• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » برکات زیارت امام رضا (ع) بعد از فوت ، تأکید پیامبر اکرم (ص) به زیارت مرقد امام رضا (ع)

    برکات زیارت امام رضا (ع) بعد از فوت ، تأکید پیامبر اکرم (ص) به زیارت مرقد امام رضا (ع)

    همزمان با فرارسیدن شهادت امام رضا (ع)، شما می‌توانید، صحبت‌های حجت الاسلام والمسلمین بهاری را درخصوص کرامت و رأفت این حضرت (ع) را در اینجا بخوانید.

    برکات زیارت امام رضا (ع) بعد از فوت ، تأکید پیامبر اکرم (ص) به زیارت مرقد امام رضا (ع)

    به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان؛ همزمان با شهادت حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) و روزهای نهایی ماه صفر، حجت الاسلام ابراهیم بهاری در گفتگویی با خبرنگار ما، از خصایص و همچنین فضیلت های زیارت این حضرت (ع) بیان کرد.
    باشگاه خبرنگاران جوان- حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) خورشید هشتم امامت هست، و بعد از دوره علمی امام صادق (ع) و حضرت موسی ابن جعفر (ع)، پرچمدار ولایت شدند، درخصوص خصایص این حضرت (ع) برایمان بفرمایید؟
    حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) در بین ائمه معصوم (ع) به عالم آل محمد (ص) معروف هست، به این علت که در دوره آن حضرت (ع)، علمی‌ترین بازه زمانی در مجموعه دوران ائمه معصوم (ع) بوده، حتی از دوره علمی امام صادق (ع) نیز پر بحث‌تر هست، به چه دلیل که دوره حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) تخصصی‌ترین نگاه‌ها هم به فقه و مایحتاج علمی جامعه شده است هست، چراکه مأمون عباسی، حاکمیتی آن روز بر اریکه قدرت تکیه زد، که خودش یک انسان آگاه و مطلع از علوم بود و به همین علت هم امام رضا (ع) را از مدینه به خراسان آورد و قصد آن را داشت تا با حضور ملحدین، صائبین، یهودیان و دیگر افکار و عقاید متعدد، علی ابن موسی الرضا (ع) را از نظر علمی خلاء سلاح کند؛ که وجود مبارک آن حضرت (ع) در عالی‌ترین شکل، مجموعه این افراد را با کتب خودشان محکوم کرد و استدلال‌های پاک نبوی و علوی را در همان مناظره‌های علمی به سمع و نظر آن‌ها رساند و بیداری را بیش از پیش زیاد کردن داد.
    نگاه دیگری که به وجود مبارک این حضرت (ع) می‌شود، رأفت و مهربانی حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) هست، که در زیارتنامه ایشان با عنوان «السلام و علیک یا امام الرئوف» از آن یاد شده است است و یا در جایی دیگر بیان شده است که «اگر کسی حرم شریف امام رضا (ع) سه بار زیارت کند به مانند یک سفر حج هست؛ و امام صادق (ع) فرموند: «نوه من در شهر طوس به خاک سپرده می‌شود، و هر کسی قبر او را زیارت کند، من روز قیامت دست او را می‌گیرم و از همه خطر‌های روز قیامت او را گذر می‌دهم.»

    سپس از آن امام صادق (ع) پرسش شد، که این زیارت چگونه باشد تا مورد شفاعت قرار بگیریم؟ حضرت فرمودند: « ابتدا عارفه البحق، (به حقانیت و امامت ایشان ایمان داشته باشد.)، دوم، بداند که اطاعتش واجب هست، سوم یقین داشته باشد که حضرت (ع) را شهید کرده اند و در آخر سیره معرفتی، رفتاری، دینی و … آن حضرت را در زندگی خود جاری کند.» در اینجا معلوم می شود که زیارت بی معرفت سودی ندارد. بعد اگر کسی با علم به این معارف به سوی علی ابن موسی الرضا (ع) دوید و سیره رفتاری و معرفتی آن حضرت (ع) را در زندگی اش پیاده سازی کرد، امام رضا (ع) رأفتش را هم در دنیا و هم در آخرت جهت او جاری و ساری می‌کند.

