اطلاعیه سایت
وزارت دفاع روسیه به صورت رسمی استقرار بمبافکنهای راهبردی خود در پایگاه همدان برای عملیات در سوریه را تائید کرده است. استقرار توپولف-۲۲ ام ۳ اما چرا مهم است و این بمبافکن چه مشخصاتی دارد؟
روسیه به صورت معمول پیش از این عملیات هوایی خود را به وسیله جنگندههای این کشور که در پایگاه حمیمیم در لاذقیه مستقر هستند انجام میداد اما استفاده از بمبافکنهای راهبردی روسیه برای هدف قرار دادن دقیق مواضع داعش مرحله جدیدی از عملیات هوایی در سوریه به حساب میآید.
بمب افکن توپولف ۲۲ام.۳ از بمبافکنهای راهبردی و مافوق صورت روسیه است که توان حمل ۲۴ تن انواع بمب و موشک را در برد پروازی ۷۰۰۰ کیلومتر دارد. یکی از جنبه های خاص این بمبافکن بینابین بودن آن از رده بمب افکنهای استراتژیک و بمب افکنهای تاکتیکی است. این بمبافکن قادر است با بردی که دارد انواع بمب ها و موشکهای ضد کشتی و کروز هواپایه را حمل کند.
بمبافکنهای مافوق صوت در همدان+مشخصات فنی توپولفهای روسی+ توپولف-۲۲ ام ۳ +عکس
مقامهای روسیه در تلاش هستند تا به زودی پایگاه حمیمیم در لاذقیه را به پایگاه دائمی خود در سوریه تبدیل کنند. اما به گزارش راشاتودی باند پروازی این پایگاه هنوز امکانات لازم برای پرواز بمبافکنهای این کشور را ندارد. علاوه بر این استفاده از پایگاه هوایی همدان باعث کاهش ۶۰ درصدی در زمان،مسافت طی شده و همچنین هزینههای عملیات علیه تروریستها توسط این بمبافکنهای راهبردی دارد. به صورت معمول بمبافکنهای روسیه برای پرواز از خاک این کشور باید از پایگاه مزدوک استفاده کنند که بر این اساس مجبور به طی حداقل ۲ هزار کیلومتر برای رسیدن به آسمان سوریه دارند. این مسافت با استفاده از پایگاه همدان به ۷۰۰ کیلومتر کاهش پیدا میکند که باعث میشود امکان حملات سریع و حتی اضطراری در مواقع لازم در داخل خاک سوریه فراهم شود.
این بمبافکن یکی از مهم ترین و پیشرفته ترین بمب افکن های ساخت شوروی است که در واقع نمونه اصلاح شده بلایندر قدیمی به حساب میآید.
بمبافکنهای مافوق صوت در همدان+مشخصات فنی توپولفهای روسی+ توپولف-۲۲ ام ۳ +عکس
پس از آن که طرح T-4 شرکت سوخوی ناکام ماند، در سال ۱۹۶۷ توپولف رسماً مامور توسعه طرح ۱۴۵ شد. نام هواپیمای جدید، همان Tu-22M بود. بیشتر گام هایی که در راه ساخت Tu-22M برداشته شد، نسبت به زمان خود بی نظیر بود. به خصوص که توجه ویژه ای هم به سیستم بال های متغیر که البته اساس همین طرح بود هم شده بود. بال های Tu-22M که در وسط بدنه قرار گرفته بودند، می توانستند زاویه خود را نسبت به خط عرضی هواپیما برای مطابقت با شرایط پروازی گوناگون تغییر دهند. نوک بال ها حالتی انحنایی و البته باریک و ریشه بال ها هم شکلی عریض و پهن داشت.
بمبافکنهای مافوق صوت در همدان+مشخصات فنی توپولفهای روسی+ توپولف-۲۲ ام ۳ +عکس
پیشرفته ترین مدل بک فایر بود که نخستین پروازهای آزمایشی خود را در سال ۱۹۷۷ به انجام رساند. در پی انجام تغییراتی، دماغه هواپیما برای جا دادن برخی از سامانه های جدید طولانیتر شد و حداکثر زاویه برگشت بال های بک فایر تا ۶۵ درجه افزایش پیدا کرد. همچنین با نصب موتورهای جدید، این نمونه از بک فایر یکی از نقص های اجداد خود که عدم توانایی پرواز سوپر سونیک در ارتفاع دریا بود را هم دیگر نداشت. حداکثر سرعت در مدل M3 به بیش از ۲٫۳۰۰ کیلومتر بر ساعت و برد آن به بیش از ۶٫۸۰۰ کیلومتر افزایش یافت. همچنین با افزایش باورنکردنی تسلیحات قابل حمل، M3 می توانست دوبرابر M2 تسلیحات حمل کند. در سال ۱۹۸۵ تست های مختلفی از پرواز در ارتفاع پایین انجام شد که همگی حاکی از موفقیت عملکرد هواپیما در ارتفاع پایین بودند.
بمبافکنهای مافوق صوت در همدان+مشخصات فنی توپولفهای روسی+ توپولف-۲۲ ام ۳ +عکس