• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » ورزشی » نگاهی به نخستین های ورزش کشور عزیزمان ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی

    نگاهی به نخستین های ورزش کشور عزیزمان ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی

    نگاهی به ورزش بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۵۷؛ نشان از رشد و بالندگی و مدال آوری رشته های متفاوت دارد.

    نگاهی به نخستین های ورزش کشور عزیزمان ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی

    به گزارش خبرنگار گروه ورزش گروه تحریریه سایت جوان؛ همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی ورزش هم مانند دیگر بخش های کشورمان به رشد و بالندگی رسید و مدال آوری ورزشکارات ایرانی در کنار کسب نتیجه های ارزشمند در رشته های تیمی موجب شد در دوران پر خیر و برکت انقلاب شاهد روزهای طلایی در این بخش از جامعه باشیم.

    در این گزارش نگاهی می اندازیم به عملکرد و دست آوردهای ورزش کشور عزیزمان ایران و رشته های مدال آور در دوران انقلاب اسلامی نگاهی خاص می اندازیم.

    والیبال

    والیبال ایران که پیش از انقلاب تنها یک مدال برنز و یک عنوان چهارمی‌بازی های آسیایی و یک بار حضور در مسابقه های جهانی را تجربه کرد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و به خاص در ۲ دهه اخیر با بهره گیری از مربیان زبده ایرانی و خارجی مانند ایوان بوگاجنکوفس لیتوانیایی، فومیهیکو ماتسوموتو ژاپنی، مسعود صالحیه، مهدی صابرپور، مصطفی کارخانه، حسینعلی مهرانپور، پارک کی وون کره ای، میلوراد کیجاچ صربستانی، زوران گائیچ صربستانی، حسین معدنی، خولیو ولاسکو آرژانتینی، اسلوبودان کوواچ صربستانی، رایول لوزانو آرژانتینی و ایگور کولاکوویچ مونه نگرویی افتخارهای قابل توجهی به حدی رسید که اکنون قدرت اول والیبال آسیا و از ده تیم برتر دنیا محسوب می شود.

    نگاهی به نخستین های ورزش کشور عزیزمان ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی

    ایران که در آخرین رنکینگ FIVB در رتبه هشتم واقع شده است است حضور در المپیک ۲۰۱۶ ریو و کسب جایگاه پنجم این مسابقه ها، حضور در شش دوره مسابقه های جهانی و کسب جایگاه ششم این مسابقه های در سال ۲۰۱۴، سه دوره حضور در مسابقه های جام جهانی، سه دوره حضور در مسابقه های جام بین قاره ای و کسب مدال برنز این مسابقه های در سال ۲۰۱۷، پنج‌دوره حضور در مسابقه های لیگ جهانی و کسب جایگاه چهارم این مسابقه های در سال ۲۰۱۴، ۱۷ دوره حضور در رقابت های قهرمانی آسیا و کسب مدال طلا این مسابقه های در سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳، پنج دوره حضور در بازی های آسیایی و کسب مدال طلا این مسابقه های در سال ۲۰۱۴ و سه طلای مسابقه های AVC کاپ را در کارنامه اش ثبت کرده است.

    بسکتبال

    بسکتبال که پیش از سال ۱۳۵۷ فروغ خاصی در ورزش کشورمان نداشت و تنها حضور در المپیک ۱۹۴۸ لندن، مسابقه های جام ملتهای آسیا ۱۹۷۳، چهار دوره حضور در بازی های آسیایی و کسب مدال برنز این مسابقه ها در سال ۱۹۵۱ را تجربه کرده بود بعد از پیروزی انقلاب اسلامی عملکرد رو به رشدی داشت به گونه ای که ضمن قرار گرفتن در رتبه دوم رنکینگ آسیا و ۲۲ رنکینگ جهانی در آخرین رده بندی فیبا، افتخارهای قابل توجهی هم به دست آورده است.