    علامه جفری (رضوان الله تعالی علیه)، بعد از رحلت در عالم خواب به پسرش سفارش کرد که زیارت قبر حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) را ترک نکن، به چه دلیل که من در وقت حیاتم ۴۰ بار به زیارت ایشان رفتم و از زمانی که دفنم کرده اید، امام (ع) ۴۰ بار به دیدن من آمدند. در زیارت امام رضا (ع) مشخص است که رازی بین زائر و آن امام عظیم شأنی است که به محضرشان مشرف می‌شویم.

    باشگاه خبرنگاران جوان- در شب شهادت حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) چه اعمالی وارد شده است است؟
    آنچه که در مجموعه زیارات ائمه (ع) و شب شهادتشان وارد شده، این است که اگر توانستید به زیارت قبر مطهر آن‌ها بروید و یا در روز شهادتشان زیارتنامه مخصوص آن امام را خوانده و دو رکعت نماز به جای آوریم. همچنین بیان شده است که در کنار مرقد شریفشان جامعه کبیره را خوانده و حاجات خود را بخواهیم.

    زیارت امام رضا (ع) ثواب ۹۹ حج و ۹۹ عمره از سوی پیامبر (ص) را دارد

    باشگاه خبرنگاران جوان- با توجه به حدیث پیامبر اکرم (ص)، کاملترین زیارات، مشرف شدن به کدام ائمه معصوم است؟
    پیامبر اکرم (ص) فرموند: «از جگرگوشه‌های من کسی در طوس به خاک سپرده می‌شود که هرکسی او را زیارت کند به مثابه آن است که خدا را در عرش زیارت کرده است.» ما در کتب اسلامی خود این تعبیر را جهت زیارت دو نفر داریم، یکی سیدالشهدا (ع) و دیگری علی ابن موسی الرضا (ع) است که به حتم زیارت امام حسین (ع) از دیگر زیارات ائمه (ع) بالاتر هست. ما هیچ عملی را کامل‌تر از زیارت مرقد امام حسین (ع) در عالم هستی نداریم و بعد از آن زیارت علی ابن موسی الرضاست.
    سفارش‌های بسیاری اطراف مشرف شدن به زیارت امام رضا (ع) داریم که زیارت ایشان زیارت «حج الفقرا» هست. رسول الله (ص) درخصوص زیارت سیدالشهدا (ع) می‌فرمایند: «کسی که حسین بن علی (ع) را زیارت کند، خداوند ثواب ۹۹ حج و ۹۹ عمره از من به او عنایت می‌کند.»

    یکی از القاب حضرت حجت (عج)، إبن الرضا است

    باشگاه خبرنگاران جوان-علی ابن موسی الرضا (ع) فردای قیامت چگونه ضامن زائران خودشان می‌شوند؟
    روز قیامت اختیار و شفاعت با صدیقه الطاهره (س) هست. اگر ائمه (ع) شفاعت و ضمانتی می‌کنند به مادر جان هست. گارانتی امام رضا (ع) دروهله اول لحظه جان کندن است که به داد شیعیان خودشان می‌رسند و هنگامی که او را در قبر می‌گذارند، اگر لغزشی وجود داشته باشد، حضرت (ع) او را گارانتی می‌کند.
    یکی از القاب حضرت حجت (عج)، إبن الرضا هست، به چه دلیل که بعد از امام رضا (ع) فرقه‌ای دیگر نداریم. یعنی هر کس که علی ابن موسی الرضا (ع) را قبول داشته باشد، شیعه دوازده امامی است و مابقی ائمه معصوم (ع) را نیز قبول دارد.

    حضور حضرت جواد الائمه بر بالین پدر

    با توجه به غریب بودن امام رضا (ع) در طوس، و نحوه شهادتشان، روایت حضور حضرت جواد الائمه در لحظه جان سپردن امام رضا (ع) چیست؟

