• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » پزشکی و سلامت » سرطان ریه+۴۹٪ خطر بیشتر سرطان ریه در رژیم‌های با شاخص گلوکز بالا

    سرطان ریه+۴۹٪ خطر بیشتر سرطان ریه در رژیم‌های با شاخص گلوکز بالا

    سرطان ریه+۴۹٪ خطر بیشتر سرطان ریه در رژیم‌های با شاخص گلوکز بالا

    اشخاصی که شاخص گلوکز رژیم غذایی شان، بالاست، ممکن است که به شکل قابل توجهی بیشتر در برابر خطر سرطان ریه قرار داشته باشند. این گفته بنا بر تحقیقات منتشر شده در مجله‌ی Cancer Epidemiology, Biomarkers and Prevention است.

    شاخص گلوکز، مقیاسی برای کربوهیدرات موجود در غذا و سرعت آن در تاثیر گذاری بر سطح گلوکز خون است و عمدتا از آن برای پیشگیری از دیابت و کنترل آن استفاده می‌شود.

    غذاهایی که شاخص گلوکز بالایی دارند، سطح گلوکز خون را بیشتر از غذاهای با شاخص متعادل و شاخص پایین، بالا می‌برند. غذاهایی مانند نان سفید، برنج سفید دانه کوتاه، خربزه و آناناس جزو گروه غذاهای با شاخص گلوکز بالا هستند و غذاهای با شاخص گلوکز پایین شامل سیبزمینی شیرین، ذرت، بنشن و عدس می‌شوند.

    بار گلوکز، یک مقیاس بر اساس شاخص گلوکز است که مقدار کربوهیدرات موجود در غذا و سرعتش در افزایش سطح گلوکز خون را از میزان شاخص گلوکز محاسبه می‌کند.

    مطالعات قبلی نیز نشان داده بود که چطور شاخص گلوکز در تغذیه، با انواع خاصی از سرطان مانند سرطان معده، روده‌ی بزرگ و لوزالمعده مرتبط است.

    اما اطلاعات کمی از ارتباط شاخص گلوکز با سرطان ریه در دست است. برای همین محققین در صدد برآمدند تا این ارتباط را مورد تحقیق و تفحص قرار دهند.

    ۴۹٪ خطر بیشتر سرطان ریه در رژیم‌های با شاخص گلوکز بالا

    محققین، داده‌های ۱۹۰۵ نفر مبتلا به سرطان ریه و ۲۴۱۳ فرد سالم که از پیش در برنامه‌ی مطالعاتی دیگری نیز برای سرطان ریه شرکت داشتند را بررسی کردند.

    در قسمتی از مطالعات، افراد مورد مصاحبه قرار گرفتند و در آن از آن‌ها خواسته شد تا شکل تغذیه و وضع سلامتیشان را در گذشته بیان کنند.

    تیم تحقیقاتی، شاخص گلوکز رژیم غذایی شرکت کنندگان را با مقادیر شاخص گلوکز و بار گلوکز در جدول جهانی سال ۲۰۰۸ ، محاسبه کردند. و بر اساس آن، شرکت کنندگان را به ۵ گروه تقسیم کردند.

    با قیاس، نسبت به کسانی که در پایین‌ترین مقدار شاخص گلوکز قرار داشتند، افراد حاضر در یک پنجم بالایی ۴۹٪ بیشتر در خطر سرطان ریه بودند و ۹۲٪ بیشتر احتمال داشت تا سرطان بافت پوششی مبتلا شوند که خود دلیل ۲۵ تا ۳۰ درصد از سرطان‌های ریه است.

    محققین، بین رژیم با شاخص گلوکز بالا و افزایش خطر بروز تومور بدخیم در بافت غدد نیز رابطه‌ای یافتند که آن هم به ۴۰٪ از سرطان‌های ریه می‌انجامد.

    با در نظر قرار دادن سطح تحصیلات، محققین دریافتند که افراد گروه با شاخص گلوکز بالا که کمتر از ۱۲ سال تحصیلات داشتند، ۵۵٪ بیشتر از افراد گروه با کمترین شاخص گلوکز احتمال داشت تا به سرطان ریه مبتلا شوند.