    حضور در المپیک ۲۰۰۸ پکن، مسابقه های جهانی ۲۰۱۰ ترکیه و ۲۰۱۴ اسپانیا، ۱۶ دوره حضور در مسابقه های جام ملتهای آسیا و کسب ۳ طلا(۲۰۰۷، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳) یک نقره(۲۰۱۷) و یک برنز(۲۰۱۵) این مسابقه ها، ۶ دوره حضور در بازی های آسیایی و کسب یک نقره(۲۰۱۴) و ۲ برنز(۲۰۰۶ و ۲۰۱۰) این مسابقات، ۵ دوره حضور در مسابقه های فیبا آسیا و کسب ۳ طلا(۲۰۱۲، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶) این مسابقات، ۸ طلا مسابقه های غرب آسیا، رتبه سوم بازی های کشورهای اسلامی در سال ۲۰۰۵ و پنج دوره قهرمانی جام ویلیامز جونز حاصل عملکرد آسمانخراش های ایرانی بعد از انقلاب اسلامی است.

    فوتبال

    تیم ملی فوتبال کشور عزیزمان ایران در دوران انقلاب اسلامی چهار بار جواز حضور در جام جهانی را به دست آورده است ولی صعود به جام جهانی ۱۹۷۸، قهرمانی در جام ملتهای آسیا ۱۹۶۸، ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶، حضور در المپیک ۱۹۶۲، ۱۹۷۶ و ۱۹۷۶ و صعود به مرحله یک چهارم نهایی المپیک مونترئال کانادا، مدال طلا بازی های آسیایی ۱۹۷۴ پایتخت کشور عزیزمان ایران و برنز ۱۹۵۱ دهلی و ۱۹۶۶ بانکوک، ۲ طلا، ۳ نقره جام اکو و چهار طلا، یک نقره و ۲ برنز مسابقه های جوانان آسیا و حضور در جام جهانی جوانان ۱۹۷۷ نشان می دهد فوتبال کشور عزیزمان ایران از قدرت های درجه اول آسیا بوده است.

    نگاهی به ورزش بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۵۷؛ نشان از رشد و بالندگی و مدال آوری رشته های متفاوت دارد.

    یوزپلنگ های آسی در جام جهانی ۱۹۹۸، ۲۰۰۶، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴، چهار برنز(۱۹۸۰، ۱۹۸۸، ۱۹۹۶ و ۲۰۰۴) مسابقه های جام ملتهای آسیا حضور داشتند، ۳ طلا(۱۹۹۰، ۱۹۹۸ و ۲۰۰۲) و یک برنز(۲۰۰۶) بازی های آسیایی، چهار طلا، یک نقره و یک برنز مسابقه های غرب آسیا، ۲ دوره حضور در جام جهانی جوانان، چهار دوره حضور در جام جهانی نوجوانان و صعود به مرحله یک چهارم نهایی این مسابقه ها در سال ۲۰۱۷، ۱۱ دوره حضور در مسابقه های نوجوانان قهرمانان آسیا و کسب یک قهرمانی(۲۰۰۸) و ۲ نایب قهرمانی(۲۰۱۲ و ۲۰۱۶) این مسابقه های جزء بااهمیت ترین افتخارهای فوتبال کشور عزیزمان ایران در دوران انقلاب اسلامی است.

    البته باید از قهرمانی استقلال و پاس در سال های ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱ در جام کلوب های آسیا، قهرمانی پرسپولیس در مسابقه های جام در جام آسیا سال ۱۹۹۱ و برتری های حماسی تیم ملی کشور عزیزمان ایران برابر امریکا در جام جهانی ۱۹۹۸ و استرالیا در مقدماتی این مسابقه ها به عنوان دیگر افتخارهای تاریخی تیم ملی نام برد.

    فوتسال

    این رشته پیش از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ فعالیتی در کشور عزیزمان ایران نداشت ولی در این دوران کشور عزیزمان ایران به قطب نخست فوتسال آسیا تبدیل شد به گونه ای که در حال حاضر یکی از شش قدرت برتر فوتسال دنیا هم محسوب می شود.

    هفت دوره حضور در جام جهانی و کسب مدال برنز این مسابقه ها در سال ۲۰۱۶ و چهارمی جام جهانی در سال ۱۹۹۲، ۱۵ دوره حضور در جام ملتهای آسیا و کسب ۱۲ مدال طلا، یک نقره و ۲ برنز این مسابقات، ۵ قهرمانی بازی های داخل سالن آسیا، هفت دوره حضور در جام گرندپریکس و کسب سه نقره و ۲ برنز از این مسابقه ها، ۲ قهرمانی مسابقه های غرب آسیا و یک قهرمانی جام کنفدراسیون ها بااهمیت ترین افتخارهای فوتسال ملی کشور عزیزمان ایران از ابتدای تاسیس است.

