• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » منتقدان را ساکت نکنید ، جشنواره فجر از حالت نمایشگاه فیلم خارج شود

    منتقدان را ساکت نکنید ، جشنواره فجر از حالت نمایشگاه فیلم خارج شود

    عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظارات خود از مسئولان جشنواره ملی فیلم فجر را بیان و در این سخنان بارها به نقش رسانه ها و منتقدان اشاره کرد.

    منتقدان را ساکت نکنید ، جشنواره فجر از حالت نمایشگاه فیلم خارج شود

    به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان به نقل از ستاد خبری جشنواره فیلم فجر؛ سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع مدیران سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر حضور یافت.

    او در جمع مدیران و دبیران اجرایی سی‌وششمین جشنواره ملی فیلم فجر، با اظهار خرسندی از اتفاقات تازه در جشنواره گفت: تقدیر می‌کنم از جناب مهندس حیدریان و دکتر داروغه‌زاده و تمام کسانی که در این اتفاق بسیار مهم و قابل توجه جهت سینما و کشور فعالیت می‌کنند. به طور طبیعی جشنواره‌ها مهم‌اند و جشنواره‌های فجر مهم‌تر هستند. جشنواره سینمایی فجر هم قله جشنواره‌های کشور ما است یعنی اهمیت آن با توجه به ضرایب و از لحاظ جایگاهی که دارد، افزوده می‌شود. به همین جهت افرادی که در دبیرخانه فعالیت می‌کنند، می‌دانند که اهمیت و تاثیرات‌ فجر، با نگاه مضاعفی دیده می‌شود.

    او افزود: سینما به علت ویژگی‌هایی که داشته و دارد، بیش از هر هنر دیگری در کشور دیده می‌شود و محل توجه و قضاوت قرار می‌گیرد و همین امر باعث سخت شدن کار مدیران جشنواره فیلم فجر می‌شود؛ به چه دلیل که فعالیت آنها بیش از هر اتفاق فرهنگی دیگری در معرض قضاوت، داوری و دیده شدن قرار می‌گیرد.

    منتقدان را ساکت نکنید ، جشنواره فجر از حالت نمایشگاه فیلم خارج شود

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به در معرض دید قرار گرفتن جشنواره به وسیله مخاطبان و سینماگران، بیان کرد: در بهمن‌ماه، چه کسانی که سینمایی هستند و چه کسانی که سینمایی نیستند به نوعی در فضای سینما و جشنواره فیلم فجر قرار می‌گیرند و به نوعی کل کشور درگیر این جشنواره می‌شود که این کار مدیران جشنواره را دشوارتر می‌ کند، حساسیت را زیاد کردن می‌دهد و به علت در معرض دیده شدن قرار گرفتن، فشار معنوی و روانی و کاری ایجاد می‌کند.

    او با اشاره به تجربیات دبیرخانه جشنواره فیلم فجر طی ۳۶ سال، تصریح کرد: بهره‌گیری از تجربیات باعث خواهد شد که سختی‌ها کم کردن یابد و مسیر راحت‌تر طی شود. امسال گزارش‌هایی که به دست ما رسیده، نشان دهنده این است که کارهای قابل توجهی صورت گرفته تا جشنواره امسال بسیار پُربارتر برگزار شود. با اینکه احتمال داده می‌شد با تقلیل تعداد فیلم‌ها حاشیه‌ای از ناحیه‌ افرادی که به جشنواره راه پیدا نمی‌کنند، ایجاد شود ولی این گونه نشد.

    صالحی چند توصیه را به مدیران و دبیران جشنواره فیلم فجر متذکر شد و تاکید کرد: دوره مدیریت بافاصله تمام شده است هست. در گذشته ممکن بود که با این نوع مدیریت اعتدال ایجاد کرد ولی در حال حاضر فضای اجتماعی و ارتباطی ما نوع دیگری از مدیریت را ایجاد کرده هست. هر چقدر نزدیک تر باشیم سوءتفاهم ها کمتر می شود. اصحاب رسانه و منتقدان باید این حس را داشته باشند که می‌توانند به آسانی انتقاد کنند. اینکه ما به اتاق‌های شیشه‌ای نزدیک شویم و فاصله خودمان با مخاطبان را از لحاظ قضاوت‌های مبتنی بر حدس و گمان دور کنیم، کمک می‌کند به اینکه جشنواره سالم‌تر و کم‌حاشیه تر برگزار شود.

