• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » عمومی » آثار حفظ کردن قرآن کریم

    آثار حفظ کردن قرآن کریم

    حفظ قرآن کریم چه اثراتي دارد؟

    فضیلت حفظ قرآن,فایده حفظ قرآن

    حفظ قرآن کریم داراي آثار و بركات زيادي است

    قرآن كريم، برترين و بالاترين هديه ي حضرت احديّت به بشر است و حفظ آن يكي از توفيقات بزرگ الهي به حساب  مي آيد كه شامل حال هر كسي نمي‎شود. استعداد، آمادگي، لياقت، توفيق، سعادت، عنايت و افاضت باعث مي‎گردد خداوند متعال، اين نعمت بزرگ را به فرد عطا فرمايد و سعادتمندترين افراد كساني هستند كه پس از حفظ قرآن کریم، آن را از دست ندهند و درون خود را از گنج‎هاي بيكران قرآن کریم خالي ننمايند.
    مداومت در قرائت و حفظ قرآن عامل بسياري از توفيقات و بركات الهي است و كسي كه انس به قرائت، حفظ و تدبّر در مفاهيم و معاني قرآني داشته باشد ترك آن برايش بسيار مشكل مي‎نمايد. با قرآن کریم زندگي زيبا مي‎شود و جان مي‎گيرد و آرامش واقعي به منصه ي ظهور مي‎رسد و بدون قرآن کریم آدمي چون جمادي است متحرك و مرده اي است افقي  كه نه روح دارد و نه آرامش واقعي.[۱]

    بركات حفظ قرآن کریم:
    حفظ قرآن کریم داراي آثار و بركات زيادي است كه درباره ي برخي از آن ها نكاتي قابل بيان است:
    ۱٫ حافظ قرآن کریم از پاداش معنوي و اُخروي بسيار زيادي بهره‎مند مي‎گردد كه عبارتند از:
    الف. هم نشيني با فرشتگان: امام صادق ـ عليه السّلام ـ در اين باره مي‎فرمايد: «حافظ قرآني كه به آن عمل كند، با فرشتگان پيغام‎بر و نيك رفتار هم نشين مي‎گردد.[۲]»
    ب. در شمار بزرگان امت جاي گرفتن: امام صادق ـ عليه السّلام ـ مي‎فرمايد: «اَشراف و بزرگان امّت من، قاريان و حافظان و شب زنده‎دارانند.[۳]»
    ج . ايمني از عذاب الهي: اميرمؤمنان علي ـ عليه السّلام ـ در اين زمينه مي‎فرمايد: «قرآن را تلاوت كنيد و آن را به خاطر بسپاريد، زيرا خداوند متعال دلي كه قرآن در آن باشد عذاب نمي‎كند.[۴]»
    حفظ قرآن مجيد و انس با آن، انسان را در مسير عمل به وحي و بهره جستن از معارف بلند آن قرار مي‎دهد و در نتيجه او را از آتش دوزخ مصون مي‎دارد. پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ مي‎فرمايد: «اگر قرآن در پوستي باشد، آتش بدان نخواهد رسيد.[۵]»
    د. آبادي قلب: پيامبر گرامي اسلام مي‎فرمايد: «كسي كه در درونش چيزي (سوره يا آيه‎اي) از قرآن نباشد، مانند خانه ي ويران است.[۶]»
    چنان كه خانه ي ويران نزد مردم ارزش ندارد، دل تهي از آيات الهي نيز نزد خداوند بي‎ارزش است و از اين روي پيامبر فرموده است: دلي كه از كلام وحي بي‎بهره باشد، مرده و چون خانه ي خراب و ويران است.
    ه‍ . مشمول آمرزش الهي: رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: «كسي كه قرآن را از حفظ بخواند و گمان كند خداي تعالي او را نمي‎آمرزد، ‌در شمار كساني است كه آيات الهي را به تمسخر گرفته‎اند.[۷]»
    و. پاداش مضاعف: امام صادق ـ عليه السّلام ـ فرمود: «هر كس در فراگيري قرآن بكوشد و به سبب كمي حافظه آن را به سختي حفظ كند دو پاداش دارد. (پاداشي براي حفظ قرآن و پاداشي براي تحمل سختي آن»[۸].
    ز. پذيرفته شدن شفاعت؛ پيامبر عظيم الشأن اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: «هر كه (آن قدر) قرآن بخواند تا حفظ شود، خداوند او را به بهشت داخل خواهد كرد و شفاعتش را درباره ي ده تن از اعضاي خانواده‎اش كه آتش بر آن ها واجب شده، مي‎پذيرد.[۹]»
    ح. بالاترين درجات بهشت: پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: «درجات بهشت به تعداد آيه‎هاي قرآن است چون صاحب قرآن داخل بهشت شود، به وي مي‎گويند بخوان و بالا برو كه هر آيه‎اي را درجه‎اي است. پس برتر از درجه ي حافظ قرآن درجه‎اي نيست.[۱۰]»
    ط. دريافت پاداش انبياء: پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: «اي سلمان،… همانا بعد از انبيا بهترين بندگان نزد خداوند، عالمانند و سپس قاريان و حافظان قرآن. آنان همانند انبيا از دنيا مي‎روند، همراه آنان از گورها برانگيخته مي‎شوند، در كنار آنان از صراط مي‎گذرند و پاداش همانند آنها (از خداوند) دريافت مي‎كنند.[۱۱]»
    ۲٫ الف: حفظ قرآن کریم بركات دنيوي نيز دارد كه عبارتند از:

    فواید حفظ قرآن,ثواب حفظ قرآن

      مهم‎ترين اثر حفظ قرآن کریم درك بهتر آن است

     

    هدايت انسان:
    تلاوت و انس با قرآن کریم از سفارش‎هاي مكرّر معصومان ـ عليهم السّلام ـ است و حفظ قرآن کریم به انس با آيات الهي مي‎انجامد؛ زيرا حافظ قرآن کریم بايد براي تثبيت محفوظات قرآني‎اش روزي چند بار به قرائت قرآن کریم بپردازد. ائمه ـ عليهم السّلام ـ حافظان قرآن کریم را به تكرار آيات الهي فراخوانده اند و فرمودند: «همان گونه كه شتر بسته شده در يك نقطه ـ چنان چه مورد ديدار پياپي صاحبش واقع نشود ـ جايگاهش را ترك مي‎كند، محفوظات حافظ قرآن کریم نيز ـ اگر پيوسته مورد مراجعه و تكرار قرار نگيرند ـ از خاطر زدوده مي‎شوند» بنابراين، حافظ ناگزير است با قرآن کریم انس ‎گيرد و اين هنگام زمينه ي هدايت،  سعادت و تعالي فراهم مي‎آيد. حضرت علي ـ عليه السّلام ـ مي‎فرمايد: «هيچ كس با قرآن هم نشين نمي‎شود مگر اين كه از كنار آن با افزايش يا كاهش بر مي‎خيزد: افزايش هدايت يا كاهش گمراهي.»[۱۲]

    ب: آرامش روحي:
    ياد خدا تأثير بسزايي در روان آدمي دارد و دل در پرتو آن آرام مي‎گيرد. خداوند متعال مي‎فرمايد: «أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ
    الْقُلُوبُ» «آگاه باش كه دل‎ها با ياد خدا آرام مي‎گيرد.» يكي از نام‎هاي قرآن، ذكر است. تلاوت و حفظ قرآن کریم نوعي ذكر خداوند است كه انسان در پرتو آن از هجوم بسياري از فشارهاي رواني و اضطرابات دروني مصون مي‎ماند.

