• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » اخبار اقتصادی و سیاسی » پرداخت غرامت نفتکش ایرانی به سد تحریم بانکی می‌خورد

    پرداخت غرامت نفتکش ایرانی به سد تحریم بانکی می‌خورد

    منابع آگاه می‌گویند عدم میل بانک‌های خارجی جهت همکاری با کشور عزیزمان ایران ممکن است هرگونه پرداخت خسارت مربوط به سانحه برخورد سانچی با کشتی باری چینی را پیچیده کند.

    پرداخت غرامت نفتکش ایرانی به سد تحریم بانکی می‌خورد

    منابع آگاه می گویند عدم میل بانک های خارجی جهت همکاری با کشور عزیزمان ایران ممکن است هرگونه پرداخت خسارت مربوط به سانحه برخورد سانچی با کشتی باری چینی را پیچیده کند.

    سانچی که حامل یک میلیون بشکه نفت سبک ایران به مقصد کره جنوبی بود، از وقت برخورد با کشتی باری “سی اف کریستال” در پنجم ژانویه در آتش می سوخت. این کشتی که بعد از برخورد، بر اثر وزش بادهای شدید به سوی آب های سرزمینی ژاپن نزدیک شده است بود ۳۰ ملوان ایرانی و دو بنگلادشی داشت. طبق گزارش شبکه تلویزیونی CCTV چین، نفتکش سانچی حوالی ظهر روز یکشنبه به وقت محلی منفجر و در ساعت ۵ بعدازظهر به وقت محلی غرق شد.

    عبارات مهم : تحریم های آمریکا – پرداخت خسارت

    مسئولیت حقوقی این فاجعه تراژیک هنوز مشخص نشده ولی وکلا و بیمه گران می گویند مقصر هر طرفی که باشد، پرداخت خسارت به علت اینکه این نفتکش و خدمه آن از کشور عزیزمان ایران بودند با مانع و حتی احتمال بلوکه شدن رو به روست.

    موانع احتمالی جهت پرداخت خسارت، ناشی از محدودیت های آمریکا جهت مبادلات مالی با ایران است که با وجود امضای توافق هسته ای میان کشور عزیزمان ایران و قدرت های دنیا و متعاقب آن رفع تحریم های بین المللی علیه پایتخت کشور عزیزمان ایران در سال ۲۰۱۶، همچنان به قوت خود باقی مانده است.

    محموله ۶۰ میلیون دلاری نفت فوق سبک سانچی بعد از برخورد در آب های بین المللی در فاصله حدود ۱۶۰ مایل دریایی ( ۳۰۰ کیلومتری) سواحل چین به دریا ریخت و آتش گرفت. اگرچه کشتی “س اف کریستال” به همراه خدمه خود به سلامت به بندر بازگشت ولی ده ها قایق نجات از چین و کره جنوبی به مبارزه با بادهای شدید، موج های بلند و دودهای سمی پرداخته و تلاش کردند ۳۱ ملوان ناپدید شده است سانچی را پیدا کرده و آتش را مهارکنند که البته فایده ای نداشت.

    راهول خانا، مدیر جهانی مشاوره ریسک دریایی در شرکت بیمه آلمانی Allianz در این باره اظهار کرد: خسارات ناشی از این سانحه ممکن است به صدها میلیون دلار بالغ شود. وی گفت ارزش محموله و ارزش خود کشتی مسئله بزرگی خواهد بود ولی تصور می کنم جنبه مسئولیت حقوقی آلودگی نفتی احتمالاً بزرگ ترین بخش ماجرا خواهد بود.

    با این همه به گفته وی، تاثیر محیط زیستی این سانحه نسبت به آلودگی نفت سنگین، کمتر خواهد بود لیکن میعانات به سرعت بخار شده است و آلودگی نفتی بزرگ بر جای نمی گذارند.

    پرداخت غرامت نفتکش ایرانی به سد تحریم بانکی می‌خورد

    طبق آخرین گزارش شبکه تلویزیونی CCTV چین، بعد از غرق شدن نفتکش سانچی یک لکه نفتی به وسعت ۱۰ مایل (حدود ۱۶ کیلومتر) ایجاد شده است هست. این لکه نفتی یک تا چهار مایل دریایی وسعت داشته و از روز یکشنبه لحظه به لحظه بر وسعت آن افزوده می شود که نگرانی هایی را نسبت به صدمات احتمالی به اکوسیستم دریایی غنی منطقه برانگیخته است.

