• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » اخبار اقتصادی و سیاسی » بررسی وزارت امور اقتصادی و دارایی جهت وضع مالیات بر سود سپرده بانکی

    بررسی وزارت امور اقتصادی و دارایی جهت وضع مالیات بر سود سپرده بانکی

    بر اساس ارزیابی‌های وزارت اقتصاد، وضع مالیات بر سود سپرده بانکی می‌تواند بعضی متغیرهای اقتصادی از قبیل پس‌انداز خانوار، عرضه نیروی کار و سرمایه‌گذاری را تحت تأثیر قرار دهد

    بررسی وزارت امور اقتصادی و دارایی جهت وضع مالیات بر سود سپرده بانکی

    بر اساس ارزیابی های وزارت اقتصاد، وضع مالیات بر سود سپرده بانکی می تواند بعضی متغیرهای اقتصادی از قبیل بعد انداز خانوار، عرضه نیروی کار و سرمایه گذاری را تحت تأثیر قرار دهد

    وضع مالیات بر سود سپرده بانکی و تاثیر آن بر اقتصاد کشور

    وزارت امور اقتصادی و دارایی در گزارشی، امکان سنجی وضع مالیات بر سود سپرده های بانکی را اعلام کرد. در این گزارش با اشاره به اینکه مالیات ها به عنوان بااهمیت ترین مرجع تأمین مالی دولت ها مطرح هستند عنوان شده است که در بسیاری از کشورها، صد در صد هزینه های جاری از محل مالیات ها تأمین می گردد. این در حالی است که که در ایران، کمتر از ۴۵ درصد هزینه های جاری از محل مالیات ها تأمین می شود.

    بر همین اساس نیز در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، زیاد کردن سهم درآمدهای مالیاتی در منابع عمومی دولت تصریح شده است هست. در عین حال، گسترش پایه مالیاتی از طریق معرفی پایه های تازه و لغو معافیت های غیرضرور نظیر معافیت سود سپرده بانکی، از جمله اقداماتی است که می تواند در این راستا مورد توجه قرار گیرد. همچنین مالیات ها علاوه بر کارکرد درآمدی، به عنوان ابزار مدیریت اقتصادی و اجتماعی مطرح هستند.

    بررسی وزارت امور اقتصادی و دارایی جهت وضع مالیات بر سود سپرده بانکی

    در این ارتباط نیز معرفی مالیات بر سود سپرده به جهت تأثیر آن در اصلاح ساختار تأمین مالی از نظام بانکی به بازار سرمایه، هدایت منابع به سمت بخش های مولد و همچنین اصلاح توزیع درآمد، می تواند مورد پیگیری گیرد. در عین حال وضع مالیات بر سود سپرده بانکی می تواند بعضی متغیرهای اقتصادی از قبیل بعد انداز خانوار، عرضه نیروی کار و سرمایه گذاری را تحت تأثیر قرار دهد.

    در این ارتباط بررسی ها نشان می دهد که اثر نهایی وضع مالیات بر سود سپرده بانکی بر متغیرهای مذکور به عوامل زیادی از جمله برآیند اثرات جانشینی و درآمدی، برآیند ریسک و میزان بازدهی دارایی های موجود (اعم از ریسکی و بدون ریسک) و بزرگی کشش بعد انداز و سرمایه گذاری نسبت به قیمت بهره، بستگی دارد و نمی توان الگوی واحدی در مورد تأثیر مثبت و یا منفی وضع مالیات بر سود سپرده بانکی بر متغیرهای مذکور ارائه نمود.

    شایان توجه است بعضی از مطالعات، تأثیر آن در بعد انداز را منفی می دانند و در بعضی نیز به این نتیجه رسیدند که میان قیمت بهره حقیقی و رشد مصرف در دوره های آتی (پس انداز) رابطه ای وجود ندارد. علی رغم تشتت آراء در این حوزه، تجربه مالیاتی کشورها حاکی از آن است که مالیات بر سود سپرده ها در اغلب کشورها از جایگاه تعیین کننده ای برخوردار بوده و یکی از منابع مهم مالیاتی تلقی می گردد.

    بررسی سازوکارهای وضع مالیات بر سود سپرده های بانکی در ۸۴ کشور مورد بررسی بیانگر آن است که سود حاصل از سپرده گذاری اشخاص حقوقی تنها در سه کشور (گرجستان، هنگ کنگ و استونی) از ۸۴ کشور مورد بررسی معاف از پرداخت مالیات است و در ۱۴ کشور از کشورهای منتخب نیز، سود سپرده اشخاص حقیقی معاف از مالیات هست؛ به عبارت دیگر، اشخاص حقوقی در ۹۶ درصد از کشورهای مورد بررسی و اشخاص حقیقی در ۸۳ درصد از این کشورها، مشمول مالیات بر سود سپرده هستند.

    بر اساس ارزیابی‌های وزارت اقتصاد، وضع مالیات بر سود سپرده بانکی می‌تواند بعضی متغیرهای اقتصادی از قبیل پس‌انداز خانوار، عرضه نیروی کار و سرمایه‌گذاری را تحت تأثیر قرار دهد

    مالیات بر سود سپرده در کشورهای منتخب به سه روش مالیات تکلیفی، مالیات بر درآمد و مالیات ترکیبی وضع شده است است که مرسوم ترین روش مورد استفاده در خصوص اشخاص حقیقی، مالیات تکلیفی(۳۸ کشور از میان ۸۴ کشور) و در خصوص اشخاص حقوقی، مالیات بر درآمد (۳۷ کشور از میان ۸۴ کشور) است.