    ضمن اینکه نبایست فراموش کرد که قرارگرفتن کشور عزیزمان ایران روی سکوی سوم جام جهانی ۲۰۱۶ کلمبیا عالی ترین عملکرد تمام تیم های ورزش کشورمان در طول دوران حضورشان در مسابقه های جهانی است.

    هندبال

    ایران در این رشته توپی هیچگاه از قدرت های سطح اول آسیا هم نبوده است و در کل تنها حضور در جام جهانی ۲۰۱۵، مدال برنز مسابقه های جام ملتهای آسیا ۲۰۱۴، مدال نقره بازی های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگ ژو و برنز بازی های آسیایی ۲۰۰۶ دوحه و نقره غرب آسیا در سال ۲۰۰۵ از افتخارهایش است.

    نگاهی به نخستین های ورزش کشور عزیزمان ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی

    فوتبال ساحلی

    تیم ملی فوتبال ساحلی ایران که از حدود ۱۲ سال پیش فعالیت های جدی اش را شروع کرد از ابتدای دهه ۹۰ شمسی به قطب مهم فوتبال ساحلی آسیا و در ادامه به یکی از چهار تیم برتر دنیا تبدیل شد.

    هفت‌دوره حضور در رقابت های جام جهانی و کسب مدال برنز جام جهانی ۲۰۱۷ باهاماس، پنج‌دوره حضور در مسابقه های جام‌بین قاره ای و کسب یک مدال طلا(۲۰۱۳) یک مدال نقره(۲۰۱۶) ۲ مدال برنز(۲۰۱۵ و ۲۰۱۷) هشت دوره حضور در مسابقه های جام ملتهای آسیا و کسب ۲ مدال طلا و ۵ مدال برنز این مسابقه ها، ۲ مدال طلا و یک مدال برنز بازی های ساحلی آسیا و یک طلا جام قهرمانان قارها مهم‌ترین افتخارهای این رشته نوپا در کشورمان است.

    کشتی آزاد

    کشتی آزاد که از دیرباز به عنوان ورزش ملی کشورمان شناخته می شد و در دوران پیش از انقلاب با ۳ طلا، ۶ نقره و ۹ برنز المپیک، ۲۷ طلا، ۲۱ نقره و ۱۷ برنز مسابقه های جهانی، ۱۷ طلا، ۱۵ نقره و ۴ برنز بازی های آسیایی، ۲ مقام قهرمانی، ۲ مقام دومی و هفت مقام سومی دنیا عملکرد بسیار خوبی داشت بعد از انقلاب هم به روند خوبش ادامه داد و توانست ۳طلا، ۷ نقره و ۸ مدال برنز المپیک، ۱۹ طلا، ۲۶ نقره و ۲۷ برنز مسابقه های جهانی و سه مقام قهرمانی، ۵ نایب قهرمانی و ۵ رتبه سوم تیمی این مسابقه ها، ۳۱ طلا، ۱۴ نقره و ۱۳ برنز بازی های آسیایی‌را کسب کند.

    همچنین درحالیکه کشتی آزاد پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۲ بار روی سکوی دوم مسابقه های جام جهانی ایستاده بود در ۳۹ سال اخیر و دوران انقلاب ۱۰ قهرمانی و یک عنوان سومی را کسب کرده است.

    نگاهی به ورزش بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۵۷؛ نشان از رشد و بالندگی و مدال آوری رشته های متفاوت دارد.

    از رسول خادم(یک طلا و یک برنز المپیک، ۲ طلا و یک نقره مسابقه های جهانی، یک طلا و یک نقره بازی های آسیایی) علیرضا دبیر(یک طلای المپیک، یک طلا و ۲ نقره جهانی، یک نقره بازی های آسیایی)حسن یزدانی(یک طلا المپیک، یک طلا و یک نقره جهانی) رضا یزدانی(۲طلا و ۲ برنز مسابقه های جهانی و ۳ طلا بازی های آسیایی) می توان به عنوان چهار صورت پرمدال آزادکار در دوران انقلاب اشاره کرد.

