• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » اخبار اقتصادی و سیاسی » بن سلمان شاه واقعی در عربستان است/ سعودی‌ها مخالف گفت‌وگو هستند ، موسویان

    بن سلمان شاه واقعی در عربستان است/ سعودی‌ها مخالف گفت‌وگو هستند ، موسویان

    نشست سانفرانسیسکو با عنوان “بررسی معادلات تازه استراتژیک بین ایران، عربستان و آمریکا” برگزار شد. 

    بن سلمان شاه واقعی در عربستان است/ سعودی‌ها مخالف گفت‌وگو هستند ، موسویان

    موسویان: بن سلمان شاه واقعی در عربستان است/ سعودی ها مخالف گفت وگو هستند

    عبارات مهم : برنامه هسته ای ایران – ایران و عربستان

    نشست سانفرانسیسکو با عنوان “بررسی معادلات تازه استراتژیک بین ایران، عربستان و آمریکا” برگزار شد.

    به گزارش ایسنا، این نشست با حضور جسیکا ماتیو، رییس سابق موسسه مطالعاتی کارنگی و مدیرپیشین شورای امنیت ملی و دیپلمات پیشین وزارت خارجه آمریکا، سید حسین موسویان، پژوهشگر ارشد دانشگاه پرینستون آمریکا و معاون پیشین سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی ایران، بنفشه کیانوش، نویسنده کتاب “ایران و عربستان: دوستان یا دشمنان”و فرد لاوسن، استاد کالج میلز آمریکا و نویسنده چندکتاب در مورد سوریه و دنیا عرب برگزار شد.

    بن سلمان شاه واقعی در عربستان است/ سعودی‌ها مخالف گفت‌وگو هستند ، موسویان

    متن کامل سخنان شرکت کنندگان در این نشست که جسیکا ماتیو مدیر جلسه بود، به شرح زیر است:

    جسیکا ماتیو: مردم کشور عزیزمان ایران در شرایطی مجددا به روحانی رای دادند که هنوز از منافع اقتصادی برجام بهره مناسب نبرده اند. این به معنی پایبندی کشور عزیزمان ایران به برجام هست. سه روز بعد از انتخابات ایران، ترامپ به عربستان رفت و باسعودیها توافق کرد که آمریکا فشار را علیه کشور عزیزمان ایران زیاد کردن دهد، سعودیها علیه تروریسم و حل مسئله اسراییل و اعراب همکاری کنند.

    نشست سانفرانسیسکو با عنوان “بررسی معادلات تازه استراتژیک بین ایران، عربستان و آمریکا” برگزار شد. 

    علت خصومت اسراییل و اعراب با برجام این است که برجام ، کشور عزیزمان ایران را از حصار مجازات های جهانی رهاند. برنامه ترامپ این است که فشارها را جهت جلوگیری از نفوذ منطقه ای کشور عزیزمان ایران زیاد کردن دهد و کاری هم به مسائل داخلی متحدین سنی عرب خود نداشته باشد. به همین خاطر بحرین فشار را علیه شیعیان زیاد کردن داد و عربستان هم علیه قطر وارد عمل شد. دولت ترامپ پذیرفته که کشور عزیزمان ایران به تعهداتش در مورد برجام عمل کرده ولی از برجام متنفر هست. لذا از آقای موسویان میپرسم که آینده توافق هسته ای را چطور می بیند؟

    موسویان: مهم این است که درک صحیحی از توافق هسته ای داشته باشیم. من به سه بعد مهم توافق هسته ای اشاره می کنم:

    اول: این توافقی دوجانبه بین کشور عزیزمان ایران و آمریکا نیست. درعین حال نخستین باری بود که کشور عزیزمان ایران و آمریکا درسطح عالی درمورد یکی از اختلافات مهم مذاکره کردند. عنوان هسته ای کشور عزیزمان ایران از دید واشنگتن، ترساندن اول امنیت ملی آمریکا بود که ازطریق گفت گو و دیپلماسی حل شد. لذا نخستین معنی برجام این است که دیپلماسی با کشور عزیزمان ایران نتیجه می دهد. مقام معظم رهبری کشور عزیزمان ایران هم فرمودند که اگر آمریکا به تعهدات خود در این زمینه به درستی و کامل عمل کند، این می تواند جهت گفت وگو در مورد سایر اختلافات جای تامل باشد. لذا اگر برجام شکست بخورد، شانس گفت وگو جهت حل سایر موارد اختلاف نیز از بین خواهد رفت.

