• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » پزشکی و سلامت » خاصیت و فایده های خواب

    خاصیت و فایده های خواب

    از فواید خوابیدن چه می دانید؟

    خاصیت و فایده های خواب

    بشر برای سالم بودن و سالم زیستن به خواب نیاز دارد. اکثر متخصصان معتقدند هشت ساعت خواب شبانه یعنی معادل یک‌سوم شبانه‌روز برای همه لازم است، اما آیا می‌دانید علاوه بر ساعات خواب، نحوه خوابیدن نیز روی سلامت تاثیر می‌گذارد؟خوابیدن به پشت، روی شکم، به پهلو یا به شکل جنینی جزو وضعیت‌های معمول خواب است که روی نحوه تنفس، وضع ستون فقرات و یا جریان خون تاثیر می گذارد.در این مطلب ۸ نوع وضعیت مختلف خوابیدن و تاثیر آن بر سلامتی بدن را بیان می کنیم:


    ۱- خوابیدن به پشت، دست‌ها بالا

    ‌- مفید برای کمر و صورت به این حالت خواب ، وضعیت «ستاره دریایی» نیز می‌گویند. در این حالت فرد به پشت می‌خوابد و دست‌هایش به سمت بالا و دو طرف بالش قرار می‌گیرد. این وضع خواب برای کمر خوب است.فرقی نمی‌کند دست‌ها را در دو طرف بالش قرار بدهید یا نه، خوابیدن به پشت در صورتی‌ که دست‌ها را روی صورت نگذاشته باشید، برای پوست‌تان نیز مفید است. این نحوه خواب باعث جلوگیری از بروز چین‌و‌چروک صورت و پوست سینه می‌شود.

     

    در حالت کلی خوابیدن به پشت باعث کاهش سوزش معده می‌شود. این وضعیت خواب در خانم‌ها احتمال افتادگی سینه‌ها در سنین بالا را کاهش می‌دهد.با این همه، در وضعیت ستاره دریایی احتمال آپنه خواب و خروپف زیاد است. از دیگر نقاط ضعف این وضعیت، فشار زیاد به تاندون‌های شانه‌ها و کاهش جریان خون موضعی است که غالبا به تاندونیت (التهاب تاندون ها) منجر می‌‌شود.

     

    ۲- خوابیدن به پشت، دست‌ها‌ در راستای بدن :

    – مفید برای گردن خوابیدن به پشت در حالی که دست‌ها در کنار بدن قرار داشته باشد، بهترین وضعیت خواب برای سلامت است. این نحوه خوابیدن برای ستون فقرات و گردن خوب است. البته باید حواستان باشد‌ از بالش‌های خیلی بلند و نامناسب استفاده نکنید. تنها ایراد این وضعیت خواب تاثیر آن روی تنفس است. افرادی که به این شکل می‌خوابند، بیشتر از بقیه خر و پف می‌کنند. در واقع خوابیدن به پشت ممکن است باعث مسدود‌شدن مجاری تنفسی شود که به آن «آپنه خواب» می‌گویند.

     

    ۳- خوابیدن به روی شکم

    – ‌مراقب گردنتان باشیدخوابیدن به روی شکم به سلامتی‌تان آسیب می زند. سعی کنید هرگز در این وضعیت نخوابید. این وضعیت خوابیدن باعث بروز کمردرد و گردن‌درد و چین و چروک پوست صورت می‌شود. خوابیدن روی شکم در خانم‌ها به خراب‌شدن پوست سینه نیز منجر می‌شود و در دراز مدت می‌تواند موجب دردهای مفاصلی در شما شود. تنها مزیت این نوع خوابیدن، کاهش احتمال خر و پف شبانه است.بی‌شک وقتی فرد روی شکم می‌خوابد و سر را داخل بالش فرومی‌برد، نمی‌تواند به درستی نفس بکشد. لذا بایستی فرد سر خود را در جهتی بگذارد که بتواند نفس بکشد؛ همین کار باعث بروز درد در گردن، سر و شانه‌ها می‌شود. خوابیدن روی شکم می‌تواند باعث بروکسیزم (دندان‌قروچه) و درد در ناحیه فک صورت و یا سردرد شود.

     

    ۴- وضعیت جنینی

    – باعث بروز کمردرد و گردن‌درد می‌شوداین وضعیت درست مانند وضعیت قرارگیری جنین در شکم مادر است. در وضعیت جنینی، فرد به پهلو دراز می‌کشد، در حالی ‌که پاها را به داخل شکم جمع می‌کند، چانه را به بازوها نزدیک و دست‌ها را خم می‌کند.بیشتر افراد به این صورت می‌خوابند و وضعیت نسبتا راحتی در نظر گرفته می‌شود، اما وضعیت خواب جنینی باعث بروز کمردرد و گردن‌درد می‌شود. علاوه بر این، خمیدگی بدن به سمت پایین مانع از تنفس عمیق خواهد شد. در عوض وضعیت جنینی برای افرادی که خروپف می‌کنند و برای خانم‌های باردار شرایط مناسبی است.خوابیدن به پشت احتمال افتادگی سینه‌ در سنین بالا را در خانم ها کاهش می‌دهد

