• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » اخبار گوناگون » من سفیرم نه شوهرم

    من سفیرم نه شوهرم

    در گزارش پیش رو به بهانه تصمیم دولت بروکسل جهت معرفی یک زن دیپلمات به عنوان سفیر  تازه بلژیک در پایتخت کشور عزیزمان ایران به معرفی اجمالی سفیران زن

    من سفیرم نه شوهرم

    در گزارش پیش رو به بهانه تصمیم دولت بروکسل جهت معرفی یک زن دیپلمات به عنوان سفیر تازه بلژیک در پایتخت کشور عزیزمان ایران به معرفی اجمالی سفیران زن خارجی در کشور عزیزمان ایران پرداخته ایم که از بعد پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان عالی ترین نماینده کشورشان در پایتخت کشور عزیزمان ایران فعالیت کردند.

    معرفی سفیران زن در ایران

    برخی از گمانه زنی ها حکایت از زیاد کردن تعداد سفیران خارجی زن مقیم پایتخت کشور عزیزمان ایران به چهار نفر دارد. در صورت تحقق این امر، مجموع دیپلمات های زن خارجی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در مقام سفیر در کشور عزیزمان ایران فعالیت کرده و می کنند به هفت نفر زیاد کردن پیدا می کند.

    عبارات مهم : وزارت امور خارجه – وزیر امور خارجه
    در دهه های اخیر تعداد دیپلمات های زن در عرصه بین المللی و نقش آفرینی آن ها در فرایند چالش های منطقه ای و جهانی از رشد نسبی برخوردار بوده هست، موضوعی که ما ایرانیان در جریان مذاکرات هسته ای کشورمان با گروه ۱+۵ به روشنی مشاهده کردیم و از نزدیک اخبار فعالیت های دیپلماتیک کاترین اشتون و فدریکا موگرینی دو سیاستمدار برجسته انگلیسی و ایتالیایی به عنوان هماهنگ کننده این گروه را پیگیری کردیم.
    بسیاری از این زنان ایرانی دیپلمات جهت حضور در چنین عرصه هایی، سال ها در دستگاه دیپلماسی کشورمان و هم چنین بعضی از نهادهای بین المللی با اطمینان از فراهم بودن زمینه های پیشرفته ارزش در این عرصه، خاک دیپلماسی را خورده و با تلاش در چنین مراتبی قرار گرفته اند، موضوعی که به نظر می رسد هنوز در دستگاه دیپلماسی کشورمان به علت کلیشه های جنسیتی و همچنین بعضی از محدودیت های ایدئولوژیک، زمینه اش فراهم نشده است.

    در گزارش پیش رو به بهانه تصمیم دولت بروکسل جهت معرفی یک زن دیپلمات به عنوان سفیر تازه بلژیک در پایتخت کشور عزیزمان ایران به معرفی اجمالی سفیران زن خارجی در کشور عزیزمان ایران پرداخته ایم که از بعد پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان عالی ترین نماینده کشورشان در پایتخت کشور عزیزمان ایران فعالیت کردند.

    دیپلمات زن آفریقایی؛ مقدم السفرا

    من سفیرم نه شوهرم

    اولین کشوری که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تصمیم گرفت یک زن را به عنوان رییس نمایندگی خود به کشور عزیزمان ایران اعزام کند، کشور سیرالئون بود. این کشور آفریقایی بعد از افتتاح سفارتش در پایتخت کشور عزیزمان ایران در سال ۷۶ حاجیه آلاری کول را به عنوان نخستین سفیر سیرالئون و نخستین سفیر زن در کشور عزیزمان ایران معرفی کرد.
    وقتی آلاری کول در سال ۷۶ وارد پایتخت کشور عزیزمان ایران شد، هیچ همتای زنی در کشور عزیزمان ایران نداشت و به عنوان نخستین سفیر زن خارجی در کشور عزیزمان ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مشغول به کار شد. او تا مرداد ۱۳۸۷ به مدت یازده سال در کشور عزیزمان ایران فعالیت کرد و به خاطر سابقه حضورش در کشور عزیزمان ایران از او به عنوان«مقدم السفرا» و «شیخ السفرای» کشورهای آفریقایی یاد می شد.
    آلاری کول در سال ۸۷ پایتخت کشور عزیزمان ایران را ترک کرد و بعد از آن حاج «محمد کموه فدیکا »جانشین او شد. در حال حاضر نیز «علی مامی آمارا کامرا » یکی از جوان ترین سیاستمداران سیرالئون مسوولیت نمایندگی این کشور در پایتخت کشور عزیزمان ایران را بر عهده دارد.