    بن سلمان شاه واقعی در عربستان است/ سعودی‌ها مخالف گفت‌وگو هستند ، موسویان

    دوم: برجام مدل گفت وگوهای چندجانبه بین المللی جهت حل بحران از طریق دیپلماسی هست. مدل یکجانبه گرایی آمریکا همچون حمله به عراق و افغانستان، فاجعه جهت منطقه و دنیا آفرید. لذا قدرت های جهانی تصمیم گرفتند که با نفی مدل یکجانبه گرایی آمریکا، ازمدل چندجانبه گرایی جهت حل بحران هسته ای کشور عزیزمان ایران استفاده کنند که نتیجه داد.بنابراین برجام مدل دیپلماسی چندجانبه گرایی جهت حل بحران هاست که دنیا جهت حل بحران های جاری شدیدا به آن نیازمند است.

    سوم: دانشمندان هسته ای دنیا اتفاق نظر دارند که برجام جامع ترین توافق تاریخ هسته ای در زمینه شفافیت، بازرسی و ممانعت از انحراف به سمت ساخت بمب هسته ای هست. بنابراین برجام بزرگترین سرمایه جهانی جهت عاری سازی دنیا و خاورمیانه از بمب هسته ای است.

    نشست سانفرانسیسکو با عنوان “بررسی معادلات تازه استراتژیک بین ایران، عربستان و آمریکا” برگزار شد. 

    آمریکا و سایر قدرت های جهانی در قالب برجام متعهد شده است اند که بهره مندی اقتصادی کشور عزیزمان ایران از برجام را تسهیل نموده و مانع تراشی نکنند. ولی از روز اول اجرای برجام، کنگره آمریکا به دنبال تحریم های تازه علیه کشور عزیزمان ایران بوده هست. ظرف چندماه هشتاد پیش نویس لایحه تحریم تهیه کردند صرفا به خاطر اینکه یک بحرانی از طریق دیپلماسی حل شده است بود. دولت ترامپ هم تحریمهایی علیه کشور عزیزمان ایران اعمال کرده هست. کنگره و ترامپ تحریمهای تازه را تحت عناوین حقوق بشر، تروریسم و منطقه اعمال می کنند تا برجام رافلج کنند. این سیاست ترساندن جدی علیه دوام برجام است لیکن اگر کشور عزیزمان ایران نتواند ازمنافع اقتصادی برجام برخوردار باشد، چه دلیلی دارد که به آن متعهد بماند.

    ایران تاکنون به تمام تعهداتش عمل کرده هست. اکنون همه شبهات جهانی در مورد اجرای تعهدات آمریکاست. اگر آمریکا به این روش ادامه دهد و کشور عزیزمان ایران هم از برجام خارج شود، چه گزینه ای روی میز آمریکاست؟ آیا آمریکا می خواهد وارد جنگ دیگری شود که مردم آمریکا به شدت مخالفند.

    بن سلمان شاه واقعی در عربستان است/ سعودی‌ها مخالف گفت‌وگو هستند ، موسویان

    جسیکا ماتیو: به عنوان عربستان بپردازیم. بنفشه کیانوش کتابی تحت عنوان “ایران و عربستان دوستان یا دشمن های نوشته” هست. من که دوستی بین کشور عزیزمان ایران و عربستان نمی بینم.

    بنفشه کیانوش: روابط کشور عزیزمان ایران و عربستان نشان می دهد که هرچند دوستی جدی نداشته اند، ولی از درگیری پرهیز کرده اند، به دنبال بالانس استراتژیک بوده اند و لزوما دشمنی نمی خواهند. عربستان از توافق هسته ای کشور عزیزمان ایران حمایت کرد و اگر کشور عزیزمان ایران باثبات باشد، ثبات خلیج فارس تامین خواهد بود. یمن و عربستان از نظر تاریخی دارای اختلافاتی بوده اند. منتهی ظرف ۱۰ سال گذشته روند تحولات داخلی یمن جهت آمریکا و عربستان امیدوارکننده نبوده و موجب تقویت نفوذ کشور عزیزمان ایران بوده هست. یمن حیاط خلوت عربستان است و لذا محمد بن سلمان وزیر دفاع ناچار است این مسئله راحل کند.

