• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » اخبار اقتصادی و سیاسی » پیشنهاد زیاد کردن ۲۵ درصدی مالیات بر سیگار

    پیشنهاد زیاد کردن ۲۵ درصدی مالیات بر سیگار

    در حالی‌که طبق اعلام شرکت جهانی بهداشت مالیات بر دخانیات در تمام کشورها باید تا ۷۰ درصد زیاد کردن یابد تا میزان مصرف آن کم کردن پیدا کند، ولی

    پیشنهاد زیاد کردن ۲۵ درصدی مالیات بر سیگار

    در حالی که طبق اعلام شرکت جهانی بهداشت مالیات بر دخانیات در تمام کشورها باید تا ۷۰ درصد زیاد کردن یابد تا میزان مصرف آن کم کردن پیدا کند، ولی کشور عزیزمان ایران هنوز موفق به اجرای این توصیه نشده است

    افزایش مالیات باعث کم کردن مصرف و زیاد کردن درآمد دولت هاست

    یکی از بندهای سند ملی پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر که کشور عزیزمان ایران در سال ۹۳ جهت انجام آن متعهد شده است هست، کم کردن محسوس مصرف دخانیات در کشور است که طبق آن کشور عزیزمان ایران متعهد شده است تا سال ۲۰۲۵ میزان مصرف آن را ۳۰ درصد کم کردن دهد. یکی از راه های دسترسی به این هدف طبق آنچه شرکت جهانی بهداشت اعلام می کند، زیاد کردن مالیات دخانیات هست؛ موضوعی که سال هاست محل کشکمش مجلس، وزارت بهداشت و صنایع دخانی است و تاکنون فقط این صنایع برنده آن بوده اند. دکتر بهزاد ولی زاده – مسئول دبیرخانه ستاد کنترل مبارزه با دخانیات در همین جهت تاکید می کند که سیاستگذاران باید مانع از دخالت صنایع در قانونگذاری های حوزه سلامت شوند؛ چراکه این کار اشتباه محض و مغایر با تعهدات بین المللی و اهداف عالیه کشور عزیزمان ایران جهت ارتقای سلامت مردم است.

    دکتر بهزاد ولی زاده، با اشاره به دخالت صنایع دخانی در سیاستگذاری های حوزه سلامت، گفت: ماده ۵.۳ کنوانسیون کنترل دخانیات کشورها را ملزم می کند که مانع دخالت صنایع دخانی در سیاستگذاری های مربوط به سلامت شوند. آنها باید از این حوزه دور نگهداشته شوند، ولی صنایع دخانی ما در سیاستگذاری دخالت می کنند. این کار اشتباه محض و مغایر با تعهدات بین المللی و اهداف عالیه کشور عزیزمان ایران جهت ارتقای سلامت مردم هست. ما می خواهیم تا سال ۱۴۰۴ رتبه یک منطقه را در زمینه شاخص های سلامت به دست آوریم، ولی با این سیاستگذاری ها و جلوگیری از زیاد کردن مالیات سیگار، دستاوردهای خود را نابود می کنیم.

    پیشنهاد زیاد کردن ۲۵ درصدی مالیات بر سیگار

    وی راجع به ادعای زیاد کردن قاچاق به علت زیاد کردن مالیات سیگار نیز توضیح داد و گفت: شرکت جهانی بهداشت سال ها روی این عنوان کار کرده و نتایجی که به دست آورده، مخالف این ادعاست. باتوجه به مطالعه ای که این شرکت در این زمینه و در ۷۶ کشور دنیا انجام داده، مشخص شده است که زیاد کردن مالیات نه تنها باعث زیاد کردن قاچاق نشده، بلکه کم کردن مصرف و زیاد کردن درآمد دولت ها را به دنبال داشته است.

    مسئول دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات تاکید کرد: این عنوان ادعایی است که صنایع دخانی سال هاست از آن سوءاستفاده می کنند تا مسئولان را مجاب کنند که وضع مالیاتِ بیشتر، باعث زیاد کردن قاچاق می شود و با این بهانه جلوی این سیاست کلیدی کم کردن تقاضا را بگیرند. شرکت جهانی بهداشت اعلام کرده که زیاد کردن مالیات بااهمیت ترین ابزار کم کردن مصرف دخانیات هست. ما نیز در سطح بین المللی متعهد شده است ایم که مصرف دخانیات تا سال ۱۴۰۴، ۳۰ درصد کم کردن پیدا کند.

