• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » شبی که فضیلتش با شب‌قدر برابری می‌کند

    شبی که فضیلتش با شب‌قدر برابری می‌کند

    در این گزارش بخش‌هایی از فضیلت‌های پانزدهمین شب ماه شعبان را بخوانید. شب نیمه شعبان | نیمه شعبان | ماه رمضان | آسمان | گناهان | خداوند | فضیلت نیمه شعبان | شعبانیه

    شبی که فضیلتش با شب‌قدر برابری می‌کند

    به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترتگروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان؛ شب نیمه شعبان، شب بسیار مبارکى هست. از امام جعفر صادق علیه السلام روایت است که از امام محمدباقر علیه السلام در مورد فضیلت شب نیمه شعبان سؤال شد.
    امام فرمود: آن شب بعد از لیلة القدر افضل شب هاست. در آن شب خداوند به بندگان، فضل خود را عطا مى فرماید و ایشان را به مَنّ و کَرَم خویش مى آمرزد. بعد سعى و تلاش کنید در تقرّب جستن به سوى خداى تعالى.
    شب نیمه شعبان، شبى است که خدا قسم یاد فرموده به ذات مقدس خود که سائلى را از درگاه خود تا زمانی که مطلب گناهی را درخواست نکند؛ دست خالى برنگرداند؛ و آن شبى است که قرار داده حق تعالى آن را از براى ما به برابر آن که قرار داده شب قدر را براى پیغمبر ما صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَ آله. بعد تلاش کنید در دعا و ثنا بر خداى تعالی و از جمله برکات این شب مبارک آن است که تولد با سعادت حضرت صاحب عصر امام وقت ارواحُنا لَهُ الفداء در سحر این شب سال دویست و پنجاه و پنج در سامراء واقع شده است و باعث مزید شرافت این شب مبارک شده است است.
    در حدیثی که در وسایل الشیعه، بحار الانوار و مصباح المتهجد اشاره شده است در خصوص فضیلت ماه شعبان آمده است:
    «خداوند به ذات مقدس خود سوگند خورده است که هرکس را در این ماه به او پناه برده و از او درخواست کند، از رحمت خود محروم ننماید».

    عبارات مهم : شب نیمه شعبان – نیمه شعبان

    شب نیمه شعبان از چنان اهمیتی برخوردار است که هم ردیف و هم پای شب های قدر واقع شده است است و از این موقعیت می توان، چون شب های قدر ماه مبارک رمضان جهت کسب خیرات و برکات معنوی بهره برد و نهایت تلاش را جهت کسب فیض داشت.

    خطبه ای در شرافت ماه شعبان


    بنا بر آنچه در شماری از متون روایی وارد شده، پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) در یکی از سال ها، به هنگام شروع این ماه خطبه ای خواندند و مردم را نسبت به شرافت این ماه آگاه فرمودند.
    در بحار الانوار قسمت هایی از این خطبه چنین آمده است:
    «… شعبان ماه شریفی است و آن ماه من هست. حاملان عرش آن را بزرگ می شمارند و حق آن را می شناسند. آن ماهی است که در آن همچون ماه رمضان، روزی بندگان زیاد می گردد و در آن بهشت آذین بسته می شود و این ماه را شعبان نامیده اند؛ لیکن در آن ارزاق مؤمنان تقسیم می شود و آن ماهی است که عمل در آن چند برابر می شود و کار نیکو هفتاد برابر ثمره می دهد».

    امتیاز پنج شنبه های ماه شعبان


    بنا بر آنچه در حدیثی دیگر در وسایل الشیعه به آن اشاره شده، ماه شعبان، ماهی است: «در هر پنج شنبه آن، آسمان ها زینت بسته می شود، و فرشتگان به دعا می پردازند که پروردگارا! آن کس را که در این ایام روزه بدارد، ببخشای و دعایش را اجابت فرمای. بعد هرکس که در روز اول شعبان دو رکعت نماز گزارد و در هر رکعت آن یک مرتبه سوره حمد و یکصد مرتبه سوره توحید را بخواند و بعد از نماز نیز یکصد مرتبه صلوات بفرستد، خداوند تمامی حاجت های دینی و دنیایی او را اجابت می فرماید».

