• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » ذات سینمای اجتماعی تلخ است ، دولت باید با سینما تعامل کند

    ذات سینمای اجتماعی تلخ است ، دولت باید با سینما تعامل کند

    دومین «شب‌های شفاهی»، محمود گبرلو به گفتگو با عوامل فیلم «انزوا» و مسعود ده نمکی کارگردان فیلم سینمایی «اخراجی ها» پرداخت.

    ذات سینمای اجتماعی تلخ است ، دولت باید با سینما تعامل کند

    به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت؛ به نقل از روابط عمومی این برنامه تلویزیونی، دومین برنامه «شب‌های شفاهی» همزمان با میلاد حضرت محمد مصطفی (ص) و امام صادق (ع) چهارشنبه ۱۵ آذرماه با حضور عوامل فیلم «انزوا» در بخش «ضیافت»، و در قسمت «تحلیل فیلم»، شاهین شجری‌کهن به عنوان کارشناس فیلم درخصوص نخستین ساخته سینمایی مرتضی‌علی عباس‌میرزایی صحبت کرد. همچنین در «کافه ستاره» که آخرین بخش برنامه «شب‌های شفاهی» هست، مسعود ده‌نمکی مهمان محمود گبرلو شد تا از نظر خود و شرایط موجود و موثر بر رونق سینما صحبت کند.

    ناجوانمردانه سر «انزوا» را جدا می‌کنند

    مرتضی‌علی عباس‌میرزایی، کارگردان؛ لعیا عباس‌میرزایی و امیرعلی دانایی، بازیگران و مهدی ایل‌بیگی، فیلمبردار مهمانان این بخش بودند.
    در شروع بحث محمود گبرلو تهیه‌کننده و مجری برنامه، از اوضاع اکران نخستین اثر کارگردان جویا شد. مرتضی علی عباس‌میرزایی با بیان اینکه اصلا از اوضاع اکران فیلمش راضی نیست، بیان کرد: اکران بدی داریم و من در تمام مصاحبه‌هایم این را بیان کردم. ناجونمردانه سر «انزوا» را جدا می‌کنند. البته فیلم خوب دیده مى شود. ولی شما اگر بخواهید جهت این فیلم بلیت تهیه کنید، نمی‌توانید، «انزوا» سانس شب ندارد.
    وی ادامه داد: درواقع ماجرای مهم به علت حجم بالای اکران است که در نیمه دوم سال اتفاق می‌افتد و در سال ۹۶ و بعد از رفع توقیف فیلم‌ها، فشار زیادی به سینما وارد شد، تصمیم بر آن بود که همه فیلم‌ها به سرعت اکران شوند تا به فجر برسیم. بخشی از شرایط اکران هم به این اوضاع بازمی‌گردد؛ با این وجود این مسئله دلسردمان نکرده، به تناسب واکنش‌هایی که از مخاطب دیدیم، انرژی گرفتیم و کار خودمان را می‌کنیم.

    چرا به نامزد استعداد درخشان منزل سینما نقد می‌کنند؟!

