• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » اخبار اقتصادی و سیاسی » کابوس مسکن بی‌ مهر در غرب کشور

    کابوس مسکن بی‌ مهر در غرب کشور

    تصاویر گویاست؛ ساختمان‌های مسکن ‌مهر فروریخته‌اند و ساختمان‌های دیگر با تخریب‌هایی کمتر، هنوز بر قامت خود ایستاده‌اند. این نمای کلی از مسکن‌ مهر سرپل ذهاب هست؛ دومین پروژه مسکن

    کابوس مسکن بی‌ مهر در غرب کشور

    تصاویر گویاست؛ ساختمان های مسکن مهر فروریخته اند و ساختمان های دیگر با تخریب هایی کمتر، هنوز بر قامت خود ایستاده اند. این نمای کلی از مسکن مهر سرپل ذهاب هست؛ دومین پروژه مسکن مهری که بر اثر زلزله این چنین فروریخت و زیر پای صاحبانش را خالی کرد.

    جهانگیری: زیاد منزل های تخریب شده است متعلق به مسکن مهر است

    اردیبهشت همین امسال هم زمین لرزه ای کوچک تر از زلزله اخیر، خراسان شمالی را لرزاند. آن زمین لزره با ٥,٧ ریشتر، ساختمان های مسکن مهر بجنورد را به شدت تخریب کرد و حالا زمین لرزه ای به مراتب سهمگین تر با ٧.٣ ریشتر، دومین پروژه مسکن مهر را هم به خاک نشاند. همین دستمایه هشتگ #مسکن_بی_مهر در شبکۀ اجتماعی توییتر شده است هست. ساکنان مسکن مهرنشین آن قدر دلواپس اند که آرام آرام شروع به تخلیه مسکن های مهر کرده اند. خبر تخلیه مسکن مهر روانسر در استان کرمانشاه هم همان ساعات اولیه بعد از انتشار تصویرهای خرابی ها و قیاس مسکن مهر و دیگر منزل ها، خبرساز شد و این پروژه را تبدیل به کابوسی ملی کرد.

    عبارات مهم : انتشار تصویر – استان کرمان
    مسکن مهر روی گسل!

    اولین تصویر العمل ها از سوی یک مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی مطرح شد. مسعود شریفی، مدیرکل راه وشهرسازی استان کرمانشاه، گفته ساختمان های مسکن مهر روی گسل بنا شده است اند و تخریبشان طبیعی هست. او گفته: «در این شهرستان دو پروژه ٥٠٠واحدی و ٢٥٠واحدی مسکن مهر داریم که منزل های پروژه اول با توجه به قرارگرفتن روی گسل، آسیبی جدی دیده اند و این عنوان به علت پایین بودن کیفیت ساخت مسکن مهر نبوده، بلکه تمام ساختمان ها و سازه های آن منطقه حتی اداره راه وشهرسازی این شهرستان که ساختمانی یک طبقه هست، آسیب دیده اند». جالب آنکه حتی با پذیرش این ادعا، مشخص نیست به چه دلیل طرح اولیه این پروژه بی بررسی کارشناسی روی گسل بنا نهاده شده است است تا این مسکن مهر که تنها دو سال از ساخت آن می گذرد، چنین فروبریزد. این گفته این مقام مسئول را البته هیچ یک از مسئولان دیگر تأیید نمی کنند.

    جهانگیری: زیاد منزل های تخریب شده است متعلق به مسکن مهر است

    اسحاق جهانگیری، معاون اول ریاست جمهوری، نیز در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفته زیاد منزل های تخریب شده است در زلزله استان کرمانشاه، متعلق به ساختمان های مسکن مهر است و وزارت راه و شهرسازی را ملکف کرده با دقت این عنوان را که به چه دلیل منزل های نوساز تا این حد آسیب پذیر بوده اند، بررسی کند. این گفته ها را نه تنها شواهد موجود که معاون مسکن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی نیز در گفت وگو با «شرق» تأیید می کند.

    تخریب و تلفات بالا در مسکن مهر شانتاژ رسانه هاست!

    در گیرودار نگرانی ها، سوءاستفاده گران سیاسی از قافله عقب نماندند. کانال تلگرامی دولت بهار متعلق به احمدی نژاد و یارانش، بعد از انتشار گسترده تصویرهای و فیلم های مربوط به این تخریب ها در مسکن مهر سر پل ذهاب، نوشت: «حالا عده ای شارلاتان دوره افتاده اند و با تصویر و فیلم چند واحد آپارتمان مسکن مهر از میان صدها هزار واحد مسکن مهر (که البته اسکلت هایشان هم اکثرا در برابر زلزله شدید ٧,٥ ریشتری سالم مانده)، عقده گشایی سیاسی می کنند». در بخش دیگری از این تصویر العمل آمده: «شارلاتان های تنبل و بی عاری که اگر در سال های ١٣٨٤ تا ١٣٩٢ آنها بر سر کار مانده بودند، الان همچون زلزله رودبار، چند ١٠ هزار جسد روی دست مردم کشور عزیزمان ایران باقی مانده بود». این کانال تلگرامی همچنین ادعا کرده: «تخریب و تلفات بالا در مسکن مهر، شانتاژ رسانه هاست!». گویا بازی احمدی نژاد با جان مردم در پروژه های هلیکوپتری مسکن مهر، هنوز دلشان را خنک نکرده که حالا، نمک به زخم مردم می پاشند.