    حداقل قیمت مالیات تکلیفی سود سپرده جهت اشخاص حقیقی، ۵ درصد و حداکثر ۳۰ درصد می باشد. قیمت مالیات بر سود سپرده جهت اشخاص حقوقی نیز بین ۱۰ تا ۳۵ درصد است و در بعضی کشورها با توجه به شرایط اشخاص (سن و تأهل) و یا شاخصه سپرده ها (خرید مسکن) معافیت هایی تعیین شده است هست. علاوه بر این، اغلب کشورها، برخوردهای متفاوتی در خصوص اشخاص مقیم و غیرمقیم (هم جهت اشخاص حقیقی و هم حقوقی) قائل شده است اند. به عبارت دیگر در این کشورها با توجه به اولویت های سیاست گذار در حوزه حمایتی، سود سپرده اشخاص و گروه های خاص با قیمت های ترجیحی مشمول مالیات شده است اند.

    بر اساس ماده ۱۴۵ قانون مالیات های مستقیم، سود سپرده های بانکی در کشور عزیزمان ایران معاف از مالیات هست. با فرض لغو این معافیت و وضع مالیات بر سود سپرده بانکی با قیمت ۵ درصد، با توجه به میزان سود سپرده بانکی در سال ۱۳۹۴ (معادل ۱۳۹۸۹۶۰ میلیارد ریال) از این محل حداقل ۶۹۹۵۰ میلیارد ریال درآمد قابل وصول بود که این میزان، بیش از دو برابر مالیات مشاغل و ۸۰ درصد مالیات حقوق و حدود ۳ برابر مالیات بر ثروت در سال مذکور هست؛ این در حالی است که هزینه وصول این مالیات به مراتب کمتر از مالیات های مذکور است.

    وضع مالیات بر سود سپرده در کشور عزیزمان ایران علاوه بر شاخصه بارز درآمدزایی جهت دولت، اثرات تخصیصی و توزیعی نیز به همراه دارد. به عبارت دیگر، مالیات مذکور، به علت شمول بخش عمده ای از بعد اندازها در قالب سپرده های بانکی و همچنین تقویت بانک های اطلاعاتی به جهت دسترسی به اطلاعات بانکی اشخاص، نه تنها می تواند از طریق ایجاد توازن میان سرمایه گذاری ها، هدایت منابع پولی و مالی را اصلاح بخشد بلکه می تواند با فراهم کردن امکان محاسبه دقیق تر و اخذ مالیات حقه دولت، تبعیض مالیاتی را نیز کم کردن دهد.

    برقراری مالیات بر سود سپرده در کشور عزیزمان ایران به¬رغم برخورداری از مزایایی به شرح فوق، چالش هایی نیز در بر دارد که مواردی مانند وجود مؤسسات غیرمجاز در بازار غیرمتشکل پولی، عمق کم بازار سرمایه و ریسک های بالای آن، قدرت بازاری بانک ها (و در نتیجه مقاومت و یا تصویر العمل آنها در قالب زیاد کردن قیمت تسهیلات) و انتقادات شکل گرفته از منظر حمایتی به عنوان عمده ترین آنها مطرح می شوند.

    بدیهی است رفع چالش های مذکور علاوه بر استمرار ثبات اقتصادی نیازمند تدوین الزامات در قالب بسته سیاست گذاری است که طی آن ضمن تعمیق بازار سرمایه و اتخاذ تدابیر حمایتی و همچنین کم کردن فساد از طریق زیاد کردن شفافیت در نظام مالیاتی، مسیر دستیابی به مزایای ناشی از وضع مالیات مذکور هموار گردد.

    بررسی وزارت امور اقتصادی و دارایی جهت وضع مالیات بر سود سپرده بانکی

    در نهایت، با توجه به مراتب فوق، مالیات بر سود سپرده با برخورداری از مزایای قابل توجه و هزینه اجرایی اندک، به عنوان یک پایه مالیاتی مرسوم در دنیا مطرح است و در زمینه درآمدزایی و شفافیت اطلاعات، موفق عمل کرده هست. از این رو به نظر می رسد که در کشور عزیزمان ایران نیز با تدوین بسته سیاستی مربوطه به منظور مهیاسازی شرایط لازم، می توان با معرفی پایه مالیاتی مذکور، از مزایای قابل توجه آن بهره مند شد.

    عبارات مهم : سرمایه گذاری – بازار سرمایه

    گردآوری: گروه خبر سیمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع: mehrnews.com

    واژه های کلیدی: سرمایه گذاری | بازار سرمایه | پس انداز | سود سپرده | پس انداز | اقتصادی | منابع | ایران | کشورها | مالیات

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب های فیزیک حالت جامد اورجینال
  • کتب حیوان خانگی زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های ادبیات نظارتی
  • کتب فولکلور زبان اصلی
  • خرید کتاب های زبان اصلی نقشه کشی
  • خرید کتاب های بازار یابی از آمازون
  • منابع اورجینال محیط بانی
  • منابع اورجینال چکیده پایان نامه ها
  • خرید کتاب آناتومی و فیزیولوژی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی ادبیات علمی محبوب
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>