• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » اخبار اقتصادی و سیاسی » بالاخره بانک ها ورشکسته شده است اند یا فقط شایعه است؟

    بالاخره بانک ها ورشکسته شده است اند یا فقط شایعه است؟

    رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در پاسخ به سوالی راجع به شایعات اخیر مربوط به ورشکستگی بانک ها و ارتباط ادغام بانک‌ها با این عنوان تصریح کرد: ورشکستگی بانک‌ها واقعیت ندارد.

    بالاخره بانک ها ورشکسته شده است اند یا فقط شایعه است؟

    رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در پاسخ به سوالی راجع به شایعات اخیر مربوط به ورشکستگی بانک ها و ارتباط ادغام بانک‌ها با این عنوان تصریح کرد: ورشکستگی بانک‌ها واقعیت ندارد.

    شایعه ورشکستگی بانک‌ ها صحت ندارد

    علی دیواندری مدیر پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی امروز (سه‌شنبه) در نشستی خبری گفت: براساس تقسیم کار صورت گرفته در بانک مرکزی قرار شده است است که صرفا خود بانک مرکزی و معاونت نظارت این بانک در این زمینه صحبت کنند؛ ولی به طور کلی می‌توانم بگویم که این شایعات ریشه در واقعیت ندارد.

    عبارات مهم : سود بانکی – استاندارد
    وی به اخبار و پیام‌های انتشار شده است از سوی مدیر کل بانک مرکزی و معاون نظارتی این بانک اشاره کرد و افزود: در این پیام‌ها نیز تاکید شد که مسئله خاصی وجود ندارد و نباید آرامش و اعتماد از بین برود.

    رئیس پژوهشکده پولی و بانکی در مورد ادغام بانک‌ها توضیح داد که ادغام بانک‌ها یک استراتژی و گزینش در جهت بهینه‌سازی و کم کردن از هزینه‌ها در تمامی صنایع از جمله صنعت بانکداری است ولی در ماه‌های اخیر مقداری با مباحث دیگر خلط مبحث شده است است.
    دیواندری ادامه داد: ادغام به معنای مسئله در بانک‌ها نیست و آن را باید از عنوان مربوط به پیگیری در بازار غیرمتشکل پولی تفکیک کرد. مشکلی در زمینه موسسات مجاز و بانک‌ها وجود ندارد و بانک مرکزی نظارت‌ها و کنترل‌های خود را دارد.

    وی در این باره که اخیرا مسائلی در زمینه فعالیت بانک‌ها مطرح شده است و همچنین بسته ماندن نماد بانک‌ها در بورس بیان کرد: عنوان نمادها مربوط به بازار سرمایه است که آنها نیز دلایل خاص خود را دارند و ما چندان در جریان نیستیم که آیا صورت‌های مالی و اطلاعات کامل به بورس داده شده است و یا خیر؟

    رییس پژوهشکده پولی و بانکی افزود:‌ همایش امسال در فضای خوبی برگزار می‌شود و مقامات مختلفی حضور خواهند یافت و کارکرد خود را جهت ایجاد ثبات و آرامش خواهد داشت.

    پژوهشکده پولی و بانکی در ماه‌های اخیر در این زمینه‌ها وظایف خود را انجام داده و در قالب شبکه خبری اقتصاد و بانک کشور عزیزمان ایران (ایبِنا) به عنوان رسانه تخصصی نظام بانکی، ‌سعی کرده در این جهت حرکت کند و کارهای به سمت شفافیت طی شده است است.

    وی راجع به ساماندهی نرخ‌ها در بازار پولی کشور و همچنین عنوان بسترسازی جهت یکسان‌سازی قیمت ارز گفت: طبیعتا قیمت ها نباید در بازارها مجزا دیده شود تا بتوان جلوی جابجایی نرخ‌ها را گرفت. اگر نرخ‌ها عدم تعادل داشته باشد، عدم تعادل‌هایی در سیستم ایجاد می‌کند که نتیجه آن مسائل نقدینگی هست. در همایش در اینباره صحبت آینده نگری شده است که کارشناسان بتوانند در این باره اظهار نظر کنند.

    به گفته دیواندری، در حوزه قیمت سود بانکی در همایش مباحثی مطرح می‌شود. در زمینه سیاست‌های ارزی نیز میزگرد خواهیم داشت. زمانی که شرایط تهیه شد یکسان سازی قیمت ارز انجام می شود. معاون ارزی بانک مرکزی در همایش امسال آخرین کارهای را دراین باره اعلام خواهند کرد و بانک مرکزی هر لحظه آماده انجام یکسان سازی بوده ولی شرایط آن باید فراهم شود.

    وی در پاسخ به مطلب دیگری راجع به اینکه در دنیا جهت رسیدن به استانداردهای بانکی، بانک‌ها را در هم ادغام نمی‌کنند، گفت: طبیعتا ادغام جهت بهینه‌سازی و ایجاد ارزش افزوده و کم کردن هزینه‌ها صورت می‌گیرد و اگر مشکلی وجود داشته باشد با ادغام حل نمی‌شود و بانک مرکزی چنین اقدامی را نخواهد کرد.

    رئیس پژوهشکده پولی و بانکی با اشاره به تجمیع بعضی از موسسات غیرمجاز در ماه‌های اخیر گفت: این موسسات ادغام نشدند بلکه تعطیل شدند ولی جهت انجام کارهای اداری اقداماتی راجع به آنها صورت گرفت.

