خانه » پزشکی و سلامت » چاقی بعد از ازدواج و راههای جلوگیری از آن
 modiseh 

چاقی بعد از ازدواج و راههای جلوگیری از آن

چگونه جلوی چاق شدن بعد از ازدواج را بگیریم؟

وقتی وارد زندگی مشترک می‌شوید، حتما به یاد داشته باشید که علاوه بر تعهد به رابطه مشترک باید به مسائل مهم دیگری هم توجه کنید. یکی از این مسائل مهم که برای مراقبت از سلامت واقعا حیاتی محسوب می‌شود، کنترل اندازه دور کمر و جلوگیری از افزایش وزن بی‌رویه است. به نظر متخصصان، اضافه‌وزن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی و دیابت را افزایش دهد و باعث التهاب بیشتر در بدن شود. بنابراین اگر می‌خواهید سرزندگی و طراوت رابطه مشترک‌تان را حفظ کنید و مجبور نشوید که دائما لباس‌های بزرگ‌تری بخرید، حتما به توصیه‌های زیر دقت کنید. همین گام‌های به‌ظاهر کوچک می‌توانند مانع از افزایش وزن غیراستانداردتان شود.

 علت اصلی افزایش وزن خانم‌های جوان، به‌دلیل تغییر شیوه زندگی آنها پس از ازدواج است. یعنی: مهمانی‌های پی‌در‌پی، مصرف غذاهای چرب، فست‌فودها، بی‌تحرکی و خواب زیاد .

چرا بیشترمان بعد از ازدواج چاق می‌شویم؟

یکی از مشکلاتی که بیشتر همسران جوان، مخصوصا خانم‌ها، بعد از ازدواج با آن مواجه می‌شوند، افزایش وزن و حتی چاقی است. بسیاری از عروس‌خانم‌ها ترجیح می‌دهند این مشکل را به استفاده از قرص‌های ضدبارداری ربط بدهند غافل از اینکه حقیقت، چیز دیگری است. به عبارت ساده‌تر، قرص‌های استروییدی ضدبارداری به‌دلیل خاصیت احتباس آب، افزایش حجم چربی و بالا بردن اشتهایی که دارند، می‌توانند تنها کمی (در حد ۳ یا ۴ کیلوگرم) باعث افزایش وزن شوند.

علت اصلی افزایش وزن خانم‌های جوان، به‌دلیل تغییر شیوه زندگی آنها پس از ازدواج است. یعنی:

  • مهمانی‌های پی‌در‌پی
  • مصرف غذاهای چرب
  • فست‌فودها
  • بی‌تحرکی و خواب زیاد

بیشتر از قرص‌های ضدبارداری باعث چاقی‌شان می‌شود. از طرف دیگر، همین الگوهای نادرست زندگی می‌توانند مردان جوان را هم در سال‌های ابتدایی پس از ازدواج به گروه آدم‌های چاق و دارای اضافه‌وزن بکشانند که این چاقی‌های پس از ازدواج، هم می‌تواند سلامت زن و مرد را به خطر بیندازد و هم باروری آنها را با چالش‌هایی مواجه کند. از این رو، مهم‌ترین توصیه ما به همسران جوان:

  • داشتن شیوه زندگی سالم
  • برخورداری از رژیم‌های غذایی کم‌چرب
  • پرهیز از افراط در خوردن در مهمانی‌ها 
  • داشتن برنامه ورزشی منظم و ۲نفره

برای پیشگیری از ابتلا به چاقی است. این نوع شیوه زندگی، می‌تواند جلوی همان ۴-۳ کیلوگرم افزایش وزن ناشی از مصرف قرص‌های ضدبارداری را هم بگیرد.

