• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » ورزشی » از هویت بخشی به ورزش بانوان تا زیاد کردن مدال های رنگارنگ کشور عزیزمان ایران در دنیا

    از هویت بخشی به ورزش بانوان تا زیاد کردن مدال های رنگارنگ کشور عزیزمان ایران در دنیا

    پیروزی انقلاب اسلامی کشور عزیزمان ایران در ۲۲ بهمن سال ۵۷ سرآغاز رُنسانسِ ورزشی در کشورمان بود.

    از هویت بخشی به ورزش بانوان تا زیاد کردن مدال های رنگارنگ کشور عزیزمان ایران در دنیا

    به گزارش خبرنگار گروه ورزش گروه تحریریه سایت جوان با نگاهی به موفقیت‌های اخیر ورزش کشور عزیزمان ایران بعد از سال های پیروزی انقلاب اسلامی به وضوح می توان به ارتقا و پیشرفت ورزش کشور پی برد. بیان جمله “من خودم ورزشکار نیستم ولی ورزشکاران را دوست دارم” از زبان بنیانگذار جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران نشان دهنده اهمیت ورزش و جایگاه خاص آن در کشور اسلامی کشور عزیزمان ایران بود که اهمیت ورزش را دو چندان می کرد.

    عبارات مهم : مدال های المپیک – وزنه برداری
    با وجود مسائل فراوان در ورزش چه در بخش های سخت افزاری و نرم افزاری و مسائل ناشی از جنگ تحمیلی که قرار بود مانع شکل گیری جمهوری اسلامی شود و سایه تحریم‌های غیرمنصفانه بین‌المللی ورزش کشور عزیزمان ایران نتوانست سیل خروشان موفقیت در ورزش را متوقف کند. ورزش در وقت حکومت پهلوی هرگز گستردگی امروز را نداشت، مردم در آن وقت حتی از امکانات اولیه بی بهره بودند، با این وجود جایگاهی جهت ورزش باقی نمی ماند.

    با پیروزی انقلاب اسلامی و سقوط حکومت دیکتاتوری پهلوی ورزش نیز مانند دیگر بخش‌های کشور دچار تحول شد. زیاد کردن زیرساخت ها و اماکن ورزشی حتی در دورترین مناطق کشور شرایطی را جهت همکاری در ورزش به صورت عمومی پدید آورد .

    بر اساس آمارهای موجود در سال ۵۸ تنها در ۱۲ دِه زمین های ورزشی وجود داشت و اکنون بیش از ۲۲۰۰ روستای کشور از زمین های ورزشی برخوردارند. هم چنین تعداد سالن های ورزشی در روستاها در سال ۵۸ تنها ۵ مورد بود ولی هم اکنون بیش از ۴۰۰ دِه دارای سالن ورزشی هست.

    ضمن آن که روند اجرایی پروژه های عمرانی رشد چشمگیری داشته و تا کنون حدود ۳۰۰ پروژه ورزشی در سطح کشور افتتاح شده است هست. در نخستین سال های پیروزی انقلاب به ازای هر فرد تنها ۲ سانتی متر فضای ورزشی وجود داشت، ولی بعد از گذشت ۳۸ سال این سرانه ورزشی به میانگین ۷۶ سانتی متر رسیده است که نشان دهنده رشد تقریبا ۳۸ برابری هست. ساخت ۱۸ استادیوم ۱۵ هزار نفری، ۸ سالن مسابقاتی ۶ هزار نفری با توانایی بهره‌برداری، ۴ پیست دوچرخه‌سواری، ۲ استخر قهرمانی، سه سالن تخصصی دوومیدانی، چهار ورزشگاه ۵ هزار نفری در این پروژه‌های ورزشی از مهمترین کارهای زیربنایی است که بعد از انقلاب اسلامی در کشور انجام شده است هست. هرچند دراین سال ها ضعف مدیریت و کمبود بودجه ورزش کشور عزیزمان ایران را ترساندن کرده است ولی با اراده ملی و بهره گیری از اقتصاد مقاومتی می توان ترمز گیرهای ورزش را از بین برد. پیشرفت های ورزش کشور در ابعاد مختلفی انجام گرفت از جمله در ورزش بانوان، حضور درالمپیک ها، بازی های آسیایی و جام های جهانی فوتبال.

