• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » نخستین حکومت مذهبی کشور عزیزمان ایران

    نخستین حکومت مذهبی کشور عزیزمان ایران

    اولین حکومتی که بعد از حمله اعراب به ایران، تشکیل شد، حکومت طاهریان بود، ولی مدت بسیاری طول کشید تا نخستین حکومت مذهبی شیعه در کشور عزیزمان ایران شکل بگیرد.

    نخستین حکومت مذهبی کشور عزیزمان ایران

    به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان؛ نخستین حکومتی که بعد از حمله اعراب به ایران، تشکیل شد، حکومت طاهریان بود، ولی مدت بسیاری طول کشید تا نخستین حکومت مذهبی شیعه در کشور عزیزمان ایران شکل بگیرد و مذهب تشیع به عنوان مذهبی رسمی کشور شناخته شود.

    در مورد پیدایش شیعه می‌توان از دو زاویه وارد بحث شد؛ یکى از زاویه شیعه به معناى پیرو على(ع) و دیگرى شیعه به معناى جمعیت سیاسى – مذهبى، که در این مطلب، مقصود، حکومت شیعی است.

    رسمی‌شدن مذهب شیعه در کشور عزیزمان ایران به رسمی شدن مذهب شیعه در دربار صفوی در دهه ۸۸۰قمری و اجرای فقه آن در دستگاه قضایی اشاره می‌کند که آخر این مذهب را، مذهبِ رسمی کشور عزیزمان ایران برگزید.

    نخستین حکومت مذهبی کشور عزیزمان ایران

    تأسیس حکومت صفوی

    شاه اسماعیل یکم صفوی توانست در سال ۸۸۰ در تبریز تاجگذاری کند و مذهب شیعه دوازده امامی را در کشور عزیزمان ایران رسمی نماید. بعد از حکومت‌های محلی علویان (طبرستان)، اسماعیلیان، آل بویه و سربداران، آخر قزلباشها و ترکان صفوی توانستند تشیع را در کشور عزیزمان ایران رسمی کنند.

    تشكیل دولت صفوی در اوایل قرن دهم ه‍ـ.ق از رویدادهای مهم تاریخ تشیع کشور عزیزمان ایران هست. پیدایش این دولت كه باید آن را سر‌آغاز عصر تازه‌ای در حیات سیاسی و مذهبی کشور عزیزمان ایران دانست، موجب استقلال کشور عزیزمان ایران بر اساس مذهب رسمی تشیع و شرکت اداری نسبتاً متمركز شد. قبل از ظهور صفویان گروه‌ها و اقوام مختلفی در کشور عزیزمان ایران حكومت می‌كردند و هیچ‌گونه تمركز اداری به ‌عنوان دولت ملی وجود نداشت. ایجاد دولت صفوی نقطه اوج نهضت‌هایی بود كه طرفداری از تشیع علیه حكومت‌های بنی‌امیه و بنی‌عباس و قدرت‌های همسوی آنان صورت گرفت.

    شیخ صفی‌الدین اسحاق اردبیلی، نیای بزرگ صفویان و پیشوای فرقه صفویه در عصر ایلخانی زندگی می‌كرد و معاصر غازان خان و سلطان ابوسعید بهادرخان بود. از سال ۷۰۰ ه‍ـ.ق شیخ صفی الدین به ارشاد مردم اردبیل و اطراف پرداخت تا حدی كه نفوذ وی در شهرهای گیلان، آذربایجان و آناتولی تركیه گسترش یافت. از اوائل قرن هشتم تا ۸۳۰ ه‍ـ.ق رهبران طریقت صفوی كوشش خود را تنها صرف تبلیغ و ارشاد مریدان خود در مناطق دور و نزدیک می‌كردند، تا این ‌كه اعتبار و قدرت فرقه صفویه میان عشایر محروم و تهی‌دست آناتولی و شامات بالا گرفت. از سال ۸۳۵ كه شیخ جنید رهبری خانقاه طریقت صفوی را بر عهده گرفت، خانقاه‌شان انحصاراً به تبلیغ مذهب تشیع پرداخت.