دکتر طاهره افتخار
متخصص زنان
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

 

زندگی مشترک بدون اضافه وزن

وقتی وارد زندگی مشترک می‌شوید، حتما به یاد داشته باشید که علاوه بر تعهد به رابطه مشترک باید به مسائل مهم دیگری هم توجه کنید. یکی از این مسائل مهم که برای مراقبت از سلامت واقعا حیاتی محسوب می‌شود، کنترل اندازه دور کمر و جلوگیری از افزایش وزن بی‌رویه است. به نظر متخصصان، اضافه‌وزن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی و دیابت را افزایش دهد و باعث التهاب بیشتر در بدن شود. بنابراین اگر می‌خواهید سرزندگی و طراوت رابطه مشترک‌تان را حفظ کنید و مجبور نشوید که دائما لباس‌های بزرگ‌تری بخرید، حتما به توصیه‌های زیر دقت کنید. همین گام‌های به‌ظاهر کوچک می‌توانند مانع از افزایش وزن غیراستانداردتان شود.

گرسنه از خانه خارج نشوید

برخی افراد می‌گویند که نباید با شکم گرسنه به فروشگاه مواد غذایی رفت و توصیه خوبی می‌کنند. با این‌حال این توصیه فقط به فروشگاه مواد غذایی محدود نمی‌شود، چون نباید با معده خالی همراه همسرتان از خانه خارج شوید یا با او بحث کنید. اگر قرار است در مکان‌های عمومی یا رویدادهای اجتماعی حاضر شوید، حتما خودتان را برای حضور در چنین موقعیت‌هایی حاضر کنید، بنابراین بهتر است پیش‌بینی کنید که اگر گرسنه شدید، می‌توانید از کدام گزینه‌های غذایی استفاده کنید و اصلا سراغ مواد غذایی ناسالم و پرکالری نروید.

به زور غذا نخورید

اینکه همسرتان می‌تواند تمام ماکارونی یک بشقاب بزرگ را بخورد و خیلی راحت این کار را انجام دهد، به این معنا نیست که شما هم باید همان کار را انجام دهید یا مجبور به انجام آن کار هستید، وقتی که مساله سلامت و وزن افراد مطرح می‌شود، نمی‌توان تفاوت‌های فردی را نادیده گرفت. افراد مختلف به انواع غذاها، واکنش متفاوتی نشان می‌دهند. حتی واکنش افراد نسبت به مقدار متفاوتی از یک غذای مشخص، تفاوت دارد، بنابراین شرایط خودتان را فراموش نکنید و در زمان مناسب از غذا خوردن دست بکشید، حتی اگر همسرتان همچنان در حال غذا خوردن است.

به‌جای نوشابه آب بنوشید

اگر یک بطری نوشابه خانواده یا دو بطری تک‌نفره نوشابه سفارش دهید به احتمال زیاد سعی می‌کنید که تمام آنها را بنوشید. به همین دلیل اگر فقط یک نوشابه کوچک سفارش داده باشید، دیگر نوشابه بیشتری در دسترس‌تان قرار ندارد که شما را وسوسه کند. البته بهترین کار این است که نوشابه را به‌طور کلی از رژیم غذایی کنار بگذارید و فقط آب بنوشید. استفاده بی‌رویه از نوشابه‌ها، یکی از موانع عمده بر سر راه کاهش وزن است.

عادت‌های بد را شناسایی کنید

اگر در دوران مجردی، اصلا در شب‌های آخر هفته به رستوران نمی‌رفتید و پیتزا سفارش نمی‌دادید، ممکن است بعد از ازدواج این کار را انجام بدهید. مشغله کاری، خستگی یا بسیاری از مسایل دیگر بعد از ازدواج می‌توانند شرایطی ایجاد کنند که برخی شب‌ها ترجیح بدهید از غذاهای فست‌فودی یا رستورانی استفاده کنید. در این مواقع، بهتر است که از غذاهای ساده و کم‌حجم خانگی استفاده کنید. اگر به هر دلیلی باز هم نمی‌توانید این عادت را کنار بگذارید، حداقل فقط یک پیتزای کوچک یا فقط سوپ و سالاد سفارش دهید.