     

    ۵- خوابیدن به پهلو، دست‌ها در راستای بدن

    – مراقب‌ چین ‌و ‌چروک پوستی باشیدمتخصصان معتقدند، خوابیدن به پهلو برای ستون فقرات مفید است. خوابیدن به پهلو و قراردادن دست‌ها در راستای بدن باعث می‌شود ستون فقرات در حالت طبیعی خود قرار داشته باشد. به این ترتیب باعث کاهش کمردرد و گردن‌درد می‌شود.به عقیده متخصصان، خوابیدن به پهلو و همچنین استفاده از بالشی کوچک بین زانوها می تواند از فشار زیاد به مهره های کمر و نیز عضلات و رشته های عصبی متصل به ستون فقرات بکاهد.

     

    خوابیدن به پهلو موجب کاهش رفلاکس اسید معده (برگشت اسیده معده به مری) می‌شود، خروپف کمتر می‌شود و برای خوابیدن در دوران بارداری مناسب است. این نوع خوابیدن از آپنه خواب نیز پیشگیری می‌کند.مشکل اصلی خوابیدن به پهلو، تاثیر آن روی پوست است. افرادی که به طور مرتب در این وضع می‌خوابند، بیشتر در معرض چین و ‌چروک پوستی قرار می‌گیرند، چون پوست در تماس و ساییدگی با بالش و زمین قرار می‌گیرد. همچنین احتمال افتادگی سینه‌ها در خانم‌هایی که در این شرایط می‌خوابند نیز بیشتر است.

     

    ۶- خوابیدن باعث تقویت حافظه می شود

    محققان نمی دانند که چرا ما می خوابیم و رویا می بینیم، اما آنها می دانند که فرایندی به نام تقویت حافظه در خواب رخ می دهد. در حالی که بدن شما در حال استراحت است، مغز شما مشغول پردازش وقایع روزانه شما می باشد. رویاها و خواب های عمیق برای مغز بسیار مهم می باشند، چرا که در آن هنگام حافظه تقویت می شود. پس، کیفیت بالای خواب باعث حافظه بهتر و همچنین باعث بهتر انجام دادن کارها می گردد.

     

    ۷- خوابیدن باعث کاهش وزن می گردد

    تحقیقات نشان داده است، افرادی که در شب کمتر از ۷ ساعت می خوابند، بیشتر در معرض چاقی می باشند. کمبود خواب بر تعادل هورمون های بدن و اشتها اثر می گذارد. در اثر کمبود خواب، عملکرد هورمون های گرلین و لپتین (هورمون های تنظیم کننده اشتها) مختل می شود. بنابراین اگر می خواهید وزن تان کم شود و یا تغییری نکند، خواب خوبی باید داشته باشید.

     

    ۸- چرت زدن باعث باهوش شدن می گردد

    چرت زدن در طول روز، می تواند سلامت شما را بهبود ببخشد. همچنین، چرت زدن باعث بهبود حافظه، عملکرد ادراکی و خلق و خوی می شود. مطالعه ای بر روی ۲۴۰۰۰ یونانی نشان داد افرادی که در هفته چند بار چرت می زنند، خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی در آنها کمتر است. همچنین افرادی که در محل کار چرت می زنند، استرس بسیار کمتری را دارند.

     

    ۹- خوابیدن باعث کاهش افسردگی می گردد

    خوابیدن بر روی بسیاری از مواد شیمیایی بدن اثر می گذارد. یکی از این مواد شیمیایی، سروتونین می باشد. افرادی که سروتونین خونشان کم است، از افسردگی رنج می برند.برای جلوگیری از افسردگی، شما باید ۷ تا ۹ ساعت در شب بخوابید

     

    ۱۰- خوابیدن به نوسازی بدن کمک می کند

    بدن برای ترمیم صدمات ناشی از استرس، اشعه ماورای بنفش و دیگر عوامل خطرزا، نیاز به خواب دارد. هنگامی که می خوابیم، سلول های بدن تعداد زیادی پروتئین می سازند. این مولکول های پروتئینی به صورت آجرهای ساختمانی برای سلول ها استفاده می شوند و به طور کلی، باعث ترمیم سلول های آسیب دیده می گردند.

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • هاردکپی کتاب های داروشناسی
  • خرید کتاب زبان اصلی علم به زبان ساده
  • خرید کتاب های هومیوپاتی از آمازون
  • دانلود فایل های زبان اصلی جنین شناسی
  • دانلود منابع مرجع بوم شناسی
  • خرید کتاب های واژهنامه از آمازون
  • خرید کتاب های طالع بینی از آمازون
  • کتب حمل و نقل زبان اصلی
  • کتب نظریه شماره زبان اصلی
  • خرید کتاب خارجی آنلاین
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>