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارزش‌گذاری به ابتکار جشنواره امسال در این راستا، از جمله برگزاری نشست دبیر جشنواره و نماینده هیات گزینش با اهالی رسانه بعد از آخر جلسه گزینش فیلم‌ها یا اتفاقی که امسال تحت عنوان قرعه‌کشی برنامه فیلم‌های سینمای رسانه‌ صورت گرفت، گفت: ابتکاراتی که به آسانی میسر می‌شود، باید انجام شود حتی اگر به نوعی عادت جهت سال‌های آتی ایجاد کند. ما هر چه خودمان را از لایه‌های دیوارگونه به لایه‌های نازک شیشه‌ای برسانیم، سوءتفاهمات کمتر می‌شود.

    عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظارات خود از مسئولان جشنواره ملی فیلم فجر را بیان و در این سخنان بارها به نقش رسانه ها و منتقدان اشاره کرد.

    او ادامه داد: دستورالعمل‌ها و مقررات، هزینه‌کرد جشنواره و شفاف‌سازی هایی نظیر همین قرعه‌کشی برنامه سینمای رسانه‌ کمک می‌کند تا ۳ ضلع اهالی سینما، مردم و رسانه به ما اعتماد بیشتری کنند. این اعتماد، در اتفاقات پیش‌رو، یک سرمایه اجتماعی جهت جشنواره، شرکت سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هست، لذا به نظر می‌رسد در این مسیر هر چه بتوانیم بر اتفاقات خوب بیفزاییم، بهتر است و امید می‌رود از کارهای خوبی که انجام می‌شود، کاسته نشود.

    صالحی به حرفه‌ای برگزار شدن جشنواره تاکید کرد و گفت: باید به سمتی برویم که جشنواره را از حالت «نمایشگاه فیلم» خارج کنیم. باید به سمتی برویم که جشنواره فیلم فجر در قالب یک فستیوال سینمایی پیش برود و در حقیقت، شأن جشنواره را حفظ کنیم و از بازار نمایش فیلم، فاصله بگیریم و شأن و جایگاه سینما را حفظ کنیم.

    او افزود: شاخصه‌ها و نکاتی وجود دارد که ما بر اساس آنها، بتوانیم فکرهای بیشتری جهت سال‌های آینده داشته باشیم و به این بیندیشیم که چگونه می‌توان جشنواره فیلم فجر را به عنوان یک فستیوال معتبر منطقه‌ای و جهانی مطرح کرد. باید با این نگاه به سمت جشنواره فیلم فجر حرکت کنیم. صرفا هم قرار نیست با نگاه شورآفرینی و هیجان‌سازی و عمومی‌سازی حرکت کنیم. ما می‌خواهیم فجر، به عنوان یک فستیوال معتبر سینمایی در منطقه و بعد در بعد جهانی مطرح شود. حال باید بررسی کرد که چگونه می‌توان قدم به قدم، به این شاخصه‌ها افزود. باید به گونه‌ای حرکت کنیم که به این دلخوش نباشیم که هزاران نفر و میلیون‌ها نفر به جشنواره می‌آیند و می‌روند و به این برسیم که جشنواره فجر، در حوزه سینما تفسیر بخصوصی دارد و ما با آن چیزی که باید باشد و هستیم، فاصله‌ داریم.

    صالحی‌ ادامه داد: حق سینمای کشور عزیزمان ایران است که یک فستیوال مهم و جهانی داشته باشد. ما باید جهت گام‌هایی که سال بعد طی می‌شود، چشم‌اندازی را ترسیم کنیم. اگر بحث حضور در بازارهای جهانی، همکاری بین‌المللی، ارتباط فعال دیپلماسی فرهنگی از طریق سینما مطرح هست، یکی از مباحث این است که به برگزاری یک فستیوال حرفه‌ای نزدیک شویم و اگر یک فستیوال خوب را داشته باشیم، می‌توانیم این چشم‌انداز بین‌المللی را برقرار کنیم.

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تعامل خوب با رسانه‌ها، اذعان کرد: تعامل و ارتباط خوب با رسانه‌ها بخشی از برگزاری فستیوال و جشنواره‌ها هست. یعنی هنر ارتباط با رسانه‌ها را باید داشته باشیم و به نظر می‌رسد هر مقدار ظرفیت خودمان را در تعامل خوب با رسانه‌ها و منتقدان سینمایی بالا ببریم، برپایی جشنواره را قوی‌تر می‌کند. البته منظور از تعامل، به طور کامل، تعریف و تمجید از برنامه‌ها نیست یا اینکه بخواهیم منتقدی را ساکت کنیم. باید این رابطه را کامل کنیم و این رابطه، چرخ پنجم این حرکت باشد.