    کشتی فرنگی

    فرنگی کاران ایرانی پیش از انقلاب اسلامی و حتی تا حدود ۳ دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به هیچ وجه نتواسته بودند همپای آزادکاران در سطح مسابقه های المپیک، جهانی و بازی های آسیایی خودی نشان دهند و نقره رحیم علی آبادی(المپیک ۱۹۷۲ مونیخ) برنز محمد پذیرایی(المپیک ۱۹۶۰ رم) مدال طلا فیروز علیزاده و نقره رحیم علی آبادی(جهانی ۱۹۶۹ ماردل پلاتا) نقره محمد بنا(جهانی ۱۹۸۳ کیف) نقره رضا سیم خواه(جهانی ۱۹۹۱ وارنا) برنز ایرج خورشیدفر(جهانی ۱۹۶۶ تولدو) برنز رحیم علی آبادی(جهانی ۱۹۷۳ تهران) برنز مراد علی شیرانی(جهانی ۱۹۷۷ گوتبورگ) و ۸ طلا و یک نقره بازی های آسیایی ۱۹۷۴ پایتخت کشور عزیزمان ایران بااهمیت ترین افتخارهای ملی پوشان تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان تا ابتدای دهه ۸۰ شمسی است.

    با شروع این دهه تیم ملی فرنگی ایران با رشد قابل توجهی مواجه شد و افرادی مانند حسن رنگرز، علی اشکانی، حمید سوریان، قاسم رضایی، امیر علی اکبری، امید نوروزی، سعید عبدولی و طالب نعمت پور زیرنظر مربیانی مانند حسن بابک، محمد بنا، احد پازاج رضا سیم خواه شروع به دروی مدال های جهانی کردند.

    تیم ملی فرنگی کشور عزیزمان ایران تنها در المپیک ۲۰۱۲ به اندازه تمام المپیک هایی که آزادکاران بعد از انقلاب در آن شرکت کرده بودند مدال طلا گرفت و حمید سوریان، امید نوروزی و قاسم رضایی توانستند سه مدال خوش رنگ این مسابقه ها را کسب کنند. ۲ مدال برنز سعید عبدولی و قاسم رضایی دیگر مدال های فرنگی کاران در المپیک های بعد از انقلاب است.

    نگاهی به نخستین های ورزش کشور عزیزمان ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی

    ۱۱ طلا، ۳ نقره و ۱۵ برنز مسابقه های جهانی و یک قهرمانی، ۲ عنوان نایب قهرمانی و یک عنوان سومی تیمی در این مسابقه ها، ۸ طلا، ۱۱ نقره ۱۵ برنز بازی های آسیایی بااهمیت ترین افتخارهای کشتی گیران فرنگی کار کشورمان از ابتدای دهه ۸۰ شمسی در مسابقه های جهانی و بازی های آسیایی است.

    همچنین تیم ملی فرنگی کشور عزیزمان ایران در دوران انقلاب اسلامی در مسابقه های جام جهانی که به صورت تیمی برگزار می شود با ۵ قهرمانی، ۲ نایب قهرمانی و ۴ عنوان سومی بعد از روسیه(شوروی سابق) رکورددار دنیا است.

    حمید سوریان(۶طلا دنیا و یک طلای المپیک) امید نوروزی(یک طلا المپیک- یک طلا و یک نقره جهان- یک طلا بازی های آسیایی) قاسم رضایی(یک طلا و یک برنز المپیک- یک نقره و یک برنز جهان) و سعید عبدولی(یک برنز المپیک- یک طلا و یک برنز دنیا و یک طلا و یک برنز بازی های آسیایی) پرافتخارترین ورزشکاران کشورمان در سال های اخیر بوده اند.

    دو و میدانی

    هرچند دو و میدانی یکی‌از رشته های مدال آور در المپیک و بازی های آسیایی است ولی متاسفانه در کشور عزیزمان ایران عملکرد این رشته در دوران پیش از انقلاب تفاوت محسوسی نداشته است.

    دو و میدانی کشور عزیزمان ایران که پیش از انقلاب اسلامی ۶ طلا، ۱۱ نقره و ۷ برنز بازی های آسیایی و سه طلا، یک نقره و ۲ برنز مسابقه های قهرمانی آسیا را کسب کرده بود در دوران انقلاب اسلامی هم یک نقره المپیک، یک برنز مسابقه های جهانی، ۱۴ طلا، ۱۴ نقره و ۱۹ برنز مسابقه های قهرمانی آسیا، ۴ طلا، سه نقره و سه برنز بازی های آسیایی را به دست آورد.

    احسان حدادی با یک نقره المپیک، یک برنز جهان، ۵ طلا قهرمانی آسیا و ۳ طلا بازی های آسیایی در رشته پرتاب دیسک پرافتخارترین ورزشکار تاریخ دو و میدانی است که البته این تنها گوشه ای از افتخارهای نایب قهرمان پرتاب دیسک المپیک لندن است.

