اطلاعیه سایت
بازیگر تئاتر و تلویزیون گفت: تحلیل طراح پوستر که ایموجیها نشانهای از نقاب های امروزی هستند، جالب است ولی نیرومند و کامل نیست.
به گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان؛ بعد از رونمایی اهالی جشنواره از پوسترهای سیوششمین جشنواره تئاتر فجر، موجی از انتقادات روانه محمد فیلیزاده، طراح پوستر سی و ششم جشنواره شد.
ایموجیهای آشنا که سرو کلهشان در هر گوشه و کناری از زندگی مردم به چشم میخورد، حالا انگار نتوانستند جایی میان اهالی تئاتر جهت خود پیدا کنند و با انتقاد شدید اهالی این حوزه روبرو شدند.
کوروش سلیمانی بازیگری که اتفاقا در حوزه تئاتر دستی بر آتش دارد، در گفت و گو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت؛ در این خصوص گفت: یک اثر جهت مقبولیت نیاز به کسب حداکثر آرا دارد، درست است که نمی شود نظر همه را جلب کرد ولی گاهی دامنه نارضایتیها محدود به چند نفر نیست و تعداد زیادی از صاحب نظران به نامناسب بودن عنوان اشاره دارند. اتفاقی که در مورد پوستر امسال جشنواره تئاتر به وضوح به چشم میخورد. در بین اهالی گرافیک و حوزه تجسمی کم نیستند کسانی که در این مورد واکنش نشان دادند. واکنشها همگی بیانگر نارضایتی تعداد زیادی از کارشناسان از طراحی چنین پوستری جهت این مناسبت بزرگ و مهم تئاتر است.
پوستر تئاتر فجر صدای کوروش سلیمانی را نیز درآورد
وی افزود: اسم جشنواره امسال و تصمیم برگزار کنندگان بر گفت و گو محور بودن جشنواره در یک فضای محترمانه هست، ولی در عمل میبینیم که علی رغم صحبتهای صورت گرفته اصلاح کردنی در کار نیست. با احترام به طراح محترم، ولی آيا ما طراحان پوستر كاربلدى كه بهتر از اينها تئاتر و يک گردهمايى مهم تئاترى را بشناسند، كم داريم؟
سلیمانی ادامه داد: درست است که طراح جهت خلق سادگی از ایموجی های متداول و روزانه استفاده کرده ولی با اشاره به سخن استاد قباد شیوا علاوه بر بحث راحت سازی در پوستر، باید شخصیت سازی هم صورت بگیرد و پوستر مربوط به مناسبت مورد نظر باشد. واقعا در این پوستر این اتفاق افتاده؟ اگر نوشتهها از پوستر حذف شود چه اتفاقی میافتد؟ حذف نوشته ما را با ایموجیهایی روبرو میکند که ممکن است به هر موضوعی ( بازی، سرگرمی و …) و نه صرفا تئاتر مربوط باشد، آيا احتمال دارد كسى بتواند حدس بزند اين پوسترها اتفاقى تئاترى مثل جشنواره اى بين المللى را دارند؟
وی تاکید کرد: به گفته طراح پوستر، ایموجیها نشانهای از نقاب های امروزی هستند؛ هرچند این تحلیل جالب است ولی نیرومند و کامل نیست. به نظر من ابتدایی ترین و دم دستی ترین شکل جهت این کار در نظر گرفته شده است هست. البته نقدی به مخاطب و منتقد هم وارد نیست، هنگامی فضای تعامل و ارتباط بسته باشد و مسئولین جشنواره منتقدین تک صدایی باشند، باید هم شاهد چنین اتفاقهایی باشیم. به طور قطع اگر از نظرات متخصصان خارج از این فضا استفاده میشد، اتفاقات بهتری در این حوزه شکل میگرفت. جشنواره فرصت خوبی جهت ارتباط با مردم هست. در این میان پوستر این رخداد نیز به مانند یک فرصتی درون این وقت هست. ارتباطی که باید نیرومند بشود.
این بازیگر تئاتر و تلویزیون تصریح کرد: در سالهای اخیر تئاتر به اشکال متفاوت در حال لطمه خوردن هست. به چه دلیل جهت جشنوارهای که در حقیقت ویترین تئاتر کشور به حساب میآید و پوستر جشنواره یکی از چشمگیرترین جنبههای آن هست، دقت نمیشود؟ به نظر میرسد یک ایدهای به ذهن طراح رسیده است و در همان سطح پرداخت شده است هست. ای کاش حداقل قبل از نهایی شدن از نظر چند نفر دیگر که خارج از دایره خودشان بود، نظرخواهی میکردند. امیدوارم در سالهای آینده در فضای تئاتری ما گفتوگوهای بی غرض اتفاق بیافتد. تعاملاتی که نه از سر خودخواهی و خودرایی افراد باشد.
بازیگر تئاتر و تلویزیون گفت: تحلیل طراح پوستر که ایموجیها نشانهای از نقاب های امروزی هستند، جالب است ولی نیرومند و کامل نیست.
انتهای پیام/
صورتکهایی که به هیچ وجه به دل تئاتریها ننشست
واژه های کلیدی: اسم امسال | جشنواره | استفاده | نارضایتی | ارتباط | سلیمانی | جشنواره | پوستر | تئاتر