• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » تصویرهای + ژرف دره کشور عزیزمان ایران کجاست؟

    تصویرهای + ژرف دره کشور عزیزمان ایران کجاست؟

    در كشورمان ژرف دره‌‌ای موسوم به «گرند كانيون ايران» وجود دارد كه هر سال بسياری از گردشگران را به سمت خود می‌كشاند.

    تصویرهای + ژرف دره کشور عزیزمان ایران کجاست؟

    به گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان؛ استان فارس سال هاست که هم جهت ایرانیان و هم گردشگران خارجی جالب توجه بوده هست. تمدن چندین هزار ساله نهفته در آثار تاریخی و فرهنگی و حال و هوای شاعرانه این استان، ترکیبی منحصر به فرد ساخته اند که هر گردشگری را با هر سلیقه ای راضی می کند. این بار ولی می خواهیم از دید دیگری به فارس بنگریم. با یکی از شاهکارهای طبیعی این استان، در شهرستان فیروزآباد و دل کوه های زاگرس آشنا خواهیم شد.

    هایقر، نامی عجیب و پرمفهوم بر تنگه ای است در دل استان فارس؛ میان ارتفاعات پر صلابت زاگرس. هم اکنون این تنگه به محلی جهت تفریحات آبی به خصوص در فصول گرم سال جهت اهالی استان فارس و دیگر گردشگران بدل شده است هست. ولی تاریخچه هایقر، چیزی بیش از این‌هاست.

    تصویرهای + ژرف دره کشور عزیزمان ایران کجاست؟

    هایقر پیش از آنکه یک تنگه یا تفرجگاه باشد، میدان جنگ هست؛ میدانی جهت دلیران قشقایی که متجاوزان انگلیسی را به خاک و خون کشیدند. با قرار گرفتن بر فراز ارتفاعات هایقر، محال است که مات و مبهوت عظمت این جاذبه می شوید؛ گویی صدای جریان آب و آواز پرندگان شما را مدهوش می کند و به دنیایی شگفت در میان صخره های زاگرس می برد؛ گویی دیواره های تاقدیسی و لایه لایه ی زاگرس دهان باز کرده اند تا بشر را فرا بخوانند به تماشای تاریخچه ای از سرگذشت زمین…

    چرا سفر به تنگه هایقر؟

    تنگه هایقر به گرند کانیون ایران معروف هست. گرند کانیون تنگه ای است در کشور آمریکا، که به عنوان عظیم ترین شکاف دنیا شناخته می شود و هرساله بازدید کنندگان بسیاری دارد. بعد ما به چه دلیل از همتای ایرانی اش دیدن نکنیم.

    با توجه به قرار گیری این تنگه در استان فارس که اقلیمی خشک و کویری دارد، در این دره انواع گوناگونی از پوشش گیاهی را شاهد هستیم. این پوشش گیاهی توام با آبی که در میان دره جاری است و صدای آواز پرندگان همه و همه با هم می توانند یک روز آرام و دل انگیز برایتان بسازند.

    در كشورمان ژرف دره‌‌ای موسوم به «گرند كانيون ايران» وجود دارد كه هر سال بسياری از گردشگران را به سمت خود می‌كشاند.

    حتی اگر تجهیزات و آمادگی ورود به درون تنگه را ندارید، تماشای چشم اندازی که تاقدیس های خشک زاگرس در کنار آب روان رودخانه پدید آورده اند خالی از لطف نیست.

    عبارات مهم : استان فارس – رودخانه

    آشنایی با تنگه هایقر/ گرند کانیون ایران

    به استان فارس، شهرستان فیروزآباد می رویم و در جهت جنوب غربی این شهرستان، ۳۵ کیلومتر به سمت جنوب حرکت می کنیم. به محلی می رسیم که عظمتش در همان نگاه اول دیدنی هست؛ در دل سنگ و صخره های پر ابهت رشته کوه های زاگرس، تنگه ای واقع شده است است که همچون سرسرایی طبیعی بین دو سوی کوه فاصله انداخته است تا بستری باشد جهت رودخانه ی قره آقاج، که از میانش می گذرد. این شگفتی که هایقر نام دارد، چنان با عظمت و با ابهت است که عمق دیواره هایش گاه به حدودا ۴۵۰ متر می رسند. طول این دره ی شگرف، در منابع متفاوت مابین ۸ تا ۱۴ کیلومتر تخمین زده شده، که با استناد به موثق ترین این منابع طول تنگه هایقر نزدیک به ۱۳ کیلومتر می باشد.