    شرافت شب و روز نیمه شعبان


    اما در میان روز ها و شبهای ماه شعبان، شب نیمه شعبان این ماه مصادف با تولد حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) از شرافت خاص ای برخوردار است.
    از امام صادق (علیه السّلام) روایت شده است که پدر بزرگوارشان در پاسخ کسی که از فضیلت شب نیمه شعبان از ایشان پرسیده بود، فرمودند: این شب برترین شب ها بعد از شب قدر هست. خداوند در این شب فضلش را بر بندگان جاری می سازد و از منت خویش گناهان آنان را می بخشد، بعد تلاش کنید که در این شب به خدا نزدیک شوید. همانا این شب، شبی است که خداوند به وجود خود سوگند یاد کرده که در آن درخواست کننده ای را، مادام که درخواست گناه نداشته باشد، از درگاه خود نراند.
    در بحار الانوار در مورد اهمیت شب نیمه شعبان از زبان پیامبر اکرم (صلّی الله علیه وآله) این گونه روایت شده است است: من شب نیمه شعبان خوابیده بودم که جبرائیل به نزدم آمد و گفت: ای محمد! آیا در این شب می خوابی؟
    گفتم: ای جبرائیل! مگر این شب چه شبی است؟
    جبرائیل گفت: این شب، شب نیمه شعبان هست. ای محمد برخیز! بعد مرا از بستر خواب بلند نمود و آن وقت مرا به بقیع برد و گفت: سرت را بلند کن و به آسمان بنگر.
    شب نیمه شعبان شبی است که درهای آسمان در آن باز می شود: درهای رحمت. در «رضوان»، در «مغفرت»، در «فضل»، در «توبه»، در «نعمت»، در «جود» و در «احسان»؛ و خداوند به عدد مو ها و پشمهای گاو و گوسفند مردم را از آتش جهنم آزاد می کند. وقت فوت را در آن ثبت کرده و به مدت یک سال روزی ها را تقسیم می کند؛ و هرچه را که در تمام سال اتفاق می افتد فرو می فرستد. محمد! کسی که این شب را با گفتن «الله اکبر»، «سبحان الله» و «لا اله الا الله» و دعا و نماز و قرآن خواندن و انجام اعمال مستحب و استغفار کردن زنده نگهدارد بهشت منزل و استراحتگاه او خواهد بود و گناهان گذشته و آینده اش بخشیده می شود.
    در حالی نزدت آمدم که تمام فرشته ها در آسمان پاهایشان را جفت کرده اند عده ای تسبیح می کنند. عده ای در رکوع، عده ای در سجود و گروهی ذکر می گویند. شبی است که کسی دعا نمی کند مگر این که مستجاب می شود. کسی چیزی نمی خواهد مگر این که به او داده می شود، کسی درخواست مغفرت و بخشش نمی کند، مگر این که بخشیده می شود. کسی توبه نمی کند مگر این که توبه اش پذیرفته می شود. کسی که از خیر این شب محروم شود، از خیر بزرگی محروم شده است است.
    نیمه شعبان علاوه بر اینکه روز و وقت خجسته میلاد امام عصر (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) هست، وقت معنوی مناسب و ارزشمندی جهت راز و نیاز با خالق هستی و نزدیکی هرچه بهتر و زیاد به معبود و کسب برکات الهی است.
    شب نیمه شعبان از چنان اهمیتی برخوردار است که هم ردیف و هم پای شب های قدر واقع شده است است و از این موقعیت می توان، چون شب های قدر ماه مبارک رمضان، جهت کسب خیرات و برکات معنوی بهره برد و نهایت تلاش را جهت کسب فیض داشت.

    دعای کمیل را در شب نیمه شعبان فراموش نکنیم!


    بنا بر روایت «کمیل» یار وفادار امیرالمؤمنین (علیه السّلام)، در جلسه ای یکی از یاران حضرت از ایشان راجع به این آیه شریفه سوره دخان «فی ها یفرق کل أمر حکیم» سؤال کرد، ایشان نیز در تفسیر شب قدر که امور آدمیان در آن مقدر می شود به بیان اهمیت شب نیمه شعبان پرداختند و به خصوص بر خواندن دعای حضرت خضر (علیه السّلام) در این شب (شب نیمه شعبان) تاکید کردند.
    پس از اتمام جلسه و آن گاه که کمیل به منزل خود بازگشت، باز به نزد حضرت مراجعه کرد تا دعای خضر را از ایشان فرا گیرد. حضرت نیز نخست او را امر به نوشتن کردند و آن وقت دعای معروف کمیل را جهت او خواندند، و آخر او را به خواندن این دعا در شب نیمه شعبان سفارش فرمودند.
    با گشت و گذاری در بوستان روایات رسیده از خاندان عصمت و طهارت (علیهم السّلام) هم بخشی از آن رازها بر ما عیان می شود و هم به دستور العمل های شفابخشی برمی خوریم که خاندان عصمت (علیهم السّلام) آن ها را جهت رشد و بالندگی بشر به او اموزش کرده اند.
    آنچه در پی می آید احادیثی هستند از این سنخ که رازها گفته اند.

