خانه » پزشکی و سلامت » رژیم غذایی مناسب برای سلامت قلب
 modiseh 

رژیم غذایی مناسب برای سلامت قلب

چند توصیه تغذیه‌ای برای سلامت قلب

رژیم غذایی مناسب برای سلامت قلب

دکتر مجید کاراندیش اظهار کرد: بیماری‌های قلب و عروق از جمله شایع‌ترین بیماری‌ها در تمام کشورهای جهان و از مهمترین علل مرگ و میر بین بزرگسالان است.

وی افزود: مجموعه‌ای از بیماری‌هایی که قلب و سیستم خون‌رسانی به بدن را در بر می‌گیرند، بیماری‌های قلب و عروق نامیده می‌شوند و شایع‌ترین بیماری‌هایی که این سیستم را درگیر می‌کنند، فشارخون بالا و تصلب شرایین یا تنگ شدن سرخرگ‌ها هستند.

این متخصص تغذیه ادامه داد: به وجود آمدن وقفه‌ای در سیستم خون‌رسانی، اگر محل وقفه در قلب باشد موجب سکته قلبی و اگر در مغز باشد موجب سکته مغزی در فرد خواهد شد.

وی عنوان کرد: ریشه این بیماری‌ها بسیار طولانی است و می‌توان گفت از دوره کودکی آغاز می‌شود که در این روند، جدار داخلی عروق به تدریج ضخیم شده و به دلیل افزایش فشار، دچار پارگی می‌شود.

کاراندیش با اشاره به اهمیت تغذیه مناسب و سالم در سلامت قلب گفت: تغذیه مناسب در کنار سبک زندگی سالم همراه با فعالیت بدنی کافی در پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی و عروقی بسیار مهم است. پیشگیری از این بیماری‌ها به معنای به تاخیر انداختن ابتلا به آنها است.

وی بیان کرد: در تغذیه، رعایت کمیت و کیفیت بسیار مهم است. کمیت یعنی مقدار غذایی که خورده شده برای تامین نیازهای فرد کافی باشد و انرژی مورد نیاز فرد را تامین کند به نحوی که فرد نه به خاطر اضافه دریافت انرژی دچار چاقی و نه به دلیل کمبود دریافت انرژی لاغر شود.

کاراندیش افزود: از نظر کیفیت نیز، باید مواد مغذی مورد نیاز فرد به وی برسد تا نیازهای بدن تامین شود که در این زمینه رعایت چند نکته مهم ضروری است.

این متخصص تغذیه با اشاره به نکات ضروری در تغذیه مناسب برای سلامت قلب گفت: یکی از نکات مهم که باید رعایت شود، کیفیت چربی‌ها است؛ توصیه می‌شود چربی‌های اشباع کمتر دریافت شود؛ چربی‌های اشباع، چربی‌های موجود در روغن‌های حیوانی و در غذاهای حیوانی مانند پوست مرغ که حاوی چربی مرئی است و در بیشتر محصولات قنادی و شیرینی‌پزی هستند.

کاراندیش عنوان کرد: توصیه می‌شود از لبنیات و گوشت‌های حیوانی قرمز و سفید کم‌چرب استفاده شود و از فست‌فودها و غذاهای ناسالم پرهیز شود.

وی گفت: در تغذیه انسان هیچ نیازی به مصرف قندهای ساده نیست و توصیه شده هر فردی بیشتر از ۱۰ درصد انرژی روزانه‌اش را از قندهای ساده مانند شکلات، کیک‌ها و کلوچه‌ها تامین نکند.

این متخصص تغذیه بیان کرد: نیاز انسان به نمک صفر است و مقدار نیازمندی به کلر و سدیم در انسان بدون مصرف نمک از طریق آب و غذا تامین می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود در کل مصرف نمک به حداقل برسد و در صورت استفاده نیز حتما از نمک‌های مصرفی یددار استفاده شود.

کاراندیش افزود: میوه‌ها و سبزیجات، ویتامین‌ها و املاح معدنی مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند و توصیه می‌شود هر فرد بزرگسال روزانه سه تا پنج واحد از میوه‌ها و دو تا چهار واحد از سبزیجات مصرف کند.

منبع:ایسنا

برای حمایت از ما لطفا کلیک کنید

دانلود

اشتراک گذاری مطلب

modiseh

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
?>