    حضور در ۴ جام جهانی بعد از انقلاب اسلامی

    اولین حضور کشور عزیزمان ایران در رقابت های جام جهانی به قبل از انقلاب برمی گردد جایی که بوینس آیرس آرژانتین در سال ۱۹۷۸میزبان مسابقه های بود.
    بعد از انقلاب اسلامی تیم ملی کشورمان ۴ بار موفق به راهیابی به جام جهانی شده است هست. در سال ۱۹۹۸ کشور عزیزمان ایران بعد از ۲۰ سال توانست جهت بار دوم در جام جهانی فوتبال فرانسه حضور پیدا کند. حضور در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان، ۲۰۱۴ برزیل و اکنون ۲۰۱۸ روسیه از افتخارات تیم ملی فوتبال ایران بوده هست.

    تیم ملی کشورمان درهمه ادوار جام جهانی درمرحله مقدماتی حذف شده است هست. امید است این بار با وجود اصلاح امکانات نتیجه های درخشان تری کسب کند و امروز با گذشت حدود ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی کشور عزیزمان ایران به عنوان پای ثابت در جام های جهانی در انتظار درخشش در روسیه است.

    از هویت بخشی به ورزش بانوان تا زیاد کردن مدال های رنگارنگ کشور عزیزمان ایران در دنیا

    المپیک و درخشش ورزشکاران درسال های بعد از انقلاب

    کاروان های ورزشی ایران در۱۷ دوره از مسابقه های المپیک حضور داشته که از دوره دهم، ورزشکاران کشورمان در قالب کاروان جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران راهی مسابقه های المپیک شدند. ۸ دوره ای که اتفاقات چشم گیری در آن رخ داد و حتی بانوان با توانمندی های بی نظیر خود به مدال رسیدند که قبل از این هرگز اتفاق نیفتاده بود.

    کیمیا علیزاده تکواندو کار کشور عزیزمان ایران بعد از کسب نخستین مدال بانوان کشور عزیزمان ایران در المپیک به عنوان یک آوانگارد بانوان را امیدوار کرد که در دیگر رشته ها هم توان حضور روی سکو وجود دارد.

    اولین دوره کاروان ورزشی کشور عزیزمان ایران در المپیک مربوط به سال ۱۹۰۰ و بازی‌های پاریس است که کاروان ورزشی کشور عزیزمان ایران با یک ورزشکار در رشته شمشیربازی در مسابقه های شرکت کرد. فریدون مالکوم تنها ورزشکار کشور عزیزمان ایران در این بازی‌ها بود که با عنوان نوزدهمی به کار خود آخر داد.

    دومین دوره حضور کشور عزیزمان ایران در المپیک مربوط به بازی‌های ۱۹۴۸ لندن است که کاروان کشورمان ۳۶ ورزشکار مرد را در رشته‌های کشتی، تیراندازی، بسکتبال، بوکس و وزنه‌برداری شرکت داد و با کسب یک مدال برنز به وسیله جعفر سلماسی در وزنه‌برداری به کار خود آخر داد.

    سومین دوره بازی‌های المپیک در سال ۱۹۵۲ به میزبانی هلسینکی برگزار شد. ۲۲ ورزشکار از کشور عزیزمان ایران در این بازی‌ها حضور داشتند، در این دوره کشور عزیزمان ایران در رشته‌های دوومیدانی، بوکس، وزنه ‌برداری و کشتی حضور یافت و با ۳ مدال نقره و ۴ برنز با قرار گرفتن در رده سی‌ام به کار خود آخر داد.

    پیروزی انقلاب اسلامی کشور عزیزمان ایران در ۲۲ بهمن سال ۵۷ سرآغاز رُنسانسِ ورزشی در کشورمان بود.

    چهارمین دوره بازی‌های این دوره در سال ۱۹۵۶ به میزبانی ملبورن برگزار شد و کاروان ورزشی کشور عزیزمان ایران در این دوره ۱۷ ورزشکار داشت. جهت نخستین بار کشور عزیزمان ایران توانست مدال طلا را به دست آورد. حاصل کار کشور عزیزمان ایران در این بازی‌ها ۲ طلا، ۲ نقره و یک برنز بود.کشورمان با قرار گرفتن در رده چهاردهم به کار خود آخر داد.

    پنجمین دوره کاروان کشور عزیزمان ایران در بازی‌های ۱۹۶۰ رم ۲۵ شرکت کننده داشت، یک نقره وسه برنز به دست آمد و بیست و هفتمی جایگاه کشور عزیزمان ایران در این بازی‌ها بود.