    اولین حکومتی که بعد از حمله اعراب به ایران، تشکیل شد، حکومت طاهریان بود، ولی مدت بسیاری طول کشید تا نخستین حکومت مذهبی شیعه در کشور عزیزمان ایران شکل بگیرد.

    بروز اختلاف بین حكام سلسله‌های آق‌قویونلو و قراقویونلو و موقعیت خانقاه در این كشمكش موجب شد طریقت صفوی علاوه بر ارشاد و تبلیغ، به جریان‌های سیاسی و نظامی وقت كشانده شود. مبارزه شیوخ طریقت صفوی با حاكمان وقت ادامه داشت تا این ‌كه شاه اسماعیل در سال ۹۰۵ ه‍ـ.ق در حالی كه تنها دوازده سال داشت، ‌نهضت خود را شروع كرد و در سال بعد شهر تبریز را فتح و دولت صفوی را تأسیس كرد.

    اعلام تشیع به عنوان مذهب رسمی کشور

    شاه اسماعیل بعد از نخستین حمله پیروز خود، دستور داد خطیب شهر، خطبه ائمه اثنی ‌عشر را بخواند و مذهب دوازده امامی به ‌عنوان مذهب رسمی كشور اعلام شد. پیدایش دولت صفوی و ایستادگی آن در برابر دولت سنی عثمانی باعث برافروخته شدن آتش منازعات مذهبی شد. صفویان بعد از استقرار در مبارزه با اهل‌سنت به نوعی دست به انتقام‌جویی زدند لیکن قبل از آن اعدام شیعیان در قلمرو حاكمیت اهل‌سنت و عثمانی امری مرسوم بود.

    سیاست صفویان به رهبری شاه اسماعیل در رسمیت دادن به تشیع اثنی ‌عشری با مقاومت چندانی روبرو نشد. حال این مسأله به خاطر برخورد تند شاه با مخالفان بود یا زمینه‌های فراوانی جهت تشیع وجود داشت، چندان تأثیری در نتیجه كار نداشت لیکن مردم کشور عزیزمان ایران به هر علت مذهب تشیع را به آسانی پذیرفتند. البته تشیع مردم در وقت صفویه به صورت تدریجی به تكامل رسید. این روند از وقت شاه اسماعیل شروع شد و وقت شاه عباس نیز این حركت تدریجی ادامه داشت به ‌طوری كه در دو منطقه سرخه سمنان سنگ نوشته‌هایی از شاه عباس بر جای مانده كه اگر كسی شیعه شود از مالیات معاف خواهد بود.

    شاه اسماعیل صفوی جهت تقویت بنیان تشیع در ایران، علمای دوازده امامی شیعه از شامات، بحرین و سرزمین‌های شمال شرقی عربستان و عراق را به کشور عزیزمان ایران دعوت كرد. البته موفقیت این مذهب نه فقط از قدرت سلسله صفویان بلكه از جاذبه‌های دینی ـ ذاتی خود مذهب نیز نشأت می‌گرفت.

    نخستین حکومت مذهبی کشور عزیزمان ایران

    صفویان جهت تثبیت آموزه‌های شیعی در شعائر و مراسم مذهبی از خلفای نخستین با مذمت یاد می‌كردند. در این دوره زیارتگاه صوفیان تخریب و زیارتگاه سادات و امامزادگان جای آن‌ها را گرفت. مراسم سوگواری به ‌صورت دسته جمعی شامل زنجیرزنی، شبیه‌خوانی و روضه خوانی، همگی گویای کارهای صفویان در جهت تثبیت اعتقادی شیعی دوازده امامی است.

    بعد از دولت صفوی، تشیع به ‌عنوان یک مذهب رسمی در چارچوب یک نظام سیاسی مورد قبول در دنیا مطرح شد و با استمرار حكومت‌های متفاوت مثل زندیه، افشاریه، قاجاریه و… كه همگی تشیع را به ‌‌عنوان یک اصل مسلم و حیاتی جهت قدرت خود می‌دیدند، همراه به ‌عنوان یک نظام سیاسی مطرح بوده و تاكنون حضور جدی در دنیا داشته است.