    موسویان: من با نظرخانم کیانوش در مورد موضع سعودیها راجع به توافق هسته ای مخالفم. مذاکرات هسته ای سال ۲۰۰۳ شروع شد. اکنون صدها سند ویکی لیکس انتشار شده است که نشان می دهد از همان وقت سعودی ها و متحدین ارزش درخلیج فارس موافق توافق هسته ای نبوده و آمریکا را جهت حمله نظامی به کشور عزیزمان ایران تحت فشار قرار داده اند.

    دوسه هفته پیش جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا فاش کرد که حتی در دوران مذاکرات هسته ای اوباما و درحالی که سیاست او بر مبنای تعامل با کشور عزیزمان ایران و حل مسالمت آمیز بحران هسته ای بود، سعودی ها شبانه روز به آمریکا جهت حمله نظامی به کشور عزیزمان ایران و عدم توافق هسته ای فشار می آورده اند. این افشاگری جان کری بسیار مهم است لیکن یک مقام رسمی آمریکا ، از سیاستهای جنگ طلبانه عربستان علیه کشور عزیزمان ایران پرده برداشت. امروزه هم اگر شما روزنامه های آمریکایی مثل وال استریت ژورنال و نیویورک تایمز رابخوانید، گزارشهایی زیادی را خواهید یافت مبنی براینکه سعودیها دهها میلیون دلار هزینه لابی های متعدد در واشینگتن می کنند تا با تحریمهای جدید، برجام را بی اثرکنند. لذا تردیدی نیست که سعودی ها از اول مذاکرات هسته ای هم در جهت ممانعت از توافق هسته ای تلاش کردند و هم به دنبال حمله نظامی آمریکا به کشور عزیزمان ایران بوده اند.

    فرد لاوسن: سعودی ها ناراحت هستند چون علیرغم اینکه توافق هسته ای شامل محدودیت هایی در برنامه هسته ای کشور عزیزمان ایران است ولی برنامه هسته کشور عزیزمان ایران و انجام تحقیقات جهت پیشرفت آن را متوقف نکرده وحتی محدودیت ها هم دائمی نیستند. سعودیها بی نهایت خوشحال بودند از اینکه کشور عزیزمان ایران کشور منفوری درجهان بود، زیر خرواری از تحریمها گرفتار بود و قادر به نفوذ در منطقه نبود. با برجام، عربستان به شدت دلواپس شده است لیکن درها جهت کشور عزیزمان ایران باز شده است که کشور عزیزمان ایران یک بازیگر مشروع و مقبول درمنطقه باشد. چنین وضعیتی ترساندن جدی اقتصادی و استراتژیک جهت عربستان هست. عربستان محاصره تهدیدات مهمی شده است است و از همه طرف احساس خطر می کند و لذا توافق هسته ای به نفع امنیت عربستان نیست.

    جسیکا ماتیو: به عنوان فردی که سالها در واشنگتن ملاقات های فراوان با دیپلماتهای عرب داشته، نمی توانم بگویم که آیا عربها از مذاکره کشور عزیزمان ایران و آمریکا زیاد میترسند یا از برنامه هسته ای ایران. آنها روابط کشور عزیزمان ایران و آمریکا در وقت شاه را فراموش نکرده اند و دلواپس بازگشت این روابط هستند. حالا در مورد مسئله سوریه صحبت کنیم.

    فرد لاوسن: شکی نیست کشور عزیزمان ایران در چند سال گذشته کمک های زیادی به دولت اسد کرده و مانع سقوط اسد بوده هست. عملیات نظامی هوایی روسیه موثر بوده ولی حضور نیروهای زمینی کشور عزیزمان ایران موجب عقب نشینی های داعش و پیشروی های نیروهای سوریه شده است هست. مهمتر اینکه نیروهای بسیجی مردمی وابسته به کشور عزیزمان ایران درسراسر سوریه حضوردارند. مرز سوریه و عراق هر لحظه بسته بوده ولی اکنون مسیر تردد مستمر نیروهای بسیجی مردمی از مرز دو کشور شده است هست. این عنوان جغرافیای استراتژیک منطقه را عوض کردن خواهد داد. آمریکا باید ببیند کدام به نفعش هست، غلبه کردها؟ تحقق خودمختاری کردها در سوریه؟به نظر میرسد واشنگتن اخیرا حمایت خود ازارتش آزاد سوریه در مرزهای اردن به سمت سوریه را زیاد کردن داده تا با نیروی بسیجی مردمی حامی کشور عزیزمان ایران در جنوب مقابله شود. اینجا نقطه ای است که ممکن است نیروهای طرفدار آمریکا و کشور عزیزمان ایران درگیر شوند.

