• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » اختلاف میان شیعه و سنی اندک است

    اختلاف میان شیعه و سنی اندک است

    نویسنده و کارگردان حوزه تئاتر و تلویزیون گفت: در حین ساخت فیلم‌هایی راجع به اهل سنت با جلوه‌هایی بسیار جالب مواجه شده‌ام که توانایی ساخت فیلم و تولید اثر هنری دارند.

    اختلاف میان شیعه و سنی اندک است

    به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان؛ سیدسعید صدر زاده، نویسنده و کارگردان حوزه تئاتر و تلویزیون در طول پنج سال گذشته بیش از هزار دقیقه فیلم مستند راجع به اهل سنت ساخته هست. وی که به تازگی ساخت مستند «آخرین مسیح» با عنوان «انتظار و ظهور منجی از نظر اهل سنت» را شروع کرده، در آستانه فرا رسیدن میلاد پیامبر اکرم (ص) و سالگرد تولد امام جعفر صادق (ع) در گفت و گو با خبرنگار ما راجع به آثار خود گفت: «از سال ۱۳۹۱ با حضور در دبیرخانه شورای برنامه ریزی اهل سنت با حمایت و توجه حجه الاسلام محمدصادق عرب نیا ساخت فیلم‌هایی را با عنوان اهل سنت در کشور عزیزمان ایران شروع کردم تا از ظرفیت این هنر نمایشی جهت ایجاد وحدت و تقریب میان شیعه و سنی استفاده کنیم.

    اختلاف ها میان شیعه و سنی بسیار محدود است

    صدرزاده در ادامه با اشاره به پراکندگی محل سکونت اهل سنت و حضور این عزیزان در مناطق مرزی گفت: سال‌ها قبل طرحی داشتم جهت شبکه‌ای تلویزیونی که نیمی از برنامه‌های آن به اهل سنت و نیمی دیگر به شیعیان تخصیص داده شده است داشت. این طرح مورد توجه دبیرخانه شورای برنامه ریزی قرار داده شد و با معرفی طرح‌های من به وسیله حجت الاسلام هاجری به دبیر شورا، زمینه تولید فعالیت‌های هنری فراهم شد. باید بگویم که علی رغم تصورهای افراد بی‌اطلاع، اختلاف‌های میان ما و برادران اهل سنت بسیار محدود است و زمینه‌های بسیار جدی و ارزشهای یکسان زیادی جهت اتحاد و تقریب وجود دارد.

    اختلاف میان شیعه و سنی اندک است

    صدر با اشاره به ساخت فیلم «قابیل» به عنوان نخستین اثرش در این زمینه در سال ۱۳۹۱ گفت: در آن ایام تعدادی از شبکه‌های ماهواره‌ای علیرغم ادعای استقلال و بی طرفی، به شیعه و سنی توهین می‌کردند و تا حد تکفیر پیش می رفتند و ابهام‌های فراوانی در این زمینه ایجاد می‌کردند. این اتفاق در حالی رخ می‌داد که شیعه و سنی از دیرباز در کشور عزیزمان ایران در کنار هم زندگی خوبی داشتند و بارها با هم ازدواج کرده بودند که نتیجه آن فرزندانی بود که بعضی سنی و بعضی شیعه بودند و خوب و خوش با هم زندگی می‌کردند. در طول ساخت مستند قابیل در زاهدان، به دو مسجد برخورد کردم که روبروی هم بودند. هر دو را دو برادر ساخته بودند که یکی سنی و دیگری شیعه بود. این اوضاع خوب و مسالمت آمیز در مناطق دیگر کشور همچون استان فارس، بندر ترکمن، کردستان و… نیز وجود داشت و افرادی همچون مولوی عبدالعزیز در سیستان و بلوچستان، شهید ماموستا شیخ الاسلام در کردستان، ملا قادر قادری در پاوه، مرحوم عابدی کر در بندر ترکمن در کنار علمای برجسته تقریبی شیعه با خوبی و خوشی در کنار هم زندگی می‌کردند که این مسئله ظرفیت فراوانی جهت خلق اثر هنری داشت. فیلم قابیل با کنار هم قرار دادن لاطاعلات شبکه‌های ماهواره‌ای، نتیجه خونبار این تحریکات شیطانی را در قالب مستندبازسازی شده است به تصویر کشیدیم.

    سفر حج و ساخت مستند با عنوان اهل سنت

    صدرزاده با اشاره به ساخت فیلمی با محوریت سفر علمای اهل سنت به حج جهت به جا آوردن عمره مفرده گفت: شورای برنامه ریزی هر ساله حدود ۸۰۰ طلبه و عالم اهل سنت را به عمره مفرده اعزام می کرد و در این سفر با حضور من و تیم سه نفره تولید، یک ویدئو کوتاه با نام محمد(ص) و فیلمی با نام «سفر بخیر برادر» ساخته شده است که جهت نخستین بار تمامی مناطق مقدس مکه و مدینه ثبت تصویری شد. به جرات می گویم که تولید یک فیلم بلند روایی و سفرنامه با بازی یک مجری بازیگر (سیدمحمد اطهری) در کنار بیت‌‌الله الحرام، روضه منور نبوی، جنه‌المعلی، بقیع و… اتفاقی بود که تکرار آن شاید دیگر رخ ندهد. پخش تلویزیونی این اثر نیز واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشت. یکی از شبکه‌های وهابی بارها ما را مورد هجمه قرار داد و حتی علمای سنی حاضر در فیلم را نیز متهم به بی دینی و دین فروشی کردند! به همین دلیل، سال بعد هنگام ساخت قسمت دوم این فیلم و به محض ورود به فضای فرودگاهی جده، من ، تصویربردارم و کل کاروان به مدت ۱۸ ساعت معطل شده است و تمام تجهیزات فنی ما توقیف شد. در نهایت این فیلم در نهایت با استفاده از دوربین‌های موبایلی حجاج در سفر ساخته شد. البته من هم یکبار در مسجدالنبی دستگیر شدم و در طبقه زیرین قبرستان بقیع چندین ساعت بازداشت شدم. در ادامه قصد ساخت قسمت سوم این فیلم را با حضور صورت های معروف ارجمند رسول توکلی و مهدی فقیه داشتم که ۵ روز قبل از سفر با علمای اهل سنت اعلام شد جریان عمره مفرده متوقف شده است است.

