• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » تفسیرآیات۲۶۷-۲۶۹سوره بقره

    تفسیرآیات۲۶۷-۲۶۹سوره بقره

    خواندن معنا و تفسير آيات قرآن كريم، به فهم درست آن و عملی كردن دستورات الهی در زندگی‌مان كمک می‌كند.

    تفسیرآیات267-269سوره بقره

    به گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان؛قرآن سرتاسر اعجاز در زندگی مادی و معنوی هست. اگر ما آن را با معرفت تلاوت کنیم، حتما اثرات آن را خواهیم دید. جهت آگاهی‌ و فهم بهتر و بيشتر آيات قرآن كريم هر شب تفسير آياتی از اين معجره الهی را جهت شما آماده می‌كنيم. در این گزارش تفسیرآیات۲۶۷-۲۶۹سوره بقره را می‌خوانید:

    یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ أَنْفِقُواْ مِنْ طَیِّبَتِ مَا کَسَبْتُمْ وَمِمَّا أَخْرَجْنَا لَکُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَلَا تَیَمَّمُواْ الْخَبِیثَ مِنْهُ تُنْفِقُونَ وَلَسْتُمْ بَِاخِذِیِهِ إِلَّا أنْ تُغْمِضُواْ فِیهِ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ حَمِیدٌ
    ای کسانی که ایمان آورده اید! از پاکیزه ترین چیزهایی که بدست آورده اید و از آنچه ما جهت شما از زمین رویانیده ایم، انفاق کنید وبرای انفاق به سراغ قسمت های ناپاک (وپست) نروید، در حالی که خود شما هم حاضر نیستید آنها را بپذیرید مگر از روی اغماض (وناچاری) و بدانید که خداوند بی نیاز و ستوده هست. (۲۶۷)

    آیات قبل، شرایط انفاق کننده را مطرح کرد و این آیه شرایط چیزهایی را بیان می کند که به محرومان انفاق می شود.
    امام باقر علیه السلام ذیل این آیه فرمودند: بعضی از مسلمانان درآمدهای حرامی مانند ربا داشتند که صرف فقرا می کردند، این آیه آنان را نهی نمود.تفسیر برهان، ج ۱، ص ۲۵۵ وراهنما.*
    پیام ها:
    ۱- هدف از انفاق، رهایی از بخل هست، نه رهایی از اشیای بی ارزش و نامطلوب. (انفقوا من طیّبات ما کسبتم)
    ۲- در انفاق، تفاوتی میان پول نقد یا کالا نیست. (ما کسبتم… ما اخرجنا)
    ۳- بخششِ بادآورده ها مهم نیست، بلکه بخشش از دست رنج، دارای ارزش هست. (ما کسبتم)
    ۴- در انفاق باید کرامت محرومان محفوظ بماند. (ولا تیمّموا الخبیث)
    ۵ – نه تنها از چیزهای ناپاک و پست انفاق نکنید، بلکه به فکر آن نیز نیفتید. (ولاتیمّموا)
    ۶- وجدان انسان، عالی ترین معیار جهت شناخت پسندیده و ناپسند هست. هر آنچه را می پسندی که به تو انفاق کنند، شایسته است که انفاق کنی و اگر آنرا دوست نمی داری، شایسته ی انفاق نیست. (لستم باخذیه الا ان تغمضوا)
    ۷- هر فرد ثروتمندی احتمال فقیر شدن خود را بدهد، شاید روزی دستِ دهنده شما، دستِ گیرنده شد. (آخذیه)
    ۸ – گرفتن مال نامرغوب، نشانه رضایت فقرا نیست، بلکه نشانه ی استیصال آنان هست. (تغمضوا) یعنی شما هم با اغماض وسختی ممکن است چیزی را بگیرید، ولی این نشانه ی رضایت شما نیست.
    ۹- اثر انفاق به خود شما بر می گردد، وگرنه خداوند غنی و بی نیاز هست. (ان اللّه غنی حمید)
    ۱۰- غنای الهی همراه با کمالات ومحبوبیّت هست. (غنی حمید)

    تفسیرآیات۲۶۷-۲۶۹سوره بقره

    الْشَّیْطَنُ یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ وَیَأْمُرُکُمْ بِالْفَحْشَآءِ وَاللَّهُ یَعِدُکُمْ مَّغْفِرَةً مِّنْهُ وَفَضْلاً وَاللَّهُ وَ سِعٌ عَلِیمٌ
    شیطان (به هنگام انفاق،) شما را از فقر وتهیدستی بیم می دهد وشما را به فحشا و زشتی ها فرا می خواند، ولی خداوند از جانب خود به شما وعده ی آمرزش و فزونی می دهد و خداوند وسعت بخش داناست. (۲۶۸)

    به هنگام انفاق، شیطان به سراغ انسان می آید و القاء می کند که اگر امروز انفاق کنی فردا خودت فقیر خواهی شد، بهتر است اموالت را ذخیره کنی تا به هنگام پیری و بیماری و…، خرج نمایی. اینها القائات و وعده های شیطانی است.

    نیاز ما در فردای قیامت به مغفرت الهی، به مراتب زیاد از نیاز ما در فردای دنیاست. مبادا مغفرت الهی را با خیال رفاه در زندگی مبادله کنیم. زیرا:
    *شاید پیر نشدم و نیازمند نشدم، ولی در قیامت نیاز من قطعی هست.
    ثانیاً: شاید مالی که امروز جهت فردا نگه می دارم، باقی نماند، ولی انفاقِ امروز حتماً جهت فردای قیامت باقی است.