    جسیکا ماتیو: در۲۰۱۲ (۱۳۹۱) صحبت ها در واشنگتن درمورد حمله به کشور عزیزمان ایران بود. در ۲۰۱۰ مقاله ای در آتلانتیک انتشار شد که با با ذکرمنابع، گفته بود که کشور عزیزمان ایران ظرف شش ماه از نقطه گریز هسته ای عبور کرده و اسراییل تحمل ننموده و جنگ با کشور عزیزمان ایران را شروع خواهد کرد.آمریکا هم می دانست که اسراییل می تواند جنگ را شروع کند ولی نمی تواند تمام کند. روند زیاد کردن تحریمها هم موجب زیاد کردن سانتریفیوژها در کشور عزیزمان ایران از چند صدتا به ۱۹۰۰۰ شد. آمریکا دو گزینش داشت یا کشور عزیزمان ایران با بمب هسته ای را بپذیرد و یا اینکه به کشور عزیزمان ایران حمله کند. لذا توافق هسته ای به دست آمد که به نفع امنیت ملی آمریکا هم بود و الان ترامپ آن را به خطر انداخته است.

    موسویان: شما به گزارش مجله آتلانتیک در مورد ادعاهای اسراییلی ها اشاره کردید. من در کتابم تحت نام ” بحران هسته ای ایران”، مستند کرده ام که از سال ۱۹۹۰، هردوسال یکبار مقامات اسراییل در سطح نخست وزیر و یا وزیر خارجه ، رسما مدعی شده است اند که کشور عزیزمان ایران ظرف یکی دوسال به بمب هسته ای دست خواهد یافت (خنده حضار). مسئله دوم اینکه من واقعا متعجب هستم که در آمریکا این همه جنجال در مورد حق کشور عزیزمان ایران جهت تکنولوژی صلح آمیز هسته ای و جود دارد ولی هیچ کس یک کلمه درمورد ۴۰۰ بمب هسته ای اسراییل حرف نمی زند. اسراییل تنها کشوری است که درخاورمیانه بمب هسته ای دارد. قبل از انقلاب این آمریکا بود که چک سفید امضا جهت کشور عزیزمان ایران هسته ای به شاه داده بود. کشور عزیزمان ایران هم بعد از انقلاب همه پروژه های هسته ای شاه راجاه طلبانه دانست و لغو کرد. لذا اگر آمریکا عقل داشت، عنوان هسته ای کشور عزیزمان ایران خیلی راحت می شد.

    فرد لاوسن: من قبول دارم که کشور عزیزمان ایران هیچ وقت دنبال بمب هسته ای نبوده است.

    بنفشه کیانوش: آمریکا، اسراییل و عربستان تا زمانی که آلترناتیو مناسبی نداشته باشند، توافق هسته ای حفظ خواهد شد. سعودی ها و اسراییلی ها منافع خود در منطقه را دنبال خواهند کرد.

    فردلاوسن: این روزها روابط فردی و شخصی در واشنگتن مهم هست. محمد بن سلمان از نخستین افرادی بود که به واشنگتن آمد و این روابط را با دولت ترامپ برقرار کرد.

    موسویان: تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا رسما اعلام کرد که آمریکا به دنبال عوض کردن رژیم در کشور عزیزمان ایران هست. این یعنی بازگشت به سیاست سنتی تقابلی با ایران. ترامپ در دوران مبارزات انتخاباتی گفت من به دنبال عوض کردن رژیم در کشورها نخواهم بود. او با تقبیح سیاستهای مداخله گرایانه روسای جمهور قبلی آمریکا ، جنگ آمریکا در افغانستان و عراق را محکوم کرد و گفت که ما در خاورمیانه زمین گیر شدیم. ولی حالا بعد از ریاست جمهوری، او حضورنظامی آمریکا در منطقه را زیاد کردن داده هست، حملات نظامی به پایگاهها و هواپیماهای دولت سوریه را شروع کرده، قصد اعزام ۴۰۰۰ نیروی نظامی تازه به افغانستان دارد و حمایت از جنگ عربستان علیه یمن را گسترش داده هست. جنگی که موجب کشتار روزانه دهها تن از مردم فقیر و بی گناه یمن هست. لذا ترامپ سیاست بمب بیشتر، مداخله نظامی زیاد ، درگیری زیاد وتغییر رژیم را درخاورمیانه در پیش گرفته است

