• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » اخبار اقتصادی و سیاسی » چطور به خودتان جرئت داده‌اید از ما می‌پرسید با بودجه چه می‌کنیم!؟

    چطور به خودتان جرئت داده‌اید از ما می‌پرسید با بودجه چه می‌کنیم!؟

    نه‌تنها نمی‌توانستیم از آنها سؤالی بپرسیم، بلکه آنها از ما می‌پرسیدند که چطور به خودتان جرئت داده‌اید از ما می‌پرسید با بودجه چه می‌کنیم؟ ما معتقدیم کمک دولت به

    چطور به خودتان جرئت داده‌اید از ما می‌پرسید با بودجه چه می‌کنیم!؟

    نه تنها نمی توانستیم از آنها سؤالی بپرسیم، بلکه آنها از ما می پرسیدند که چطور به خودتان جرئت داده اید از ما می پرسید با بودجه چه می کنیم؟ ما معتقدیم کمک دولت به نهادهای فرهنگی نباید کم یا قطع شود، ولی به چه دلیل باید فقط به اینها کمک کنیم؟

    روایت نوبخت از پاسخ مؤسسات خاص راجع به اعلام مخارجشان به دولت

    برخی از این نهادها و مؤسسات هستند که اصلا ما نمی دانیم چه می کنند و نمی شود به آنها نزدیک شد. نه تنها نمی توانستیم از آنها سؤالی بپرسیم، بلکه آنها از ما می پرسیدند که چطور به خودتان جرئت داده اید از ما بپرسید با بودجه چه می کنیم؟ این جمله هایی بود که محمدباقر نوبخت، مدیر شرکت برنامه و بودجه کشور و سخنگوی دولت، در توصیف بعضی از مؤسسات و نهادهای جدول مشهور ١٧ بودجه گفت و اضافه کرد: از سال آینده این مؤسسات متناسب با عملکردشان از وزارت ارشاد بودجه خواهند گرفت. مدیر شرکت برنامه و بودجه کشور که روز گذشته در جمع خبرنگاران حاضر شده است بود تا توضیحاتی راجع به بودجه سال آتی کشور بدهد، به تشریح شاخصه های خاص بودجه سال آینده و شیوه بودجه ریزی آن پرداخت و گریزی نیز به شایعه های اطراف زیاد کردن قیمت حامل های انرژی و آینده یارانه های نقدی زد.

    عبارات مهم : یارانه بگیر – لایحه بودجه

    تلاش جهت شناخت لایه های پنهان اقتصاد ایران

    نوبخت در ابتدای سخنان خود به بحث درآمدهای مالیاتی و لایه های مختلفی که مالیات پرداخت نمی کنند، اشاره کرد و گفت درآمدهای حاصل از مالیات ها و حقوق گمرکی در بودجه سال آینده ١٩٣هزارو ٤٠٠ میلیارد تومان است که این رقم ١١ درصد زیاد از سال٩٦ آینده نگری شده است است که در این بین، ١٠٥ هزار میلیارد تومان آن درآمد حاصل از مالیات هست.

    سؤال اینجاست که آیا می توان این درآمد را زیاد کردن داد؟ پاسخ ما این است که بله، این امکان وجود دارد. توجه کنید، این زیاد کردن درآمد قابل حصول نه از طریق فشار بر کسانی که امروز مالیات می دهند، بلکه با دریافت مالیات از کسانی که شناسایی شده است هستند، ولی قانون آنها را از پرداخت مالیات معاف کرده هست، صورت می گیرد. آینده نگری ما این است که مالیات قابل وصول از این دسته، می تواند چیزی حدود ٤٠ هزار میلیارد تومان باشد. همچنین ما معتقدیم لایه پنهان و غیرشفاف دیگری نیز در اقتصاد کشور عزیزمان ایران وجود دارد که فعالیت های اقتصادی می کنند، ولی مالیات نمی دهند یا مقداری بسیار کمتر از میزانی که باید مالیات بدهند، پرداخت می کنند. بعد باید بازبینی هایی راجع به معافیت های مالیاتی انجام دهیم و هم وقت توجه خود را به شناسایی لایه پنهانی که مالیات نمی پردازد، معطوف کنیم.

