• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » اخبار اقتصادی و سیاسی » از هایپر مارکت ها خرید نکنید/ روزنامه جوان

    از هایپر مارکت ها خرید نکنید/ روزنامه جوان

    تب خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حالی در بعضی از مردم و شهروندان بالا رفته است كه در كنار نگرانی از تأثیرات فعالیت این فروشگاه‌ها در عوض کردن سبك

    از هایپر مارکت ها خرید نکنید/ روزنامه جوان

    تب خرید از فروشگاه های زنجیره ای در حالی در بعضی از مردم و شهروندان بالا رفته است كه در كنار نگرانی از تأثیرات فعالیت این فروشگاه ها در عوض کردن سبك زندگی ایرانی – اسلامی انتقاداتی نیز به فعالیت این فروشگاه های بزرگ و تأثیر آنها بر كار و كاسبی فروشگاه های خرد وجود دارد.

    تغییر سبك زندگی ایرانی – اسلامی به خاطر خرید از فروشگاه های زنجیره ای؟؟؟؟

    فروشگاه های زنجیره ای كه این روزها تنوع و تعدادشان بسیار زیاد است و علاوه بر مناطق شمال شهر در جنوب شهر و حتی مناطق كم برخوردار نیز شعبات گوناگونی دارند باعث شده است تا جامعه شناسان نسبت به تأثیرات منفی فعالیت این گونه فروشگاه ها روی سبك زندگی ایرانی – اسلامی هشدار دهند.

    عبارات مهم : روابط اجتماعی – تأثیرگذار
    فعالیت فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای و شیوه تبلیغات آنها به گونه ای است كه باعث ترغیب بیش از حد افراد جهت خرید می شود و در نظر گرفتن تخفیف های متفاوت باعث می شود تا افراد از نظر ذهنی و روانی جهت خرید بیش از پیش ترغیب شوند و ناخواسته به جای خرید اقلام مهم زندگی و به اندازه نیاز، اجناس و اقلام بیش از حد یا گاه غیرضروری خریداری كنند. موضوعی كه در تضاد كامل با اهداف اقتصاد مقاومتی و استقلال اقتصادی كشور ماست.

    یكی از بااهمیت ترین تهدیدهای گسترش فروشگاه های زنجیره ای در کشور عزیزمان ایران در یكی دو دهه اخیر كاهش سطح روابط اجتماعی در محلات هست، به گونه ای كه با آمدن این فروشگاه ها سبك خرید سنتی كه خود نوعی از روابط اجتماعی در بین اهل محل خصوصاً بانوان بود كاهش یافته است و همین مسئله می تواند در كاهش روابط صمیمانه همسایه ها تأثیرگذار باشد.

    صفا و صمیمیت در محله های قدیمی و خرید از بازار یكی از بااهمیت ترین بخش روابط اجتماعی در بین محلات و مناطق متفاوت در هر شهر است كه با گسترش فعالیت فروشگاه های زنجیره ای و هایپرماركت ها در یكی دو دهه اخیر شاهد اثرگذاری منفی فعالیت این فروشگاه ها در این نوع از روابط اجتماعی هستیم.

    این همه در حالی است كه عرضه كالاهای غیر ایرانی و خارجی و حتی بنجل یكی دیگر از انتقاداتی است كه به فروشگاه های زنجیره ای و هایپرماركت ها وارد می شود.
    اما در كنار همه این انتقادات، ترویج مصرف گرایی بااهمیت ترین انتقادی است كه به فعالیت این نوع از فروشگاه ها می شود. نكته ای كه این فروشگاه های عمده و هایپرها به ارمغان آورده مصرف گرایی شدید است.

    گشتی كوتاه در این فروشگاه ها و مشاهده مردمی با سبدهایی پر از كالاهای غیرضروری نشان می دهد كه مردم خواسته یا ناخواسته تشنه خرید گسترده و وسیع هستند كه این عنوان در كنار مشكلاتی كه به لحاظ اقتصادی دارد، دارای عوارض فرهنگی جبران ناپذیری هست.

    محمد پیرهادی، جامعه شناس و استاد دانشگاه در این باره می گوید: «واقعیت این است كه فروشگاه های بزرگ سطح نیاز و تعاریف ذهنی افراد را تحت تأثیر قرار می دهند. این فروشگاه ها با ارائه قیمت پایین جهت اجناس خود، مشتری ها را تحریك به خرید زیاد می كنند. مكانیسم كلی این مراكز بر این اساس است كه سودی را كه از فروش هر كالا به دست خواهند آورد، كاهش می دهند؛ ولی در عوض تعداد بسیار بیشتری از آن را به فروش می رسانند.
    او می افزاید: «مراكز خرید بزرگ با پایین آوردن قیمت خود مردم را از نظر ذهنی تحت تأثیر قرار داده و میزان مصرف آنها را زیاد می كنند.

    این استاد دانشگاه ادامه می دهد: «گذشته از این مسئله، ارائه كالاهای رنگارنگ به وسیله این مراكز نیز مردم را به سمت مصرف زیاد سوق داده و تركیب سبد كالایی آنها را عوض کردن می دهد. مشاهده می شود كه هرچند كالاها در مراكز خرید بزرگ با قیمت مناسب تری عرضه می شوند ولی زیاد کردن سطح مصرف مردم به وسیله این فروشگاه ها در نهایت باعث می شود مردم پول بیشتری خرج كرده و سود بیشتری را جهت فروشگاه به ارمغان بیاورند.

    پیرهادی خاطرنشان می كند: «ارائه تخفیف كالاها در فروشگاه های زنجیره ای و درنهایت فروش به قیمت پایین تر از قیمت مصرف كننده این شائبه را در میان مردم ایجاد كرده است كه این فروشگاه ها جهت عرضه محصولات خود از كیفیت و وزن كالا می كاهند.

    قیمت مندرج بر روی كالاها در بعضی از فروشگاه های زنجیره ای و هایپرماركت ها قیمت واقعی نیست . به عنوان مثال قیمت درج شده است روی روغن مایع یك لیتری در حالی ۵۷۰۰ تومن درج شده است و شامل ۱۰ درصد تخفیف می شود كه قیمت همین روغن در یك فروشگاه كوچك در محله شما ۴۷۵۰ تومان است .

    این تنها یك نمونه است و هنگامی قرار باشد قیمت مندرج روی سایر اقلام را نیز بررسی كنیم به آسانی می توان متوجه این تناقض شده است و خیلی راحت مچ مدیران فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای را گرفت.

    از هایپر مارکت ها خرید نکنید/ روزنامه جوان

    گردآوری: گروه خبر سيمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع: روزنامه جوان

    واژه های کلیدی: روابط اجتماعی | تأثیرگذار | فروشگاه | زنجیره | ایرانی | فروشگاه | زندگی | فعالیت

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب زبان اصلی دایره المعارف
  • کتاب های بدون دسته بندی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی ورزش های رزمی
  • خرید کتاب فرهنگی زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های شیمی آلی
  • دانلود منابع مرجع سیستم های دینامیکی
  • خرید کتاب زبان اصلی زبان مدلسازی
  • خرید کتاب های زبان اصلی پازل
  • دانلود فایل های زبان اصلی رمز نگاری
  • دانلود منابع مرجع انگلیسی
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>