    ج: نجات از تنهايي:
    كتاب بهترين هم نشين تنهايي است و قرآن کریم زيباترين، دقيق ترين، عميق‎ترين و با نفوذترين كتاب شمرده مي‎شود. امام سجاد ـ عليه السّلام ـ مي‎فرمايد: اگر همه ي مردم روي زمين از دنيا بروند، تا وقتي قرآن کریم با من است، از هيچ چيز وحشت ندارم.

    ه‍ : فهم بهتر قرآن کریم:
    مهم‎ترين اثر حفظ قرآن کریم درك بهتر آن است. حافظ به سبب تسلّط بر همه ي آيات، ارتباط آن‎ها را نيك در مي‎يابد و در پرتو آن دركي بهتر و درست‎تر از قرآن کریم به دست مي‎آورد.

    و: تقويت حافظه:
    يكي از امتيازات قرآن کریم آن است كه تلاوت و به خاطر سپردنش سبب تقويت روح و حافظه ي حافظ مي‎شود. در روايات آمده است كه قرائت قرآن کریم به افزايش حافظه مي‎انجامد.[۱۳] از آن جا كه حفظ اين كتاب آسماني به تكرار پيوسته و قرائت زياد آن وابسته است، مي‎توان گفت حفظ قرآن کریم حافظه را فزوني مي‎بخشد.[۱۴]
    اين بخشي از اثرات حفظ قرآن كريم بود كه به صورت اجمال بيان گرديد و تو خود حديث مفصّل بخوان از اين مجمل.

    معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
    ۱٫ شهريار پرهيزكار، چگونه قرآن را حفظ كنيم.
    ۲٫ كاظم گرامي، روش حفظ قرآن كريم.
    ۳٫ اسماعيل حمزه‎لو، روش علمي ـ عملي حفظ قرآن كريم.
    ۴٫ محمود جويباري، آموزش حفظ قرآن.
    ۵٫ سيد باقر قبانچي، دربارة حفظ قرآن كريم، ترجمه و نگارش ابراهيم احمديان.

    پي نوشت ها:
    [۱] . جويباري، محمود، آموزش حفظ قرآن، ص ۱۱٫
    [۲] . كليني، محمد بن يعقوب، اصول كافي، ج ۴، ص ۴۰۵٫
    [۳] . مجلسي، محمد باقر، بحارالانوار، ج ۹۲، ص ۱۷۷٫
    [۴] . همان، ص ۱۹٫
    [۵] . طبرسي، ابوعلي فضل بن حسن، مجمع البيان، ج ۱، ص ۴۵٫
    [۶] . هندي، علاء الدين علي بن حسام الدين، كنز العمال، ‌ج ۱، ص ۵۱۲، ح ۲۲۷۶٫
    [۷] . نوري، ميرزا حسين، مستدرك الوسائل، ج ۴، ص ۲۶۹٫
    [۸] . كليني، محمد بن يعقوب، اصول كافي، ج ۴، ص ۴۰۹٫
    [۹] . طبرسي، ابوعلي فضل بن حسن، مجمع البيان، ج ۱، ص ۴۵٫
    [۱۰] . مجلسي، محمد باقر، بحارالانوار، ج ۹۲، ص ۲۲٫
    [۱۱] . همان، ص ۱۷٫
    [۱۲] . نهج البلاغه، خ ۱۷۵٫
    [۱۳] . همان، ج ۶۶، ص ۲۹۰٫
    [۱۴] . حسيني، سيّد مجتبي، سيماي حافظان نور، صص ۴۷ تا ۵۳ و ۶۱ تا ۶۵٫

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب های بدون دسته بندی اورجینال
  • خرید کتاب های زبان اصلی مدیریت سیستم
  • خرید کتاب های جبر خطی از آمازون
  • خرید کتاب زبان های برنامه نویسی زبان اصلی
  • منابع اورجینال نانو تکنولوژی
  • خرید کتاب های رادیولوژی از آمازون
  • هاردکپی کتاب های موجک و پردازش سیگنال
  • خرید کتاب زبان اصلی پردازش سیگنال
  • کتب راه آهن زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های فن آوری ریز پردازنده
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>