    لعیا عباس‌میرزایى در ادامه مخاطب قرار داده شد تا درخصوص تدوین فیلم که یکی از نکات موردتوجه این اثر در جشنواره فیلم فجر از سوی اهالی رسانه و منتقدان بود، صحبت کرد.
    وی با اشاره به اینکه در تدوین «انزوا» آنچه را از برادرم آموخته بودم پیاده کردم، بیان کرد: با ذهنیت‌های برادرم پیش می‌رفتیم. یک جا‌هایی از تدوین تعریف و یک جا‌هایی فکر کنم تنبیه‌ام کردند. بعضی منتقدان و اهالی رسانه به تدوین و ساختار کارگردانی نقد داشتند. یکبار در پاسخ به این نقد‌ها در مصاحبه‌ای گفتم اگر جای نقد منفی جهت این فیلم وجود دارد چطور کارگردان، از طرف انجمن منتقدان و نویسندگان منزل سینما به عنوان نامزد استعداد درخشان گزینش شده. با همه این نقد‌ها معتقدم، تدوین «انزوا» که برگرفته از آموخته‌هایم به وسیله عباس‌میرزایی و ذهنیتش بود، ساختار درونی اوست، بدون تقلید و با سبک نو که اتفاق افتاده.
    امیرعلی دانایی، بازیگر نقش اول فیلم سینمایی «انزوا» نیز در ادامه با توضیح اینکه فیلمنامه را زیاد خوانده و با کارگردان درخصوص نقش صحبت‌های زیادی کرده، گفت: این نقش درونی هست. زمانی هم که برابر دوربین رفتم با این نقش بسیار راحت بودم. امادرخصوص مسئله اکران که صحبت کردید، گرچه من هم اعتقاد دارم که فیلم خوب راه خودش را پیدا مى‌کند، ولی وقتى سالن و سانس براى فیلم وجود ندارد چطور مخاطب مى‌تواند فیلم را پیدا کند. در بالاترین سطح که یک فیلم ۲ میلیارد می‌فروشد ۲۰ میلیون مخاطب دارد، اگر ما می‌گوییم فیلم خوب راه خودش را پیدا می‌کند در مسئله اکران نیست بلکه بعد از اکران این فیلم به شبکه نمایش خانگی می‌آید و آخر دیده می‌شود.
    در بخش بعدی مجری برنامه با اشاره به داستان ملتهب فیلم این پرسش را مطرح می‌کند با وجود اینکه داستان‌هایی، چون «انزوا» ماجرا‌های روز جامعه ماست، ولی در سینمای امروز کمتر شاهد هستیم فیلمساز‌ها به سمت این‌جور داستان‌ها بروند. شاید فیلمساز‌ها درگیر ممیزی‌های شخصی شده‌اند.
    مرتضی‌علی عباس میرزایی در پاسخ به این عنوان تصریح کرد: این ممیزی‌ها از مجموع ممیز‌هایی که در فضای اطراف شما رخ داده است در وجود شما شکل می‌گیرد.
    وی با بیان اینکه به تازگی ادبیات جدیدی به پروانه ساخت وارد شده است هست، اظهار کرد: شما ممکن است به جای هرگونه مشکلی که منجر به عدم‌دریافت پروانه ساخت شود، بشنوید: «به صلاح‌ات نیست این فیلم را بسازی.» در چنین شرایطی من شانس آوردم که وقت دریافت پروانه ساخت حبیب ایل‌بیگی مسئول اداره نظارت و ارزشیابی بود، چراکه او از سال ۷۶ که روابط عمومی انجمن سینمای جوان بود، مرا می‌شناخت؛ در غیر این‌صورت امکان نداشت دوستان حاضر در آن شورا من را به عنوان کارگردان قبول کنند؛ ضمن اینکه اصولا فاکتور‌های متفاوتی داشتند و حتی بسیار با دنیا فیلم کوتاه بیگانه بودند.
    کارگردان این فیلم سینمایی، افزود: «انزوا» واقعا اصلاحیه نخورد، اگر بازنویسی اتفاق افتاد به خاطر علاقه شخصی من و پیمان جعفری بود. باید قبول کنیم که در مورد مسائل اجتماعی حرف زدن تلخ هست. تا زمانی که نخواهیم قبول کنیم که در جامعه مشکلاتی وجوددارد و به عنوان هنرمند سمتش نرویم، نمی‌شود راهکار هم ارائه داد.

    حبیب ایل‌بیگی مخالف حضورم در «انزوا» بود

    مهدی ایل‌بیگی در ابتدا با بیان اینکه من و حبیب ایل‌بیگی فقط عمو و برادرزاده‌ایم در نسبت فامیلی، ولی در سینما هیچ ارتباطی نداریم. اصولا آشنایی من با مرتضی‌علی در یک گروه مجازی فیلم کوتاه بود. ولی یکی از کسانی که مصرانه معتقد بود من نباید فیلمبردار این اثر باشم، عمویم بود.
    دانایی نیز با بیان اینکه خط قرمز‌ها در سینما نامشخص هست، ادامه داد: اگر خط قرمزی وجود دارد باید جهت همه باشد، این محدودیت‌ها چطور جهت بعضی راحت‌تر و جهت بعضی سختگیرانه‌تر است.