    همچنین باید از سجاد مرادی هم با یک طلا بازی های آسیایی در ماده ۸۰۰ متر، یک طلا و ۲ نقره و یک برنز ماده ۸۰۰ متر و ۲ نقره ۱۵۰۰ متر قهرمانی آسیا دیگر ورزشکار پرافتخار این رشته است.

    ضمن اینکه لیلا رجبی هم با یک نقره و ۲ برنز قهرمانی آسیا و یک نقره بازی های آسیایی در ماده پرتاب وزنه پرافتخارترین بانوی تاریخ دو و میدانی کشورمان است.

    وزنه برداری

    وزنه برداری که بعد از کشتی پرافتخارترین رشته ورزش کشورمان است روند خوبش در دوران پیش از انقلاب اسلامی را از سال ۱۳۵۷ هم ادامه داد.

    وزنه برداری کشور عزیزمان ایران پیش از انقلاب اسلامی یک طلا، سه نقره و پنج برنز المپیک، ۸ طلا، ۶ نقره و ۲۰ برنز جهانی و ۲۵ طلا، ۱۹ نقره و ۱۱ برنز بازی های آسیایی را کسب کرده بود ولی بعد از پیروزی انقلاب پولادمردان ایرانی توانستند هفت طلا و سه نقره المپیک، ۱۳ طلا، پنج نقره و ۶ برنز جهانی و ۶ طلا، ۱۰ نقره و ۸برنز بازی های آسیایی را به دست آورند.

    ضمن اینکه تیم ملی وزنه برداری ایران در سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۱ به ترتیب توانست عنوان قهرمانی و سومی مسابقه های جهانی در بخش تیمی را کسب کند.

    حسین رضا زاده(۲ طلا المپیک، ۴ طلا و یک برنز جهانی و ۲ طلا و یک برنز بازی های آسیایی) کیانوش رستمی (یک طلا و یک نقره المپیک- ۲ طلا، یک نقره و یک برنز جهانی و یک نقده بازی های آسیای)بهداد سلیمی(یک طلا المپیک، ۲ طلا،یک نقره و یک برنز جهانی و ۲ طلا بازی های آسیایی) سه صورت پرافتخار ورزش کشور عزیزمان ایران در دوران انقلاب هستند.

    تکواندو

    تکواندو کشور عزیزمان ایران که پیش از انقلاب اسلامی تنها یک برنز از مسابقه های جهانی کسب کرده بود در ۳۹ سالی که از بهار انقلاب می گذرد رشد چشمگیری داشته است و بعد از کشتی و وزنه برداری پرافتخارترین رشته ورزشی کشورمان در ادوار المپیک است.

    ۲ طلا، یک نقره و ۳ برنز المپیک، ۱۴ طلا، ۱۹ نقره و ۲۰ برنز مسابقه های جهانی و ۱۲ طلا، ۱۱ نقره و ۱۶ برنز بازی های آسیایی از بااهمیت ترین دست آوردهای تکواندو کشورمان در دوران‌انقلاب اسلامی است.

    در این میان هادی ساعی که با ۲ طلا و یک برنز پرافتخارترین ورزشکار ایرانی در تمام دوره های المپیک است با کسب ۲ طلا، یک نقره و یک برنز از مسابقه های جهانی و یک طلا و یک برنز بازی های آسیایی در صدر پرافتخارترین هوگوپوشان تاریخ کشورمان هم قرار گرفته است.

    همچنین یوسف کرمی (یک برنز المپیک، ۲ طلا و ۲ برنز دنیا و ۲ طلا بازی های آسیایی) محمد باقری معتمد (یک نقره المپیک، یک طلا و یک نقره دنیا و یک طلا بازی های آسیایی) بهزاد خداداد (یک طلا و ۲ نقره دنیا و یک نقره و ۲ برنز بازی های آسیایی) دیگر تکواندوکاران پرافتخار کشورمان هستند.

    کیمیا علیزاده،‌بانوی تکواندو کار جوان کشورمان که تنها مدال بانوان‌ایرانی را در تاریخ المپیک‌با کسب مدال برنز مسابقه های ریو ۲۰۱۶ به ارمغان آورد در کنار این مدال با ارزش و البته کسب یک نقره و یک برنز دنیا پرافتخارترین بانوی تکواندوی کشور عزیزمان ایران محسوب می شود.