    صدرزاده با اشاره به ساخت مستند دیگری با نام «عشق علیه السلام» راجع به آن گفت: ایده این کار از حجت الاسلام عرب نیا بود. عنوان هم راجع به ارادت و مراسم‌های خاص اهل سنت جهت حضرت سیدالشهدا (ع) بود که بنده با وجود دوستان متعدد سنی مذهب و مطالعات دینی تا وقت ساخت از آن بی اطلاع بودم. این فیلم با حضور یکی از بازیگران سینما و تلویزیون در مقام راوی ساخته شد که در آن مراسم خاص این عزیزان اهل سنت در ماه محرم جهت امام حسین(ع) به تصویر کشیده شده است بود.

    نویسنده و کارگردان حوزه تئاتر و تلویزیون گفت: در حین ساخت فیلم‌هایی راجع به اهل سنت با جلوه‌هایی بسیار جالب مواجه شده‌ام که توانایی ساخت فیلم و تولید اثر هنری دارند.

    صدرزاده با اشاره به برنامه‌های خود در آینده جهت ساخت آثار تازه با همین مباحث گفت: وهابیت بسیاری از ارزشهای یکسان میان شیعه و سنی را به نقطه اختلاف تبدیل کرده، ولی چنین اختلاف‌هایی حداقل در میان ایرانی‌ها وجود نداشته و ندارد. در حال حاضر در حال ساخت مستند پرتره ۲۵ قسمتی با نام «حکایت همچنان باقی است» هستم که در هر قسمت به یکی از علمای برجسته اهل سنت می‌پردازد و زندگی خصوصی، مبارزات آن‌ها با رژیم طاغوت، تحصیلات و… آن را به تصویر کشیده می‌کشد. این موارد جهت رسانه‌های کشور عزیزمان ایران بسیار تازگی دارد و تاکنون به آن‌ها پرداخته نشده هست. در حال حاضر ۱۷ قسمت این مجموعه آخر یافته و ۸ قسمت دیگر تا آخر این مجموعه باقی مانده هست. کارهای دیگری هم ساخته‌ام که فقط به ذکر اسامی آنها اکتفا میکنم.

    سالی ۲۰ هزار کیلومتر سفر زمینی

    مجموعه مستند ۳ قسمتی «سرزمین برادری» در خصوص خدمات عمرانی و فرهنگی مناطق قومی و سنی نشین بعد از انقلاب اسلامی، مجموعه فیلمهای کوتاه داستانی «برادرانه» با عنوان زندگی مسالمت آمیز در کنار هم با وجود اختلاف عقاید، فیلم مستند «رحماء» با عنوان مدارس علوم دینی اهل‌سنت و فعالیت‌های علمی و آموزشی طلاب و روحانیون سنی مذهب، مستندبازسازی شده است ۳ قسمتی «هابیل» با عنوان زندگی و اتفاق ترور سه تن از علمای برجسته اهل‌سنت یعنی شهیدشیخ‌الاسلام؛ شهیدملابرهان عالی و شهیدمولوی جنگی‌زهی که به وسیله عوامل تندرو و ضدتقریب به شهادت رسیدند، از جمله آثار بنده هستند.

    صدرزاده در ادامه اضافه کرد: من در هرسال حدود ۲۰ هزار کیلومتر سفرزمینی کرده‌ام و دِه به دِه و شهر به شهر گشته‌ام تا صورت قشنگ برادری در این آب و خاک را به تصویر بکشم. بیست هزار کیلومتر در لفظ راحت هست، ولی در عمل بسیار طاقت‌فرساست. امیدوارم که در آینده فیلم داستانی رحلت جانگداز نبی‌اکرم اسلام(ص) را با تجمیع روایات اهل سنت و شیعه بسازم. همچنین قصد ساختن مستندی با نام «صادقانه» با عنوان حضرت امام جعفرصادق(ع) از منظر اهل‌سنت را دارم. توصیه قابل تأمل اینکه تمام علمای چهار فرقه اهل سنت یعنی حنبلی، شافعی، مالکی و حنفی دو تا با واسطه و دو تا بی واسطه درس گرفته از مکتب امام جعفرصادق (ع) هستند و بدیهی است فعالیت فرهنگی هنری در این حوزه می‌تواند نتیجه های درخشانی جهت تقریب هرچه زیاد میان شیعه و سنی در جامعه داشته باشد.

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: برنامه ریزی | تصویری | برنامه | مستند | زندگی | تصویر | مجموعه | برنامه | اختلاف

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب های مدیربرنامه اورجینال
  • منابع اورجینال سبک شناسی
  • هاردکپی کتاب های محاسبات علمی
  • خرید کتاب پرستاری زبان اصلی
  • کتب فیزیک جو زبان اصلی
  • خرید کتاب نورشناسی زبان اصلی
  • منابع اورجینال رمزنگاری در ساختمان داده
  • کتاب های اقتصاد اورجینال
  • خرید کتاب های واژهنامه از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی بیوفیزیک
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>