    تنگه ی هایقر هم اکنون با نام گرند کانیون کشور عزیزمان ایران هم شناخته می شود؛ گرند کانیون یک ژرف‌دره در ایالت آریزونای آمریکاست و یکی از زیباترین دره های دنیا به شمار می رود. ارزش این پدیده ی طبیعی از حیث علم زمینشناسی، قشنگی چشم اندازش از زوایای متفاوت و همچنین تفریحات ممکن در این ناحیه، گرند کانیون را به یکی از قطب های محیط زیست گردی دنیا بدل کرده اند. مردم از کشور های مختلف، و حتی ایرانیان بسیاری هر ساله با صرف هزینه های گزاف جهت بازدید از گرند کانیون راهی آمریکا می شوند. افسوس که نمونه ی مشابه همین شاهکار طبیعی، در کشور خودمان آرمیده است ولی به اندازه کافی مورد توجه مردم و مسئولین قرار نمی گیرد.

    علت پدید آمدن تنگه هایقر در ابتدا فعل و انفعالات جغرافیایی بود و سپس جاری شدن آب رودخانه آن را افزایش کرد تا پدیده ای طبیعی شکل بگیرید که امروز به باعث عظمت و شگفتی اش با گرندکانیون آمریکا قیاس می شود. رودخانه ای که می پیچد و می تابد و از میان این تنگه ی تاریخی خودش را با نام مُند به خلیج فارس می رساند، هم اکنون عاملی است جهت جذب گردشگران از نقاط متفاوت به سوی هایقر.

    تصویرهای + ژرف دره کشور عزیزمان ایران کجاست؟

    *نکته

    و ولی رفتن و لمس این همه قشنگی نیازمند امکانات و مهارت های بسیاری هست؛ رسیدن به درون تنگه نیازمند حدودا دو ساعت پیاده روی است که بدون تجهیزات مورد نیاز و راهنما کمی سخت و چالش برانگیز هست. در این مورد زیاد در ادامه توضیح خواهیم داد …

    دیدنی ها و تفریحات هایقر

    در کنار تماشای چشم انداز های بکر هایقر و فرو رفتن در بهت و حیرت از این خلقت، فعالیت هایی هم در هایقر مرسوم هستند که جذابیت این ناحیه را دو چندان می کنند. اگر مهارت کافی داشته باشید و لوازم مهم را هم فراموش نکنید، صخره ها و دیواره های تنگه هایقر و آب زلال رودخانه ی قره آقاج زمینه ساز تفریحاتی متنوع جهت شما هستند.

    در كشورمان ژرف دره‌‌ای موسوم به «گرند كانيون ايران» وجود دارد كه هر سال بسياری از گردشگران را به سمت خود می‌كشاند.

    *خطرات بازدید از هایقر

    از دانستنی های مهم جهت سفر به هایقر، اطلاع از خطرات موجود هست. عقرب ها، مارها و رتیل ها ممکن است در لا به لای صخره ها پنهان شده است باشند، بنابراین بدون حضور کارشناسی آگاه به سوی هایقر رهسپار نشوید.

    ۱- کوهنوردی

    تصویرهای + ژرف دره کشور عزیزمان ایران کجاست؟

    همانطور که پیش تر ذکر کردیم، عبور از دیواره های زاگرس و رسیدن به تنگه ی هایقر، با داشتن راهنما و تجهیزات می تواند تا ۲ ساعت به طول بیانجامد. بعد جهت علاقه مندان به پیاده روی و کوهنوردی رفتن به درون دره و بیرون آمدن از آن می تواند جالب باشد.

    در وقت فرود به درون دره و خروج صبر، آرامش و رعایت نکات ایمنی را فراموش نکنید.

    ۲- تفریحات آبی

    گروه های گردشگری با تجهیزات مورد نیاز و کافی، به همراه راهنمایان و متخصصان ورزش های آبی مانند قایق سواری و تنگه پیمایی جهت انجام این قبیل تفریحات به هایقر سفر می کنند. به یاد داشته باشید که جهت سفر به هایقر و انجام بازی ها و تفریحات آبی حتماً با تجهیزات و راهنما و در قالب یک گروه سفر کنید.

    ۳- آب بازی

    در نوردیدن تنگه و عبور از میان آب خنک رودخانه به همراه خانواده و دوستان و بازی با آب زلال رودخانه، یا کمی نشستن و غرق شدن در محیط زیست زیبای اطراف می تواند روحیه شما را به کلی عوض کند.

    هنگامی که از درون تنگه می گذرید، تماشای این پدیده حیرت انگیز جغرافیایی، گوش سپردن به صدای چلچله ها و تماشای پوشش گیاهی اطراف که از لا به لای سنگ های سخت راهی به بیرون یافته اند، می تواند جهت علاقه مندان جالب باشد.