    ووشو

    این رشته حدود۲ دهه است که در کشورمان رونق گرفته است و در سال های اخیر ۳۵ طلا، نقره و ۲۰ برنز جهانی و ۵ طلا، ۵ نقره و ۶ برنز بازی های آسیایی جزء بااهمیت ترین افتخارهای ووشو کاران ایرانی محسوب می شود.

    محسن محمد سیفی با کسب چهار طلا و یک نقره مسابقه های جهانی و ۲ طلای بازی های آسیایی از لحاظ ارزش مدالی پرافتخارترین ورزشکار کشورمان در بخش ساندا است. حمیدرضا قلی پور با ۴ طلا و ۲ نقره دنیا و یک طلای بازی های آسیایی دیگر سانداکار پرافتخار کشورمان است.

    همچنین حسین اوجاقی هم با کسب ۲ طلا و ۲ نقره مسابقه های جهانی و یک طلا و یک نقره بازی های آسیایی از دیگر افتخار آفرین های ووشو کشورمان در این ۲ مسابقه معتبر است.

    شهربانو منصوریان و مریم هاشمی با چهار طلای مسابقه های جهانی بین تمام بانوان سانداکار کشور عزیزمان ایران رکورددار هستند ولی خدیجه آزاد پور که با کسب مدال طلا بازی های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگ‌ژو نخستین مدال طلای بانوان ایرانی در این مسابقه ها را کسب کرد جایگاه خاص ای بین‌ تمام‌ بانوان‌ سانداکار دارد. او همچنین یک مدال طلا مسابقه های جهانی را در کارنامه دارد.

    الهه منصوریان هم دیگر مدال آور ایرانی در بازی های آسیایی هست. او در کنار ۲ طلا، یک نقره و یک برنز بازی های آسیایی، یک نقره و یک برنز بازی های آسیایی را هم کسب کرده است.

    در میان مدال های کسب شده است ووشو کشور عزیزمان ایران در بازی های آسیایی یک مدال متعلق به تالوکاران است که احسان پیغمبری آن را به دست آورده و در میان مدال های کسب شده است ووشو در مسابقه های جهانی در رده بزرگسالان هم ۴ طلا، ۵ نقره و ۴ برنز به تالوکاران تخصیص داده شده است دارد.

    تیم دوئلین با ۳ طلا و ۲نقره، جاوید دیداری با یک طلا و یک برنز و فرشاد عربی با ۳ نقره و ۳ برنز در میان مردان تالوکار ایرانی پرافتخار هستند ولی زهرا کیانی با یک نقره و یک برنز جهانی رکورددار بانوان ایرانی در بخش تالو است.

    کاراته

    کاراته که پیش از انقلاب اسلامی تنها یک مدال برنز در مسابقه های جهانی کسب کرده بود در دوران انقلاب اسلامی جهش خیره کننده ای در مسابقه های بین المللی داشت و توانست هشت طلا، ۷ نقره و ۱۸ برنز مسابقه های جهانی و ۱۲ طلا، ۸ نقره و ۷ برنز بازی های آسیایی را به دست آورد که این‌تنها گوشه ای از افتخارات کاراته کاهای کشورمان است.

    جاسم ویشگاهی(یک طلا و یک نقره جهانی و ۲ طلای بازی های آسیایی) حسین روحانی(یک طلا، یک نقره و ۲ برنز جهانی و یک طلا و یک نقره بازی های آسیایی) امیر مهدی زاده(۲ طلا و یک برنز دنیا و یک طلا بازی های آسیایی) مهدی عموزاده(یک طلا و سه برنز دنیا و ۲ نقره بازی های آسیایی) جزء پرافتخارترین اشخاص تاریخ کاراته کشور عزیزمان ایران هستند.

    همچنین حمیده عباسعلی هم با کسب یک طلا بازی های آسیایی، یک نقره و یک برنز جهانی پرافتخارترین بانوی کاراته کشورمان است.

    با توجه به قدرت‌نمایی این رشته در سال های اخیر و اینکه قرار است‌کاراته از سال ۲۰۲۰ جهت نخستین بار در مسابقه های المپیک شرکت کند انتظار می رود تعداد رشته های مدال آور کشور عزیزمان ایران در این مسابقه ها از چهار به پنج زیاد کردن یابد.

