• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » اخبار گوناگون » سوتی ها ورزشی فوتبال ایران

    سوتی ها ورزشی فوتبال ایران

    سوتي ايراني؛ بازتاب جهاني
    در عصر ارتباطات و میان غوغای هزاران رسانه در سطح دنیا، سوژه شدن کار سختی نیست. ایرانی‌ها هم از این قاعده مستثنا نیستند. حرکات عجیبی در ورزش کشورمان اتفاق افتاده که سوژه رسانه‌های معتبر دنیا شده است. «گاردین» دو روز پیش اتفاقات استادیوم «یادگار امام» را بازتاب داد. به همین بهانه مروری کرده‌ایم بر همه شاهکارهایی که باعث شده‌اند جهانی شویم.
    سوتي ايراني؛ بازتاب جهاني

    رحمتی وارد می‌شود

    مهدی رحمتی در بازی استقلال مقابل الریان مرتکب یک اشتباه وحشتناک شد تا استقلال مقابل حریف خود مغلوب شود.

    اشتباه رحمتی به سرعت سوژه رسانه‌های دنیا شد. سایت یاهو در بخش ورزشی خود فیلم صحنه گل خوردن مهدی رحمتی، دروازه‌بان و کاپیتان تیم فوتبال استقلال ایران در دیدار مقابل الریان قطر در چارچوب رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا را منتشر و آن را اشتباهی شرم‌آور و مضحک توصیف کرده است.

    سایت شبکه تلویزیونی ESPN آمریکا هم این اشتباه رحمتی را در بخش ویدئوهای کمدی خود قرار داد. سایت روزنامه بیلد آلمان فیلم صحنه گل خوردن استقلال را در میان ویدئوهای منتخب خود قرار داد و در توضیح این فیلم به طنز نوشت: پیپلیکا(گلر سابق تیم انرژی کوتبوس که به دریافت گل های خنده دار مشهور بود) را فراموش کنید، رحمتی وارد می شود!

    شاهکار شیث و نصرتی

    شاید هیچگاه محمد نصرتی و شیث رضایی فکر نمی‌کردند شوخی‌های پس از گل آنها با یکدیگر در بازی پرسپولیس مقابل داماش گیلان به یک جنجال بزرگ در فوتبال ایران تبدیل شود و سرنوشتی تلخ را برای آنان رقم بزند. پخش زنده این تصاویر از تلویزیون ایران به اهمیت این موضوع افزود.

    برخی کارشناسان ورزشی و مسئولان فوتبال ایران از جریحه‌دار شدن وجدان عمومی خبر دادند و حتی مسئول کمیته  انضباطی گفت که این موضوع می‌تواند عواقب قضایی برای این دو بازیکن سرشناس قرمزپوشان پایتخت داشته باشد.

    نحوه  شادی کردن شیث رضایی و محمد نصرتی در مجلات و پایگاه‌های خبری بین‌المللی نیز بازتاب داشت. پایگاه خبری «آس» با اعلام خبر تعلیق این دو بازیکن فیلم صحنه  شادی این بازیکنان را در اختیار کاربرانش قرار داد.

    وب‌سایت «مارکا» نیز با انتشار تصویر این اتفاق خبر محرومیت نصرتی و شیث از حضور در ورزشگاه را بازتاب داد.

    ESPN  نوشت: دو بازیکن ایران از سوی لیگ برتر به دلیل خوشحالی غیراخلاقی، موقتا محروم شده اند.  آن‌ها در این گزارش، به طور دقیق حرکات نصرتی و شیث رضایی را تشریح کردند.

    سایت گدر نوشت: اقدامات خلاف در فوتبال بار دیگر خبر ساز شد. اما این بار مسئولان به سرعت به آن واکنش نشان دادند. شیکاگو تریبیون با دفاع از حرکات شیث رضایی و نصرتی نوشت:  ضربه‌ای کوچک به پشت یکدیگر، موضوع خنده دار برای مسئولان ورزش ایران نیست. یاهو اسپورت نوشت: دو فوتبالیست ایرانی پس از اقدام غیراخلاقی خود در بازی با داماش گیلان، از ورود به اماکن ورزشی محروم شدند. با مشاهده تصاویر گل اول بازی، می توان فهمید که شیث رضایی خواستار اقدام زشت نصرتی نبوده است. به نظر می‌آید که این فرد خواستار «نیشگون» گرفتن بوده که به اشتباه کاری دیگر را کرده است.

    سوپر اسپرت نوشت: دو بازیکن تیم ملی ایران به دلیل رفتارهای غیراخلاقی محروم شده اند.

