسوی اسلام شناس و استاد دانشگاه، راجع به تفاوت نگاه اسلام و غرب به بانوان می‌گوید.

    این یک برداشت اشتباه از فرهنگ غرب هست. اتفاقاً در غرب نیز بسیاری از زنان به نگاه جامعه خود در این امر معترض هستند. در ضمن هر نوع محدودیتی بد نیست. به عنوان مثال انسان در بیرون از منزل کفش می‌پوشد. کفش محدودیت است ولی فایده‌های فراوانی جهت ما دارد. یا بسیاری از دستورات دکتر جهت بیمار محدودیت ایجاد می کند، ولی آن محدودیت فایده های بسیار دارد.

    نباید کارهای خشن به زن ها واگذار شود

    برخی از بانوان در جامعه دارای مشاغل سخت و سنگینی هستند که به نظر می رسد با روح یک بانو در تضاد هست. آیا زنان می توانند همچون مردان جامعه جهت خود هر شغلی گزینش کنند؟

    خداوند در قرآن می فرماید: هنگامی انسان را آفریدم، از روح خود در آن دمیدم. چه مرد و چه زن. بعد زنان و مردان از جایگاه علمی و عرفانی در درجه یکسانی برخوردارند. ولی این سخن به آن معنی نیست که هر کاری که مردان در جامعه انجام دادند، بانوان نیز آن کار را انجام دهند. به عنوان نمونه بانویی که راننده کامیون است اگر چرخی از آن ماشین سنگین پنچر شود، چطور می خواهد به پنچری چرخ اقدام کند.

    نباید کارهای خشن به بانوان واگذار شود ، زنان در اسلام به گلی خوشبو تشبیه شده‌اند

    نباید کارهای خشن به زن ها واگذار شود. در روایات اسلامی آمده است که کارهای خشن را به بانوان واگذار نکنید و حوادث وحشتناک را نیز به گوش آنها نرسانید؛ چون روح آنها لطیف هست. نبايد اين كارها انجام شود تا بتوانند انسان‌هایی با کمالات تربیت کنند. اگر روح بانوان زمخت و خشن شود، دیگر نمی‌توانند در تربیت انسان‌ها موفق باشند. اصلا علت اینکه به بانوان گفته شده است است در منصب قضاوت ننشینند، چیست؟ چون در قضاوت، انسان همواره با جنایتکاران برخورد دارد و این کار روح زن را جریحه دار می کند. در واقع این کار یک امتیاز بزرگ جهت بانوان هست. زن ها باید به سمت کارهایی بروند که با روحیاتشان تناسب داشته باشد؛ مثل تدریس یا علوم پزشکی مربوط به بانوان. یا کارهای دیگر که با شأن آنها همسان باشد.

    جهاد زن خوب شوهرداری است

    لطفا معنی این جمله را بگویید: «اسلام برابری زن و مرد را از حیث ارزش های انسانی قبول دارد ولی از لحاظ وظایف خیر».

    تفسیر این جمله در صحبت های قبلی بنده بود. در واقع زنان و مردان از وظایف یکسان در جامعه برخوردار نیستند و وظیفه هر کدام متفاوت هست. مهمترین وظیفه زن مسلمان را با داستانی از رسول خدا (ص) نقل می کنم:

    گروهی از زنان نزد پیامبر خدا آمدند و از ایشان درخواست کردند تا جهت جهاد به میدان جنگ بروند. رسول خدا (ص) در اینجا جمله‌ای معنادار فرمودند که جهت تمام نسل‌ها کاربرد دارد. ایشان فرمودند: جهاد زن خوب شوهرداری هست. بحث تربیت انسان های بزرگ از دیگر وظایف زنان است.

    یکی از چالش‌های مهم جامعه امروز رابطه دختر و پسر در جامعه و بخصوص در محیط دانشگاه هست. نگاه اسلام به این مقوله چیست؟

    بسیار پرسش مهمی است و ما به صورت مفصل در دانشگاه به آن می پردازیم. هنگامی به قرآن نظر می کنیم پاسخ این پرسش را پیدا می کنیم. به عنوان نمونه در داستان حضرت موسی(ع) و دختران شعیب، حضرت موسی نزد آن دو دختر رفت و به سخن گفتن پرداخت. موسی در آنجا گفت: آیا می توانم جهت شما کاری کنم؟ دختران گفتند: بله؛ ما جهت سیراب کردن گوسفندان خود نیاز به آب داریم، ولی مردان زیادی در کنار چاه هستند. این عنوان نشان دهنده این است که عفت بانوان باید هر لحظه رعایت شود. در اینجا موسی (ع) به آنها کمک کرد. سپس دختران شعیب با حضرت موسی(ع) سخن گفتند. بعد این عنوان نشان می دهد که صحبت اگر معمولی و بدون ناز و ادا باشد، اشکالی ندارد. اگر سخن گفتن دختر و پسر ضرورت داشته باشد، اشکالی در کار نیست.