    «انزوا» به لحاظ جامعه‌شناختی سنگ بنا اشتباهی دارد

    شجرى‌کهن سخنانش را اینگونه شروع کرد: مردم باید «انزوا» را ببینند. چراکه سینما فارغ از همه مسائل کارشناسی، و مباحث فرمی و ساختاری و اجرا، رسانه‌ای است که به واسطه مردم زنده هست. می‌توان درخصوص «انزوا» که پر از ویژگی‌های مثبت است و از سویی دیگر خالی از ایراد هم نیست، مفصل صحبت کرد؛ ولی ترجیح می‌دهم این فیلم را از این منظر که یک اثر اجتماعی به مخاطب بشناسانم تا مخاطب به دیدن آن بروند. از نظر من این فیلم ویژگی‌هایی دارد که می‌تواند بحث‌برانگیز باشد و تماشاگر را درگیر بحث می‌کند و از سویی دیگر صحنه و ماجرا‌های دراماتیک جذابی را در خود دارد. نشانه های فنی خوبی هم دارد هرچند که در بخش تدوین و موسیقی گویی از کنترل خارج شده است و تاثیر منفی بر کلیت فیلم گذاشته است.
    این کارشناس فیلم در ادامه با اشاره به تلخی فیلم‌های اجتماعی سینمای روز، «انزوا» را به دور از فضای تلخ مورد اتهام سینما می‌داند. فارغ از این ماجرا موضع‌گیری اجتماعی فیلمساز را دچار اشکالاتی می‌بینم. فیلمساز مبنا را بر سنگ بناى اشتباهى گذاشته هست. برخى صحنه‌ها به لحاظ جامعه شناختى ایرانى اشتباه هست. درحالى که در جامعه ایرانى افراد درگذشته تطهیر مى‌شوند در این فیلم این باور جامعه ما شکسته مى‌شود.
    این منتقد سینما با بیان اینکه قصه «انزوا» تکرار یک موقعیت هست، چیز دیگری ندارد. درست است که شخصیت‌های جذابی در این داستان وجود دارند، ولی اشارات و بازی‌ها دچار اغراق شده‌اند که دیگر در تلویزیون هم اینچنین دیده نمی‌شود. در این فیلم بعضی از بازیگران، مثل امیرعلی دانایی که از اوج و با همکاری با فیلمسازانی، چون داریوش مهرجویی شروع کرد در این فیلم به بلوغ رسیده است و ما شاهد یک بازی بسیار خوب از او هستیم، ولی بعضی از بازیگران به واسطه رویکرد کارگردان در بعضی صحنه‌ها اغراق شده است است و خود بازیگر هم از سلیقه استفاده نکرده و درنتیجه فیلم یک رتبه افول می‌کند. همین دلایل ریز باعث می‌شود که «انزوا» فیلم چهار ستاره‌ای نیست.

    عبارات مهم : جشنواره فیلم – کارگردان فیلم
    هیأت گزینش جشنواره فیلم فجر ۱۸ آذر، همزمان با رونمایی پوستر شروع به کار می‌کنند

    در ادامه مسعود نجفی، مدیر روابط عمومی سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمان تلفنی، روی خط برنامه «شب‌های شفاهی» قرار گرفت.
    نجفی در ابتدا با اشاره به معرفی اعضای هیأت گزینش بخش سودای گروه تحریریه سایت و مستند این جشنواره در پاسخ به این پرسش که اعضای گزینش شده است سال‌هاست که با این عنوان گزینش شده است و فعالیت می‌کنند، بیان کرد: گزینش اعضای این هیأت باید از میان کسانی باشند که در فیلم‌های جشنواره هیچ نقشی نداشته باشند و از سوی دیگر ترکیب فنی این هیأت باید شامل همه بخش‌ها شوند. از گزینش اعضای هیأت گزینش جشنواره امسال استقبال خوبی صورت گرفت به چه دلیل که ترکیب سینماگران حاضر در این جمع زیاد از سال‌های گذشته بوده است.
    وی در ادامه با بیان اینکه از شنبه ۱۸ آذرماه هر دو هیأت گزینش سودای گروه تحریریه سایت و مستند رسما کار خود را شروع خواهند کرد، افزود: براساس اعلام قبلی امسال ۲۲ تا ۲۴ فیلم در جشنواره حضور خواهند داشت. تلاش بر این است که درنهایت همین تعداد گزینش شوند.
    نجفی با تاکید بر این خبر که هیأت گزینش کار خود را از شنبه شروع خواهند کرد، افزود: ۱۸ آذر طی مراسمی پوستر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر نیز رونمایی خواهد شد.
    در بخش آخر برنامه «شب‌های شفاهی»، مسعود ده‌نمکی مهمان محمود گبرلو بود.

