• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » اخبار اقتصادی و سیاسی » تصمیم خاص جهت «صنعت خودرو» در وقت اضافه

    تصمیم خاص جهت «صنعت خودرو» در وقت اضافه

    « آیا این منطقی است که یک شرکت صاحب برند هر چه بخواهد، با هر شرایطی به بازار کشور عزیزمان ایران وارد کند و به مواردی مانند تامین قطعات

    تصمیم خاص جهت «صنعت خودرو» در وقت اضافه

    « آیا این منطقی است که یک شرکت صاحب برند هر چه بخواهد، با هر شرایطی به بازار کشور عزیزمان ایران وارد کند و به مواردی مانند تامین قطعات و… کاری نداشته باشد؟» این سئوال کنایه آمیز مجتبی خسروتاج رییس شرکت توسعه است که مهرماه امسال به خبرنگاران گفت

    دستور رییس جمهور جهت کم کردن تعرفه خودروهای هیبریدی

    توقف واردات ماشین بیش از شش ماه است که عنوان روز واردکننده هاست.تصمیمی که محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت،معدن و تجارت دولت یازدهم در آخرین روزهای وزارت گرفت و با دستور توقف سامانه ثبت سفارش ماشین ادامه کار واردات ماشین و شرکت های واردکننده به ولی و اگر کشید.

    اگرچه این تصمیم در آخرین روزهای وزارت نعمت زاده گرفته شد و با عوض کردن وزیر،واردکننده ها امیدوارشدند که وزیر تازه نفس چاره ای جهت این تصمیم خواهد اندیشید ولی محمدشریعتمداری هم راه وزیر پیشین را در پیش گرفت و تا مدتها خبری از عوض کردن تصمیم جهت ادامه کار واردات ماشین نبود.

    تصمیم خاص جهت «صنعت خودرو» در وقت اضافه

    آنچه از دولت بیرون می آمد برآیند این بود که حمایت از تولید داخلی در راس این تصمیم قرار دارد.مثلا مجتبی خسروتاج گفته بود:« تاکنون بر اساس آمارهای شش ماهه اول امسال حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از گمرک ماشین ترخیص شده است است که این رقم در مقایسه با سال قبل حدود ۴۰ درصد زیاد کردن دارد البته در گزارش های مربوط به آمارهای گمرکی پنج ماهه این رقم ۵۰ درصد بوده هست. از نظر تعداد نیز حجم خودروهای سواری وارداتی در شش ماهه اول امسال ۳۸ درصد رشد داشته است.»

    عبارات مهم : قیمت خودروهای وارداتی – رییس جمهور

    خشک و تر سوختند

    توقف ثبت سفارش ماشین موجب شد تا قیمت ها ناگهان راه گرانی در پیش بگیرند.قیمت بعضی خودروها تا ۴۰ درصد هم گران شد.اعتراض ها بالا گرفت.اعتراض هایی که یک سوی آن واردکننده ها بودند و طرف دیگر خریداران.در میان زیاد کردن قیمت خودروهای وارداتی،برخی خودروسازان داخلی هم به زیاد کردن قیمت ها چراغ سبز نشان دادند.مثلا خودروسازانی که محصولات شرکت های خارجی را مونتاژ می کردند،قیمت محصولات مونتاژی خود را یک شبه ۲۰ درصد گران کردند.

    اعتراض ها به اتاق بازرگانی هم رسید.مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن پایتخت کشور عزیزمان ایران خطاب به تصمیم گیران دولتی گفته بود:« «تغییرات بدون برنامه قبلی در روندهای اقتصادی موجب سلب اطمینان از بخش شخصی جهت انجام تصمیم گیری های بلندمدت می شود. نظر آقای شریعتمداری بر محور تعامل میان بخش شخصی و دولت در جهت تسهیل و اصلاح فضای کسب وکار استوار است و در نشست اتاق بازرگانی پایتخت کشور عزیزمان ایران نیز تاکید کرد که فضای روابط میان دو بخش با همکاری و تعامل زیاد باید هم راستا با نیازهای توسعه ای کشور پیش رود. متاسفانه پیش از حضور آقای شریعتمداری در وزارت صنعت اقدامی صورت گرفته که می تواند مخل فضای کسب و کار و منشا تلاطم در بازار شود که به معنای دقیق در خلاف جهت این نظر قرار دارد. به همین جهت در نامه ای درخواست شد در این مورد تجدیدنظر صورت گیرد.»

    « آیا این منطقی است که یک شرکت صاحب برند هر چه بخواهد، با هر شرایطی به بازار کشور عزیزمان ایران وارد کند و به مواردی مانند تامین قطعات

    تصمیم سخت جهت هیبریدی ها

    دی ماه امسال مجتبی خسروتاج خبر از ثبت سفارش ماشین داد.البته او جزییاتی در این رابطه نگفت با این حال ظاهرا برنامه دولت باز کردن موقتی ثبت سفارش واردات خودروست.اما آنچه در این میان موجب نگرانی شد،توقف ثبت سفارش خودروهای هیبریدی بود.خودروهایی که به خودروی سبز معروفند و میزان آلایندگی آنها کمتر از سایر خودروهاست.