    دیواندری با بیان اینکه از ابتدای انقلاب بحث ادغام را نداشتیم بلکه زیاد بانک‌ها و موسسات در یکدیگر تجمیع شدند، اظهارداشت: این تجمیع نیز جهت این بوده که بعضی موسسات مجاز یا غیرمجاز بتوانند مجوز تبدیل شدن به بانک را بگیرند.

    وی در پاسخ به پرسش دیگری راجع به استفاده از ظرفیت های تازه در نظام بانکی گفت: در همایش سال گذشته به طور مفصل به بحث شرایط تازه و استفاده از فرصت‌های آن پرداخته شد ولی در همایش امسال زیاد مباحث مربوط به IFRS مانند تطبیق و ایجاد شفافیت صورت های مالی مورد توجه خواهد بود.

    وی افزود: در حال حاضر و به طور کلی نظام بانکی کشور در بستری قرار گرفته که از تراکنش‌ها و کارت‌های بین المللی استفاده می‌کند ولی جهت استفاده از خطوط اعتباری بلندمدت و کوتاه مدت همچنان در حال کار هستیم.

    دیواندری با شاره به ثابت ماندن قیمت ارز افزود: قیمت ارز در ۴ سال گذشته در دامنه قابل قبولی دارای نوسان مدیریت شده است بوده هست؛ طبیعتا قیمت ثابت در ارز نداریم ولی مهم این است که دامنه نوسانات قابل قبول باشد.

    رئیس پژوهشکده پولی و بانکی راجع به تحریم‌های تازه کنگره آمریکا برعلیه کشورمان بیان کرد: متولی FATF وزارت اقتصاد است ولی این استانداردها از سوی جمعی از کشورها پیشنهاد می‌شود که گروهی هستند که هنگامی بیانیه‌ای جهت یک کشور صادر می‌کنند در ریسک ها، ایجاد محدودیت و نرخ‌ها موثر است.

    دیواندری با تاکید بر اینکه کشور عزیزمان ایران هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا هست، افزود:‌ ما نمی‌توانیم بگوییم راجع به این استانداردها بی‌تفاوت هستیم چون بیانیه‌ها می‌تواند اثرات مشخصی را در اقتصاد کشور عزیزمان ایران بگذارد و قیمت ریسک را بالا می‌برد و محدودیت‌هایی را جهت کشور عزیزمان ایران ایجاد می‌کند.

    وی خاطرنشان کرد:‌ بخشی از استانداردها از طریق قوانین کشور عزیزمان ایران توانایی اجرایی ندارند و باید در این زمینه‌ها بحث و بررسی شود. FATF موضوعی سیاسی نیست و مباحث تخصصی را شامل می‌شود که یکی از آنها تامین مالی تروریسم هست. البته مسئولان تاکنون نگفته‌اند که همه بخش‌های این استانداردها باید دقیقا اجرا شوند.

    دیواندری در پاسخ به پرسش دیگری راجع به عملیاتی نشدن محورهای همایش و تکراری بودن محورهای همایش امسال با سال‌های گذشته گفت: محورهای همایش تکراری نیست؛ بلکه مانند IFRS مباحث جدیدی است که متناسب با نیازهای روز نظام بانکی کشور طراحی شده‌اند.

    وی با بیان اینکه بسیاری از مباحث بانکی مانند شفافیت جهت بعضی ممکن است جالب نباشد، افزود: ولی این مباحث و مباحث جهت کشور ما مورد نیاز هست؛ همین طور بحث بازار بدهی در سال‌های گذشته وجود نداشت و در ۲ سال اخیر مطرح شده است هست. نمی‌توان بدون در نظر گرفتن شرایط نرخ‌گذاری در قیمت سود بانکی و اوراق متداول مانند صکوک جهت بازار بدهی نرخ‌گذاری کرد.

    دبیر بیست و هفتمین همایش سیاست‌های پولی و ارزی ادامه داد: سلامت بانکی، تنگنای اعتباری و یکسان سازی قیمت ارز از مباحث روز نظام بانکی هستند که در محورهای همایش به آنها پرداخته می‌شود. علت مهم تاکید بانک مرکزی بر رعایت استانداردها و شفافیت از سوی نظام بانکی جهت صیانت از سپرده‌های مردمی است.

    دیواندری در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه پژوهشکده پولی و بانکی تا چه اندازه می‌تواند نتیجه های تحقیقاتی خود را عملی کرده و اجرا کند، اظهار داشت : پژوهشکده کار تحقیقاتی خود را انجام می‌دهد و تلاش می‌کند وجدان علمی و حرفه‌ای خود را حفظ کند ولی در اجرا نمی‌توان همه مسائل را عملیاتی کرد لیکن محدودیت‌هایی وجود دارد. اقتصاد کشور عزیزمان ایران ایرادات ساختاری مزمنی دارد که یک شبه قابل حل نیست و زمان‌بر است.

    بالاخره بانک ها ورشکسته شده است اند یا فقط شایعه است؟

    گردآوری: گروه خبر سیمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع: isna.ir

    واژه های کلیدی: سود بانکی | استاندارد | اقتصاد | همایش | مرکزی | بازار | ایران | خبر

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتب کتابخانه زبان اصلی
  • دانلود فایل های زبان اصلی روابط بین الملل
  • کتاب های بازیهای کامپیوتری اورجینال
  • خرید کتاب های پردازش تصویر از آمازون
  • کتب خطوط لوله زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی باغبانی
  • خرید کتاب زبان اصلی اینترنت
  • کتب حرارت زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی الکترودینامیک
  • کتاب های همایش ها اورجینال
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>