• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » گردشگری » معرفی دهستان تمین قطعه ای از بهشت مناسب برای گردشگری+عکس

    معرفی دهستان تمین قطعه ای از بهشت مناسب برای گردشگری+عکس

    خلاصه خبر:

    دهستان تمین قطعه ای از بهشت در دامنه آتشفشان تفتان که در غربی ترین قسمت شهرستان میرجاوه واقع شده است .

    در ادامه با کدر همراه باشید

    توضیحات تکمیلی:

    معرفی دهستان تمین قطعه ای از بهشت مناسب برای گردشگری+عکس

    به نقل از خبرنگار گروه استان های سایـت کـدر از زاهدان ،  اینجا بهشت بلوچستان است. روستایی به نام تمین از توابع بخش میرجاوه زاهدان که با آب و هوای منحصر به فرد و طبیعت زیبایش، گزینه خوبی برای یک سفر به حساب می‌آید.دهستان تمین از جنوب به کوه تفتان،از شمال به سنگان منتهی می شود. آبادی های این دهستان  دارای آب و هوایی خوش بوده و در اغلب فصول سال هوای آن معتدل است.

    تمین در ۶۵ کیلومتری جنوب غربی شهر میرجاوه واقع شده است که از جنوب به کوه تفتان و از شمال به سیاه کوه محدود می‌شود. آب و هوای این روستا تابستان‌ها خنک و در زمستان‌ها سرد است؛ بنابراین بهار بلوچستان وقت خوبی است تا به تمین سری بزنید و از هوای خنک آن بهره ببرید. جایی که قدم به قدم درختان خودروی انجیر کوهی، بنه، ارچن، گز و گواتام (بادام کوهی) به چشم می‌خورند.
    کوه‌های تمین منابعی غنی و سرشاری از گیاهان دارویی درمنه، کلپوره، اسپنتان، مور، زامبول و درنگ است که در درمان بسیاری از بیماری‌ها در این منطقه کاربرد دارد. از صمغ درخت موسوم به گونجک برای مسائل دندان پزشکی استفاده می‌شود.
    قلعه آبی،آسیاب آبی، چله خانه ، معماری صخره ای، قبرستان قدیمی و غار لادیز از جمله آثار قدیمی وبرجسته دهستان تمین است.

    **آثار تاریخی تمین
    آتشفشان نیمه فعال تفتان در تاریخچه و تمدن مردم این منطقه نقش مهمی را ایفا می‌کند. کوه تفتان یکی از قلل مرتفع ایران می‌باشد که در بلوچستان باعث ایجاد تنوع آب و هوایی گردیده است و همین تنوع آب و هوا و پوشش گیاهی باعث جذب انسان به سویش شده که با جذب انسان‌ها تمدن تفتان بوجود آمده است.
    در شهرستان زاهدان ۷۵ اثر تاریخی، فرهنگی شناسایی شده است که از این میزان تعداد ۲۳ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که ۵۰ درصد این آثار اعم از ثبتی و شناسایی شده در بخش میرجاوه جای گرفته که سهم تمین قابل توجه است. دهستان تمین دارای آثاری از قبیل: تپه‌های باستانی، قبرستانهای، چله خانه، معماری صخره ای، آسیاب‌های آبی، قلعه ها، قبرستان هفتاد ملا، کوره‌های ذوب فلز در نواحی مختلف وغار‌های باستانی است که همه نشان از استقرار عظیم انسانی در این دهستان دارد. قدمت آثار باستانی در این منطقه بنا بر شواهد و ابزار بدست آمده حاکی از وجود تمدن در اطراف تفتان و به میزان ۱۰۰ هزار سال پیش دارد.
    **چشمه آب معدنی موسی
    در سفر به تمین آبشاری زیبا را خواهید دید که از دل کوه می‌جوشد و بزرگترین منبع آب روستا به حساب می‌آید. صدای آب، سکوت و چه چه بلبلان بر روی درختان بیددر مجاورت آب و صدای رسای درختان بید سر به فلک کشیده، باغهای متصل به هم با تنوع میوه‌های و عبور جاده از میان آن‌ها و نسیم باد معتدل و عبور از داخل رود خانه‌های موجود زیباترین طبیعت منطقه را مقابل چشم شما می‌کشاند. از خصوصیات بارز این چشمه وجود املاح معدنی زیاد و مفید و همچنین گرم بودن آب آن در زمستان و سرد بودن در تابستان است.