    در کل ورزشکاران کشورمان بعد از انقلاب در بازی های آسیایی ۹۴ طلا، ۹۸ نقره و ۱۲۱ برنز و در المپیک هم ۱۵ طلا، ۱۲ نقره و ۱۳ برنز به دست آورده اند.

    در این میان باید از ۲ مدال طلا آرش میر اسماعیلی در مسابقه های جهانی جودو، مدال طلای نجمه خدمتی در ماده تپانچه ۱۰ متر تیراندازی بازی های آسیایی ۲۰۱۴، صعود مجتبی عابدینی به مرحله نیمه نهایی مسابقه های اسله سابر المپیک ریو جزء دیگر لحظه های تاریخی ورزش کشور عزیزمان ایران یاد کرد.

    جانبازان و معلولان

    فدراسیون جانبازان و معلولان در سال ۱۳۵۸ تاسیس شد و نخستین بار سال ۱۹۸۸ در بازی های پارالمپیک شرکت کرد.

    ۵۶ طلا، ۳۷ نقره و ۴۴ برنز دست آورد معلولان ایرانی از هشت دوره حضورشان در مسابقه های المپیک است.

    والیبال نشسته پرافتخارترین رشته تیمی کشورمان در پارالمپیک است که تاکنون ۶ طلا و ۲ نقره کسب کرده هست. همچنین فوتبال هفت نفره با یک نقره و ۲ برنز و فوتبال پنج نفره با یک نقره دیگر رشته های تیمی مدال آور ورزش کشورمان در بازی های پارالمپیک هستند.

    همچنین دو ومیدانی(۳۱ طلا- ۲۴ نقره و ۲۸ برنز-۸۳ مدال) وزنه برداری(۱۲ طلا- ۷نقره- ۹ برنز- ۲۸ مدال) تیراندازی(۴ طلا- ۲برنز- ۶ مدال) تیراندازی با کمان(۳ طلا-یک نقره- ۲ برنز) و جودو(یک نقره و یک برنز-۲ برنز) رشته های انفرادی هستند که در پارالمپیک جهت کشورمان مدال گرفته اند.

    در کل ۸ رشته تاکنون در طول مسابقه های پارالمپیک جهت کشور عزیزمان ایران موفق به مدال آوری شده است اند.

    قادر مدبر(۵ طلا- یک برنزپرتاب دیسک) مختار نورافشان(۴ طلا- ۲ برنز در پرتاب نیزه)محمدرضا میرزایی(۴ طلا- پرتاب نیزه) سه دو و میدانی کاری هستند که بیشترین مدال را در تاریخ پارالمپیک جهت کشور عزیزمان ایران به دست آورده اند.

    همچنین ساره جوانمردی(تیراندازی- ۲ طلا و یک برنز) و زهرا نعمتی(۲ طلا- انفرادی و یک برنز و یک نقره میکسد) پرافتخارین بانوان کشور عزیزمان ایران در پارالمپیک هستند.

    البته نعمتی نخستین مدال بانوان کشور عزیزمان ایران در پارالمپیک‌ را هم کسب کرده است.

    ۳۶ طلا، ۴۳ نقره و ۲۶ برنز FESPIC و ۶۴طلا،۷۴ نقره و ۶۰ برنز هم حاصل عملکرد معلولان ایرانی در بازی های آسیایی است.

    سیامند رحمان هم با بالابردن وزنه۳۱۰ کیلوگرم در مسابقه های پارالمپیک‌ریو رکورددار دسته فوق سنگین وزنه برداری معلولان دنیا است.

    با توجه به تحریم مسابقه های المپیک ۱۹۸۰ مسکو و ۱۹۸۴ لس آنجلس از سوی جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران نخستین باری که یک ایرانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی موفق شد در معتبرترین آوردگاه دنیا ورزش مدال بگیرد به المپیک ۱۹۸۸ سئول باز می گردد. جاییکه عسگری محمدیان موفق شد مدال نقره وزن ۵۷ کیلوگرم کشتی آزاد را به دست آورد.

    همچنین رسول خادم هم با کسب مدال طلا ۹۰ کیلوگرم المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا بعد از ۲۸ سال کشور عزیزمان ایران را صاحب خوش رنگ ترین مدال این مسابقه های کرد.