    لیویا لوی آگوستی

    چند ماه بعد از خداحافظی آلاری کول، «لیویا لوی آگوستی» دیپلمات ارشد سوییسی به عنوان دومین سفیر زن خارجی در ایران، راهی پایتخت کشور عزیزمان ایران شد.
    آگوستی فعالیت خود در پایتخت کشور عزیزمان ایران را از ابتدای سال ۲۰۰۹ شروع کرد و تا اول ژوئیه سال ۲۰۱۳ در این مسوولیت مشغول به کار بود. او ماموریتی پر تنش را در طول این چهار سال و نیم حضورش در کشور عزیزمان ایران تجربه کرد؛ به چه دلیل که به عنوان مسوول حافظ منافع آمریکا در کشور عزیزمان ایران و در اوج خصومت ها بین واشنگتن و پایتخت کشور عزیزمان ایران بارها به وزارت امور خارجه احضار شد تا خبر های اعتراض آمیز مقامات پایتخت کشور عزیزمان ایران را نسبت به سیاست های آمریکا به مقامات واشنگتن انتقال دهد.
    او که در مقام جانشینی «فیلیپ ولتی» سفیر پیشین سوییس راهی پایتخت کشور عزیزمان ایران شده است بود، نخستین دیپلمات زن یک کشور اروپایی بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان سفیر در کشور عزیزمان ایران مشغول به فعالیت شد.
    این دیپلمات سوییسی قبل از حضور در ایران، سابقه عضویت در هیات نمایندگی کشورش در شرکت ملل را در کارنامه کاری خود داشت و مدتی نیز رییس اداره دوم خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه سوئیس بود.
    انتخاب لئو آگوستی به عنوان سفیر در پایتخت کشور عزیزمان ایران در برن پایتخت سوئیس با انتقادهای زیادی مواجه شد و چند سیاستمدار راست گرای سوئیسی از این عنوان انتقاد کرده بودند، به چه دلیل که آنها معتقد بودند وزارت خارجه سوئیس با قبول کردن این عنوان که لئو آگوستی حجاب بر سر داشته باشد زیر بار فشار یک حکومت اسلامی رفته هست. این در حالی بود که لئو گفته بود جهت موقعیت دیپلماتیک خود در پایتخت کشور عزیزمان ایران و در راستا با قانون کشور عزیزمان ایران روسری سر خواهد کرد.

    لئو آگوستی که متولد ۱۹۶۱ هست، بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه وظایف متعددی را در دستگاه وزارت خارجه سوئیس بر عهده گرفته و در سال ۱۹۹۸ به عنوان نخستین سفیر زن سوئیس راهی مصر شده است است.
    او بعد از آخر ماموریتش در پایتخت کشور عزیزمان ایران در مصاحبه ای با یکی از رسانه های سوییسی اظهار کرد: اعزام یک زن از طرف سوییس به عنوان سفیر باعث شد که ایرانی ها نیز تشویق شوند تا نخستین سفیر زن ارزش (مرضیه افخم) را منصوب کنند.
    آگوستی تاکید کرد که به هیچ وجه به وی در هنگام انجام ماموریت در پایتخت کشور عزیزمان ایران بی احترامی نشده است ولی به این عنوان اشاره می کند که گاهی نیاز بوده به مقامات ایرانی توضیح دهد که او سفیر است نه شوهرش.

    او در بیان خاطره ای در این ارتباط می گوید: در طول چهار سال ماموریتم در پایتخت کشور عزیزمان ایران تنها سفیر زن در این کشور بودم. در نخستین حضور من در ضیافت وزیر امور خارجه وقت، منوچهر متکی جهت کادر دیپلماتیک خارجی در پایتخت کشور عزیزمان ایران ابهامی پیش آمد. آنها بدون هیچ پرسش و جوابی من را به طور اتوماتیک به سالن مخصوص زنان سفرا هدایت کردند و همسرم را به نزد دیپلمات های مردی بردند که در سالن دیگر جمع شده است بودند. چندین توضیح و دادن نشانه مورد نیاز بود که آنها متوجه شوند من سفیر هستم و نه شوهرم و به این ترتیب امکان پیوستن به جمع سفرا را پیدا کردم ولی مسئله جدی در کل وجود نداشت. تنها محدودیت رسمی در کشور عزیزمان ایران این بود که من باید متوجه می بودم که با مردان دست ندهم چون در اسلام حرام است که مردان دست زنان نامحرم را لمس کنند.

