• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » اخبار اقتصادی و سیاسی » اظهارات تکان‌دهنده یک عضو شرکت نظام مهندسی

    اظهارات تکان‌دهنده یک عضو شرکت نظام مهندسی

    یک عضو شرکت نظام مهندسی با بیان این‌که پایتخت کشور عزیزمان ایران در برابر زلزله تسلیم محض است گفت: بساز و بفروش‌ها از کار می‌زنند؛ شهرداری‌ها جهت منافع خودشان

    اظهارات تکان‌دهنده یک عضو شرکت نظام مهندسی

    یک عضو شرکت نظام مهندسی با بیان این که پایتخت کشور عزیزمان ایران در برابر زلزله تسلیم محض است گفت: بساز و بفروش ها از کار می زنند؛ شهرداری ها جهت منافع خودشان مقررات را نادیده می گیرند؛ شرکت نظام مهندسی به بنگاه تجاری تبدیل شده است و در این شرایط وزارت راه و شهرسازی فقط روی بخش راه تمرکز کرده است.

    عاقبت اینکه بساز و بفروش ها از کار می زنند

    احمدرضا سرحدی اظهار کرد: زلزله غرب کشور عزیزمان ایران نمایی کلی از اوضاع حاکم بر ساخت وساز را نشان داد. آیین نامه هایی که در چارچوب وزارت راه و شهرسازی تصویب می شود به شدت ناکارآمد است و راه را جهت تخلفات متعدد باز می کند. بعد، نظام مهندسی را متهم به صوری کاری می کنند که البته درست هم می گویند ولی پرسش این است که چه کسی این بستر را ایجاد کرده است؟ هنگامی وزارتخانه جهت مهندس ناظر آیین نامه می دهد که باید چهار یا پنج بار بر سر ساختمان برود و تاکید نمی شود که باید به طور دائم بر سر پروژه ها باشند، یا هنگامی مجری ذی صلاح است ولی شهرداری جلوی آن را می گیرد، به چه دلیل وزارت راه و شهرسازی سکوت می کند؟

    عبارات مهم : مصالح ساختمانی – استاندارد
    این عضو شرکت نظام مهندسی با اشاره به عملکرد شهرداری ها گفت: طبق ماده ۱۰۰ هرکس در محدوده شهرها بخواهد منزل بسازد باید از شهرداری مجوز بگیرد و عنوان می کند مامور شهرداری اگر تخلفی در بخش کیفیت بناها دید گزارش کند، ولی این مقوله هیچ گاه اتفاق نمی افتد، جز این که عنوان اضافه بنا باشد. در این مرحله شهرداری همانند عقاب حاضر می شود و اگر کسی دو متر اضافه بسازد بالای سر کار می آید. اگر مهندس ناظر بنویسد ساختمان کیفیت مورد نیاز را ندارد اصلا شهرداری توجه نمی کند و اگر مهندس زیاد گیر بدهد او را به شورای انتظامی می برند و می گویند یا تایید کن یا برو! هنگامی هم می گوییم به چه دلیل این کار را می کنید می گویند مسکن در رکود است.

    سرحدی راجع به شرکت نظام مهندسی هم با بیان این که این شرکت به بنگاه تجاری تبدیل شده است است مدعی شد: هم اکنون اگر مهندسی در کل کشور بخواهد درست کار کند، مالک، نظام مهندسی، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری جلویش می ایستند. شهرداری مهندسان متعهد را به کمیسیونی به نام “کمیسیون امن” می برد که هیچ جایگاه قانونی ندارد. آن جا یا وادارش می کنند نظر مالک را تامین کند یا پرونده اش را به شورای انتظامی می فرستند. شورای انتظامی هم که در خدمت مالک هست؛ بنابراین مهندسی می تواند کار زیاد بگیرد که موی دماغ مالک و شرکت نظام مهندسی نباشد، چون نظام مهندسی دنبال درآمد هست. به همین علت پنج درصد عوارض و کل پول حق نظارت را که هزاران میلیارد تومان است می گیرند و بلوکه می کند؛ بعد به صورت قطره چکانی هر سه ماه یا شش ماه بنا به پیشرفت کار ۱۰ درصد را آزاد می کنند.

    وی افزود: نظام مهندسی در تمام استان ها پول ها را در سپرده کوتاه مدت و بلندمت می خوابانند و سودهای ۲۲ تا ۲۷ درصدی می گیرند؛ در واقع از پول هایی که متعلق به مهندس ناظر است در جهت منافع خود استفاده می کنند.

    به گفته او نظام مهندسی به شدت انتفاعی شده است اند؛ به طوری که در بعضی استان ها ملک خریده اند، در بعضی جاها ویلا می سازند و کسب و کار و تجارت می کنند.

    این عضو شرکت نظام مهندسی تاکید کرد: در این اوضاع وزارت راه وشهرسازی به فکر ایجاد یک قانون تازه هست. در واقع می گوید جلوی چیزی که خودم باعث آن شدم را در نظام مهندسی می گیرم و به شهرداری می دهم. شهرداری هم که متهم ردیف اول خلاف های ساخت وساز هست؛ یعنی می خواهند گوشت را دست گربه بدهند و شهرداری را مامور کنترل ساختمان کنند.

    سرحدی با بیان این که چهار عامل دخیل در امر ساخت وساز، جز سود به هیچ چیز دیگری توجه ندارند گفت: مالک از مصالح غیراستاندارد استفاده می کند تا سود بیشتری ببرد. از مهندس ناظری استفاده می کند که سر کار نیاید. رنگ و لعابی به ساختمان می زند که بتواند آن را به قیمت بالاتر بفروشد و هنگامی هم منزل آماده می شود شناسنامه فنی ملکی ندارد و خریدار صرفا به رنگ و لعاب ساختمان توجه می کند؛ غافل از این که ساختمان از درون بی کیفیت است.