    بنفشه کیانوش: منصفانه تر در مورد ترامپ صحبت کنیم. من توجه کشور عزیزمان ایران و آقای موسویان را به این توصیه جلب میکنم که سریع به این نتیجه نرسند که سیاست دولت ترامپ عوض کردن رژیم در کشور عزیزمان ایران هست. آمریکا و عربستان و اسراییل فشارها به کشور عزیزمان ایران را زیاد کردن می دهند و هم وقت پیغام به کشور عزیزمان ایران می دهند جهت اینکه کشور عزیزمان ایران جهت یک معامله عادلانه درمورد منطقه، به پای میزمذاکره بیاید. کشور عزیزمان ایران نباید این پیغامها را نادیده بگیرد.

    موسویان: این تحلیل درست نیست. دولت آقای روحانی از ابتدای کارش درسال ۲۰۱۳ (۱۳۹۲)، عربستان را به گفت وگو دعوت کرده هست. آمریکا و روسیه و اروپا همه تلاش کردند که عربستان دعوت کشور عزیزمان ایران جهت گفت گو را بپذیرد ولی ریاض مخالفت کرد. محمد بن سلمان وزیر دفاع و ولیعهد کنونی، شاه واقعی در عربستان هست. اولا: او گفت دیپلماسی و گفت وگو با کشور عزیزمان ایران بی فایده است لیکن دولت کشور عزیزمان ایران شیعه است! ثانیا: او علنا هرگونه گفت وگوی با کشور عزیزمان ایران در مورد مسایل منطقه را رد کرد، ثالثا: و بدتر ازهمه اینکه رسما اعلام کرد که جنگ را به داخل کشور عزیزمان ایران میکشاند و چند روز بعد داعش در پایتخت کشور عزیزمان ایران عملیات تروریستی انجام داد.

    آقای ظریف تقریبا مرتب و مکرر عربستان و شورای همکاری خلیج فارس را به تشکیل یک مجمعی جهت گفت وگو دعوت کرده تا طرفین همه نگرانیهای خود را گفت وگو کنند. این عربستان است که از ابتدا مخالفت کرده هست. کویت و عمان و قطر موافقند. بحرین هم که متاسفانه عملا تبدیل به یک استان عربستان شده است و استقلالی ندارد. آقای جان کری خیلی تلاش کرد ولی سعودیها رد کردند. این واقعیت جهت آمریکایی ها هم به خوبی روشن است که سعودی ها مخالف گفت وگو هستند. حالا شما می گویید این عربستان است که به دنبال گفت وگو با کشور عزیزمان ایران است.

    جسیکا ماتیو: در بحث ما بررسی عنوان تقابل شیعه – سنی و عواقب آن مهم است.

    فردلاوسن: عنوان دعوا، تقابل شیعه و سنی نیست. عنوان مربوط به منافع استراتژیک طرف ها در منطقه هست. نگاه کنید به این واقعیت که عربستان سنی علیه قطر سنی وارد عمل شده است و کشور عزیزمان ایران شیعه و ترکیه سنی هم از قطر حمایت می کنند.

    کیانوش: عربستان جمعیت اقلیت شیعه دارد. بحرین و قطر هم شیعه دارند. همه دعوا در مورد ژئوپلیتیک است و آمریکا هم غلط های گذشته خود را نباید تکرار کند.

    موسویان: من موافقم که عنوان دعوای دینی نیست. به این توصیه هم توجه کنید که عربستان نماینده دنیا اهل سنت نیست. آنها نماینده وهابیت هستند که درجهان اهل تسنن اقلیت چند درصدی هست. فرقه های بزرگ اهل سنت مثل شافعی و مالکی و حنفی، مخالف وهابیت سعودی هستند. محور اختلاف اول مسائل ژئوپلیتیک و محور دوم نگاه متفاوت به اسلام سیاسی هست. قطر به همان میزان سنی است که عربستان هست. یکی از شرایط عربستان علیه قطر، قطع رابطه با حماس هست. حماس سنی است و نه شیعه. لذا دعوای شیعه و سنی واقعیت ندارد.