    عبارات مهم : خرده فروشی – دخانیات

    ایران؛ کشوری که مالیات خاص ای جهت دخانیات ندارد

    ولی زاده همچنین تصریح کرد: در حال حاضر بر اساس قیمت خرده فروشی، کمتر از ۱۰ درصد مالیات از دخانیات دریافت می شود. کشور عزیزمان ایران تنها کشوری است که مالیات خاص ای جهت دخانیات وضع نکرده هست. در بودجه ۹۵ بر اساس بند ب ماده ۶۹ قانون الحاق، مالیات خاص ای جهت دخانیات وضع کردیم، ولی در سال ۹۶ این بند اجرا نشد. طبق بند پ ماده ۷۳ قانون برنامه توسعه ششم، اجرای این بند جزو مواردی است که باید اجرا شود. ولی تلاش صنایعی که در کشور عزیزمان ایران سرمایه گذاری کرده اند و مسابقه صنایع بین المللی با صنایع داخلی، مانع زیاد کردن مالیات دخانیات می شود.

    در حالی‌که طبق اعلام شرکت جهانی بهداشت مالیات بر دخانیات در تمام کشورها باید تا ۷۰ درصد زیاد کردن یابد تا میزان مصرف آن کم کردن پیدا کند، ولی

    وی با اشاره به تاثیر زیاد کردن قیمت محصول دخانی، بر کم کردن فوت و میر و بیماری و از دست ندادن بهره وری، بیان کرد: جهت تایید این موارد مستندات زیادی وجود دارد، ولی با توجیه زیاد کردن قاچاق، کنار گذاشته می شوند. کشور عزیزمان ایران کشوری است که بین ۲۰۰ کشور جهان، کارهای بزرگی جهت کم کردن بیماری های غیرواگیر انجام داده هست. ۷۶ درصد علل فوت ومیر در کشور عزیزمان ایران ناشی از بیماری های غیرواگیر است که یکی از بااهمیت ترین عوامل آن مصرف دخانیات هست. ما متعهد شده است ایم که تا سال ۱۴۰۴، ۲۵ درصد از بار این بیماری ها را کم کردن دهیم.

    تولیدکنندگان از زیاد کردن مالیات دخانیات آسیب نمی بینند

    ولی زاده افزود: در حال حاضر یکی از بااهمیت ترین عواملی که ما را در این زمینه ضعیف می کند، مالیات دخانیات هست. دبیر کل شرکت جهانی بهداشت طی نامه ای به کشور عزیزمان ایران اعلام کرده است که ما با وجود همه دستاوردهایی که داشته ایم، مالیات بسیار پایینی جهت دخانیات وضع کرده ایم. تمام امید ما این است که نمایندگان به نگرانی های حوزه سلامت نسبت به صنعت، توجه داشته باشند؛ صنعتی که بابت تولید محصولات دخانی، باعث فوت یک نفر از میان هر دو مصرف کننده در سنین بهره وری می شود.

    مسئول دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات ضمن رد آسیب به صنایع دخانی در صورت زیاد کردن مالیات، تصریح کرد: در این تصمیم تولیدکننده هدف قرار داده نشده هست. آنها می توانند از حلقه بعدی خود، یعنی توزیع کننده این مالیات را دریافت کنند؛ در نتیجه هیچ فشاری به تولید کننده وارد نمی شود و این نگرانی بیهوده هست. در حال حاضر میانگین قیمت سیگار در کشور عزیزمان ایران کمتر از نیم دلار هست. قیمت تمام شده است تولید سیگار با قیمت خرده فروشی آن حداقل دو برابر تفاوت دارد. از این فاصله که گاهی زیاد نیز می شود، بعضی دلال ها سود می برند، بدون اینکه مالیاتی به حساب دولت واریز شود.

    وی تاکید کرد: به علت وجود این حلقه های واسطه و تلاش آنها جهت تامین شدن حاشیه سود خود، تلاش می شود که قیمت تمام شده است تولید، هر لحظه پایین بماند. علاوه بر آن زیاد کردن مالیات دخانیات روی کم کردن مصرف تاثیرگذار است و آنها دلواپس از دست دادن مشتریان خود هستند. اگر ۶۰ تا ۷۰ درصد قیمت خرده فروشی مالیات دریافت شود، حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان درآمد جهت دولت ایجاد می شود.