    عنایتی خاص به زائران حضرت حسین (ع)


    امام صادق (علیه السّلام) فرمود: هنگامی نیمه شعبان می شود هاتفی از افق اعلی ندا می دهد که « أَلَا زَائِرِی قَبْرِ الْحُسَیْنِ ارْجِعُوا مَغْفُوراً لَکُمْ وَ ثَوَابُکُمْ عَلَى رَبِّکُمْ وَ مُحَمَّدٍ نَبِیِّکُمْ ». ای زائران قبر حسین، شما در حالی به شهر و دیار خود برمی گردید که مورد بخشش الهی قرار گرفته اید و ثواب و اجر این زیارت شما را خداوند متعال و پیامبرش به عهده گرفتند. (کافی ۴ / ۵۸۹)
    امام صادق (علیه السّلام) فرمود: مَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ ع. لَیْلَةً مِنْ ثَلَاثٍ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ؛ اگر کسی در یکی از این سه شب، قبر حسین بن علی (علیه السّلام) را زیارت کند خداوند متعال گناهان گذشته و آینده او را می آمرزد. راوی عرض می کند: فدایتان شوم این سه شب، کدام شب ها هستند؟ امام (علیه السّلام) فرمودند: شب عید فطر، شب عید قربان و شب نیمه شعبان. (کتاب المزار، ص. ۴۵)
    امام صادق (علیه السّلام) فرمود: مَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ (ع). لَیْلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ وَ لَیْلَةَ الْفِطْرِ وَ لَیْلَةَ عَرَفَةَ فِی سَنَةٍ وَاحِدَةٍ؛ اگر کسی در یک سال حسین بن علی (علیهما السّلام) را در شب نیمه شعبان و شب عید فطر و شب عرفه زیارت کند خداوند متعال جهت او هزار حج و هزار عمره مقبول ثبت می کند و نیز هزار نیاز دنیایی و آخرتی او نیز برآورده خواهد شد. (کتاب ‏المزار ص. ۵۰)
    ‏محمدبن ابی نصر بزنطی می گوید از امام رضا (علیه السّلام) پرسیدم: در کدام ماه قبر شریف اباعبدالله الحسین (علیه السّلام) را زیارت کنیم؟ حضرت فرمودند: فِی النِّصْفِ مِنْ رَجَبٍ وَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ؛ در نیمه رجب و نیمه شعبان. (کتاب‏ المزار، ص. ۴۰)

    ملاقات با پیامبران الهی از نزدیک


    امام صادق (علیه السّلام) فرمود: هرکس دوست دارد پیامبران الهی را از نزدیک ملاقات کند؛ فَلْیَزُرْ قَبْرَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ع. فِی النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ؛ بعد بر او مورد نیاز است تا در نیمه شعبان قبر حسین بن علی را زیارت کند؛ آیا که در چنین روزی ارواح پیامبران (علیهم السّلام) از خداوند متعال اجازه می گیرند تا به زیارت حسین (علیه السّلام) مشرف شوند که خداوند متعال هم به آن ها اجازه می دهد. (تهذیب‏ الأحکام، ج. ۶، ص. ۴۸)

    زنده دلی با زنده نگهداری شب نیمه شعبان


    رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) فرمود:: هرکس که شب عید و شب نیمه شعبان را زنده بدارد لَمْ یَمُتْ قَلْبُهُ یَوْمَ تَمُوتُ الْقُلُوبُ قلب او در روزی که قلب ها می میرد نخواهد مرد و هیچ گاه دل مرده نخواهد شد. (ثواب ‏الأعمال، ص. ۷۷)