    تحریم های آمریکا

    برخی از وکلا می گویند خواه طرف ایرانی قرار باشد خسارت دریافت کند یا خواه مسئول شناخته شود، مشکلاتی در زمینه پرداخت خسارت وجود خواهد داشت.

    نایجل کوشنر، مدیرعامل شرکت حقوقی W Legal و متخصص کشور عزیزمان ایران در این باره اظهار کرد: هر گونه فرایند پرداخت خسارت پیچیده خواهد بود، لیکن چهار مسئله بیمه متفاوت شامل خود کشتی یا بدنه، محموله، آلودگی و جان باختگان وجود دارد.

    از میان خدمه و سرنشینان کشتی ۳۰ نفر از کشور عزیزمان ایران و دو نفر از بنگلادش بودند. یک تیم نجات چینی، روز شنبه دو پیکر از این نفتکش پیدا کردند. یک پیکر دیگر که تصور می رود متعلق به یکی از ملوانان سانچی باشد، دوشنبه هفته گذشته پیدا شد و جهت شناسایی به شانگهای انتقال شد. این کشتی تحت مدیریت شرکت ملی نفتکش کشور عزیزمان ایران قرار داشت.

    به گفته کوشنر، احتمالا پرداخت خسارت جهت شرکت های بیمه کاملا قانونی خواهد بود ولی در عمل تقریبا غیر ممکن است. شرکت های بیمه متعددی درگیر این سانحه هستند که مستلزم پرداخت های متعدد است.

    اما با وجود امضای برجام در سال ۲۰۱۵ موسسات مالی آمریکایی تحت تحریم های آمریکا، حق تجارت با کشور عزیزمان ایران را ندارند. اگرچه بانک های غیر آمریکایی می توانند با کشور عزیزمان ایران همکاری کنند ولی وکلا می گویند هرگونه مبادله ای که شامل دلار آمریکا باشد، می تواند مسئله ساز باشد لیکن نباید از طریق سیستم مالی آمریکا انجام شود و این مسئله می تواند فرآیند پرداخت خسارت را در عمل سخت کند.

    بانک ها و اشخاص همچنان از تجارت با اشخاصی یا نهادهایی که در لیست سیاه آمریکا قرار دادند منع شده است اند که باعث احتیاط بیشتری در خصوص هرگونه فعالیت و همکاری با کشور عزیزمان ایران می شود.

    مبادلات با استفاده از سایر ارزها امکان پذیر است ولی وکلا می گویند بانک های غربی بزرگ به علت نگرانی از نقض احتمالی تحریم های آمریکا جهت همکاری با کشور عزیزمان ایران محتاط هستند. به گفته متیو اورسمان از شرکت “پیلزبری وینتراپ شاو پیتمان”، به عنوان یک مسئله کلی با وجود تسهیل تحریم ها که تحت برجام ایجاد شده است هست، همچنان دشواری زیادی در فرآیند پرداخت بانک های غربی به همتایان ایرانی ارزش با استفاده از هر ارزی که باشد، وجود دارد. جهت این سانحه به خصوص بسته به مرجع اعتبارات بیمه و فرآیندی که قرار است خسارت به دریافت کنندگان ایرانی پرداخت شود، ممکن است مشکلاتی جهت افراد ذینفع وجود داشته باشد.

    فلج بانکی

    در سال های اخیر ادعای دریافت خسارت جهت موارد آلودگی نفتی بزرگ به وسیله “صندوق بین المللی خسارت آلودگی نفتی” (IOPC Funds) که یک نهاد بین دولتی هست، تحت پیگیری قرار گرفته هست. این صندوق معمولاً جهت فراهم کردن خسارت جهت فجایعی که بالای سقف پرداخت شرکت بیمه هستند، وارد می شود.

    اما مقامات دریایی می گویند خسارت سانچی این بار ممکن است تحت پوشش صندوق COPC چین قرار بگیرد لیکن نفت مورد نظر میعانات بوده که تحت پوشش IOPC Funds قرار نمی گیرد.