    به مقوله فرهنگ در دانشگاه ها خوب توجه نشده است

    امروز اوضاع دانشگاه های ما از لحاظ فرهنگی و رابطه میان دختران و پسران چگونه است؟

    به نظر بنده مدیران و مسئولان آموزش عالی و دانشگاه ها باید دقت بیشتری در اجرای برنامه های فرهنگی داشته باشند. من می گویم که هنگامی اوضاع فعلی جامعه را در نظر می گیریم، جوانان کمترین تقصیر را دارند. اگر باغبان خوب به باغ خود پیگیری نکند و آن باغ آفت زند، ما نباید درخت را سرزنش کنیم. امروز باغبان جامعه همان مسئولان فرهنگی هستند. این عنوان نیاز به ریشه یابی دارد. در سال‌های گذشته متاسفانه به مقوله فرهنگ در دانشگاه ها خوب توجه نشده است و هم اکنون نیز همین هست. اصلا ماهیت انقلاب ما فرهنگی هست. ما باید در حل مسائل فرهنگی از مساجد خوب استفاده کنیم. متاسفانه مدیریت موازی در کشور وجود دارد. ما باید در این امر منسجم واکنش‌ کنیم.

    مقام معظم رهبری در سخنان خود فرمودند: من در پیشگاه خداوند در روز قیامت احتجاج می کنم و می‌گویم که من عالی ترین افراد را در شواری عالی انقلاب فرهنگی قرار دادم. این توصیه مهمی است که اگر همه خوب کار کنند، ما حصل آن در جامعه جوانان با نشاط خواهند شد. جوانان با استعداد ایرانی می توانند دنیا را تکان دهند. متاسفانه در کشور ما همتی جهت جذب جوانان وجود ندارد.

    امروز دختران ما زمانی که از دانشگاه خارج می شوند، چه اندوخته فرهنگی دارند؟

    از نظر علمی اندوخته ایجاد می‌شود؛ ولی متاسفانه در بعد فرهنگی اینگونه نیست و متاسفانه ما کم کردن سطح فرهنگی داریم و بیشترین نقص برمی گردد به برنامه‌ریزان این حوزه.

    نقش امام رضا (ع) در وحدت همه فرقه ها، بی‌بدیل است

    در آستانه میلاد امام رضا (ع)هستیم. چند جمله ای در مورد نقاط برجسته زندگی ایشان بفرمایید.

    امام رضا (ع) با لقب عالم آل محمد (ص) مشهور هستند. به علت اینکه مناظرات فراوانی با دانشمندان متفاوت داشتند و در همه مناظرات سربلند بیرون آمدند.

    نکته مهم این است که امام رضا (ع) در روایات ما از جایگاه والایی برخوردار هست. طوری که روایات زیادی است که ثواب زیارت امام هشتم از زیارت امام حسین (ع) زیاد هست. بنده هنگامی جهت نخستین بار این حدیث را دیدم تعجب کردم. این نشان دهنده ارزش و جایگاه ایشان هست. نقش امام رضا (ع) در وحدت همه فرقه ها، بی‌بدیل است.

    ما شیعه بودن خود را تا حد زیادی مدیون امام هشتم هستیم

    لطفا در مورد تاثیر امام رضا (ع) در ایجاد علاقه و محبت به اهل بیت (ع) در میان ایرانیان توضیح دهید.

    امام رضا (ع) تا جایی که توان داشت، فرهنگ اهل بیت را در میان ایرانیان گسترش داد؛ یعنی ما شیعه بودن خود را تا حد زیادی مدیون امام هشتم هستیم و بعد امامزاده هایی که با دستور ایشان در کل کشور عزیزمان ایران پخش شدند. ایشان با این دستور کاری دراز مدت انجام داد. امام رضا (ع) به شاگردان و اطرافیان خود می‌گفتند که در کشور عزیزمان ایران بمانید و با آنها وصلت کنید و فرهنگ اهل بیت (ع) را در این سرزمین ترویج دهید. در روایات است که ایرانی ها گروهی هستند که به یاری پیامبر اسلام می شتابند و امام رضا (ع) در ترویج فرهنگ اسلامی نقش اساسی داشتند.

    لطفا سخن پايانی خود را بگویید.

    ممنون از شما. دهه کرامت را به مردم سرزمینم و همچنین همه شیعیان دنیا تبریک می گویم.

    گفتگو از محمدرضا فلاحی

    انتهای پيام/

    واژه های کلیدی: جامعه اسلامی | دانشگاه | دختران | دانشگاه | مردان | فرهنگ | اسلام | خداوند | اسلامی

    نباید کارهای خشن به بانوان واگذار شود ، زنان در اسلام به گلی خوشبو تشبیه شده‌اند

    نباید کارهای خشن به بانوان واگذار شود ، زنان در اسلام به گلی خوشبو تشبیه شده‌اند

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب های انرژی های تجدید پذیر از آمازون
  • هاردکپی کتاب های هندسه و توپولوژی
  • خرید کتاب زبان اصلی سیاست
  • خرید کتاب های خون شناسی و سرطان از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی انسانشناسی تحول
  • خرید کتاب های خارجی از آمازون
  • دانلود منابع مرجع هنر ارتباطات
  • خرید کتاب سخنرانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی باغبانی
  • خرید کتاب های زبان اصلی تئوری الاستیسیته
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>