در مهمانی‌ها قبل از شام میوه بخورید

اکثر افراد وقتی ازدواج می‌کنند، از سوی دوستان و آشنایان به مهمانی شام دعوت می‌شوند. میزبانان معمولا در این مهمانی‌ها به افتخار حضور زوج جوان، غذاها، نوشیدنی‌ها و دسرهای زیادی آماده می‌کنند که همگی وسوسه‌برانگیز هستند. با این‌حال، لزوما نباید در این مهمانی‌ها زیاده‌روی کنید و اصول غذایی را زیر پا بگذارید، بنابراین سعی کنید قبل از شام، کمی خودتان را با سایر خوراکی‌ها مانند میوه‌ها یا مغزها سیر کنید تا جلوی پرخوری‌تان را بگیرید.

میوه و لبنیات را فراموش نکنید

خیلی اوقات زوج‌های جوان ترجیح می‌دهند که ساعت‌های خالی خود را با خوردن، پر کنند. توصیه ما به این زوج‌های جوان این است که همیشه یک ظرف پر از میوه روی میز و در دسترس خود داشته باشند یا هیچ‌گاه یخچال خود را از شیر و ماست خالی نگذارند تا در صورت هوس خوراکی، سالم‌ترین و کم‌کالری‌ترین گزینه‌های غذایی را پیش رو داشته باشند.

شیرینی تنها گزینه‌ خریدتان نباشد

به‌جای اینکه همیشه در جشن‌ها و شادی‌ها، شیرینی و کیک بخرید و به خانه ببرید، سعی کنید سراغ گزینه‌های غیرغذایی بروید. مثلا کتاب برای همدیگر بخرید یا یک آلبوم موسیقی یا هر چیز دیگری که روی غذا متمرکز نیست، بنابراین بهتر است که علاقه‌مندی‌های همدیگر را بشناسید تا در چنین مواقعی، گزینه‌های زیادی در دسترس داشته باشید.

تنقلات وسوسه‌برانگیز نخرید

هیچ چیزی نمی‌تواند بدتر از بسته‌های بزرگ چیپس، سریعا رژیم غذایی را نابود کند، چون فقط کافی است که یک بسته چیپس بردارید و روی مبل بنشینید! بنابراین سعی نکنید تقصیر را گردن دیگران یا خود چیپس بیندازید و همیشه فقط به‌اندازه یک وعده غذایی تک‌نفره چیپس کنار خودتان بگذارید. غذا خوردن بدون فکر معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که جلوی تلویزیون می‌نشینیم و فقط زمانی متوجه می‌شویم چه اتفاقی افتاده است که دیگر کار از کار گذشته است!

بستنی در خانه نگه ندارید

هستند افرادی که مقدار زیادی بستنی می‌خرند و به خانه می‌برند و می‌گویند که پرهیز از بستنی در چنین مواقعی واقعا سخت است، بنابراین اصلا بستنی در خانه نگهداری نکنید و برای رفع هوس بستنی خوردن به بستنی‌فروشی‌ها بروید. نگهداری انواع دسرها در خانه معمولا به یک روال رایج برای زوج‌های جوان تبدیل می‌شود و حتی کار به جایی می‌رسد که برخی افراد هر شب بعد از شام، بستنی می‌خورند. به نظر متخصصان، تکرار این رویه واقعا مضر است و پیامدهای مخرب و ناخوشایندی برای وزن دارد.

درباره مواد غذایی سالم توافق کنید

باید با همسرتان به توافق برسید تا از میان‌وعده‌های سالم‌تر استفاده کنید و مصرف مواد غذایی فرآوری‌شده را به حداقل برسانید وقتی که قصد دارید برای خرید مواد غذایی به فروشگاه بروید، حتما یک لیست مشخص آماده کنید و اصلا چیز دیگری را بدون فکر کردن به آن اضافه نکنید.

منبع:salamat.ir

برای حمایت از ما لطفا کلیک کنید

دانلود

اشتراک گذاری مطلب

modiseh

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
?>