    یکی از دلایل غریب بودن علی ابن موسی الرضا (ع)، این است که بدن مطهره ایشان موقعه‌ای که در طوس به خاک سپرده شد، مردم تا ۲۰۰ سال بعد از شهادت حضرت (ع) به قبر مأمون عباسی می‌رفتند و می‌گفتند که مأمون از دوستداران علی ابن موسی الرضا (ع) هست. تا اینکه عُلمای زمانه براق سازی کردند که امام (ع) به دست همین مأمون غریبانه و مظلومانه مسموم شد.
    از صحابه حضرت (ع) نقل شده است است: «وقتی امام قصد رفتن به مهمانی مأمون کردند، فرمودند که من اگر ایستاده برگشتم، که هیچ. ولی اگر عبایم به روی صورتم بود، بعد از ورودم درب را ببند. در برگشت دیدم که حضرت (ع) افتاده و عبا بر صورت کشیده می‌آیند، فرمودند که فرش‌های منزل را جمع کن. می‌خواهم مثل جدم حسین (ع) بر خاک جان بدهم. ناگهان برگشتم دیدم درب باز هست. دوباره برگشتم که درب را ببندم که دیدم حضرت (ع) خود را بر زمین می‌کشد و درب را باز می‌کند. به حضرت (ع) عرض کردم که، خودتان فرمودید درب را ببندم. ایشان با همان حال بیماری، بیان کردند: «مگر نمیدانی چشم انتظار جگرگوشه ام جواد الائمه (ع) هستم.»»
    صحابه می‌گوید یک لحظه دیدم آقازاده‌ای در کنار درب ایستاده آمد و سر حضرت (ع) را بر دامن بگیرد. گفتم آقا چگونه از درب بسته داخل شدید؟ حضرت گفتند: «خدایی که من را از مدینه تا به اینجا آورده توانی گذر دادن از درب بسته را هم دارد.» دیدم بالای سر امام رضا (ع) نشست و سر آن را بردامن گرفت و حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) سرش بر دامن پسرش غریبانه جان سپرد.
    باشگاه خبرنگاران جوان- به چه دلیل به حضرت علی ابن موسی الرضا (ع)، غریب الغربا می گویند؟

    مامون عباسی یک سیاس تمام عیار بود. یکی از ظلم‌های عجیب مامون سفر امام رضا (ع) از مدینه به طوس بود، تا با جریان سازی ولایتعهدی عده‌ای از شیعیان را در شک قرار بدهد و موفق هم شد؛ و کار به جایی رسید که بعضی از شیعیان تصمیم به قتل حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) گرفتند.
    در منابع دیگر از ظلم‌های مامون عباسی داریم که در دوران حکومتی خود تا حدی با اختر هشتم امامت موافق بود که تصور‌های مردم را عوض کردن داده بود. مامون در ظاهر هرگز با حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) کمتر از القاب آن امام (ع) سخن نگفت، ولی در باطن آن کاری را که باید انجام بدهد را انجام داد.
    در حال حاضر هم، خواجه ربیع هم از جمله افرادی است که ۱۴۰۰ سال پیش از دنیا رفته و در مشهد الرضا دفن شده است و خیلی از زائران به زیارت آن می‌روند، او از جمله یاران حضرت امیرالمومنین (ع) بود که در جنگ صفین به شک افتاد و به سمت طوس آمد. این آدم به اسم «زُهاد ثمانیه» نام برده می‌شود و از هشت نفر زاهدی است که در ۲۰ تا ۳۰ سال آخر عمرش یک کلمه هم صحبت نکرده و فقط به ذکر و دعا مشغول بوده هست. هنگامی که خبر شهادت امام حسین (ع) را شنید یک کلام گفت: «آه از دست امتی که پسر پیغمبر خود را کشتند.» و بعد‌ها توبه کرده که به چه دلیل این حرف دنیوی را زده هست. در جامعه و یا دوران متفاوت حکومتی افرادی هستند که هنوز هم جامعه نسبت وجود آن‌ها آگاه نشده است.
    انتهای پیام/

    ثواب زیارت قبر امام رضا (ع)

    واژه های کلیدی: علی ابن موسی الرضا | زیارت امام حسین | خبرنگاران جوان | مشهد الرضا | پیامبر | باشگاه | مدینه | قیامت | مجموعه

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب معماری زبان اصلی
  • خرید کتاب های زبان اصلی تمدن امریکا
  • دانلود فایل های زبان اصلی آزمون های آمریکا
  • خرید کتاب زبان اصلی کشتی
  • منابع اورجینال بیماری های عفونی
  • خرید کتاب های ادبی از آمازون
  • دانلود فایل های زبان اصلی الکترونیک
  • خرید کتاب های فشن از آمازون
  • خرید کتاب های طب چینی از آمازون
  • خرید کتاب الکترونیکی خارجی
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>