    ششمین دوره حضور کشور عزیزمان ایران در این بازی‌ها در سال ۱۹۶۴ و به میزبانی توکیو مربوط می‌شود، کاروان کشور عزیزمان ایران ۶۳ نفره بود. حاصل کار فقط ۲ برنز بود. در این دوره جهت نخستین بار بانوان حضور خود را در المپیک تجربه می‌کردند و ۴ بانوی ورزشکار در کاروان کشور عزیزمان ایران حضور داشتند. ۳ ورزشکار کشور عزیزمان ایران در دوومیدانی و یک بانوی ایرانی هم در ژیمناستیک با حریفان مسابقه کردند.کاروان کشور عزیزمان ایران با قرار گرفتن در رده سی و چهارم به کار خود آخر داد.

    هفتمین دوره از بازی‌ها در سال ۱۹۶۸ به میزبانی مکزیکوسیتی برگزار شد. کاروان کشور عزیزمان ایران ۱۴ نفره بود. ۲ طلا، یک نقره و ۲ برنز و کسب عنوان نوزدهمی حاصل کار کشور عزیزمان ایران در این بازی‌ها بود.

    هشتمین دوره بازی‌های المپیک در سال ۱۹۷۲ و در مونیخ آلمان برگزار شد و از کاروان ۵۰ نفری کشور عزیزمان ایران (بدون حضور بانوان) هیچ ورزشکاری نتوانست کشورمان را صاحب مدال طلا کند. کشور عزیزمان ایران با ۳ نقره به کار خود آخر داد و به عنوان بیست و هشتمی رسید.

    نهمین دوره بازی‌های المپیک ۱۹۷۶ در مونترال برگزار شد. پرونده کشور عزیزمان ایران با یک مدال نقره و یک برنز در کشتی و وزنه‌برداری بسته شد.

    از هویت بخشی به ورزش بانوان تا زیاد کردن مدال های رنگارنگ کشور عزیزمان ایران در دنیا

    دهمین دوره حضور کاروان کشور عزیزمان ایران در بازی‌های المپیک به سال ۱۹۸۸ سئول هست. کاروان ورزشی کشور عزیزمان ایران با یک مدال نقره و کسب عنوان سی و ششمی به کار خود آخر داد. این نخستین حضور ورشکاران ایرانی بعد از انقلاب اسلامی بود.

    دوره یازدهم به میزبانی بارسلون در سال ۱۹۹۲ برگزار شد و کاروان کشور عزیزمان ایران با ۴۰ ورزشکار بدون بانوان وارد مسابقه ها شد. سه برنز دستاورد ورزشکاران از این مسابقه ها بود.ایران در این دوره با عنوان چهل و چهارمی به کار خود آخر داد.

    دوره دوازدهم بازی‌ها در ۱۹۹۶ آتلانتا تجربه کردند که نخستین حضوربانوان در المپیک بعد از انقلاب بود. لیدا فریمان تنها بانوی کشور عزیزمان ایران در این بازی‌ها بود که در تفنگ بادی ۱۰ متر با حریفان به مسابقه پرداخت. فریمان پرچمدار کاروان کشور عزیزمان ایران در المپیک بود. کشور عزیزمان ایران در این دوره یک طلا، یک برنز و یک نقره به دست آورد.

    سیزدهمین دوره درسال ۲۰۰۰ در سیدنی برگزار شد. ۳طلا و یک برنز حاصل کار کشور عزیزمان ایران در این بازی‌ها بود. کاروان ورزشی کشور عزیزمان ایران در المپیک سیدنی ۳۵ ورزشکار داشت که از این تعداد یک نفر در بخش بانوان در مسابقه های شرکت کرد. آخر کار کشور عزیزمان ایران در المپیک ۲۰۰۰ عنوان بیست و هفتمی بود.

    پیروزی انقلاب اسلامی کشور عزیزمان ایران در ۲۲ بهمن سال ۵۷ سرآغاز رُنسانسِ ورزشی در کشورمان بود.

    دوره چهاردهم المپیک ۲۰۰۴ آتن بود که کاروان کشور عزیزمان ایران ۳۸ نفره بود. کشور عزیزمان ایران ۲ طلا، ۲ نقره و۲ برنز کسب کرد.

    دوره پانزدهم المپیک ۲۰۰۸ پکن بود .از کاروان ۵۵ نفری کشور عزیزمان ایران فقط یک مدال طلا و یک برنز دست آمد و کشور عزیزمان ایران با عنوان پنجاه و یکمی به کار خود آخر داد.

