اطلاعیه سایت
حضور ویژهی نقالان کودک و نوجوان در جشنواره قصهگویی علاوه بر تربیت نسلی فرهیخته، اهمیت قصهگویی شاهنامهای را پررنگتر میکند.
به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون؛ مرشد محمدرضا معجونی یکی از کاربردهای جشنوارهی قصهگویی را توجه زیاد به هنر نقالی و ظرفیت نقالان دانست و از مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سایر مدیران فرهنگی خواست مشورت با این صورت های معروف و بهرهگیری از هنر آنها را بخشی از برنامههای خود قرار دهند.
بر اساس این گزارش، نقال و شاهنامهخوان کشور به خلأهای موجود در حوزهی قصهگویی شاهنامه اشاره داشت و گفت: من فکر میکنم اگر خلائی است به عدم بهرهگیری از دانش افراد متخصص این حوزه برمیگردد. بسیاری از افراد متاسفانه با قصد و غرض شاهنامه را کنار میگذارند و توجهی به بار آموزشی این کتاب ندارند. این کتاب با حمد و ستایش خداوند شروع میشود و در دل داستانهای خود از موضوعهای مختلفی سخن میگوید.
بر همین اساس، آداب خردمندی، دادگری، جویندگی علم، داشتن نام نیکو، آداب مهمانداری، آداب سخنوری و… بخشی از مواردی بود که این مرشد به وجود آنها در شاهنامه اشاره داشت و گفت: در بسیاری از موارد از نقالان و مرشدان و قصهگویان شاهنامهای به صورت تزیینی استفاده میشود. از آنها در محافل و مجالس دعوت میشود ولی در تربیت دوبارهی آنها تلاش نمیشود.
نقالان نوجوان قصهگویی شاهنامهای را پررنگتر میکنند
او افزود: هماینک تنها شش هفت نقال به صورت حرفهای در کشور عزیزمان ایران کار میکنند و تمرکز خود را در این راه گذاشتهاند. نام آنها به عنوان هنرمند ثبت نمیشود یا حتی بیمهی صورت های معروف نیز شامل حال آنها نمیشود. با این حال در مجامع هنگامی قرار است صحبتی از حفظ آداب و فرهنگ ایرانی شود از آنها دعوت به عمل میآید تا زمانی بعد و مراسمی بعد. در این وقت ولی تاجیکستان به صورت حرفهای بر روی متون شاهنامه کار میکند و تمام فرزندان خود را با این اثر آشنا میسازد.
مرشد معجونی تاکید کرد: پیشتر نقالها سواد مکتبخانهای داشتند و محل حضور آنها قهوهخانهها بود، ولی حالا نقالان در مجامع بینالمللی حاضر میشوند. تحصیلات دانشگاهی دارند و با این حال میخواهند میراثدار ادبیات کشور عزیزمان ایران باشند، ولی متاسفانه نگین ادبیات کشور عزیزمان ایران نادیده گرفته میشود.
این نقال با بیان اینکه آشنایی کودکان با داستانهای شاهنامه به حفظ فرهنگ ایرانی اسلامی منجر خواهد شد، افزود: تصور میکنم حالا که بیستمین جشنواره بینالمللی قصهگویی کانون پرورش فکری به عنوان شاهنامه نیز تاکید داشته، خوب است که در روزهای این جشنواره از حضور نقالان نیز بهره ببرد و از سوی دیگر مدیران فرهنگی با بهرهگیری از این کتاب درس غرور، زندگی و نیکی را به فرزندان این مرز و بوم بیاموزند.
وی تاکید کرد: تا به حال برنامهی جامع و هدفمندی جهت این نوع قصهگویی تعریف نشده هست، با این حال نقالان کودک و نوجوانی وجود دارند که زیر نظر اساتید آموزش میبینند. خوب است که جهت آنها جشنوارهای تعریف یا بخشی به جشنواره قصهگویی اضافه شود تا ضمن حمایت و تجلیل از این نقالان کوچک فرهنگسازیهای مورد نیاز جهت آینده نیز شکل بگیرد.
حضور ویژهی نقالان کودک و نوجوان در جشنواره قصهگویی علاوه بر تربیت نسلی فرهیخته، اهمیت قصهگویی شاهنامهای را پررنگتر میکند.
وی در آخر گفت: شاهنامه آینهی تمام نمای تاریخ پر از غرور و افسری و سروری کشور عزیزمان ایران هست. در حالیکه دیگر کشورها دست به ساخت تاریخ جعلی جهت خود میزنند. ما با بغض و حرص از کنار این گنج پارسی گذر میکنیم. ولی اگر داستانهای شاهنامه فراگیر شود قطعا به مدارس نیز راه مییابد و بخشی از آموزش را بر عهده خواهد گرفت.
شايان ذكر هست؛ بیستمین جشنواره بینالمللی قصهگویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان؛ ۱ تا ۵ بهمن ۱۳۹۶ در مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری واقع در خیابان حجاب پایتخت کشور عزیزمان ایران برگزار میشود.
انتهای پیام/
واژه های کلیدی: جشنواره | کودکان | داستان | ایرانی | شاهنامه | جشنواره | فرهنگ | ایران | داستان