    خطر سرطان ریه برای آن‌هایی که لب به دخانیات نمی‌زنند اما سطح گلوکز در رژیم غذاییشان بالا است

    در افرادی که لب به دخانیات نزده بودند – به یاد داشته باشید که دخانیات دلیل اصلی سرطان ریه است – محققین مشاهده کردند که اگر در گروه شاخص گلوکز بالا قرار داشته باشند، دو برابر کسانی که در پایین‌ترین گروه شاخص گلوکز قرار دارند احتمال ابتلا به سرطان ریه وجود دارد. در بیشتر موارد، حضور در گروه بالاتری از شاخص گلوکز باعث بیشتر شدن احتمال سرطان ریه نمی‌شد اما برای کسانی که هیچ گونه دخانیاتی در زندگیشان مصرف نکرده بودند، حضور در بالاترین گروه ۸۱٪ به میزان ابتلایشان به سرطان نسبت به پایین‌ترین گروه می‌افزود.

    محققین راجع به یافته‌های خود گفتند:

    با این که دخانیات را عمدتا دلیل سرطان ریه می‌دانیم و توضیحات فراوانی راجع به آن داده شده است، اما تمام خطرات ناشی از آن نیست. این مطالعات مدارکی ارائه داد که نشان داد تغذیه به تنهایی و یا در کنار عوامل دیگر می‌تواند بر ریشه یابی سرطان ریه تاثیر بگذارد.

    نتایج این مطالعات نشان داد که در کنار داشتن سبک زندگی سالم، کاهش مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهایی که شاخص گلوکز بالایی دارند نیز می‌تواند در راه کاهش خطر سرطان ریه مفید باشد.

    در حالی که محققین از تشخیص دقیق دلیل افزایش خطر سرطان ریه با تغذیه‌ی با شاخص گلوکز بالا عاجزند، اما پیش بینی می‌کنند که به علت بالا رفتن سطح گلوکز خون و انسولینی که با غذاهای دارای شاخص بالای گلوکز اتفاق می‌افتد، احتمال عدم تحمل گلوکز و مقاومت در برابر انسولین را در بدن بالا ببرد.

    آن‌ها توضیح دادند که تحقیقات قبلی، مقاومت در برابر انسولین را مرتبط با تغییراتی در فاکتورهای رشد شبه‌انسولین دانستند، که خود در تکثیر و دگرگونی سلول‌های مرتبط به سرطان شرکت دارند.

    محدودیت‌های مطالعاتی

    محققین اعتراف کردند که در مطالعاتشان محدودیت‌هایی وجود داشت. به طور مثال، محاسبات شاخص و بار گلوکز، بر اساس گفته‌های خود شرکت کنندگان بود که می‌تواند خطا داشته باشد.

    از محدودیت‌های بزرگتر، عدم تشخیص بیماری‌هایی در شرکت کنندگان مانند دیابت، فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی بود.

    با تمام این‌ها، محققین از مطالعات بعدی سخن به میان آوردند و گفتند که در آن باید به دنبال بررسی همراهی شاخص گلوکز با سرطان ریه، در سایر گروه‌های قومی و نژادی باشند.

    محققین گفتند:

    مراکز سلامتی باید گوش به زنگ باشند تا در صورت تایید نتایج این مطالعات، به مردم راجع به تغییرهای مورد نیاز در رژیم غذاییشان برای پیشگیری از سرطان ریه خبر دهند.

     

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • هاردکپی کتاب های ادبیات نظارتی
  • دانلود فایل های زبان اصلی جنین شناسی
  • دانلود فایل های زبان اصلی باستان شناسی
  • خرید کتاب زبان اصلی کلیه و اورولوژی
  • خرید کتاب های دندانپزشکی از آمازون
  • منابع اورجینال تئوری نسبیت و گرانش
  • خرید کتاب زبان اصلی فرانسه
  • کتب خیاطی زبان اصلی
  • منابع اورجینال نرم افزار ماکرومدیا
  • خرید کتاب زبان اصلی فن آوری سوخت
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>