    چندی پیش نیز کتابی با عنوان «اولین سفیر زن ما در تهران» در سوئیس انتشار شد که در برگیرنده خاطرات این زن سفیر بود. او در این کتاب اشاره می کند که پیش از انتخابش به عنوان سفیر در پایتخت کشور عزیزمان ایران در سال ۲۰۰۹ به همراه وزیر خارجه این کشور جهت عقد قرارداد گازی به پایتخت کشور عزیزمان ایران سفر کرده بوده است.
    آگوستی در آذر ماه ۱۳۹۵، سه سال بعد از آخر ماموریتش در پایتخت کشور عزیزمان ایران بار دیگر به عنوان رییس بخش دو جانبه وزارت اقتصاد سوئیس در صدر هیاتی بلندپایه از مقام های بانکی و اقتصادی این کشور راهی پایتخت کشور عزیزمان ایران شد و با تعدادی از مقامات ایرانی در ارتباط با همکاری های اقتصادی پایتخت کشور عزیزمان ایران و برن در دوران پسابرجام گفت وگو و رایزنی کرد.
    در مهرماه ۱۳۹۲ آقای «جولیا هاس» به عنوان جانشین آگوستی راهی پایتخت کشور عزیزمان ایران شد و استوارنامه خود را به روحانی ارائه کرد. سفیر کنونی سوئیس در پایتخت کشور عزیزمان ایران «مارکوس لاینتر» است که در بیستم شهریور ماه ۱۳۹۶ رونوشت استوارنامه خود را تقدیم محمدجواد ظریف کرد.

    دیپلماتی که مشتاق حضور در کشور عزیزمان ایران بود/اودیسه نورهیم

    در گزارش پیش رو به بهانه تصمیم دولت بروکسل جهت معرفی یک زن دیپلمات به عنوان سفیر  تازه بلژیک در پایتخت کشور عزیزمان ایران به معرفی اجمالی سفیران زن

    سومین سفیر زن خارجی که بعد از انقلاب راهی پایتخت کشور عزیزمان ایران شد، زن اودیسه نورهیم بود. او پنجم آبان ۱۳۹۳ استوارنامه خود را به عنوان نخستین سفیر زن نروژ در کشور عزیزمان ایران به حسن روحانی ارائه کرد.
    نورهیم که سابقه سفارت در بنگلادش و لبنان را نیز در کارنامه کاری خود دارد، قبل از عزیمت به تهران، مدیرکل شرکت ملل در وزارت خارجه نروژ بود. او پیش از پذیرش ریاست نمایندگی نروژ در پایتخت کشور عزیزمان ایران دو بار به کشور عزیزمان ایران سفر کرده بود و در یک مصاحبه اعلام کرده زمانی که تصدی سفارتخانه نروژ در پایتخت کشور عزیزمان ایران به من پیشنهاد شد، فورا آن را پذیرفتم.
    ماموریت نورهیم در پایتخت کشور عزیزمان ایران در امسال به آخر رسید و در شهریور ماه ۱۳۹۶ آقای«لارش نوردروم» به عنوان سفیر تازه نروژ در پایتخت کشور عزیزمان ایران راهی کشور عزیزمان ایران شد و رونوشت استوارنامه خود را به وزیر امور خارجه کشورمان ارائه داد و در ۲۲ مهرماه نیز استوارنامه خود را تقدیم حسن روحانی رییس جمهور کرد.

    دومین سفیر زن آفریقایی در تهران/رقیه احمد سوبو

    رقیه احمد سوبو سفیر کنیا در کشور عزیزمان ایران یکی دیگر از زنان دیپلمات آفریقایی است که در آذر ماه ۹۳ یک ماه بعد از حضور نورهیم در پایتخت کشور عزیزمان ایران راهی کشورمان شد تا سفارت کنیا در کشور عزیزمان ایران را مدیریت کند. او در بهمن ۱۳۹۳ در جریان دیدار با رییس جمهور، استوارنامه خود را به وی تحویل داد. طبق آخرین اخبار او همچنان در پایتخت کشور عزیزمان ایران مسوولیت نمایندگی کنیا را بر عهده دارد.