    نیویورک پست هم در واکنش به این اقدام نوشت: فدراسیون فوتبال ایران دو بازیکن را به دلیل حرکات ناشایست محروم کرده است. هرالد سان استرالیا نیز این ماجرا را این‌گونه بازتاب داد: فدراسیون فوتبال ایران دو بازیکن را به دلیل خوشحالی غیراخلاقی محروم کرده است.

    ستاره‌ای از دل لیگ یک

    لیگ دسته اول فوتبال ایران همیشه پر از سوژه است. این بار اتفاقی بی نظیر در دیدار دو تیم شهرداری یاسوج و نساجی قائم شهر رخ داد که یک‌شبه، نام مجید نجاتی را بر سر زبان ها انداخت. نجاتی همان پدیده ای است که وقتی می بیند دروازه تیمش در آستانه فروپاشی است، بی‌خیال گرم کردن می شود و با یک حرکت انتحاری توپ را از روی خط دروازه به زمین برمی گرداند، کاری که حتی برای هم تیمی‌هایش هم قابل باور نبود. جالب اینجا بود که مجید نجاتی بعد از پایان بازی با اعتماد به نفس خاصی مقابل دوربین های تلویزیونی ایستاد و گفت: «این تنها کاری بود که می توانستم برای تیمم انجام دهم». نجاتی به ستاره شبکه های اجتماعی تبدیل شد و یک صفحه ویژه در فیس بوک هم با عنوان «ماخواهان حضور نجاتی در تیم ملی در جام جهانی ۲۰۱۴ هستیم» تشکیل شد.

    این حرکت در رسانه های ورزشی جهان مانند یاهو، رسانه های ایتالیایی، آلمانی و اسپانیایی بازتاب داشت. روزنامه ایتالیایی گازتا دلو اسپورت با تیتر «حرکت خارق العاده در ایران» این موضوع را بازتاب داد. سایت معتبر تی آنلاین آلمان در بخش ویدئو های برگزیده خود اقدام به پخش صحنه  عجیب بازی شهرداری یاسوج و نساجی قائمشهر كرد.

    کری می‌خوانی؟

    ماجرای هجوم ایرانی‌ها به صفحه اجتماعی منتسب به ایوان زایتسف، بازیکن روسی – ایتالیایی لاجوردی پوشان، قبل از بازی ایتالیا و ایران در لیگ جهانی ۲۰۱۴ کلید خورد. زایتسف در اظهار نظری کوتاه قبل از بازی گفته بود «بعد از باخت تیم ملی فوتبال ایتالیا مقابل اسپانیا، به امید پیروزی مقابل والیبال ایران؛ شهر مودنا». این پست به مذاق ایرانی‌ها خوش نیامد و باعث شد تا بعد از شکست ایتالیا مقابل ایران، تعداد زیادی از مردم ایران برای آن به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ایتالیایی نظر بگذارند. این کامنت‌ها واکنش امتیازآورترین بازیکن دیدار ایران و ایتالیا را هم در پی داشت. ایوان زایتسف صبح روز بعد در پست جداگانه‌ای به زبان ایتالیایی اعلام کرد: «۳۵۰ کامنت توهین آمیز برای بازی با ایران». هنوز دقایقی از انتشار این نظر روی صفحه اجتماعی این بازیکن نگذشته بود که ایرانی‌ها چند صد کامنت دیگر هم برای این اظهار نظر ثبت كردند.
    مدتی بعد ایتالیا موفق شد تیم ملی والیبال ایران را سه بر صفر مغلوب کند. ایوان زایتسف هم در صفحه شخصی خود نوشت: «تیم بزرگ پیروز شد؛ خداحافظ تریسته زیبا» و «چه اتفاقی افتاد برای دوستان ایرانی؟ ۳ بر صفر؟» این اظهارنظر باعث شد تا برخی از کاربران ایرانی به صفحه شخصی او هجوم بیاورند. خانواده زایتسف هم از این توهین‌ها بی‌نصیب نمانده بودند و حجم بالای کامنت‌ها به جایی رسید که این بازیکن گفت: «متاسفم که بزرگ‌ترین تفریح ایرانیان توهین به دیگران است».

    چه لباسی بود که پوشیدی؟

    فردوسی‌پور پس از مواجهه با اصرارهای مکرر مهدی مهدوی کیا در برنامه ۹۰ مبنی بر پخش مراسم قرعه کشی جام جهانی فوتبال گفت: بگذارید بگویم، لباس خانمی که در مراسم روی صحنه حضور دارند، خیلی منشوری است. دقایقی بعد از شروع مراسم و کنایه عادل فردوسی‌پور، کاربران ایرانی، به صفحه فیس‌بوک منتسب به فرناندا لیما حمله کردند. مجله فرانسوي لوپوئن در گزارشي مفصل نوشت: «لباس دکولته سبب شد تلويزيون ايران نتواند قرعه کشي جام جهاني را پخش کند».

