• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » اخبار گوناگون » زمستان سخت در ایران داریم یا نه

    زمستان سخت در ایران داریم یا نه

    بالاخره ایران زمستان سختی دارد یا نه؟

    خبر جدید

    سازمان هواشناسی یک‌تنه در برابر همه دستگاه‌هایی که می‌گویند زمستان سرد و سختی داریم ایستادگی می‌کند و می‌گوید زمستان گرم و کم‌بارشی داریم.

    تمام پیش‌بینی‌های جهانی حکایت از وقوع پدیده‌ای دارند که قرار است، سرما را به زمستان بازگرداند و آسمان ایران را با برف و باران آشتی دهد. پیش‌بینی‌ها می‌گویند، ال‌نینویی که در اقیانوس آرام رخ داده، قرار است سرمای سختی را با خود همراه کند و ایران هم همچون بسیاری از کشورهای جهان از تاثیر این پدیده بی‌نصیب نخواهد ماند. این پیش‌بینی‌ها در هفته‌های گذشته، محور حاشیه شده است. سازمان هواشناسی ایران به‌طور کل این پیش‌بینی‌ها و سرمای شدید زمستانی را قبول ندارد و حتی نمی‌پذیرد که زمستان امسال، زمستان است.

    به گفته احد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور، «براساس مدل‌های اقلیمی نه‌تنها زمستانی سردتر از شرایط نرمال نخواهیم داشت، بلکه احتمالا این فصل گرمتر از شرایط نرمال خواهد بود.»

    هواشناسی ایران در حالی، پیش‌بینی‌های جهانی را رد کرده و مدیران این سازمان با تاکید فراوان از پیش رو بودن زمستانی گرم خبر می‌دهند که بسیاری از کشورهای جهان با تکیه بر پیش‌بینی‌های جهانی در تدارک اقداماتی برای مواجهه با این پدیده هستند. حتی آفریقایی‌ها برای کنترل ال‌نینو که پیامدهای آن هم‌اکنون در برخی نواحی این قاره مشهود است، در جست‌وجوی منابع مالی بیشتر برای خنثی کردن اثرات و پیامدهای سوء این پدیده زیست‌محیطی هستند و سایر کشورهای جهان هم برای کاهش تبعات این پدیده در زمستان پیش رو درحال برنامه‌ریزی هستند.

    مخالفت‌های این سازمان با پیش‌بینی‌های جهانی در داخل کشور مخالفان بسیاری را با خود همراه کرده و حتی دستگاه‌های اجرایی بدون توجه به موضع‌گیری‌های سازمان هواشناسی با پیش‌بینی‌های جهانی و کشورهایی که برای زمستانی سخت آماده می‌شوند، همراه شده‌اند. در روزهای گذشته، شبکه‌های اجتماعی شاهد دست‌به‌دست شدن نامه‌هایی از وزارت نیرو و شرکت گاز در شبکه‌های اجتماعی بودند که نشان می‌داد این ٢ دستگاه اجرایی خود را برای زمستان سرد و سخت آماده می‌کنند و با این وجود موضع سازمان هواشناسی همچنان گرم بودن زمستان است.

    دیروز معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست هم با پیش‌بینی‌های جهانی همراه شد و با تاکید بر این‌که تمامی دستگاه‌ها برای زمستان امسال آماده‌باش هستند، بروز پدیده ال‌نینو را در کشور قطعی و حتمی دانسته و آن را یک فرصت مناسب برای بهبود شرایط محیط ‌زیست عنوان کرده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، معاون رئیس‌جمهوری توضیح می‌دهد که «اگر بارندگی از اثرات ال‌نینو در کشور ما باشد اتفاقات مهمی در احیای زیستگاه خواهد بود چرا که می‌توانیم از نزولات برای تغذیه سفره آب‌ها و احیای تالاب‌ها بهره ببریم.»

    ال‌نینو یکی از چرخه‌های مشهور آب و هوایی جهان است که هر ٢ تا ٧‌سال یکبار باعث ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی در آب و هوای سراسر سیاره زمین و به عبارتی یک تهدید تلقی می‌شود.

    ابتکار معتقد است «باید تهدیدات ناشی از ال‌نینو را کاهش داد و از وقوع آن به‌عنوان یک فرصت درست استفاده کنیم که این امر با پخش سیلاب‌ها و هدایت تالاب‌ها محقق می‌شود.» تالاب جازموریان هم‌اکنون در استان کرمان به یکی از کانون‌های تولید گرد و غبار تبدیل شده و نگرانی بسیاری را برانگیخته است. او درباره تاثیر این پدیده بر این تالاب هم می‌گوید: «با وقوع سیلاب در جنوب کرمان امیدواریم که این سیلاب به آبگیری تالاب جازموریان بینجامد و این تالاب که اکنون یکی از کانون‌های تولید گرد و غبار است از این وضع نجات یابد.»

    آماده‌باش تمامی دستگاه‌ها برای زمستان

    با این‌که هنوز اختلاف نظر بر سر وقوع ال‌نینو در کشور وجود دارد، ولی اگر واقعا اتفاق بیفتد چگونگی بروز آن قابل پیش‌بینی نیست و برای رخدادهای نابهنگام آمادگی و تجهیز امکانات از قبل ضروری است. رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست در این‌باره هم توضیح می‌دهد که «همه دستگاه‌های مسئول جلسه تشکیل دادند تا برای زمستان امسال در شرایط آماده‌باش قرار گیرند چرا که این پدیده در سطح هواشناسی جهانی پذیرفته شده و انکار نمی‌شود. تعجب می‌کنم که سازمان هواشناسی ایران آن را رد می‌کند.»

    ال‌نینو به گواه تمام پیش‌بینی‌های جهانی و مخالفت‌های سازمان هواشناسی، در راه است. هر چند که این پیش‌بینی‌ها در روزهای گرم پاییز حاشیه‌ساز شده‌ است و شاید پذیرش آن در روزهایی که هوا رد و نشانی از سرمای پاییز ندارد، سخت باشد اما براساس پیش‌بینی مایک ‌هالپرت، معاون مرکز پیش‌بینی آب و هوای آمریکا، «ال‌نینو قوی‌تر از همیشه در راه است و تاثیرات عظیمی بر شرایط دمایی زمستان امسال در سراسر جهان خواهد داشت. نمودارهای دمایی حاکی از آن است که در فصل سرما شاهد جریان‌های برفی خواهیم بود.»

    منبع:روزنامه شهروند

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب زبان اصلی اینترنت
  • دانلود فایل های زبان اصلی علوم فضایی
  • منابع اورجینال انالیز عددی
  • خرید کتاب های زبان اصلی تربیت
  • دانلود فایل های زبان اصلی روابط بین الملل
  • کتب عکس زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های خانه داری
  • منابع اورجینال اختراع
  • خرید کتاب های سرد سازی از آمازون
  • کتاب های کتابهای دانشگاهی اورجینال
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>