    دوره شانزدهم المپیک درلندن و سال ۲۰۱۲ بود.کاروان ورزشی ۵۳ نفره کشور عزیزمان ایران جهت نخستین بار ۴ مدال طلا کسب کرد و با ۵ نقره و ۳ برنز در رده هفدهم قرار داده شد و از این حیث در تاریخ المپیک های قبل و بعد از انقلاب رکورد دار شد .

    دوره هفدهم المپیک در برزیل برگزار شد. کاروان ورزشی کشور عزیزمان ایران در این بازی‌ها ۶۳ ورزشکار داشت. یک نقره و ۴ برنز جهت کشور عزیزمان ایران به دست بیاورند تا کاروان کشور عزیزمان ایران بیست و پنجم شود. در این دوره جهت نخستین بار در همه ادوار حضور کشور عزیزمان ایران در المپیک کیمیا علیزاده بانوی تکواندوکار کشورمان توانست باکسب مدال برنز جایگاه خاص ای جهت بانوان ایرانی درالمپیک باز کند و آنان را به مدال گیری در این میدان بزرگ امیدوار کند.

    از هویت بخشی به ورزش بانوان تا زیاد کردن مدال های رنگارنگ کشور عزیزمان ایران در دنیا

    مدال های المپیکی که بعد از انقلاب رنگارنگ شد

    بازی های آسیایی بزرگ ترین مناسبت ورزشی آسیا و یکی از بااهمیت ترین رویدادهای ورزشی دنیا بعد از بازی های المپیک، در حال رشد و گستردگی است و روز به روز بر ارزش این مسابقه ها افزوده می شود. کاروان ورزشی کشور عزیزمان ایران در بازی های آسیایی در بیست وشش رشته ورزشی متفاوت توانسته است مدال بگیرد. در این میان، کشتی آزاد در تمامی دوره هایی که کشور عزیزمان ایران در بازی های آسیایی حضور داشت، توانسته است جهت کشور عزیزمان ایران افتخار آفرینی کند و نام کشور عزیزمان ایران را در ردیف کشورهای گیرنده مدال قرار دهد. از دیگر رشته هایی که بیشترین مدال را جهت کشور عزیزمان ایران در دوره های متفاوت به دست آورده هست، می توان از وزنه برداری،بوکس و دو و میدانی و چهار ورزش رزمی کاراته، تکواندو، جودو و ووشو نام برد. کاروان ورزشی کشور عزیزمان ایران در بازی های آسیایی ۲۰۰۲ گوانگژو )با کسب رتبه چهارم( یکی از عالی ترین نتیجه های را کسب کرده است.

    اولین دوره – ۱۹۵۱، دهلی نو تعداد اعضای کاروان کشور عزیزمان ایران ۶۴ تن بود و کشور عزیزمان ایران در جدول رده بندی توزیع مدال ها با ۸ طلا، ۶ نقره و ۲ برنز (مجموع ۱۶ مدال) در مکان سوم قرار گرفت.

    سومین دوره – ۱۹۵۸ ، توکیو کاروان ورزشی کشور عزیزمان ایران با ۱۱۲ ورزشکار در این دوره حضور یافت و با کسب ۷ طلا، ۱۴ نقره و۱۱ برنز در مکان چهارم بازیها قرار گرفت.

    پنجمین دوره – ۱۹۶۶ ، بانکوک کاروان ورزشی کشور عزیزمان ایران متشکل از ۱۱۸ ورزشکار در این مسابقه ها شرکت کرد و با ۶ مدال طلا، ۸ نقره و ۱۶ برنز و کسب عنوان ششم به کار خود آخر داد.

    ششمین دوره – ۱۹۷۰ ، بانکوک کاروان کشور عزیزمان ایران در این دوره متشکل از ۱۶۹ نفر بود که با کسب ۹ مدال طلا، ۷ نقره و ۷ برنز (مجموع ۲۳ مدال) در مکان چهارم قرار گرفت.

    هفتمین دوره – ۱۹۷۴ ، پایتخت کشور عزیزمان ایران ایران جهت نخستین بار میزبان بازی ها بود و با ۴۰۰ ورزشکار نتیجه های بسیار خوبی گرفت ودر نهایت با کسب ۳۶ مدال طلا، ۲۸ نقره و۱۷ برنز (مجموع ۸۱ مدال) بعد از ژاپن دوم شد.