    دومین ریزش مسکن مهر در یک سال

    حامد مظاهریان، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی، در گفت وگو با «شرق» تأیید می کند که مسکن مهر سرپل ذهاب بعد از مسکن مهر بجنورد در خراسان شمالی، دومین مسکن مهری است که بر اثر زمین لرزه فروریخته هست. مظاهریان می گوید: اینها سرآغاز مشکلاتی است که تحت عنوان مسکن مهر در کشور اجرائی شده است است و در سال های آینده، ابعاد دیگر اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آنها زیاد خود را نشان خواهد داد.

    این مقام مسئول ادامه می دهد: به علت ماهیتی که این پروژه در مکان یابی، قراردادها، اتصال و تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی و تمرکز گروه های کم درآمد کنار هم داشته، بارها مورد نقد قرار گرفته است و جهت همین باید ارزیابی جدی ای از این پروژه ها صورت بگیرد تا منتظر نباشیم دوباره اتفاق ای جهت ساختمان های دیگر مسکن مهر رخ دهد.مظاهریان می افزاید: در مدتی که از افتتاح این پروژه گذشته، در دو زلزله اخیر، یکی در خراسان شمالی و دیگری در کرمانشاه و قصرشیرین، شاهد هستیم واکنش‌ ساختمانی این پروژه ها از نظر شرح حال ساختمانی و رعایت ضوابط و مقررات درست نبوده که نشان می دهد در مکان گزینی این پروژه ها مشکلی جدی وجود دارد.

    معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی در تصویر العمل به بیانات مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه، می گوید: ضوابط آیین نامه ٢٨٠٠ (آیین نامه طراحی لرزه ای ایران) اعلام می کند هنگامی ساختمانی نزدیک به گسل بنا شده، باید ضوابط خاصی را رعایت کنند؛ ولی آنچه اکنون در پروژه های مسکن مهر رخ داده، اجرائی نشدن این نکات در طراحی و ساخت وساز این پروژه است و کاملا پیداست در ساخت وسازها به اندازه کافی مواظبت های فنی صورت نگرفته و در نهایت آنهایی متضرر شده است اند که ساکن ساختمان های مسکن مهر بوده اند. او با بیان اینکه بعد از آخر امدادرسانی، بلافاصله تیم هایی جهت برآورد دقیق تر از خسارت های مسکن مهر راهی این منطقه خواهند شد، ادامه می دهد: باید دید آیا مورد نیاز بوده چنین متراکم در شهرهای کم جمعیت در غرب کشور ساختمان بسازیم؟ چه لزومی داشته فرهنگ آپارتمان نشینی را تا این شهرها ادامه دهیم؟ وسعت زمین هایی که آنجا وجود دارد، بافت های فرسوده درون شهرها، همه و همه فرصتی جهت ساخت وساز صحیح بوده که هزینه های صرف شده است در مسکن مهر، این وقت ها را از بین برده است.

    مسکن مهر در صدر اخبار ٢ دهه آینده

    به گفته این مقام مسئول، آسیب های جدی در اثر زلزله به عدم رعایت مقررات ملی ساختمان برمی گردد و به همین دلیل، در سال های آتی مسائل دیگر فرهنگی و اجتماعی و سطح عمومی خدمات شهری نازل باعث می شود تا یکی، دو دهه آینده همواره مسکن مهر در صدر اخبار قرار گیرد. مظاهریان در تصویر العمل به اینکه این کم کاری ها در ساخت مسکن مهر ناشی از عدم پرداخت بودجه کافی جهت ساخت این پروژه ها بوده، می گوید: کمبود بودجه نمی تواند توجیه خوبی جهت این کم کاری ها باشد، لیکن مهندس و پیمان کاران موظف بودند مطابق قراردادهایی که داشتند مقررات ملی ساختمان را رعایت کنند.