    چطور به خودتان جرئت داده‌اید از ما می‌پرسید با بودجه چه می‌کنیم!؟

    بودجه بگیران ویژه

    رئیس شرکت برنامه و بودجه در ادامه سخنان خود، به یکی از جنجالی ترین بخش های بودجه هر سال کشور اشاره کرد و گفت: جدول ١٧ یکی از جدول های پرمناقشه بودجه کشور بود. ٥٩ نهاد فرهنگی از بین صدها نهاد فرهنگی کشور این اقبال و شانس را داشتند که هر سال چیزی حدود ٢٧٠ میلیارد تومان از بودجه کشور را استفاده کنند. بعضی از آنها هم کارهای فرهنگی فاخری انجام داده اند که نباید نادیده گرفته شود، ولی بعضی از این نهادها و مؤسسات هستند که اصلا ما نمی دانیم چه می کنند و نمی شود به آنها نزدیک شد.

    نه تنها نمی توانستیم از آنها سؤالی بپرسیم، بلکه آنها از ما می پرسیدند که چطور به خودتان جرئت داده اید از ما می پرسید با بودجه چه می کنیم؟ ما معتقدیم کمک دولت به نهادهای فرهنگی نباید کم یا قطع شود، ولی به چه دلیل باید فقط به اینها کمک کنیم؟ اصلا اینها چه کاری انجام می دهند که باید به آنها کمک کنیم؟ بعضی از وظایف فرهنگی بر عهده دولت است که این نهادها مدعی هستند می توانند در انجام آن به دولت کمک کنند. ما این بودجه را حذف نمی کنیم، بلکه آن را در اختیار دستگاه های مهم قرار می دهیم. بودجه را به وزارت فرهنگ و ارشاد می دهیم و این نهادها باید بیایند به وزارت فرهنگ و ارشاد بگویند چه برنامه ای دارند و این کار چه بودجه ای نیاز دارد. ما فکر می کنیم با این کار، در جهت تحقق عدالت، شفافیت و اصلاح نظارت حرکت کرده ایم.

    برداشت از صندوق جهت اولویت ها

    به گفته نوبخت، به دولت اجازه داده شده است است به بعضی از اولویت های برنامه ششم توسعه، بودجه خاص ای تخصیص داده شده است دهد، اولویت هایی مانند مسئله آب، محیط زیست، فاضلاب و پسماند، توسعه منطقه مکران، ریزگردها در خوزستان، توسعه شبکه حمل ونقل ریلی و… از این دسته هستند که جهت آن چیزی حدود ٢٠ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی استفاده خواهد شد.

    مجلس در امسال اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی جهت بعضی هزینه ها مانند صداوسیما و تقویت بنیه دفاعی را صادر کرده بود و ما خواهش کرده ایم این اولویت های مهم را نیز در نظر بگیرد. جهت مثال، زلزله اخیر کرمانشاه هزارو ٨٠٠ میلیارد تومان به زیرساخت های منطقه آسیب زده است که نیازمند توجه خاص جهت بازسازی هست. همچنین ما معتقدیم کم کردن فقر مطلق و اشتغال گسترده، از شاخصه های خاص این بودجه است که در سال های گذشته تعریف نشده نبود.

    از دستگاه ها حساب کشی خواهیم کرد

    محمدباقر نوبخت، در پاسخ به پرسش خبرنگار، راجع به علت انتشار قسمتی از اوراق مالی اسلامی سال آینده جهت پرداخت اصل و سود اوراق سررسیدشده سال های گذشته و خطر ایجاد چرخه ای از بدهی جهت دولت، گفت: اوراقی که سال آینده جهت بازپرداخت اوراق سررسیدشده انتشار خواهد شد، تنها پنج هزار میلیارد تومان است که می شد از طریق دیگری هم تأمین شود، ولی این انتشار علت مهم تری دارد و آن اینکه فیلتر اطمینانی جهت دارندگان اوراق ایجاد کند که بدانند دولت اگر حتی پولی جهت بازپرداخت این بدهی نداشته باشد، می تواند با انتشار شدن اوراق جدید، اصل پول و سود آنها را بازگرداند.