    وی ادامه داد: شهرداری، ساختمان را نه به عنوان یک کالای ایمن بلکه یک حرکت اقتصادی جهت کسب درآمد جهت اداره شهر می بیند؛ بنابراین به کیفیت کار ندارد و پول و تراکم و قانون فروشی برایش مهم هست. در واقع شهرداری، ساختمان را به شکل گاو شیرده نگاه می کند. برج سازی روی گسل، تخریب باغ ها و تخریب محیط زیست هم برایش مهم نیست.

    این کارشناس مسکن با بیان این که بعد از ادغام بخش مسکن و راه، عمده تمرکز وزارتخانه بر روی بخش راه هست، تاکید کرد: اعتقاد دارم در وزارت راه و شهرسازی به خاص در دولت های نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم به علت ادغام، فقط وزیر راه داریم. وزیر راه ۹۰ درصد وقت خود را معطوف به راه کرده که البته با توجه به گستردگی در حوزه هوایی، ریلی، آبی و بزرگراه ای مسوولیت خطیری هست؛ لذا شهر را به دست کارمندان درجه دو، سه و چهار وزارتخانه داده است که بسیار ناتوان و کم توجه ظاهر شده است اند.

    سرحدی اظهار کرد: عمده برج های پایتخت کشور عزیزمان ایران روی گسل است که دیر یا سریع فعال خواهد شد و فاجعه ای به وجود می آید. این برج ها نه تنها تخریب می شود بلکه با توجه به عدم رعایت طرح های تفصیلی و جامع به وسیله شهرداری ها که در کوچه های باریک مجوز احداث ساختمان های ۱۰ طبقه داده اند، امکان خدمات رسانی به آنها هم وجود ندارد. طبق آمار ۶۰ تا ۷۰ درصد مدرسه ها و بیمارستان ها فرسوده هستند.

    این عضو شرکت نظام مهندسی با بیان این که پایتخت کشور عزیزمان ایران در برابر زلزله تسلیم محض است گفت: دیگر نمی توان جهت پایتخت کشور عزیزمان ایران هیچ کاری کرد. با این حال از همین امروز باید ساختمان ها را استاندارد با مصالح باکیفیت و مجریان ذی صلاح بسازند و نظارت ها از حالت قلابی به حالت واقعی برسد.

    به گفته سرحدی، در مصالح ساختمانی، استانداردهایی که مورد قبول بین المللی و حتی استانداردهایی که در چارچوب مقررات ملی آمده است اجرا نمی شود. ما بتن، تیرچه، سیمان، آهن، میلگرد و سایر مصالح استاندارد نداریم و هیچ کنترلی روی این مسائل نیست. جنس قلابی داده می شود، هیچ دقتی در ساخت بتن صورت نمی گیرد و میل گردهایی که استفاده می شود با یک ضربه می شکند.

    وی افزود: در بخش مقررات ملی و ضوابط ساخت و ساز هم با مسائل اساسی مواجهیم. بعداز زلزله رودبار آیین نامه ۲۸۰۰ تصویب شد که به روز بود ولی هیچ عاملی که بتواند آن را کنترل و نظارت کند وجود ندارد. ما مقررات داخلی خوبی داریم ولی اجرا نمی شود و کسی هم متولی اجرا نیست. مقررات ملی فقط روی کاغذ آمده هست؛ اگر هم اجرا شود به شکل صوری است و با یک امضا و تاییدیه که هیچ محتوایی ندارد مورد استفاده قرار می گیرد.

    این عضو شرکت نظام مهندسی ساختمان با بیان این که عوامل اجرایی اعم از کارگر ماهر، استاد کار، تکنسین یا مهندس ماهر کمترین حضور را در ساخت وساز دارند گفت: از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۴ باید کلیه عوامل دخیل در ساخت وساز از کارگر تا تکنسین، کارت مهارت فنی اخذ می کردند ولی هرگز این عنوان محقق نشد. بیش از ۹۰ درصد ساختمان ها در پایتخت بدون مجری ذی صلاح ساخته می شود. یعنی هرکس که پول داشته باشد می سازد.

    سرحدی خاطرنشان کرد: در بعضی موارد خود مراجع رسمی با تصور این که با به کارگیری عوامل فنی و مصالح باکیفیت هزینه ساخت بالا می رود جلوی اجرای قانون را می گیرند! به عنوان نمونه در مسکن مهر با این تصور که می درخواست کردند مستضعف نوازی کنند هزینه را در قسمت فنی، مهندسی یا حتی بعضی موارد در سازه کم کردن دادند. قبل از زلزله بم دیدیم که جهت کمک به افراد محروم بسیاری از ساختمان ها شناژ نداشتند که نتیجه ی این اقدام را در فاجعه بم دیدیم.

    اظهارات تکان‌دهنده یک عضو شرکت نظام مهندسی

    گردآوری: گروه خبر سيمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع: isna.ir

    واژه های کلیدی: مصالح ساختمانی | استاندارد | شهرسازی | شهرداری | ساختمان | استفاده | مهندسی | مهندس | زلزله | ایران

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتب قوم نگاری زبان اصلی
  • کتب حمل و نقل زبان اصلی
  • کتب نظریه شماره زبان اصلی
  • خرید کتاب های فشن از آمازون
  • دانلود منابع مرجع فن آوری های نفت و گاز
  • هاردکپی کتاب های ادبیات نظارتی
  • کتب بیوشیمی زبان اصلی
  • خرید کتاب های هومیوپاتی از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی اشپزی
  • خرید کتاب های زبان اصلی نقشه کشی
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>