    دوره صفویه به باعث آثاری که در اندیشه سیاسی بر جای گذاشته هست، به منزله نقطه عطف روابط فقها و حکومت، و بسیار تأثیرگذار در آینده سیاسی کشور عزیزمان ایران به حساب می‌آید. در این دوره که می‌توان آن را دوره «تکوین نظریه‌های سیاسی نزد فقیهان» و «شکل‌گیری نظریه‌های سیاست شرعی» دانست.

    دوره صفوی، دوره تثبیت تشیع می‌باشد، که تأسیس حکومت شیعی در اوایل قرن دهم هجری قمری و رسمیت مذهب تشیع در کشور عزیزمان ایران موجب ورود تشیع و به تبع آن فقه سیاسی شیعه از حاشیه به متن تحولات سیاسی و اجتماعی گردید. از این دوره می‌‌توان به عنوان دوره تثبیت فقه سیاسی شیعه یاد کرد.

    اولین حکومتی که بعد از حمله اعراب به ایران، تشکیل شد، حکومت طاهریان بود، ولی مدت بسیاری طول کشید تا نخستین حکومت مذهبی شیعه در کشور عزیزمان ایران شکل بگیرد.

    مراحل تثبیت شیعه در عصر صفوی

    به طور کلی دوره تثبیت تشیع و رابطه فقه و سیاست و جایگاه فقه سیاسی در این دوره را می‌توان در سه مرحله تبیین نمود:

    ۱-ورود جریان فقاهت

    ساماندهی اندیشه سیاسی شیعه در حوزه حقوق عمومی به خلاف اندیشه حکومت عرفی، مبتنی بر فقه شیعه بود و این امر دربار صفوی را سخت محتاج حضور فقیهان می‌نمود. بر این اساس دعوت از «محقق کرکی» و علمای دیگر، عامل و پذیرش و ورود ایشان به دستگاه سیاسی و حاکمیتی صفویه، نقطه عطفی در تحولات فقه سیاسی شیعه هست. از این مناسبت می‌توان با عنوان «ورود جریان فقاهت» به عرصه سیاسی یاد کرد.

    نخستین حکومت مذهبی کشور عزیزمان ایران

    ۲-نفوذ اجتماعی فقاهت

    مرحله دوم از دوره تثبیت را می‌توان مرحله «نفوذ اجتماعی فقاهت» نام نهاد. این دوره در واقع تکمیل رسالتی بود که فقیهان از دوره صفویه شروع نموده و در دوره قاجاریه به نفوذ اجتماعی جریان فقاهت انجامید. هرچند ورود جریان فقاهت از رأس هرم قدرت سیاسی شروع گردید، لکن مخاطب مهم فقاهت، «امّت»، اجتماع و مردمی هستند که مکلف به تکالیف شریعت‌اند.

    با نفوذ جریان فقاهت به لایه‌های اجتماعی جامعه شیعه، از این پس، افزون بر این که فقه همچون پیش، حضوری جدی در حوزه‌ امور فردی دارد، نقشی نمایان در تحولات سیاسی اجتماع نیز بر عهده داشته و بر تصمیم‌های جریان حاکم در امور متفاوت و از آن جمله در جنگ و صلح اثر گذار است.

    از دیگر شواهد نفوذ اجتماعی جریان فقاهت، حضور بعضی عالمان از جمله محقق نراقی جهت تشویق مردم به جنگ و جهاد بود. به هر حال، در این دوره بین جریان فقاهت و سلطنت رابطه تعاملی وجود دارد، هرچند در مواردی شاهد تقابل هایی نیز هستیم.