    برترین شب بعد از شب قدر


    امام صادق (علیه السّلام )نقل می کند که از امام باقر (علیه السّلام) در مورد فضلیت شب نیمه شعبان سؤال کردند. امام (علیه السّلام) در پاسخ فرمودند: هِیَ أَفْضَلُ لَیْلَةٍ بَعْدَ لَیْلَةِ الْقَدْرِ شب نیمه شعبان بعد از شب قدر از ارزشمندترین شبهاست.
    حضرت ادامه دادند؛ تا آنجا که می توانید در این شب دعا کنید و خدا را بستایید اگر کسی در این شب صد بار سبحان الله و صد بار الحمد لله و صد بار الله اکبر بگوید غَفَرَ اللَّهُ تَعَالَى لَهُ مَا سَلَفَ مِنْ مَعَاصِیهِ وَ قَضَى لَهُ حَوَائِجَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ خداوند تمامی گناهان گذشته او را می آمرزد و نیازهای دنیا و آخرت او را برآورده می سازد. (الأمالی‏ للطوسی، ص. ۲۹)
    تعجب امیرالمؤمنین علیه السّلام از بی تفاوتی نسبت به این شبها
    امیرالمؤمنین علیه السّلام می فرمود: یعْجِبُنِی أَنْ یفَرِّغَ الرَّجُلُ نَفْسَهُ فِی السَّنَةِ أَرْبَعَ لَیالٍ در شگفتم از كسی كه چهار شب از سال را به بی تفاوتی می گذراند. آن چهار شب عبارتند از: شب عید فطر، شب عید قربان، شب نیمه شعبان و نخستین شب از ماه رجب. (مصباح ‏المتهجد، ص ۸۵۲)
    عرضه اعمال هر سال در شب نیمه شعبان
    امام صادق علیه السّلام فرمود: پدرم امام باقر علیه السّلام می فرمود «إِنِّی أُحِبُّ أَنْ أَدُومَ عَلَى الْعَمَلِ إِذَا عَوَّدْتُهُ نَفْسِی» من دوست دارم هر عمل صالحی را كه انجام می دهم، آن قدر در آن مداومت داشته باشم تا روحم به آن عادت كند. از این رو اگر به دلایلی عمل مستحبی را انجام ندادم، در نخستین وقت آن را بجا می آورم تا نفسم به آن عادت كند. برترین عمل نزد خداوند متعال عملی است كه بر آن مداومت شود.
    سپس فرمود: «فَإِنَّ الْأَعْمَالَ تُعْرَضُ كُلَّ خَمِیسٍ وَ كُلَّ رَأْسِ شَهْرٍ وَ أَعْمَالَ السَّنَةِ تُعْرَضُ فِی النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ» تمام اعمال [یك هفته] در هر پنج شنبه و [تمام اعمال یك ماه] در اول ماه [بعد] و اعمال یك سال در نیمه شعبان [به خدمت ولی عصر آن زمان] عرضه می شود. بعد اگر می خواهی عملی را به نفست عادت دهی آن را یك سال ادامه بده. (بحار الأنوار، ج۸۴، ص۳۷)
    رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمودند: «مَنْ صَلَّى لَیلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ مِائَةَ رَكْعَةٍ بِأَلْفِ مَرَّةٍ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» هركه در شب نیمه شعبان صد ركعت نماز با هزار قل هو الله احد بخواند، روزی كه قلبها می میرند قلب او نمی میرد و تا نمرده است صد فرشته را خواهد دید كه خیال او را از بیم عذاب الهی آسوده می كنند. به این ترتیب كه سی ملك از آنها به او نوید بهشت می دهند. سی ملك دیگر او را از شیطان حفظ می كنند. سی ملك دیگر روز و شب جهت او طلب بخشش می كنند و ده تای آخر هم او را در برابر مكر و حیله حیله گران و مكاران یاری می كنند. (إقبال ‏الأعمال، ص ۷۰۱)
    سفارش امام رضا علیه السّلام در شب نیمه شعبان
    علی بن حسن فضال می گوید پدرم گفت كه در مورد نیمه شعبان از امام رضا علیه السّلام سؤال كردم. امام فرمود: هِی لَیلَةٌ یعْتِقُ اللَّهُ فِیهَا الرِّقَابَ مِنَ النَّارِ وَ یغْفِرُ فِیهَا الذُّنُوبَ الْكِبَارَ پرسیدم: در این شب نماز خاصی واجب شده است است؟ فرمود: این شب عمل واجبی ندارد ولی اگر دوست داشتی عمل مستحبی بجا آوری نماز جعفر طیار را بخوان و در آن بسیار ذكر خدا بگو و استغفار كن و دعا نما. لیکن پدرم مرتب می فرمود كه دعا در این شب مستجاب هست. عرض كردم مردم می گویند كه امشب شب صكاك (صدور برات و مقدرات) هست. فرمود شب صكاك، شب قدر در ماه رمضان هست. (عیون‏ أخبار الرضا علیه السّلام، ج ۱، ص۲۹)
    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: شب نیمه شعبان | نیمه شعبان | ماه رمضان | آسمان | گناهان | خداوند | فضیلت نیمه شعبان | شعبانیه

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • هاردکپی کتاب های بیوگرافی
  • خرید کتاب های زبان اصلی الکتریک و الکترونیک هواپیما
  • کتاب های هواشناسی اورجینال
  • کتب نظریه شماره زبان اصلی
  • کتب ارتوپد زبان اصلی
  • دانلود منابع مرجع شبکه
  • منابع اورجینال تولید مواد غذایی
  • خرید کتاب های فشن از آمازون
  • خرید کتاب های بازار یابی از آمازون
  • دانلود منابع مرجع نظریه عملگرها
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>