اطلاعیه سایت
عابدینی گفت: بعضی وقتها کاری که در زمینه کتاب میشود، نتیجه معکوس میدهد و اقتصاد نشر با طرحهایی مثل پاییزه کتاب به حرکت درنمیآید.
حسین عابدینی مدیر مسئول انتشارات سفیر اردهال، در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان؛ در خصوص طرح پاییزه کتاب گفت: هر کاری جهت کتاب انجام دهند، نتیجه خود را دارد و بی تأثیر نیست. طرح هایی مانند پاییزه کتاب هم همین طور هستند. الان در حوزه نشر به جایی رسیدهایم که هر فرد باید خود تلاش کند و مردم را به کتابخوانی تشویق کند. باید آنقدر به دنبال مردم برویم تا بیایند کتاب بخرند. بعضی وقتها کاری که در زمینه کتاب میشود، نتیجه معکوس میدهد. اقتصاد نشر با طرح هایی مثل پاییزه کتاب به حرکت در نمیآید. کار از این حرف ها گذشته است و باید جهت نشر کار بزرگتری کرد.
وی افزود: یارانه های کتاب دارد به سمت و سوی دیگری می رود. یکسری کتاب ها که جزو کتابهای آموزشی هستند، کم کاریهای آموزشی و دانشگاهی را جبران می کنند. الان دو قشر ناشران آموزشی و دانشگاهی دارند فقط در حوزه نشر پول درمی آورند. با طرح هایی مانند پاییزه کتاب نمی شود، اقتصاد نشر را بهتر کرد. این طرح ها یک درمان مقطعی هست. با این طرح ها اوضاع اقتصادی عموم ناشران تغییری نمیکند.
برای هر نفر در طول سال یک کتاب هم تولید نمیکنیم!
مدیر مسئول انتشارات سفیر اردهال با اشاره به اینکه الان ۱۶ هزار ناشر داریم، اظهار کرد: وجود ۱۶ هزار ناشر در یک کشور ۷۰،۸۰ میلیونی توجیهی ندارد. کشور چین ۷۰۰ تا ۸۰۰ ناشر دارد. دائم مجوز نشر صادر کردیم و الان انتشاراتی که می خواهد مجوز نشرش فعال بماند، ۴ تا کتاب چاپ می کند. جهت همین در حوزه نشر کتابسازی می شود. فقط می گوییم مردم باید کتاب بخوانند؛ در حالی که باید کتاب خوب در اختیارشان باشد. صرف اینکه بگوییم ۶۰ هزار عنوان کتاب چاپ میشود،کافی نیست. میانگین میزان انتشار کتاب به ۱۰۰۰ جلد می رسد و این میزان در شناسنامه کتاب هست، ولی در عمل ۱۰۰ جلد انتشار می شود. جهت هر نفر در طول سال یک کتاب هم تولید نمی کنیم!
اقتصاد نشر با طرح پاییزه کتاب به حرکت در نمیآید
تا کتابخوان نباشد، اقتصاد نشر پویا نخواهد بود
عابدینی ادامه داد: چه توقعی داریم کتابخوان در کشور زیاد شود. تا کتابخوان نباشد، اقتصاد نشر پویا نخواهد بود. ۱۱۰۰ ناشر عمومی به همراه ناشران آموزشی و دانشگاهی، در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شرکت می کنند. از این تعداد، ۱۰۰ ناشر کتاب خوب تولید میکنند. غیر از اینکه ناشران را تقویت میکنیم، باید کتاب خوب تولید کنیم. تمام این سر و صداهایی که میشود، تبلیغاتی هست. در این نمایشگاه ها کتاب معرفی میشود ولی دردی از اقتصاد نشر دوا نمی شود.
انتهای پیام/
عابدینی گفت: بعضی وقتها کاری که در زمینه کتاب میشود، نتیجه معکوس میدهد و اقتصاد نشر با طرحهایی مثل پاییزه کتاب به حرکت درنمیآید.
واژه های کلیدی: انتشار کتاب | کتابخوانی | نمایشگاه | اقتصاد | آموزشی | اقتصادی | انتشار | اقتصاد نشر