    لیما چند روز بعد در گفت و گو با فرانس۲۴ عنوان کرد: هر فردی محصول فرهنگی است که در آن زندگی می‌کند. در مورد مردم ایران باید بگویم، نظر من به خاطر کامنت‌های توهین‌آمیز نسبت به آنها تغییر نکرده است. همچنان به فرهنگ و همه انسان‌ها احترام می‌گذارم.

    هاشم را می‌شناسی؟

    پس از همگروهی تیم ملی کشورمان با آرژانتین در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، کاربران ایرانی به صفحه مسی هجوم بردند و پس از توهین‌های فراوان، هاشم بیک زاده را به رخ او کشیدند. مسی هم در پاسخ نوشت: «من برای این مردم متاسفم زیرا این‌گونه واژه‌ها بسیار غیر دوستانه هستند».

    روزنامه‌های منطقه کاتالونیای اسپانیا که به دقت اخبار مسی را پیگیری می‌کنند به صورت مفصل این موضوع را بازتاب دادند تا تمامی اسپانیایی‌ها و هواداران بارسلونا در جریان «کژرفتاری» ایرانی‌ها قرار بگیرند. روزنامه «ال‌موندو» چاپ اسپانیا در گزارشی به بررسی حمله هواداران ایرانی به صفحه اجتماعی لیونل مسی پرداخت. در بخشی از این گزارش آمده بود: «مسی در زبان فارسی نام یک فلز است که ارزش زیادی ندارد و به همین خاطر هواداران ایرانی با استفاده از تشابه نام مسی با یک فلز، به توهین به این بازیکن پرداختند.» دیگر روزنامه معتبر منطقه «کاتالونیا‌اسپورت» هم در گزارشی مشابه، برخی از توهین‌های کاربران ایرانی به ستاره محبوب فوتبال جهان را ترجمه کرد. بعضی از رسانه‌های معتبر کشورهای دیگر مثل «اشپیگل» آلمان هم به این اتفاق واکنش نشان داد. اشپیگل در بخشی از گزارش مفصل خود در این‌باره نوشت: «در برخی از نوشته‌ها به نبرد احتمالی مسی و هاشم بیک‌زاده (مدافع استقلال) اشاره و نوشته شده است: بیک‌زاده طوری باید مسی را له کند که در پایان، چهر‌ه‌‌ای در فوتبال دستی به‌نظر بیاید».

    چرا پنالتی نگرفتی؟

    باخت دقیقه ۹۱ ایران و پنالتی مسلمی که به سود ایران گرفته نشد بهانه خوبی بود تا بازهم این کاربران که تعدادشان کم هم نبود، به یک صفحه شخصی حمله کنند.  اشکان دژآگه در نیمه دوم روی یک ضد حمله به خوبی از زابالتا رد شد اما مازیچ در حالی که فاصله زیادی با این صحنه نداشت، خطایی روی دژآگه نگرفت و حتی کرنر را هم به سود ایران اعلام نکرد تا شائبه‌های زیادی درباره علت این تصمیمش به وجود بیاید. کی‌روش هم بعد از بازی این داور را از انتقاد خود بی‌نصیب نگذاشت و ادعا کرد که مازیچ به اندازه مسی در سرنوشت این بازی نقش بازی کرد. ایرانی‌ها هم به صفحه او حمله کردند و حتی صفحه جدیدی هم در فیس‌بوک با نام «فیفا باید مازیچ داور بازی ایران و آرژانتین را محروم کند» ایجاد شد. اقدامی که در رسانه‌های جهان بازتاب فراوانی داشت.

    چرا پولادی را اخراج کردی؟

    وقتی بنجامین ویلیامز، دومین کارت زرد را به مهرداد پولادی نشان داد و ایران را از‌‌ همان نیمه اول دیدار ایران و عراق ۱۰ نفره کرد، تنها برد تیم ملی فوتبال کشورمان می‌توانست او را از مهلکه‌ای نجات دهد که در فضای آنلاین انتظارش را می‌کشید اما تیم ۱۰ نفره ایران پس از پذیرش سه گل و به ثمر رساندن سه گل، نتوانست در ضربات پنالتی موفق باشد و برنده از مستطیل سبز خارج نشد. ایرانی‌ها به سرعت به صفحه شخصی این داور استرالیایی حمله کردند ولی این بار یک اشتباه آن‌ها را سوژه کرد. ظاهرا تنها «بنجامین ویلیامز داور» نبود که مورد حمله قرار گرفت، بلکه هر بنجامین ویلیامزی که در شبکه‌های اجتماعی به ویژه در فیس‌بوک‌ حضور داشت، حمله گسترده کاربران ایرانی را تجربه کرد و در این میان، گزینه‌ای که ظاهرا شبیه‌ترین مورد به داور بازی بود، با بیشترین حملات مواجه شد؛ مردی همنام داور بازی ایران و عراق که ساکن و اهل آمریکا بود توسط گروهی از هموطنان اشتباه گرفته شد و فحش خورد.