    خبرنگار در ادامه به اعتراضات حامیان دولت در اینترنت نسبت به لایحه بودجه اشاره کرد و پرسید آیا بودجه سال آینده با وعده های انتخاباتی حسن روحانی تناسبی دارد؟ نوبخت در پاسخ به این پرسش، گفت: ٣٤ درصد بودجه سال آینده مبتنی بر عملکرد است و شک نکنید که این مسیر ادامه خواهد داشت و نتیجه های مثبت این روش را خواهید دید. سال آینده از هر دستگاه خواهیم پرسید با بودجه ای که خواهد گرفت چه کاری خواهد کرد و هیچ کس پول اضافه ای نخواهد گرفت. همان طور که دیدید، قسمتی از مؤسسات که بودجه غیرضروری می گرفتند در بودجه سال آتی دیده نشده اند. خبرنگار همچنین از سخنگوی قوه مجریه پرسید: در شرایطی که دولت مایل است درآمدهای حاصل از مالیات را زیاد کردن دهد هم وقت دو وزیر دولت توافق کردند حد نصاب بررسی مالیاتی حساب های بانکی را از ٥٠٠ میلیون تومان به پنج میلیارد تومان زیاد کردن دهند که یقینا منجر به کم کردن شانس کشف فرارهای مالیاتی خواهد شد. علت این ناهماهنگی چیست؟ سخنگوی قوه مجریه در پاسخ به این سؤال گفت: از وزیر اقتصاد خواهش خواهیم کرد دراین باره توضیح دهند.

    تخصیص اعتبارات عمرانی مناسب بوده است

    در ادامه این نشست خبری مدیر شرکت برنامه و بودجه و سخنگوی قوه مجریه به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. نوبخت در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسیده بود به چه دلیل صرفه جویی در هزینه های کشور از طریق کم کردن بودجه بعضی نهادها انجام نمی شود و با حذف یارانه ها صورت می گیرد، پاسخ داد: این ادعا درست نیست. بودجه رفاه اجتماعی بیشترین سهم را از هزینه های کشور دارند و بعد از آن بودجه پژوهشی و آموزشی کشور هست. سپس بودجه دفاعی کشور است و بودجه سلامت نیز در رتبه بعدی قرار دارد. ضمن آنکه بودجه رفاه اجتماعی در سال آینده زیاد کردن یافته و اگر هم یارانه تعدادی از افراد حذف شود، به یارانه افراد نیازمند اضافه می شود.

    نوبخت در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری راجع به عدم تخصیص مناسب بودجه طرح های عمرانی در شش ماهه ابتدایی سال، گفت: این ادعا نیز درست نیست. ما ٣٠هزار میلیارد تومان در این مدت تخصیص داده ایم و فراموش نکنید که سال گذشته بعضی از اعتبارات عمرانی در روز آخر سال تخصیص داده شد و در عمل در نیمه ابتدایی امسال مورد استفاده قرار گرفت. نوبخت در پاسخ به سؤالی راجع به علت انجام هزینه های غیرمرتبط از صندوق توسعه ملی مانند پرداخت پاداش بازنشستگان، گفت: همان طور که توضیح دادم، این هزینه ها در امسال با پیشنهاد مجلس و در آینده نیز با اهتمام خاص نمایندگان قابل انجام هست. تعداد قابل توجهی از فرهنگیان آموزش وپرورش سال آینده بازنشسته خواهند شد که پرداخت پاداش آخر خدمت آنان اهمیت خاص ای دارد.

    نه‌تنها نمی‌توانستیم از آنها سؤالی بپرسیم، بلکه آنها از ما می‌پرسیدند که چطور به خودتان جرئت داده‌اید از ما می‌پرسید با بودجه چه می‌کنیم؟ ما معتقدیم کمک دولت به