    کجا بمونیم؟

    در نزدیکی هایقر شهرها و روستاهایی قرار دارند که هر کدام جاذبه هابی ارزشمند جهت به نمایش گذاشتن دارند، اقامت در یکی از آنها و به تماشا نشستن آنچه که از تاریخ و فرهنگ کشور عزیزمان ایران برایتان بازگو می کنند، یا خوابیدن در چادر و استفاده از آب و هوای تازه و عاری از آلودگی، به همراه آشنایی با ایل قشقایی هرکدام به شیوه ای می توانند برایتان جالب باشند.

    ۱- اقامت در شهر یا روستاهای اطراف

    تنگه ی هایقر در ۳۵ کیلومتری جنوب غرب شهرستان فیروز آباد واقع شده است هست. بعد اقامتگاه های این شهرستان جهت کسانی که حاضرند این فاصله را در ازای داشتن مسکنی تمیز و راحت بپیمایند، محل مناسبی هست. همچنین روستاهای که در اطراف این تنگه واقع شده است است می توانید محلی را حداقل جهت خوابیدن پیدا کنید. محلی های مهمان نواز قطعا نخواهند گذاشت تا به شما سخت بگذرد.

    ۲- هم نشینی با عشایر

    اگر تعدادتان بالا نباشد و در فصل مناسبی به هایقر سفر کرده باشید، می توانید شبی را کنار عشایر قشقایی بمانید و در عوض این لطف و میهمان نوازی آنها، در کاراها کمکشان کنید یا هزینه ای را پرداخت کنید. در این صورت هم شبی را کنار یکی از اقوام کهن ایرانی گذرانیده اید و هم جایی امن جهت استراحت دارید.

    بهترین فصل سفر به هایقر

    هایقر یک منطقه ی طبیعی است و قطعا در هر فصلی می توانید به آن سر بزنید. ولی در آخرهای زمستان و اوایل فصل بهار می توانید زیباترین مناظر این تنگه را ببینید.

    بهار: عالی ترین فصل سفر به هایقر از نظر قشنگی پوشش گیاهی و حضور چلچله ها.

    تابستان: مناسب جهت تفریحات آبی، گرمای هوا ممکن است آزار دهنده باشد.

    پاییز: قشنگی طبیعی ناحیه کمتر از بهار و تابستان ولی آب و هوای منطقه مناسب هست. آب رودخانه سرد می باشد.

    زمستان: سرمای آب می تواند برایتان آزار دهنده باشد.

    مهارت های مهم جهت سفر به هایقر

    اگر خیال صخره پیمایی و رفتن به درون تنگه ی هایقر و انجام تفریحات گوناگون را دارید، رعایت نکات زیر الزامی هستند.

    *بدون راهنمای مسلط به این امور، اقدام به سفر نکنید.

    *فرود آمدن درون هایقر به حدود ۲ساعت پیاده روی و صخره نوردی با تجهیزات نیازمند هست، مطمئن شوید که آمادگی جسمانی مورد نیاز جهت این مسیر نسبتاً سخت را دارید.

    راه دسترسی

    آدرس: استان فارس، کیلومتر ۳۵ جنوب شهرستان فیروزآباد

    مسیر دسترسی: از شیراز که به سمت جنوب حرکت کنیم و به سوی هایقر راهی شوید، بعد از طی ۱۵۰ کیلومتر، به شهرستان فیروز آباد می رسیم. با عبور از فیروزآباد وارد بزرگراه ی قیر-فیروز آباد می شویم. در این بزرگراه به سمت جنوب حرکت می کنیم و بعد از طی حدودا ۲۵ کیلومتر وارد مسیر فرعی قیر-هنگام-فیروزآباد میشویم. در این بزرگراه نیز بعد از دیدن تابلوی “تاسیسات سد هایقر” به تنگه ی زیبای هایقر می رسیم.

    منبع: برترين ها

    انتهای پیام/

    چطور به هایقر فارس سفر کنیم؟

    واژه های کلیدی: استان فارس | رودخانه | ایرانیان | ایرانی | رودخانه | تجهیزات | طبیعی | ایران

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود منابع مرجع ایمنی و امنیت
  • خرید کتاب زبان اصلی روانپزشکی
  • منابع اورجینال اختراع
  • منابع اورجینال بیماری های عفونی
  • کتب تحلیل زبان اصلی
  • خرید کتاب سخنرانی زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های تجارت الکترونیک
  • خرید کتاب های سرد سازی از آمازون
  • خرید کتاب های زبان اصلی بیماری های قلب و عروق
  • هاردکپی کتاب های متالورژی
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>