    بنجامین ویلیامزِ آمریکایی پس از اتفاقات رخ داده برای او، در پستی در صفحه‌اش در فیس‌بوک از اینکه در چند ساعت ۹۹۲ نفر از ایران ـ که رو به افزایش است ـ برایش درخواست دوستی فرستاده‌اند، ابراز تعجب کرد و گفت: «نمی‌دانم مشکلی به‌وجود آمده یا اینکه محبوبیت من در ایران در حال افزایش است!». دقایقی بعد بنجامین آمریکایی، توسط برخی دوستانش در کامنت‌های همین پست، متوجه ماجرا و علت این حجم درخواست دوستی شد و در یک پست نوشت: «خب، گمان می‌کنم، تنها گزینه‌ای که دارم، تغییر نامم باشد». این اتفاق در رسانه‌های دنیا بازتاب زیادی داشت و بسیاری از شبکه‌های دنیا از ویلیامز دعوت کردند تا شرح ماجرا را برای مخاطبان‌شان تعریف کند.

    سکانس آخر: تراکتورسازی

    اتفاقات بازی تراکتورسازی تبریز و نفت تهران در هفته پایانی لیگ برتر ایران که به تساوی ۳ بر ۳ انجامید و در نهایت سپاهان قهرمان شد، به قدری عجیب بود که بازتاب جهانی داشت. سپاهان در حالی در هفته پایانی به قهرمانی لیگ برتر رسیده بود که چند کیلومتر آن طرف‌تر در تبریز نیز هواداران و بازیکنان تراکتورسازی به گمان توقف خانگی سپاهان جشن قهرمانی برپاکرده بودند. روزنامه گاردین يك روز پس از ماجراي تبريز یکی از سوژه‌های خود را به این دیدار اختصاص داد و نوشت: وقتی سوت پایان بازی تراکتورسازی و نفت به صدا درآمد هواداران خوشحال تبریزی به زمین ریختند تا اولین قهرمانی خود را در لیگ برتر جشن بگیرند. هواداران خوشحال تراکتورسازی که سر از پای نمی‌شناختند به زمین ریختند و سرمربی خود را در آغوش گرفتند ولی دقایقی بعد مشخص شد سپاهان در اصفهان پیروز شده و تراکتورسازی در رده دوم جدول قرار گرفته است.

    خبرگزاری فرانسوی AFP گزارش داد: وقتی سوت پایان بازی تراکتورسازی تبریز و نفت تهران به صدا در آمد هزاران هوادار شادمان برای شادی به زمین ریختند چون فکر می‌کردند تیم‌شان به اولین عنوان قهرمانی‌ خود در رقابت‌های لیگ برتر رسیده اما زمانی که لبخند بر لبان هواداران این تیم بود و آنتونی اولیویرا، سرمربی پرتغالی تراکتورسازی توسط هواداران این تیم به آغوش کشیده شد ناگهان همه چیز به تلخی گرایید چون خبر رسید که آنها اشتباه متوجه شده‌اند و تیم‌شان قهرمان نشده است.  یاهو اسپورت، مترو و چند پایگاه اینترنتی فوتبال جهان نیز این اتفاق عجیب را پوشش دادند.

    پايان

    خوب یا بد، در همه این موارد سوژه شده‌ایم. مردم دنیا بارها و بارها به حرکات ایرانی‌ها خندیده‌اند. همه ما می‌توانیم با یک حرکت عجیب روی جلد نشریات معتبر برویم. مهم اما قضاوتی است که درباره این حرکات می‌شود؛ تاسف یا تحسین.

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب های خون شناسی و سرطان از آمازون
  • دانلود فایل های زبان اصلی آزمون های آمریکا
  • هاردکپی کتاب های حسابداری
  • کتب آزمون آیمت ایتالیا زبان اصلی
  • کتاب های زیباشناسی اورجینال
  • کتب ماهیگیری زبان اصلی
  • خرید کتاب اقتصاد سنجی زبان اصلی
  • خرید کتاب شعر زبان اصلی
  • کتاب های انتشارات اورجینال
  • منابع اورجینال الکتریسیته و مغناطیس
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>