    *شاید از مال اندوخته ی امروز در فردای پیری نتوانم بهره مند شوم، ولی از انفاق امروز بهره مندی در قیامت قطعی هست.
    رابعاً: بهره مندی انسان از اندوخته خود در دوران پیری، موقّتی هست، ولی بهره گیری انسان از انفاق در قیامت ابدی است.تفسیر فخررازی، ذیل آیه.*

    خواندن معنا و تفسير آيات قرآن كريم، به فهم درست آن و عملی كردن دستورات الهی در زندگی‌مان كمک می‌كند.

    پیام ها:
    ۱- شیطان، انسان را از انفاق اموال مرغوب باز می دارد. (انفقوا من طیّبات… الشیطان یعدکم الفقر…)
    ۲- بخل شما، فقرا را به فساد وفحشا می کشاند. (یعدکم الفقر ویأمرکم بالفحشاء)
    ۳- انسان در گزینش راه خدا یا شیطان، آزاد هست. (الشیطان یعدکم… واللّه یعدکم)
    ۴- اطرافیانی که انسان را از انفاق باز می دارند و از آینده می ترسانند، ولی نسبت به گناهان تشویق می نمایند، شیطانند. (الشیطان یعدکم)
    ۵ – میان فقر و فحشا، رابطه هست. بسیاری از گناهان بخاطر وحشت از فقر هست. (یعدکم الفقر ویأمرکم بالفحشاء)
    ۶- انفاق نکردن ویا انفاق از اموال نامرغوب، از نمونه های زشتی وفحشا می باشد. (لا تیمموا الخبیث… الشیطان یعدکم…)
    ۷- انفاق، مال را زیاد می کند وسبب آمرزش گناهان هست. (انفقوا… اللّه یعدکم مغفرة منه وفضلاً)
    ۸ – با مانع ها انفاق و افکار شیطانی، مبارزه کنید. در برابر وحشت از فقر، به یاد فضل و لطف خدا باشید. (مغفرة منه و فضلاً…)
    ۹- هر فکر و توهّمی که جهت شما تنگ نظری، وحشت و اثر منفی بیاورد، شیطانی است و هر فکر و الهامی که جهت شما حرکت، نشاط و سعه صدر آورد، الهی هست. (واللّه یعدکم مغفرة منه و فضلا…)

    یُؤْتِی الْحِکْمَةَ مَنْ یَشَآءُ وَمَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْراً کَثِیراً وَمَا یَذَّکَّرُ إِلَّا أُولُواْ الْأَلْبَبِ
    (خداوند) حکمت و بینش را به هر کس بخواهد (وشایسته ببیند) می دهد و به هرکس حکمت داده شود، همانا خیری فراوان به او داده شده است است و جز خردمندان (از این نکته) متذکّر نمی گردند. (۲۶۹)

    «ألباب» جمع «لُبّ» به معنای مغز است و به همه انسان ها «اولوا الالباب» نمی گویند، بلکه تنها به خردمندانی می گویند که عقل خود را بکار گیرند وراه زندگی و سعادت واقعی خود را بیابند.

    حکمت را به معنی معرفت و شناختِ رازها و آگاهی از حقایق و رسیدن به حقّ دانسته اند که خداوند به بعضی از افراد به خاطر پاکی و تقوی و تلاش عطا می کند، تا آنان وسوسه های شیطانی را از الهامات الهی باز شناخته و چاه را از راه و شعار را از شعور تشخیص دهند و این خیر کثیر است.

    در روایات می خوانیم: حکمت، معرفت و تفقّه در دین هست. حکمت، اطاعت از خدا، شناخت امام وپرهیز از گناهان کبیره است.تفسیر نورالثقلین، ج ۱، ص ۲۸۷٫*
    پیام ها:

    تفسیرآیات۲۶۷-۲۶۹سوره بقره

    ۱- گرچه مال وثروت خیر هست، ولی خیرِ کثیر، داشتنِ دید وقدرت تشخیص هست. کسانی که از آن خیر انفاق کنند به خیر کثیر می رسند. (انفقوا…یؤتی الحکمة)
    ۲- شیطان وعده ی فقر، و خداوند وعده ی مغفرت و فضل می دهد. امّا تشخیص و گزینش هریک از این دو راه، حکمت مورد نیاز دارد. (یؤتی الحکمة)
    ۳- همه ی دنیا متاع قلیل است،(متاع الدنیا قلیل) نساء، ۷۷٫* ولی حکمت خیر کثیر هست. اگر همه امکانات مادّی فدای دست یابی به حکمت و بینش صحیح گردد، ارزش دارد. (فقد اوتی خیراً کثیرا)
    ۴- حکمت هدیه ای کلیدی و مادر همه ی خیرات هست. هرکه آن را داشت چیزهای زیادی خواهد داشت. (ومن یؤتی الحکمة فقد اوتی خیراً کثیراً)
    ۵ – هر کسی به ارزش حکمت پی نمی برد. (مایذّکّر الاّ اولوا الالباب) دنیاگرایان بر مال و آمار و محاسبات مادّی تکیه می کنند و سود و زیان را بر اساس مادّیات می سنجند، ولی دوراندیشان عاقل و راه شناسان اندیشمند، از بعد دیگری محاسبه می کنند.

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: قیامت | شیطان | گناهان | خداوند | تفسیر | سوره بقره | آیات قران | قرآن کریم

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب سازمان و پردازش داده ها زبان اصلی
  • کتاب های زیباشناسی اورجینال
  • کتب شیمی زبان اصلی
  • دانلود فایل های زبان اصلی علوم فضایی
  • خرید کتاب های زبان اصلی ارتباط از راه دور
  • خرید کتاب های مهندسی پزشکی از آمازون
  • خرید کتاب ساخت و ساز زبان اصلی
  • دانلود فایل های زبان اصلی بدنسازی
  • منابع اورجینال اکواریوم
  • هاردکپی کتاب های بقاء
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>