    نهمین دوره – ۱۹۸۲ ، دهلی نو کاروان ورزشی کشور عزیزمان ایران تنها در چهار رشته شرکت کرد و با کسب ۴ مدال طلا، ۴ نقره و۴ برنز در مکان هفتم بازی ها قرار گرفت.

    دهمین دوره – ۱۹۸۶ ، سئول کاروان ورزشی کشور عزیزمان ایران در ده رشته ورزشی حضور پیدا کرد و با ۶ مدال طلا، ۶ نقره و ۱۰ برنز در مکان چهارم بازی ها قرار گرفت.

    یازدهمین دوره – ۱۹۹۰ ، پکن کاروان ورزشی کشور عزیزمان ایران با کسب ۴ مدال طلا، ۶ نقره و ۸ برنز با یک پله سقوط نسبت به دوره قبل در مکان پنجم قرار گرفت.

    دوازدهمین دوره – ۱۹۹۴ ، هیروشیما در این دوره از بازی ها، کاروان ورزشی کشور عزیزمان ایران با ۹ مدال طلا، ۹ نقره و ۸ برنز(مجموع ۲۶ مدال) در مکان هفتم قرار گرفت.

    سیزدهمین دوره – ۱۹۹۸ ، بانکوک کاروان ورزشی کشور عزیزمان ایران در ۲۲ رشته قدم به بازی ها نهاد و با کسب ۱۰ مدال طلا، ۱۱ نقره و ۱۳ برنز (۳۴ مدال) در مکان هفتم ایستاد.

    چهاردهمین دوره – ۲۰۰۲ ، بوسان در چهاردهمین دوره بازی های آسیایی، کاروان ورزشی کشور عزیزمان ایران با ۱۵۰ ورزشکار حضور یافت و با کسب ۸ مدال طلا، ۱۴ نقره و ۱۴ برنز در مکان دهم قرار گرفت.

    پانزدهمین دوره – ۲۰۰۶ ، دوحه کاروان ورزشی کشور عزیزمان ایران با کسب یازده مدال طلا، پانزده مدال نقره و بیست و دو مدال برنز و مجموع چهل و هشت مدال در رده ششم جدول توزیع مدال در بازی های آسیایی دوحه قرار گرفت.

    شانزدهمین دوره- ۲۰۱۰ گوانژو پرونده کاروان ورزش کشور عزیزمان ایران در شانزدهمین دوره بازی های آسیایی با کسب ۲۰ مدال طلا، ۱۴ مدال نقره و ۲۵ مدال برنز و عنوان چهارمی قاره‌کهن بسته شد.

    هفدهمین دوره- ۲۰۱۴ اینچئون کره جنوبی کاروان ورزش کشور عزیزمان ایران با کاروان ۲۸۲ نفره و کسب ۲۱ مدال طلا، ۱۸ مدال نقره و ۱۸ مدال برنز در رده پنجم قرار گرفت.

    ادواری که از آن نام نبرده شده است است به معنای حضور نیافتن کشور عزیزمان ایران در آن دوره هست.

    هویت بخشی به ورزش زنان با حجاب اسلامی

    زنان در سال های قبل از انقلاب وسیله ای در دست حکومت جهت پیشبرد اهداف بودند. بانوان در دوران طاغوت ورزش می کردند ولی ورزش به زنان ثروتمند محدود می شد. ضمن آن که از ورزش زنان به گونه ای استفاده می شد که جنبه تبلیغاتی آن بر جنبه سلامت جسم و روان ارجحیت داشت. طاغوت قصد داشت همه چیز از جمله ورزش را نیز با افکار کشورهای غربی آمیخته کند. در دوران طاغوت، ورزش زنان به رشته هایی همچون ژیمناستیک، بسکتبال و رقص باله خلاصه می‌شد.

    با پیروزی انقلاب اسلامی زنان توانستند راه خود را در دیگر رشته ها نیز پیدا کنند و با کمک حجاب اسلامی پا به عرصه های بین المللی بگذارند. طراحی لباس های اسلامی جهت بانوان و جداسازی فضای ورزشی بانوان و مردها از تحولات ورزش بانوان در بعد از انقلاب بود. ضمن آن که بانوان در بسیاری از رشته های ورزشی فعالیت خود را شروع کردند و دیگر خبری از محدودیت های گزینش رشته ورزشی در قبل از انقلاب وجود نداشت.