    کیمیا علیزاده نخستین بانوی ایرانی است که توانست در مسابقه های المپیک صاحب مدال شود. او در اوج جوانی و در حالیکه تنها ۱۸ سال داشت موفق شد مدال برنز وزن ۵۷- کیلوگرم تکواندو زنان المپیک ۲۰۱۶ ریو را کسب کند تا به عنوان جوان ترین مدال آور کشور عزیزمان ایران در بازی های المپیک هم لقب گیرد.

    هادی ساعی نخستین ورزشکاری است که رشته های مدال آور کشور عزیزمان ایران در المپیک را از انحصار کشتی آزاد و وزنه برداری خارج کرد چراکه او موفق شد در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی مدال برنز وزن ۶۸ کیلوگرم تکواندو را به دست آورد و احسان حدادی هم با کسب مدال نقره پرتاب دیسک المپیک ۲۰۱۲ لندن مثلث رشته های مدال آور ورزش کشور عزیزمان ایران را به مربع تبدیل کرد.

    نخستین باری که یکی از رشته های تیمی کشورمان توانست سکوی جهانی را فتح کند به جام جهانی ۲۰۱۶ فوتسال بازمی گردد جاییکه شاگردان محمد ناظم الشریعه موفق شدند با برتری برابر پرتغال در دیدار رده بندی آن مسابقه ها در جایگاه سوم قرار گیرند.

    نخستین مسابقه رسمی ورزشی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران‌برگزار شد جام حذفی تهران(جام شهید اسپندی) بود که با برتری یک بر صفر پرسپولیس برابر پاس در فینال و قهرمانی این تیم به آخر رسید. آن مسابقه های از فروردین تا تیر ۱۳۵۸ برگزار شد.

    لیدا فریمان بانوی تیرانداز کشورمان نخستین زنی است که بعد از انقلاب در مسابقه های المپیک شرکت کرد. او در ۲۴ سالگی به عنوان پرچمدار کاروان ورزشی کشور عزیزمان ایران در المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا شرکت کرد و در آن مسابقه ها به رتبه چهل و هفتم رسید.

    علی زنگی آبادی نخستین فردی است که توانست بعد از انقلاب اسلامی کشور عزیزمان ایران را در بازی های آسیایی به مدال برساند. او در مسابقه های تایم تریل دوچرخه سواری بازی های آسیایی ۱۹۸۲ دهلی مدال برنز کسب کرد. البته علی پاکیزه جم هم با کسب مدال طلا دسته ۷۵ کیلوگرم وزنه برداری آن مسابقه ها نخستین مدال طلای کشور عزیزمان ایران در بازی های آسیایی دوران انقلاب اسلامی به دست آورد.

    تیم ملی رانینگ‌ تارگت ۱۰ متر بانوان کشورمان متشکل از لیدا فریمان، الهام هاشمی و راحله خیرالله زاده با به دست آوردن مدال برنز بازی های آسیایی ۲۰۰۲ بوسان، نخستین بانوان ایرانی بودند که توانستند در بازی های آسیایی مدال بگیرند.

    البته خدیجه آزادپور هم با کسب مدال طلای وزن ۶۰ کیلوگرم ساندا بانوان در رشته ووشو بازی های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگ ژو نخستین‌طلای بانوان کشور عزیزمان ایران در این مسابقه ها را به نام خود ثبت کرد.

    زهرا نعمتی بانوی کماندار ایرانی که به صورت اول ورزش معلولان کشورمان در سال های اخیر تبدیل شده است است نخستین‌ورزشکار کشورمان است که هم در مسابقه های المپیک و هم پارالمپیک شرکت کرده است.

    او این‌افتخار را در سال ۲۰۱۶ و با حضور در المپیک و پارالمپیک ریو ثبت کرد.

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: پارالمپیک ریو | انقلاب اسلامی | مقام قهرمانی | طلای المپیک | جام جهانی | پارالمپیک | لیگ جهانی | جام جهانی | پیروزی | مسابقه | ایرانی

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب های ارتدکسی اورجینال
  • قیمت کیندل
  • کتب نرم افزار CAD زبان اصلی
  • دانلود منابع مرجع مذهب بودا
  • دانلود منابع مرجع طب آزمایشی
  • خرید کتاب های زبان اصلی ارتباط از راه دور
  • کتاب های فیزیک حالت جامد اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سونا
  • خرید کتاب پرستاری زبان اصلی
  • خرید کتاب تکس لاتکس زبان اصلی
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>