    حالا دیگر چه «اخراجی‌ها» باشد و نباشد سینما مخاطب دارد

    مسعود ده نمکى در ابتدا با اشاره به اینکه هر فیلمی که فروخته می‌شود، حتما حرفی جهت گفتن دارد و حتی آنان که مخالف هستند نیز به دیدن فیلم‌هایم می‌روند، بیان کرد: قبل از سال ۸۵ پرفروش‌ترین فیلم سینمای کشور عزیزمان ایران نهایتا به ۹۵۰ میلیون تا یک میلیارد می‌رسد، فروش نزدیک به دو میلیارد با «اخراجی‌ها ۱» تجربه شد. با وجود اینکه بلیت ۲۰۰۰ تومان بود و فیلم در وقت اکران قاچاق شد و «اخراجی‌ها ۲» با ۸.۵ میلیارد فروش نزدیک ۴۰ میلیون مخاطب را به سینما کشاند. این یک جهش جهت سینما بود که بعد از یک دهه به واسطه این فیلم‌ها در سینما‌ها اتفاق افتاد. از آن مهم‌تر آشتى دادن مردم با سینماى جنگ بود. حالا دیگر سینمای اجتماعی بعد از جنگ بود که می‌توانست مخاطب را جذب کند. این مجموع فیلم‌ها در خدمت سینما بود و این جریان تازه آشتی مخاطب با سینما که تاکنون حفظ شده، دیگر چه «اخراجى‌ها» باشند و چه نباشد مردم را در سالن سینما آشتى کردند و ماندگار شدند. البته اگر سطح سینما را به تناسب سطح سلیقه مخاطب بالا بیاورند تا بار دیگر مخاطب اعتمادش را از دست بدهد.

    سینما نسبت به سایر حوزه‌های فرهنگی رونق بیشتری دارد

    این کارگردان که به تازگی مجوز فیلم تازه خود با عنوان «زندانی‌ها» را گرفته هست، در پاسخ به این پرسش که در کنار همه فاکتور‌ها هنوز سینما رونق ندارد بیان می‌کند: کشور‌های صاحب صنعت سینما در دنیا محدود است و ما با ۱۰۰ فیلم تولیدی در سال جزو آن چند کشور محدود جهانی هستیم. این امتیازی است جهت ما که تولید می‌کنیم و مصرف‌کننده صرف نیستیم، توصیه اول این است که نباید این شاخصه را از دست بدهیم. در کنار این تهدیدی وجود دارد که ما دچار ریزش مخاطب می‌شویم، چون مردم به دنبال راحت فیلم دیدن رفتم و به جای گزینش سینما، در منزل فیلم دیدن را می‌پسندند.
    وی ادامه داد: با این وجود سینما در شرایط موجود نسبت به سایر حوزه‌های فرهنگی دارای رونق بیشتری هست. در دنیا براى سینما رفتن مردم، اول آن‌ها را کتابخوان کردند. ولی اکنون سینماى کشور عزیزمان ایران نسبت به بخش‌هاى متفاوت فرهنگى اوضاع بهترى دارد. میزان انتشار کتاب‌ها و آمار کتابخوانى به نسبت فروش سینما قابل مقایسه نیستند. واقعیت این است که سینما مثل کتاب مى‌ماند، عمیق‌تر است و تلویزیون مثل روزنامه مى‌ماند و مسائل روزانه را بیان مى‌کند. هرچند این روز‌ها این تعریف هم جابه‌جا شده. تلویزیون به مسائل چالشى مى‌پردازد و سینما دست به عصا راه مى‌رود. از طرفی سینما در بخش‌های دیگر خود را از جامعه جدا کرده و نقش اپوزسیون به خود می‌گیرد، دقیقا در همان مسائلی این نقش را می‌گیرد که مسائل مهم مردم هستند و جالب‌تر اینکه غالب فیلم‌ها با چنین شکلی با پول‌های دولتی ساخته می‌شوند.

    ده‌نمکی در ادامه بخشی از علت عدم‌رونق سینما ایجاد تعامل میان سینما و دولت می‌داند و می‌گوید: جهت اینکه سینما بتواند از دولت مطالبه حمایتی داشته باشد باید به یک تعامل برسند نه اینکه یکدیگر را برابر هم ببینند. دولت، سینما را مهاجم نبیند و سینما دولت را ممیز. اگر این فضای تعاملی شکل بگیرد در ادامه باید به فرهنگ‌سازی جهت جذب مخاطب اندیشه شود و عملی کرد.

