اطلاعیه سایت
بازار میوه با وجود فراوانی محصولی و انباشت روی دست باغدار، نهتنها جهت مصرفکننده مقرون به صرفه نیست، بلکه تولیدکننده هم از بازار بهره مناسبی نمیبرد و به گفته
بازار میوه با وجود فراوانی محصولی و انباشت روی دست باغدار، نه تنها جهت مصرف کننده مقرون به صرفه نیست، بلکه تولیدکننده هم از بازار بهره مناسبی نمی برد و به گفته مدیرعامل اتحادیه باغداران، هر یک از تولیدکنندگان نهایتا ۲۵ تا ۳۰ درصد از قیمت آن محصول نصیب ارزش می شود.
سهم باغدار از قیمت هر کیلوگرم میوه چقدر است؟
عبارات مهم : کشاورزی – محصولات
سید وحیدرضا ابطحی، مدیرعامل اتحادیه باغداران:
براساس بررسی های صورت گرفته، از قیمتی که مصرف کننده جهت هر کیلوگرم میوه پرداخت می کند نهایتا ۲۵ تا ۳۰ درصد سهم باغداران و تولیدکنندگان است و بقیه آن به جیب دلالان و واسطه ها می رود یا این که هزینه رسیدن این محصول از مبدأ تولید تا بازار مانند *سورتینگ، حمل و نقل و غیره است.
از قیمتی که خریدار جهت هر کیلو میوه پرداخت میکند چقدرش سهم باغدار می شود؟
*سورتینگ:اصطلاحی به معنای درجه بندی و دسته بندی محصولات هست. در واقع، سورتینگ محصولات کشاورزی به درجه بندی انواع میوه ها و سایر محصولات کشاورزی براساس اندازه، رنگ، شکل ظاهری و سایر عوامل و جداسازی ناخالصی ها، میوه ها و محصولات خراب و فاسد شده است اطلاق می شود در زیاد موارد، سورتینگ، مقدمه ای جهت بسته بندی محصول کشاورزی است.
اگر به عنوان مثال پرتقال کیلویی ۳۰۰۰ تا حدود ۶۰۰۰ تومان به دست مصرف کنندگان می رسد، سهم باغداران از آن کمتر از ۱۰۰۰ تومان و حتی در بعضی موارد حدود ۸۰۰ تومان است.
این اوضاع بازار میوه نشان می دهد که جهت بازار میوه از زمانی که از دست باغدار خارج می شود تا به دست مصرف کننده می رسد، فکری کنیم، چراکه این فاصله زیاد اصلا غیرمنطقی نیست و همه در این نابه سامانی نقش دارند.
تشکل های بخش شخصی نیز در ایجاد نکردن زنجیره واحد و منسجم در بازار میوه نقش دارند، چراکه تشکل های تولیدی خوب کار نکردند و می توانستند با عرضه مستقیم بخش مهمی از بازار را در اختیار بگیرند تا تولید کننده و مصرف کننده تا این حد متضرر نشوند. البته یکی دیگر از دلایلی که چنین مشکلاتی را در بازار به وجود آورده، نبود میدان مرکزی میوه و تره باری دیگر است که انحصاری را در این زمینه ایجاد کرده و شرایط نامناسبی جهت تولید کننده و باغدار به وجود آورده است که باید در این زمینه تدبیری اندیشیده شود.
براساس بیانات این مقام مسئول و قیمت های رسمی بانک مرکزی و مشاهدات خبرنگار از بازار میوه و تره بار، سهم تولید کنندگان از قیمت هر کیلوگرم میوه در جدول زیر مشخص شده است است که براین اساس حداکثر میزان آن به توت فرنگی گلخانه ای به عنوان گران ترین میوه در بازار با ۴۸۶۰ تومان و کمترین آن به هندوانه به عنوان ارزان ترین میوه با ۶۶۶ تومان بر می گردد.
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:isna.ir
بازار میوه با وجود فراوانی محصولی و انباشت روی دست باغدار، نهتنها جهت مصرفکننده مقرون به صرفه نیست، بلکه تولیدکننده هم از بازار بهره مناسبی نمیبرد و به گفته
واژه های کلیدی: کشاورزی | محصولات | محصول | بازار | خبر | اقتصادی |