    **آسیاب آبی
    از دیگر آثار برجسته در روستای تمین آسیاب آبی آن با قدمت حدود صد و پنجاه سال می‌باشد این نوع آسیاب‌ها با توجه به وجود منابع آب خوب در مناطق مختلف اطراف تفتان همچون لادیز، تمین و تمندان متداول بوده است. **چله خانه
    از آثار تاریخی دیگر که در این روستا وجود دارد چله خانه می‌باشد. در گذشته مردم مسلمان در این مکان که در دل کوه کنده شده به مدت چهل شبانه روز به دعا و عبادت می‌پرداختند و غذایشان فقط آب و در صورت نیاز یک دانه خرما بود. **معماری صخره‌ای این معماری بالغ بر ۴۰۰۰ متر مربع در نوع خود در سطح کشور کم نظیر بوده و اظهار نظر باستان شناسان ایجاد اینگونه سازه‌های معماری به اواخر دوره ساسانی و اوایل دوران اسلامی بر می‌گرد. معماری صخره‌ای تمین همچون معماری صخره‌ای میمند کرمان وکندوان می‌باشد. مجموعه‌های صخره‌ای تمین در چهار قسمت در دل کوه کنده شده است. سقف این اتاق‌ها تقریبا گنبدی و هر یک از آن‌ها دارا‌ی ستون و فضاهای الحاقی است.
    کوه های اطراف تمین دارای منابعی غنی است که در گذشته و تا امروز مورد استفاده بوده است.از گیاهان دارویی که درمناطق رشد می کند شامل درمنه، کلپوره، اسپنتان، مور،زامبول، درنگ… است که برای بسیاری از بیماری ها تجویز می شدند. گونجک نام درختی در این دهستان است که از صمغ آن برای مسائل دندان پزشکی استفاده می شده است.

    **قلعه تمین قلعه تمین محل فرمانروایی شاه احمد وپسرانش محمد شریف ،غلامشاه وخسرو بوده و قدمتی بالای ۴۵۰سال دارد.

    **قبرستان تمین
    این قبر‌ها در غاری طبیعی بنا شده اند و به همین علت از باد و باران محفوظ هستند، آفتاب هیچ وقت بر این قبر‌ها نمی‌تابد و همیشه در سایه قرار دارند و بنای قبر‌ها از خشت ساخته شده است.
    قبرستان باستانی تمین که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده به عنوان یکی از آثار ارزشمند باستانی دهستان به شمار می‌رود. این قبرستان دارای قبرهای چهار گوش ساده است که با سنگ پوشانیده شده اند. یکی از نکات قابل توجه در این گورستان این است که در بیش از ۶۰ درصد قبور اصل رو به قبله بودن رعایت نشده است که این احتمال را تقویت می‌کند که این گور‌ها مربوط به بزرگان زرتشتی است.
    شواهد تاریخی هم، چون هجرت بزرگان اشکانیان (که زرتشتی بودند) به اطراف تفتان در کتب تاریخی ثبت گردیده است. این قبر‌ها در غاری طبیعی بنا شده اند و به همین علت از باد و باران محفوظ هستند، آفتاب هیچ وقت بر این قبر‌ها نمی‌تابد و همیشه در سایه قرار دارند و بنای قبر‌ها از خشت ساخته شده است.
    یکی دیگر از قبرستان‌های تمین قبرستان هفتاد ملا است که در روستای «روپس» یکی از توابع دهستان تمین واقع شده است. تمین به سه قسمت تقسیم شده است: تمین پایین (بن ده) تمین وسط (کلات) و تمین بالا و در این منطقه نژادهای کرد، حسینی و شهنوازی سکونت دارند.
    میوه های مختلف در این روستا به عمل می آید که عبارتند از: انجیر، عناب، سیب، انگور و توت. این روستا به سه قسمت تقسیم می شود که شامل تمین بالا ، تمین مرکزی ، تمین پایین است.

    خلاصه خبر:

    دهستان تمین قطعه ای از بهشت در دامنه آتشفشان تفتان که در غربی ترین قسمت شهرستان میرجاوه واقع شده است .

    در ادامه با کدر همراه باشید

    معرفی دهستان تمین قطعه ای از بهشت مناسب برای گردشگری+عکس

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتب عکس زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های متالورژی
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی معدنی
  • منابع اورجینال مقاومت مصالح
  • کتب فولکلور زبان اصلی
  • خرید کتاب های کلان‌مقیاس از آمازون
  • کتاب های تجهیزات نظامی اورجینال
  • خرید کتاب زبان شناسی زبان اصلی
  • منابع اورجینال تئوری نسبیت و گرانش
  • خرید کتاب خارجی آنلاین
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>