    جسیکا ماتیو: یکی از سئوالات حضار این است که به چه دلیل آمریکا با کشور عزیزمان ایران قدرتمند مخالف است؟

    موسویان: پاسخ برمیگردد به سیاست ۶۰ سال گذشته آمریکا درخاورمیانه. جهت درک این مهم توجه به واقعیات زیر مورد نیاز است:

    واقعیت اول: اینکه آمریکا هیچ گاه در خاورمیانه به دنبال دموکراسی نبوده هست. آمریکا مرتب دم از دموکراسی زده ولی در عمل از حکومتهای دیکتاتور فاسد همچون شاه درایران و مبارک در مصر حمایت کرده هست. نگاه کنید به متحد استراتژیک امروز آمریکا در منطقه که عربستان است و دموکراسی و حقوق بشر در آن صفر هست، انتخابات و حتی قانون اساسی هم ندارد و درعین حال ترامپ ۳۵۰ میلیارد دلار تسلیحات به این کشور فروخت.

    واقعیت دوم: اینکه در ۶۰ سال گذشته اساس استراتژی خاورمیانه ای آمریکا بر اساس سلطه برنفت بوده است.

    تازمانی که شاه دیکتاتور حاکم بود آمریکا با کشور عزیزمان ایران مشکلی نداشت و حمایت میکرد. به محض اینکه کشور عزیزمان ایران انقلاب کرد و دیکتاتور را سرنگون کرد، خصومت آمریکا با کشور عزیزمان ایران شروع شد. مسئله آمریکا این است که کشور مستقل درخاورمیانه را تحمل نمی کند و کشورهای دراختیار می خواهد. امروز آمریکا درمورد نادیده گرفتن دموکراسی و حقوق بشر به این علت به عربستان چک سفید امضا داده چون ریاض دراختیار آمریکاست. این است علت مهم خصومت آمریکا با ایران.

    جسیکا ماتیو: سئوال بعدی این است که به چه دلیل دولت کشور عزیزمان ایران مسئله اعراب و فلسطین را به خودشان واگذار نمی کند.

    فرد لاوسن: انقلاب کشور عزیزمان ایران از ابتدا نه تنها علیه امپریالیسم آمریکا بود بلکه علیه صهیونیسم هم بود. حمایت انقلاب کشور عزیزمان ایران از فلسطین هم به خاطر مخالفت با صهیونیسم جهانی است که جزء ایدئولوژی و فرهنگ این انقلاب است.

    موسویان: درعین حال واقعیت دیگر هم این است که بعد از ۶۰ سال مذاکره، آمریکا و اروپا و روسیه و اعراب به راه حل “دو دولت مستقل فلسطینی-اسراییلی” رسیده اند. البته کشور عزیزمان ایران مخالف این فرمول است ولی مانع مهم تحقق این راه حل، نخست وزیر اسراییل است که با آن مخالفت کرده و می کند.

    جسیکا ماتیو: درمورد نقش روسیه چه نظری دارید.

    کیانوش: نقش روسیه زیاد کردن خواهد یافت چون آمریکا استراتژی مشخصی ندارد.

    فردلاوسن: روسیه اعتبار و پرستیژ بیشتری پیدا کرده هست. هم در سوریه نقش دارد و هم با کشور عزیزمان ایران و عربستان رابطه خود را توسعه داده است.

    موسویان: آمریکا دارای پایگاه های متعدد نظامی در منطقه هست. ولی روسیه فقط یک پایگاه نظامی دارد آن هم درسوریه. حالا آمریکا آمده و هرکاری دستش بوده جهت فروپاشی سوریه انجام داده است.

    جسیکا ماتیو: آمریکا چه کاری جهت فروپاشی سوریه کرده است؟

    موسویان: همین چند روز پیش نخست وزیر سابق قطر در یک برنامه تلویزیونی گفت که ما و عربستان و آمریکا و ترکیه، جملگی از تروریستها در سوریه حمایت کردیم. یک پایگاه در اردن و یک پایگاه درترکیه داشتیم و لذا همه اشتباه کردیم. جو بایدن، معاون وقت رییس جمهور آمریکا هم در دانشگاه هاروارد گفت که متحدین ما ، عربستان و قطر و امارات و ترکیه، دهها میلیون دلار حمایت مالی و تسلیحاتی دراختیار تروریستها گذاشتند تا رژیم سوریه را ساقط کند. این حرف خود آمریکا و متحدینش است.