    سود هر سال پنج هزار میلیاری جهت صنایع دخانی

    پیشنهاد زیاد کردن ۲۵ درصدی مالیات بر سیگار

    مسئول دبیرخانه ستاد کنترل دخانیات با تاکید بر اینکه سود کمپانی های تولید کننده دخانیات با وجود مصرف کنندگان، تامین شده است هست، افزود: سالیانه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان دخانیات در کشور مصرف می شود که بیش از پنج هزار میلیارد تومان آن به این صنایع می رسد. ما عضو کنوانسیون کنترل دخانیات هستیم که در سال ۸۴ در مجلس تصویب شد. علاوه بر آن در قانون جامع کنترل دخانیات نیز که درسال ۸۵ در مجلس تصویب شد، زیاد کردن قیمت محصولات دخانی به صورت سالیانه از طریق زیاد کردن مالیات مورد توجه قرار گرفت. در سال ۹۳ نیز طبق بند «ب ماده ۶۹» قانون الحاق به دولت اجازه داده شد که جهت ارتقای سلامت و کم کردن استعمال دخانیات بر خرده فروشی دخانیات، مالیات وضع کند.

    صنعتی که در اوج تحریم در کشور عزیزمان ایران سرمایه گذاری کرد

    وی با انتقاد از دخالت صنایع دخانی در سیاستگذاری های حوزه سلامت، تصریح کرد: متاسفانه آنقدر که نگرانی راجع به زیاد کردن قیمت سیگار وجود دارد شاید نگرانی راجع به زیاد کردن قیمت سایر کالاهای مورد نیاز و اساسی نباشد. باید به صورت جدی وارد این ماجرا شویم و اجازه ندهیم صنعتی که در اوج تحریم در کشور عزیزمان ایران سرمایه گذاری کرده، به زیاد کردن قیمت محصولات دخانی تصویر العمل نشان دهد.

    پیشنهاد زیاد کردن ۲۰ تا ۲۵ درصدی جهت مالیات دخانیات

    در حالی‌که طبق اعلام شرکت جهانی بهداشت مالیات بر دخانیات در تمام کشورها باید تا ۷۰ درصد زیاد کردن یابد تا میزان مصرف آن کم کردن پیدا کند، ولی

    ولی زاده پیشنهاد وزارت بهداشت جهت زیاد کردن مالیات دخانیات را ۲۰ تا ۲۵ درصد قیمت خرده فروشی اعلام کرد و گفت: شرکت جهانی بهداشت ۷۰ درصد قیمت خرده فروشی را به عنوان قیمت موثر مالیاتی جهت کم کردن مصرف اعلام کرده هست. توصیه این شرکت و تجربه دنیا می گوید که بین برندهایی که در یک کشور مصرف می شوند، نباید از نظر مالیاتی عوض کردن و اختلافی وجود داشته باشد. در این صورت قیمت بعضی محصولات به ناگاه بالا می رود و قیمت سایر محصولات نیز یا کم نمی شود یا به میزان کمی زیاد کردن پیدا می کند، در نتیجه اختلافی که بین این دو گروه ایجاد می شود، مصرف کنندگانی که از برند خاصی مصرف می کردند، با زیاد کردن ناگهانی قیمت به سمت محصولاتی می روند که قیمت کمتری دارند.

    وی ادامه داد: توصیه می شود که حتما کف مالیاتی جهت دخانیات تعیین شود تا قیمت ها از سطح معینی پایین تر نیاید. ساختار مالیاتی در کشور عزیزمان ایران استاندارد نیست؛ به همین علت فعلا از ظرفیت های قانونی جهت رسیدن به این هدف استفاده می کنیم تا بتوانیم در گام های بعدی با استفاده از روش های دیگری مانند قانون ارزش افزوده به این استاندارد بین المللی برسیم.

    گردآوری: گروه خبر سیمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع: isna.ir

    واژه های کلیدی: خرده فروشی | دخانیات | قانونی | بیماری | بهداشت | محصولات | دخانیات | کنترل | قانون | سیگار | سلامت

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتب کتابخانه زبان اصلی
  • دانلود منابع مرجع فن آوری های نفت و گاز
  • کتب نانو زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی ریاضیات گسسته
  • هاردکپی کتاب های هندسه و توپولوژی
  • هاردکپی کتاب های واترمارک در ساختمان داده
  • کتب آزمون آیمت ایتالیا زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی زبان مدلسازی
  • هاردکپی کتاب های بقاء
  • کتب نثر زبان اصلی
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>