    بنابراین این سخنان، بهانه قابل قبولی نیست.او در تصویر العمل به ادعای مطروحه از سوی کانال تلگرامی دولت بهار متعلق به احمدی نژاد و یارانش راجع به استحکام این بناها، می گوید: قضاوت مهم را باید مردم داشته باشند. مردمی که گران ترین کالای زندگی ارزش مسکن هست، حق دارند اگر دولت در ساختمان سازی دخالت می کند، این ساختمان ایمن باشد تا سرمایه هایشان به خطر نیفتد.

    آن مردم عالی ترین داوران هستند و باید قضاوت را برعهده ساکنانی گذاشت که این اتفاقات جهت آنها افتاده است.معاون وزیر راه وشهرسازی با اعلام اینکه از امروز گروه ها اعزام خواهند شد و در هفته آینده درصد تخریب ها روشن می شود، در قیاس آسیب های ساختمان های مسکن مهر خراسان شمالی و کرمانشاه می گوید: در برآورد اولیه به نظر می رسد این خسارت زلزله اخیر در بخش شهری بالاتر از خسارتی است که در زلزله خراسان شمالی داشته ایم.

    ساختمان های مسكن مهر قطعا ایراد داشته

    مجید جودی، مدیركل بازسازی بنیاد مسكن كشور، نیز در گفت وگو با «شرق» در واكنش به تخریب های صورت گرفته در مسكن مهر كرمانشاه می گوید: ساختمان های مسكن مهر قطعا ایراد داشته و به عقیده من ایراد كار به ساخت و ساز برمی گردد، ولی باید خسارت ها را بررسی كرد تا مشخص شود، این تخریب جدی، ضعف در اجرا، ضعف در محاسبه و نقشه بوده یا چنین خسارتی در برابر این زلزله طبیعی هست، ولی آنچه مسلم است در این منطقه، نزدیك به ٤٠هزار واحد مسكونی روستایی و ٢٠هزار واحد مسكونی شهری داریم كه تحت تأثیر مستقیم زلزله قرار گرفته و آسیب به آنها وارد شده است هست. او البته یادآور می شود كه بیان هر حرفی در این زمان، صرفا نمك پاشیدن به زخم مردمی است كه با هزارویك آرزو در مسكن مهر زندگی می كنند.

    مدیركل بازسازی بنیاد مسكن كشور همچنین در مورد اقداماتی كه از سوی بنیاد مسكن در حال انجام هست، می گوید: با توجه به اینكه هنوز ساعاتی از زلزله گذشته و زلزله بزرگ بوده و منطقه هم وسیع، اولویت اول امداد و نجات هست. با وجودی كه وظیفه بنیاد مسكن، بازسازی هست، ولی نجات جان مردم اولویت همه دستگاه های اجرائی است.

    به گفته او، اكنون از پنج استان بالغ بر ۵۰ اکیپ ماشین آلات سنگین وارد منطقه كرده و نسبت به بازگشایی معابر جهت امداد و نجات وارد عمل شده است ایم و بلافاصله بعد از اینکه عملیات امداد و نجات در یکی، دو روز آینده انجام شد، آواربرداری را شروع می کنیم.جودی در واكنش به برآورد اولیه خسارت می افزاید: حدود ٥٠ كارشناس خبره هم جهت ارزیابی خسارت وارد استان شده است اند كه بعد از هماهنگی های اولیه، از امروز شروع به ارزیابی می كنند.به گفته او، تا ٤٨ ساعت آینده، برآورد اولیه را ارائه می دهیم و آمار دقیق را هم تا یك هفته آینده اعلام خواهیم كرد.

    ناچار شدیم برق مسکن مهر را قطع کنیم

    درهمین حال محمد ابراهیم نژاد، مدیرکل بحران و پدافند غیرعامل شرکت توانیر، هم به مهر گفته: «مجبور شدیم جهت برق رسانی به سایر بخش های سرپل ذهاب، برق مسکن مهر را به طور کامل قطع کنیم». به نظر می رسد با تخریب های گسترده صورت گرفته در مسكن مهر این منطقه، حتی دیگر بهانه ای جهت برق رسانی باقی نماند.

    کابوس مسکن بی‌ مهر در غرب کشور

    گردآوری: گروه خبر سيمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع: روزنامه شرق

    واژه های کلیدی: انتشار تصویر | استان کرمان | کرمانشاه | ساختمان | پروژه | زلزله | خسارت | تصویر | خراسان

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • هاردکپی کتاب های فرزندان
  • دانلود منابع مرجع آزمون های انگلیس
  • کتاب های تجهیزات نظامی اورجینال
  • هاردکپی کتاب های تصفیه آب
  • دانلود فایل های زبان اصلی آزمون های آلمان
  • دانلود منابع مرجع آمار ریاضی
  • منابع اورجینال هنر
  • دانلود فایل های زبان اصلی خواب هیپنوتیزم
  • کتاب های گوش و حلق و بیتی اورجینال
  • خرید کتاب های زبان اصلی کابالا
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>