    دیپلماتی فعال در عرصه تجارت/سوزانا ترستال سومین سفیر زن اروپایی

    سوزانا ترستال، سومین سفیر زن اروپایی است که به عنوان رییس نمایندگی هلند در پایتخت کشور عزیزمان ایران در آبان ماه ۹۴ راهی کشور عزیزمان ایران شد و استوارنامه خود را به رییس جمهور ارائه کرد.
    ترستال چندی پیش در مصاحبه ای تجربه حضورش به عنوان یک دیپلمات زن در پایتخت کشور عزیزمان ایران را خاص توصیف کرد و گفت: مشکلی با این مساله ندارم و من جزء سه سفیر زنی هستم که در حال حاضر در کشور عزیزمان ایران حضور دارند. در کشور عزیزمان ایران همان طور که زن ها با روی باز ما را می پذیرند، مردها نیز همین طورند و به طور کلی از این تجربه راضی هستم. این دیپلمات هلندی در مورد هیأت های سیاسی متفاوت کشور عزیزمان ایران که اغلب از مردان تشکیل شده است است در برابر هیأت های سیاسی اروپایی که در میان آنها تعداد قابل توجهی زن حضور دارند، می گوید: من هم هنگامی نزد مقام های کشور عزیزمان ایران می روم هیأت بزرگی از زن ها را با خود همراه دارم ولی متوجه شده است ام که طرف برابر من همواره مردها هستند. البته کم کم در طرف های ایرانی نیز زن ها دیده می شوند.
    او همچنین در این مصاحبه تاکید کرده ۳۰ درصد از سفیران هلند در کشورهای متفاوت زن هستند که بسیاری از آنها در خاورمیانه فعالیت دارند و این انتظار وجود دارد که این رقم در آینده به ۵۰ درصد برسد.
    او در رشته حقوق در هلند تحصیل کرده هست، سپس جهت ادامه تحصیل به آمریکا رفته و در آنجا دو مدرک کارشناسی ارشد در رشته های علوم سیاسی و روابط بین الملل اخذ کرده هست. او مدتی نیز در دنیای تجارت حضور داشته و با شرکت کامپیوتری اپل همکاری می کرده هست. ترستال سابقه حضور در سفارت هلند در آنگولا از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ را نیز در کارنامه کاری خود دارد.

    نماینده دولت فمینیستی سوئد در تهران/ هلنا سانگلند

    من سفیرم نه شوهرم

    سومین سفیر زنی که در حال حاضر در پایتخت کشور عزیزمان ایران مشغول به فعالیت هست، هلنا سانگلند( Helena Sångeland)، سفیر سوئد در کشور عزیزمان ایران هست. او در آبان ماه ۱۳۹۵ فعالیت خود را در پایتخت کشور عزیزمان ایران شروع کرد. سانگلند پیش از تصدی به این سمت، رییس بخش آسیا و اقیانوسیه در وزارت خارجه سوئد بوده و همچنین او سابقه فعالیت در سفارت سوئد در مالزی، فنلاند و ایتالیا را نیز در تجربه کاری دیپلماتیک خود دارد.
    در هفته های اخیر بعضی از رسانه ها غربی به نقل از منابع خبری خود اعلام کرده اند که دولت بروکسل قصد دارد دو سفیر زن را جهت تصدی مسوولیت سفارتخانه های این کشور در عربستان و کشور عزیزمان ایران راهی ریاض و پایتخت کشور عزیزمان ایران کند، این رسانه ها نام زن ورونیک پتی (Veronique Petit) را به عنوان سفیر تازه بلژیک در کشورمان اعلام کرده اند.
    شنیده های خبرنگار ایسنا حاکی از آن است که وزارت امور خارجه بلژیک تلاش دارد یک دیپلمات زن را جهت تصدی مسوولیت سفارت بروکسل در پایتخت کشور عزیزمان ایران معرفی کند ولی مراحل مورد نیاز و دیپلماتیک این عنوان هنوز طی نشده است و باید تا تابستان ۱۳۹۷ صبر کرد.
    در صورتی که دولت بلژیک نیز ورونیک پتی را به عنوان سفیر تازه خود در پایتخت کشور عزیزمان ایران معرفی کند، تعداد سفرای زن خارجی فعال در کشوری اسلامی مثل کشور عزیزمان ایران به چهار نفر زیاد کردن پیدا می کند.
    این در حالی است که مرضیه افخم همچنان تنها سفیر زن کشور عزیزمان ایران بعد از انقلاب اسلامی است و این امیدواری وجود دارد که در آینده نزدیک با تصمیم وزیر خارجه و تایید رییس جمهور، تعداد سفرای زن کشور عزیزمان ایران در دیگر کشورها زیاد کردن پیدا کند.


    گردآوری : گروه خبر سیمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع : isna.ir


    واژه های کلیدی: وزارت امور خارجه | وزیر امور خارجه | وزارت خارجه | دیپلماتیک | امور خارجه | ایرانیان | پیروزی | ایرانی | انقلاب | معرفی | سوئیس

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب علوم پایه پزشکی زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های زمین شناسی
  • دانلود منابع مرجع آزمون های استرالیا
  • خرید کتاب الکترونیکی خارجی
  • دانلود فایل های زبان اصلی مترولوژی
  • کتاب های لینوکس اورجینال
  • خرید کتاب های بازار یابی از آمازون
  • منابع اورجینال روان شناسی
  • خرید کتاب های زبان اصلی موسیقی (گیتار)
  • کتاب های تفکر خلاق اورجینال
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>