    ۳-تقابل فقاهت و سلطنت

    سلطنت پهلوی تفاوت ماهوی با دو سلطنت صفویه و قاجار داشت. خلاصه اینکه صفویه تا حدودی ماهیتی دینی‌، قاجاریه ماهیتی بومی و پهلوی، هویتی غربی داشت. این تفاوت در عمل موجب گردید فقهای شیعه رفتاری متفاوت‌ با این سلطنت غیر دینی و غیر بومی داشته باشند. در دو سلطنت صفویه و قاجار، فقها بر اساس دو مدل حکومتی «سلطنت مأذون» و «سلطنت مشروط» در واقع اجازه تصرف در بعضی امور را به بعضی شاهان اعطا می‌نمودند؛ لکن در سلطنت پهلوی هیچ‌گاه فقهای شیعه قائل به چنین«اذن» یا «اجازه»‌ای نبودند.

    تردید فقها نسبت به حاکمان صفوی

    استقرار حکومت صفوی شاید مشکل‌ترین بخش فقه سیاسی شیعه تلقی شود. علما جهت نخستین بار در تاریخ خود با سلاطینی رو به رو شده است بودند که با ادعای تشیع، مدافع اسلام و تشیع و مروّج فرقه ناجیه و نسبت به مذهب عامه سخت‌گیر، و در عین حال، حاکمانی متغلّب بودند که نصّی خاص یا اذنی عام، اعتبار آن‌ها نبود. این معمایی بود در ذهن علمای این دوره که آیا می‌توان این سلاطین شیعه با این همه خدمات چشمگیر مذهبی را مصداق حاکم ظلم دانست یا نه؟ از اینجا بذر تردید در ذهن عالمان کاشته شد.

    از یک سو فقه اجتهادی بر توسعه اندیشه‌های سیاسی فقهی اثر گذارده و از طرف دیگر، فقها به علت معاصر بودن با حکّام شیعه با نوعی دیگر از شرایط، که قابل پیش‌بینی نبود، مواجه شده است و این شرایط به طور غیر مستقیم بر آرای آنان تأثیر نهاده بود. اگر چه صفویه توانستند رهبری سیاسی شیعیان را در چارچوب یک کشور بزرگ تحقق بخشند، ولی هرگز نتوانستند به آرزوی بزرگ دیرین شیعه در تحقق امامت و حکومت جانشین امام، جامه عمل بپوشانند.

    تغییر نظر فقها نسبت به حکومت

    هرگاه محقق کرکی(۹۴۰ق) را به عنوان نخستین مجتهد عصر صفوی و علامه مجلسی(۱۱۱۰ق) را به عنوان آخرین آنان در نظر بگیریم، هر اندازه از محقق ثانی دور و به علامه نزدیک می‌شویم، عملاً از نظر اولیه فقها در خصوص حکومت غیر معصوم فاصله گرفته و به نظر عرفی، که جهت حاکم، قدرتی مطلق و مستقل قائل هست، نزدیک می‌شویم. محقق کرکی، حکومت مشروع را فقط در حکومت ائمه یا نائبان عام آن‌ها(فقها) خلاصه می‌کند. در مورد صفویان نیز کرکی، ضمن اینکه هیچ گاه در صدد توجیه مشروعیت آن‌ها بر نمی‌آید، چند بار به تصریح با اشاره آن‌ها را در زمره حکومت‌های جائر قرار می‌دهد.

    مقدس اردبیلی(۹۹۳ق) نیز، فقیه جامع الشرایط را نایب امام تلقی می‌کند، در همین حال می‌افزاید: حاکمان صفوی، جائرانِ مؤمن(شیعیانِ فاسق) هستند و اگر کسی حاکم مؤمنی را به خاطر محبت او به مؤمنین و دفاع او از ایمان و مؤمنین، و به خاطر اینکه او مانع تسلط مخالفان بر اهل ایمان و مانع قتل ایشان باشد، و به خاطر اینکه دشمن های ایمان و مؤمنین را از آن‌ها رد می‌کند، دوست داشته باشد، در مصداق «رکون به ظالمین» داخل نمی‌شود؛ به چه دلیل که او در حقیقت، ایمان و حفاظت از مؤمنین را دوست داشته هست، نه آن شخص و فسق و فجور او را و این حکم در مورد سنّی و کافر و فاسق نیز صادق هست. از این باب، پای علما به حکومت باز می‌شد. در قدم اول، علما، جای بزرگان صوفی در به تخت نشاندن سلاطین را بر عهده گرفتند.