    صالحی با اشاره به اهمیت روابط عمومی و دبیرخانه جشنواره فیلم فجر گفت: کل سیستم‌ جشنواره باید به گونه‌ای در کنار هم قرار بگیرند تا تعامل حداکثری مثبت با رسانه‌ها را داشته باشیم و آنان را با این اتفاق بزرگ فرهنگی و هنری که تقریبا مشابه ندارد، همراه کنیم. رسانه‌ها باید حس کنند ضلع مهم این جشنواره هستند. فکر نکنند بیرون گود هستند و به همین دلیل، بخواهند صرفا از جشنواره مچ‌گیری کنند. واقعا به این قضیه واقف باشند که در متن هستند و این عنوان را با تمام وجود حس کنند.

    منتقدان را ساکت نکنید ، جشنواره فجر از حالت نمایشگاه فیلم خارج شود

    وی ادامه داد: رویکرد ما به گونه‌ای باشد که فعالان رسانه را با این جشنواره همراه کنیم تا با آن همذات‌پنداری کنند و ما را در برگزاری جشنواره همراهی کنند. رسانه‌ها نباید حس کنند که خبرها را باید غیررسمی دنبال کنند. رسانه باید احساس صداقت و امنیت کند. زمانی‌که حس اعتماد رسانه برانگیخته شود، گرایش عمومی را نسبت به جشنواره برمی‌انگیزد.

    این عضو کابینه دولت به اتفاقات اطراف جشنواره فیلم فجر در سال گذشته اشاره کرد و گفت: فضایی که پارسال در ثبت‌نام ایجاد شد، خوب نبود و این حس به وجود آمد که جهت جشنواره‌ای با این سابقه، بعد از ۳۵ سال اختلال به وجود آمده و حاشیه درست شده است هست. گاهی اوقات مسائل کوچک، مسائل بزرگ ایجاد می‌کند. باید مسایل کوچکی که هزینه ندارد ولی تدبیر و مدیریت می خواهد رعایت کرد. باید موضوعاتی که از سال‌های قبل داشتیم و به نظر کوچک می‌رسید، یک بار دیگر بررسی شوند تا مسئله بزرگ ایجاد نشود.

    صالحی با اشاره به اطلاع‌رسانی دقیق، بیان کرد: اطلاع رسانی سیستم باید دقیق و پیوسته باشد، اگر ما در بحث اطلاع‌رسانی زمین را خالی بگذاریم این خالی بودن با سوءتفاهم و شُبهه پُر می‌شود. مطمئنا زمین خالی، خالی نمی‌ماند. اگر ما آن را پُر نکنیم، دیگران پُر می‌کنند و دیگر نمی‌توان آن مباحث ایجاد شده است را پاک کرد. آن کسی که گل اول را بزند، بُرد با او است یا از لحاظ روانی زمینه بردن را دارد.

    او ادامه داد: پیوسته و به طور مستمر باید تولید خبر و پیش خبر داشته باشیم و اجازه ندهیم که دیگران با گمانه‌زنی فضا را پُر کنند. با توپخانه پُر از خبر و اطلاع جلو برویم تا همه حس کنند که مجموعه حرکت می‌کند و جایی جهت گمانه‌زنی باقی نمی‌ماند. این کمک می‌کند تا فضای روشن‌تری را دنبال کنیم.

    عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظارات خود از مسئولان جشنواره ملی فیلم فجر را بیان و در این سخنان بارها به نقش رسانه ها و منتقدان اشاره کرد.

    وزیر فرهنگ و ارشاد به برگزاری جشنواره در استان‌ها اشاره کرد و گفت: اتفاق بسیارخوب، همراه شدن جشنواره فیلم فجر با استان‌ها هست. ان شاءالله سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر در استان‌ها با شکوه‌تر از هر لحظه برگزار شود. برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته جهت رسیدن به این هدف، چشم انداز خوبی ایجاد می‌کند. مدیران کل استان‌ها به من خبر دادند که روش امسال آنان را خوشحال کرده هست؛ روشی مبتنی بر اعتماد به مدیران کل استانی و این که نگاهی که ما از مرکز داریم، نخواهیم آمرانه و پدرخوانده‌وار عرضه کنیم. آنان با جشنواره همراه شده‌اند و این نوع نگاه اعمال شده است در جشنواره را مثبت تلقی کرده‌اند که همین باعث شده است تا به مساله جدی‌تر نگاه کنند.

    او افزود: امسال جشنواره فیلم فجر با تمام اتفاقات پیش‌آمده در استان‌ها می‌تواند شرایط بهتر برگزاری جشنواره در استان‌ها را به همراه داشته باشد. این رخداد به ملی شدن جشنواره فیلم فجر بسیار کمک می‌کند.