    بعد از تأخیر چند ماهه در عدم اعلام تعرفه واردات ماشین و توقف ثبت سفارش آخر اوایل دی ماه امسال دستورالعمل واردات ماشین را با امضای جهانگیری معاون اول مدیر جمهور ابلاغ کرد که براساس آن خودروهای با حجم موتور تا ۱۵۰۰ سی سی مشمول تعرفه ۵۵ درصد، خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی سی مشمول تعرفه ۷۵ درصدی و تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی سی ۹۵ درصد تعیین شده است است.

    از همان ساعت نخست انتشار این دستورالعمل زیاد کردن قابل توجه واردات خودروهای هیبریدی با علامت پرسش های مختلفی مواجه شده است لیکن براساس تصمیم گیری ها به علت مصرف پایین بنزین و آلایندگی کم خودروهای هیبریدی، دولت به عنوان مشوق، تعرفه ۴ درصدی را جهت واردات این نوع خودروها در نظر گرفته بود، ولی در دستورالعمل تازه این رقم به ۴۵ درصد رسید که این رقم رشد ۱۱ برابری یا ۱۰۰۰ درصدی تعرفه این خودروها را نشان می دهد. رقمی که اگر به همین شکل اعمال شود، جهش قابل توجهی را در قیمت این خودروها در بازار ایجاد خواهد کرد.

    البته اعلام تعرفه های تازه خودروهای هیبریدی از همان روزهای نخست با انتقادات بسیار جدی هم روبه رو شد به نحوی که بعضی از کارشناسان این تصمیم را “گل به خودی دولت در مقابله با آلودگی هوا” عنوان کردند و حتی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم با اشتباه خواندن زیاد کردن تعرفه خودروهای هیبریدی گفت: نباید به یک باره تعرفه واردات تمامی خودروهای هیبریدی را زیاد کردن دهیم، از سوی دیگر حتی در زمینه زیاد کردن تعرفه واردات خودروهای معمولی نیز مباحثی مطرح است و باید الزامات و شرایطی در مورد آنها نیز لحاظ شود.

    رییس جمهور وارد می شود

    تصمیم خاص جهت «صنعت خودرو» در وقت اضافه

    پیگیری دلایل این عنوان تا جایی ادامه داشت که پای واردات خودروهای هیبریدی به مصاحبه تلویزیونی مدیر جمعهور با مردم هم کشید. مدیر جمهور اعلام کرد تعرفه این خودروها را بررسی خواهد کرد. در کنار این عنوان نمایندگان مجلس شورای اسلامی از کمیسیون های اصل ۹۰، صنعت و بهداشت هم با تهیه یک نامه به وزیر صنعت که به امضاء بیش از ۱۰۴ نماینده مجلس رسید خواستار اصلاح تعرفه خودروهای هیبریدی شدند.

    خسروتاج معاون وزیر صنعت در این رابطه گفته است:«کار کارشناسی مورد نیاز در این خصوص انجام شده است و اهالی فن نسبت به آن نظر داده اند و بعد از آن تعرفه ها مصوب شده است است.»

    درحالی که محمد شریعتمداری گفته است که تعرفه خودروهای هیبریدی را ۳۵ تا ۵۵ درصد است که روابط عمومی این وزارتخانه روز دوشنبه ۱۶ بهمن از دستور رییس جمهور جهت کم کردن تعرفه این خودروها خبر داد.اما عنوان به اینجا هنوز ختم نشده،دیوان عدالت اداری همزمان با اعلام این خبر،با صدور حکمی مصوبه هیات وزیران را در پی شکایت یک شاکی شخصی متوقف کرد.

    حالا باید دید که آیا اعتراض ها فروکش خواهد کرد؟

    « آیا این منطقی است که یک شرکت صاحب برند هر چه بخواهد، با هر شرایطی به بازار کشور عزیزمان ایران وارد کند و به مواردی مانند تامین قطعات

    گردآوری: گروه خبر سیمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع: isna.ir

    واژه های کلیدی: قیمت خودروهای وارداتی | رییس جمهور | ثبت سفارش | واردات | اعتراض | وارداتی | هیبریدی | ماشین | اعتراض

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود منابع مرجع فن آوری های نفت و گاز
  • کتب حرارت زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی سیاست
  • خرید کتاب زبان اصلی روماتولوژی
  • هاردکپی کتاب های بقاء
  • خرید کتاب تکس لاتکس زبان اصلی
  • خرید کتاب های رادیولوژی از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی کشتی
  • خرید کتاب های ادبی از آمازون
  • خرید کتاب های دوره های خلبانی از آمازون
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>