    قصدی جهت زیاد کردن قیمت حامل های انرژی وجود ندارد

    نوبخت در پاسخ به سؤالی راجع به تعداد کسانی که یارانه ارزش حذف خواهد شد، گفت: هیچ عددی در این زمینه قطعی نیست. ما آینده نگری هایی راجع به این عنوان داریم ولی هر عددی که امروز دراین باره می شنوید صرفا گمانه زنی و غیرواقعی هست. نوبخت در پاسخ به سؤال خبرنگاران راجع به زیاد کردن قیمت حامل های انرژی نیز گفت: مجلس در همین امسال به ما اجازه اصلاح قیمت حامل های انرژی را داده بود، ولی ما این کار را نکردیم. بنابراین فعلا دولت قصدی در این زمینه ندارد و اگر بخواهیم چنین کاری بکنیم حتما در جریان قرار خواهید گرفت. نوبخت در پاسخ به سؤال یک خبرنگار که بودجه سال آتی را بودجه گرانی خوانده بود، گفت: هدف بودجه سال آینده ایجاد اشتغال است و ایجاد اشتغال نیز نیازمند منابع است و زیاد کردن درآمدهای دولت صرف برنامه های فقرزدایی و اشتغال زایی خواهد شد. تلاش ما این است که هم تورم را مهار و هم از رکود جلوگیری کنیم.

    تعریف افراد نیازمند با کمک مجلس انجام می شود

    نوبخت در پاسخ به سؤالی راجع به ملاک حذف گروهی از یارانه بگیران، گفت: ما می دانیم قرار است فقط به کسانی که واقعا نیاز دارند یارانه بدهیم و زیاد از پیش هم یارانه بدهیم. ولی تعریف مان از نیازمندان، نیاز به هماهنگی با مجلس دارد و در آینده مشخص خواهد شد. نوبخت در پاسخ به سؤال دیگری راجع به زیاد کردن سه برابری عوارض خروج از کشور گفت: دریافت عوارض خروج از کشور پدیده ای معمول در دنیا است و ما تصمیم گرفتیم از کمک ٩میلیون نفری که در سال به خارج از کشور سفر می کنند جهت توسعه گردشگری کشور استفاده کنیم.

    سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سؤالی راجع به نحوه نظارت بر عملکرد دستگاه ها در شیوه تازه بودجه ریزی، گفت: ما جهت نظارت زیاد اغلب بودجه را به صورت استانی ارائه کردیم تا مسئولان استان، نظارت جدی تری بر عملکردها داشته باشند. مدیر شرکت برنامه و بودجه در پاسخ به سؤال خبرنگاری که دولت را به علت انتشار اوراق مالی اسلامی، دولتی آینده فروش خوانده بود، گفت: توجه کنید که دولت کنترل کاملی بر اوراق مالی منتشرشده دارد و انباشتی در این زمینه اتفاق نیفتاده و نمی افتد که بخواهد آینده فروشی قلمداد شود. دقت کنید که این درآمدهای حاصل از این اوراق صرف آخر پروژه هایی می شود که اگر راکد بمانند هزینه ای به مراتب زیاد روی دوش دولت تحمیل خواهند کرد.

    محدودیت واردات، خواست مقامات عالی نظام از دولت است

    سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی راجع به ایجاد محدودیت هایی در واردات مانند توقف واردات خودرو، گفت: به صراحت عرض می کنیم مطالبه محدودیت واردات، خواسته مقامات عالیه نظام از دولت هست. این محدودیت واردات دو نوع هست، اول اینکه با سیاست تعرفه ای واردات را محدود کنیم و دوم اینکه واردات را با سیاست های غیرتعرفه ای مانند ممنوعیت محدود کنیم که البته این قرابتی با قانون ندارد.

    گردآوری: گروه خبر سیمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع: روزنامه شرق

    واژه های کلیدی: یارانه بگیر | لایحه بودجه | صندوق توسعه | حذف یارانه | بودجه کشور | سال آینده | خبرنگار | فرهنگیان | واردات | برنامه | یارانه

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب های اقتصاد اورجینال
  • کتب فیزیک جو زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های فرزندان
  • کتاب های سیستم های اطلاعاتی اورجینال
  • منابع اورجینال چکیده پایان نامه ها
  • کتاب های غدد و متابولیسم اورجینال
  • خرید کتاب زبان اصلی نوسازی و طراحی داخلی
  • هاردکپی کتاب های تجارت الکترونیک
  • منابع اورجینال تولید مواد غذایی
  • خرید کتاب زبان اصلی جراحی قلب عروق
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>