    صالحی با اشاره به لزوم تعامل با صنوف سینما گفت: آقای حیدریا ن و ترکیب همکارانشان که از دیرباز با صنوف سینما ارتباط داشتند و تعامل خوبی دارند. این رویدادها حق اهالی سینما است لیکن آنها صاحب‌خانه هستند. تعامل فعال با صنوف سینما و موثران آنان در کل سال به خصوص این دو ماه جشنواره بسیار مهم هست. اهالی سینما با تمام سلایق، باید احساس کنند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شرکت سینمایی و جشنواره با نگاه همدلانه با آنان تعامل دارد و ارتباط برقرار می‌کند.

    او افزود: فضای اجتماعی و ارتباطی ما مدلی از مدیریت ایجاد کرده که به عنوان مدیریت از راه ارتباط نزدیک هست. هر قدر نزدیک تر شویم سوءتفاهمات کمتر می‌شود. هر قدر دورتر باشیم بعضی سوءتفاهمات زیاد کاشته می‌شود. اصحاب سینما باید این احساس را داشته باشند که می‌توانند در زمینه‌های متفاوت پیشنهاد و انتقاداتی بدهند.

    منتقدان را ساکت نکنید ، جشنواره فجر از حالت نمایشگاه فیلم خارج شود

    صالحی گفت: با توجه به اینکه جشنواره، کلمه فجر و انقلاب را دارد و امسال هم چهلمین سالگرد انقلاب هست، باید این حس انتقال شود که نسبت جشنواره فجر با انقلاب، نسبت روشنی هست. زمانی که ما از نسبت روشن صحبت می‌کنیم نه اینکه به عنوان کاری پروپاگاندا انجام شود، خیر! به گونه‌ای که در روح ظهور و بروز داشته باشد و احساس شود که این جشنواره انقلاب هست. هنگامی ما از انقلاب حرف می‌زنیم با همه اجزای آن نظیر انسانی بودن، دینی بودن و … که دارد، باید همراه باشد. امسال جشنواره فیلم فجر، هم در حوزه تبلیغات و هم حوزه شعائری که دارد می تواند در حوزه باطنی هم حرکت کرد. راه‌اندازی دوباره بخش تجلی اراده ملی اتفاق بسیار خوبی است.

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: باید به این توصیه که چه باید کرد تا به جوهره انقلاب اسلامی یعنی انسانیت، اخلاق‌مداری، فضائل اخلاقی توجه بیشتری کرد. جشنواره فجر انقلاب، باید فرصتی باشد تا جامعه ایرانی، انسانی‌تر، اخلاقی‌تر و معنوی‌تر بیندیشد و عمل کند. این وقت چند میلیونی و فضای اجتماعی که ایجاد می‌کند، باید مقدمه‌ای جهت زندگی اخلاقی، انسانی و معنوی بهتر باشد.

    محمدمهدی حیدریان هم به برگزاری جشنواره به صورت منسجم و طبق برنامه‌های پیش‌بینی شده است اشاره کرد و گفت که تا کنون کارها طبق برنامه و با کمترین مسئله پیش رفته است.

    معاون وزیر ارشاد گفت: دکتر داروغه‌زاده تجربه برگزاری و همکاری با جشنواره‌های متفاوت را چه به عنوان قائم‌مقام، چه مدیر و دبیر داشته است و همین امر موجب شد تا سازوکار جشنواره را به خوبی به اجرا بگذارد.

    رئیس شرکت سینمایی ادامه داد: با توجه به اینکه روحیه‌ خود دبیر جشنواره هم، پرهیز و دوری از تجملات هست، این مساله منجر به دستاوردی خوب در جشنواره امسال شده است است و امیدواریم امسال با توجه به ژانر متنوع فیلم‌ها و سطح کیفی‌شان، شاهد جشنواره خوبی باشیم.

    در این نشست، مدیران بخش‌های متفاوت سی و ششمین جشنواره فیلم فجر نیز به ارایه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده است پرداختند.

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: جشنواره فیلم | اهالی سینما | اهالی رسانه | وزیر ارشاد | عباس صالحی | سینماگران | فستیوال | سینمایی | جشنواره | سینمای | انقلاب

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • منابع اورجینال بیماری ها
  • هاردکپی کتاب های طب اورژانس
  • خرید کتاب زبان اصلی سیاست
  • خرید کتاب شعر زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی ادبیات علمی محبوب
  • خرید کتاب های زبان اصلی تمدن امریکا
  • هاردکپی کتاب های اتوماسیون
  • کتاب های پزشکی ورزشی اورجینال
  • کتاب های همایش ها اورجینال
  • هاردکپی کتاب های تجارت الکترونیک
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>