    کیانوش: هر لحظه اینطور نیست که آمریکا از سیاست عربستان در منطقه پیروی کند بلکه این عربستان است که از سیاست آمریکا پیروی می کند.

    موسویان: در یمن عربستان جنگ نظامی را شروع کرده و آمریکا هم به عربستان کمک می کند.

    جسیکا ماتیو: اقدام عربستان علیه قطر را مشاهده کنید که هردو متحد آمریکا هستند ولذا مراقب باشیم که همه چیز را نمی شود به سیاست آمریکا نسبت داد.

    جسیکا ماتیو: درمورد نقش ترکیب جمعیتی تازه درمنطقه صحبت کنیم جایی که نسل جوان اکثریت را تشکیل می دهد.

    موسویان: من مورد نیاز میدانم که در مورد اتهامات آمریکا و عربستان به کشور عزیزمان ایران درمورد سیاست هژمونی به این توصیه اشاره کنم که:

    ۱- ایرانیها دردویست سال گذشته به هیچ کشور همسایه تجاوز نکرده اند،

    ۲- جنگ علیه کشور عزیزمان ایران را صدام با حمایت عربستان شروع کرد،

    ۳- جنگ درلیبی را عربستان با ناتو انجام داد،

    ۴- جنگ دریمن را عربستان با حمایت آمریکا انجام داد،

    ۵- جنگ درسوریه را عربستان و آمریکا و سایر متحدینشان با اعزام دهها هزار تروریست از سراسر دنیا به سوریه جهت ساقط کردن دولت سوریه راه انداختند،

    ۶- جنگهای علیه افغانستان و عراق را آمریکا راه انداخت.

    بنابراین واقعیت ها نشان می دهد که منشاء بی ثباتی های خاورمیانه به خاطر سیاست هژمونی وجنگ طلبانه آمریکا و عربستان بوده است که شرایط ژئوپلیتیکی و دموگرافیکی منطقه را متاثر ساخته است.

    فردلاوسن: عربستان و قطر در دو سال اول تروریستهای زیادی را استخدام و به داخل سوریه فرستادند ولی بعد متوجه شدند که کار ازدستشان خارج شد و خودشان مورد ترساندن قرارگرفتند. لذا حمایتها را کم کردن دادند.

    کیانوش: اکثریت جوانها درمنطقه خلیج فارس شامل کشور عزیزمان ایران دنبال اصلاحات هستند و لذا باید به آنها وقت داد که با هم صحبت کنند.

    فرد لاوسن: اکثر جوانها در کشور عزیزمان ایران و عربستان دنبال شغل و زندگی بهتر هستند و جنگ و تقابل نمی خواهند.

    جسیکا ماتیو: سئوالاتی درمورد اینکه آیا بحران هسته ای کشور عزیزمان ایران واقعی بود یا ساختگی. من میتوانم به گزارش سازمانهای امنیتی آمریکا اشاره کنم که گفتند تا سال ۲۰۰۷ کشور عزیزمان ایران دنبال بمب هسته ای بوده ولی بعد متوقف کرده است.

    موسویان: جهت اینکه حقیقت را بدانید، کتاب گرث پورتر را بخوانید. او عضو برجسته سابق شرکت سیا است و کتابی نوشته تحت عنوان: ” بحران ساختگی :واقعیات ناگفته در مورد برنامه هسته ای ایران”. او دراین کتاب با ارائه اسناد و مدارک کامل ، ثابت کرده که بحران هسته ای کشور عزیزمان ایران از اول به وسیله آمریکا و اسراییل ساختگی بود.

    واژه های کلیدی: برنامه هسته ای ایران | ایران و عربستان | مداخله نظامی | عملیات نظامی | دولت ترامپ | حمله نظامی | عربستان | آمریکایی | ایرانی | آمریکا | اسراییل

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب سینما زبان اصلی
  • کتب ماهیگیری زبان اصلی
  • کتب خطوط لوله زبان اصلی
  • خرید کتاب های زبان اصلی هوش مصنوعی
  • دانلود منابع مرجع نظریه عملگرها
  • خرید کتاب زبان اصلی مصالح
  • دانلود منابع مرجع شیلات
  • دانلود منابع مرجع آنالیز تابعی
  • منابع اورجینال ترمودینامیک و مکانیک آماری
  • کتاب های بدون دسته بندی اورجینال
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>