    ایران در زمینه حضور بانوان با حجاب اسلامی در مسابقه های بسکتبال نخستین کشوری بود که لباس ها را طراحی کرد و توانست بعد از تلاش های زیادی موافقت فیبا را جهت حضور بانوان با پوشش اسلامی اخذ کند.

    قبل از انقلاب ۹ مربی و هفت داور زن در کشور وجود داشت و هفت رشته ورزشی در حوزه زنان فعال بود. هم چنین تنها یک مجموعه ورزشی متعلق به زنان بود، ولی بعد از پیروزی انقلاب و در وقت کنونی بیش از ۳۸ رشته ورزشی فعال در حوزه زنان وجود دارد و بیش از ۳۵ هزار مربی و ۱۶ هزار داور زن در کشور فعالیت می‌کنند و بیش از ۳۰ مجموعه ورزشی مختص زنان است.

    زنان ایرانی آن چنان پله های ترقی را طی کردند که ضمن مدال های متعدد در بازی های آسیایی و عرصه های بین المللی موفق به کسب مدال المپیکی هم شدند. فتح قله اورست از سوی بانوان ورزشکاران ایرانی نیز یکی از نقاط عطف ورزش بانوان بود.

    هم چنان که بانوان در ورزش فعالیت می کنند، در بخش های مدیریتی نیز جای خود را باز کرده اند. حضور در راس فدراسیون های ورزشی، پست های مدیریتی در وزارت و در سطوح متفاوت ورزش از هدایای انقلاب اسلامی به بانوان هست.

    با توجه به عقب ماندگی ورزش بانوان در مقایسه با ورزش مردان ، جایگاه خاص بانوان در جامعه و ضرورت سلامت این قشر هم چنان از مسئولان انتظار می رود جهت رشد و ارتقای ورزش بانوان از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

    امروزه تبعات حضور پر رنگ بانوان کشور عزیزمان ایران اسلامی با پوشش اسلامی در مسابقه های دیگر کشور های مسلمان را به این عنوان ترغیب کرده است و به عنوان پیشرو در عرصه ورزش الگویی جهت دیگر کشور های اسلامی قرار گرفته ایم.

    ایجاد لیگ های ملی در رشته های مختلف

    وحید مرادی مدیر ورزشی در سال های بعد از انقلاب راجع به پیشرفت های ورزش کشور عزیزمان ایران بعد از انقلاب اسلامی اظهار کرد: در سال های قبل از انقلاب در ادواری که کشور عزیزمان ایران در مسابقه های المپیک حضور پیدا می کرد تنها در ۲ رشته کشتی و وزنه برداری به مدال دست پیدا کرد. ولی امروز در بیش از ۱۵ رشته حضور پیدا می کنیم و به مدال های گوناگونی می رسیم.

    او تصریح کرد: فدراسیون ملی و حتی فدراسیون های بین المللی بعضی رشته بعد از انقلاب تاسیس شده است است.

    مرادی راجع به تبدیل و گسترش لیگ های استانی به لیگ های ملی بعد از انقلاب بیان کرد: با توسعه کشور بعد از انقلاب، زیاد کردن جمعیت، زیاد کردن مطالبات مردم، بالا رفتن سواد و زیاد کردن اقبال عمومی به ورزش لیگ های استانی به لیگ های سراسر تبدیل شد و در بسیای از رشته ها لیگ راه اندازی شد. در گذشته در کشتی و فوتبال لیگ های مشهوری داشتیم ولی امروز زیاد رشته ها دارای لیگ هستند.

    انتهای پیام/

    وضعیت ورزش کشور عزیزمان ایران بعد از انقلاب اسلامی

    واژه های کلیدی: مدال های المپیک | وزنه برداری | وزنه برداری | حجاب اسلامی | جام جهانی | سالن ورزشی | رشته ورزشی | ورزشکاران | ورزشکار | پیروزی | مسابقه

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب آناتومی و فیزیولوژی زبان اصلی
  • خرید کتاب ایمونولوژی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی روانپزشکی
  • منابع اورجینال مقاومت مصالح
  • خرید کتاب زبان اصلی فرانسه
  • خرید کتاب کمیک زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی ریاضیات کاربردی
  • خرید کتاب زبان اصلی مهندسی برق
  • خرید کتاب زبان اصلی گواهینامه خلبانی
  • خرید کتاب نورشناسی زبان اصلی
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>