    او در ادامه در پاسخ به اینکه آیا دولت‌ها تاکنون گامی جهت کمک به سینما برنداشتند، می‌گوید: این قضیه دو طرفه هست، ببینیم سینما چقدر جهت نزدیکی به دولت‌ها گام برداشته هست. ما باید پذیرش سلیقه‌های متفاوت را داشته باشیم؛ اینکه یکی حرف مخالف بزند و منتقد باشد و یکی حرف موافق داشته باشد را باید بپذیریم. نه اینکه فقط دایره نزدیکان‌مان فیلم بسازند. هنر مدیریت فرهنگی این است که ذائقه‌سازی کند و سینما فاکتور‌های جذب مخاطب را ایجاد کند.

    باید وقت بیان هر حرفی را بدانید

    این فیلمساز در ادامه درخصوص اینکه به واسطه فیلم‌هایش توانست بخشی از معضل سینمای ایران، مخاطب، را حل کند؛ این از چه شناخت می‌آمد، گفت: زمان‌شناسی مهم هست. یکی از فاکتور‌هایی که هر لحظه برایم مهم بوده، این است که حرفی را بزنم که مخاطب احساس کند تا به حال نشنیده یا قرار است به زبان تازه‌ای بشنود. فیلم «معراجی‌ها» داستان شهدای غواص بود، بعدتر شهدای غواص به کشور عزیزمان ایران آورده شدند و فیلم‌هایی هم راجع به آن‌ها ساخته شد.

    ده‌نمکی در ادامه با بیان اینکه جهت جذب مخاطب باید با تفکر عمل کرد و از هر راهی استفاده نکنیم گفت: نباید به بهانه جذب مخاطب به فیلمسازی بدون تفکر بها دهیم.

    وی افزود: بعضی اوقات شرایط عوض می‌شود لبه تیغ را به سمتی می‌بریم که فیلمساز‌ها را مجبور می‌کنیم به سرگرمی‌سازی صرف برسند. البته این به معنی نفی طنز نیست. شما با زبان طنز می‌توانید نقد کنید و خیلی از مباحث اجتماعی و دینی را ارائه دهید. به همین خاطر است که می‌گویم از هر نکته‌ای مهم‌تر ایجاد فرهنگ فیلم دیدن است.
    کارگردان فیلم سینمایی «اخراجی ها» عنوان کرد: اتفاقی که تنها با ساخت پردیس‌های سینمایی رخ نمی‌دهد؛ اگرچه زیاد کردن سالن‌های سنیمایی کمک بسیاری به سینما کرده هست، ولی ما نیاز داریم تا فرزندان‌مان از کودکی با فرهنگ فیلم‌بینی عجین شوند. زنگ فیلم دیدن در مدارس داشته باشیم، در دانشگاه‌ها دانشجویان را به فیلم دیدن ترغیب کنیم و از سوی دیگر مردم‌مان را به سمت کتابخوانی و روزنامه‌خوانی سوق دهیم. به نظرم به جای این مسکن‌ها، این اتاق فکر پیش برویم که جمعی از دولت و سینماگران در آن به این برسند که چطور می‌شود مخاطب را به سمت فرهنگ و سینما رفتن کشاند. به نظرم در این بخش مسئولان زیاد از سینماگران مقصر هستند. امیدوارم این حرف‌ها به عنوان غر تلقی نشود و مسئولان آن را بشنوند و چاره‌ای برایش بیاندیشند.
    گفتنی هست، برنامه «شب های شفاهی» به تهیه‌کنندگی و اجرای محمود گبرلو، چهارشنبه شب ها ساعت ۲۱ به صورت زنده از شبکه شما روی آنتن می رود.
    انتهای پیام/

    گفتگو مسعود ده‌نمکی با محمود گبرلو

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: جشنواره فیلم | کارگردان فیلم | مسائل اجتماعی | فیلم سینمایی | اکران فیلم | کارگردانی | سینماگران | سینمایی | جشنواره | کارگردان | سینمای

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب های دیابت از آمازون
  • کتب رسانه زبان اصلی
  • خرید کتاب صنایع دستی زبان اصلی
  • دانلود فایل های زبان اصلی علوم فضایی
  • خرید کتاب نرم افزار های ادوبی زبان اصلی
  • کتاب های بازیهای کامپیوتری اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی مالی و بازار سرمایه
  • خرید کتاب شعر زبان اصلی
  • منابع اورجینال ادبیات
  • کتب حیوان خانگی زبان اصلی
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>