    آثار علامه مجلسی در این خصوص، آگاهی‌های نابی در اختیار ما می‌گذارد. در اندیشه او حاکم، خلیفه خدا بر روی زمین و وجود او مبیّن لطف الهی است که بعد از بسته شدن دایره نبوت و امامت جهت اصلاح حال و راحت بندگان و دفع «عدوان ارباب ظلم و طغیان»، به مصداق «تؤتی الملک من تشاء»، شخصی را به پادشاهی بر می‌گزیند.

    برخی از محققین با توجه به قرائن موجود، بر این باورند که چون بزرگان شیعه، شاهان صفوی را بر مذهب حقّه یافتند، با آنان به همکاری پرداختند، و این به معنای مشروعیت حکومت صفوی نیست و او نیز غاصب حق امام هست؛ ‌ولی چون غصب او با سوء ‌نیت و سوء ‌استفاده همراه نبود، می‌شد به آن به دیده اغماض نگریست. حمید عنایت با اشاره به این تحلیل می‌نویسد: «شیعیان صفوی در ازای عدالت و اخلاص سلطان تعهد کرده بودند که قدرت او را به عنوان قدرت مشروع بشناسند و از دستورهای او اطاعت کنند. ولی با انحرافات مکرر سلاطین از موازین شرع، این مصالحه، اعتبار خود را از دست داد و شیعیان راسخ، دوباره مخالفت خود را در برابر حکومت حفظ کردند».

    تقویت جایگاه فقها در دولت صفوی

    در تأسیس دولت صفوی، هیچ فقیهی شرکت نداشت. این دولت بر اساس نظریة سیاسی ویژه‌ای که بین مرشد کل و مریدان در دایره تصوف وجود دارد، به وجود آمد.

    پس از فوت شاه اسماعیل، محقق ثانی در همه امور شئون اقتصادی، سیاسی و دینی دولت شیعی جدید، صاحب اختیار مطلق شد تا آنجا که شخص شاه طهماسب نیز نائب او به شمار می‌رفت. کرکی از سوی خود، نمایندگان ویژه‌ای به نواحی متفاوت فرستاد. قرار گرفتن در این جایگاه جدید، به وی این امکان را داد که در امور مذهبی به اجتهاد‌های نو دست بزند تا آنجا که بعضی از نویسندگان غیر شیعی، او را «مخترع الشیعه» لقب داده‌اند.

    ساخت مسجد و مراسمات مذهبی در دوره صفویه

    با تأسیس حکومت صفویه و رسمی شدن مذهب تشیع به وسیله شاه اسماعیل اول مراسم سوگواری و عزاداری جهت امام حسین(ع) وارد مرحله ی جدیدی شد. به طوری که سلاطین و زمام داران صفوی به عنوان مجری و عوامل مهم برگزاری وگسترش این گونه مراسم در کشور عزیزمان ایران عصر صفوی شدند. چنان که در دهه اول محرم همه ی افراد جامعه اعم از اعلی و ادنی در مراسم شرکت می کردند. تبلیغ جهت برگزاری مراسم عزاداری به وسیله شاهان صفوی در واقع ابزاری جهت تثبیت و گسترش مذهب تشیع در کشور عزیزمان ایران بود.

    هم‌چنین در دوره صفویان، توجه خاص ای به ساخت مساجد و زیارتگاه ها شد، که مسجد جامع عباسی اصفهان نمونه‌ای از تلاش پادشاهان صفوی جهت ترویج مذهب است.

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: مراسم عزاداری | اسماعیلی | سیاسی | سلطنت | ایران | صفویه | آل بویه | اسلام

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود منابع مرجع دیرینه شناسی
  • خرید کتاب شعر زبان اصلی
  • دانلود فایل های زبان اصلی جنین شناسی
  • دانلود فایل های زبان اصلی باستان شناسی
  • قیمت کیندل
  • خرید کتاب پایگاه های داده زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان های برنامه نویسی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فرانسه
  • هاردکپی کتاب های موجک و پردازش سیگنال
  • کتاب های لینوکس اورجینال
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>