    به گفته شیا جون- وکیل حقوقی چینی- دولت چین خسارات ناشی از آلودگی محیط زیستی و بخش شیلات را ارزیابی خواهد کرد.

    کلوب “حمایت و جبران خسارت” (P&I) که متعلق به شرکت های کشتیرانی هست، توناژ اقیانوس پیما دنیا را در برابر آلودگی و ادعای جبران خسارات که معمولا بزرگترین هزینه در وقت غرق شدن کشتی هستند، بیمه می کند و سیاست های جداگانه مربوط به ماشین آلات و بدنه، کشتی ها را در برابر صدمات فیزیکی تحت پوشش قرار می دهد.

    در مورد سانچی که با پرچم پاناما تردد می کرده هست، این نفتکش جهت حمایت و جبران خسارت از سوی شرکت “استیم شیپ موچوال” مستقر در لندن بیمه شده است بود.

    منابع آگاه می‌گویند عدم میل بانک‌های خارجی جهت همکاری با کشور عزیزمان ایران ممکن است هرگونه پرداخت خسارت مربوط به سانحه برخورد سانچی با کشتی باری چینی را پیچیده کند.

    شرکت “استیم شیپ” پیش از غرق شدن سانچی اعلام کرده بود این کشتی عضو کلوب بوده و ما طی تعطیلات آخر هفته سرگرم تصویر العمل اضطراری به این سانحه بودیم. مسلما این سانحه بزرگ بوده و ما همه تلاش خود را جهت پشتیبانی از اعضای خود انجام خواهیم داد.

    به گفته استل هانسن، مدیرعامل شرکت اسکولد نروژ، ۷۰ درصد از ارزش خود سانچی تحت پوشش ۱۱ شرکت بیمه بین المللی که در راس آنها اسکلود قرار داشت، بوده است و ۳۰ درصد دیگر تحت پوشش شرکت های بیمه ایرانی بودند. اسکولد همچنین کشتی “سی اف کریستال” را جهت حمایت و جبران خسارت تحت پوشش قرار داده بود در حالی که بدنه کشتی تحت پوشش یک بیمه گر چینی بوده است.

    یک مرجع کشتیرانی آگاه از این سانحه به رویترز گفت: مسئله مهم در این ماجرا مسئله بانکی خواهد بود.

    بانک های چینی؟

    یک مقام دولتی ایرانی در این باره اظهار کرد اگرچه در پرونده برخورد سانچی، ممکن است مسائل بانکی وجود داشته باشد با این همه وی به این نسبت به کشف شدن یک راه حل خوش بین است.

    وی خاطرنشان کرد بانک های بزرگ همچنان از انجام مبادلات مالی جهت کشور عزیزمان ایران امتناع می کنند ولی ده ها بانک کوچکتر وجود دارند که میل دارند چنین مبادلاتی را انجام دهند. همچنین در این اوضاع فوق العاده، بانک های آسیایی مخصوصا بانک های چینی مطمئنا کمک خواهند کرد. روش های متعددی از جمله استفاده از ارزهای داخلی یا پرداخت بدهی های کشور عزیزمان ایران در جای دیگر وجود دارد.

    با این همه بانک های چینی در همکاری با کشور عزیزمان ایران محتاطتر شده است اند.

    گردآوری: گروه خبر سیمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع:isna.ir


    واژه های کلیدی: تحریم های آمریکا | پرداخت خسارت | رفع تحریم | تحریم ها | آمریکایی | دریایی | ایرانی | آمریکا | آلودگی | خسارت | ایران

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • منابع اورجینال ساختمان داده
  • منابع اورجینال اکواریوم
  • کتاب های سخنرانی اورجینال
  • دانلود منابع مرجع هنر ارتباطات
  • خرید کتاب های زبان اصلی جانور شناسی
  • خرید کتاب های تاریخ از آمازون
  • هاردکپی کتاب های هنر های گرافیکی
  • دانلود فایل های زبان اصلی علوم فضایی
  • دانلود منابع مرجع آزمون های انگلیس
  • دانلود فایل های زبان اصلی رمز نگاری
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>