• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » اخبار اقتصادی و سیاسی » نگاهی به خاوری های بالقوه

    نگاهی به خاوری های بالقوه

    «متواری شد.» این جمله را شاید بارها از زبان مسوولان عالی قضایی آن هم در وصف متهمان اقتصادی شنیده باشیم؛ اقدامی که نتیجه آن، خروج میلیون‌ها و شاید هم

    نگاهی به خاوری های بالقوه

    «متواری شد.» این جمله را شاید بارها از زبان مسوولان عالی قضایی آن هم در وصف متهمان اقتصادی شنیده باشیم؛ اقدامی که نتیجه آن، خروج میلیون ها و شاید هم میلیاردها دلار پول بیت المال از کشور عزیزمان ایران به کشورهای مقصد این متهمان است.

    ممنوع الخروجی تنها راه پیشگیری؟!

    در گزیده ای از این گزارش آمده است: تا سال های سال و چه بسا جهت نسل های بعد متهمان نیز آنقدر سرمایه باقی می گذارد که بدون هیچ دغدغه ای ادامه زندگی خود را در جایی دیگر سپری کنند. ولی این اتفاقات به چه دلیل و چگونه رخ می دهد؟ کشور عزیزمان ایران با تمام شرکت های نظارتی زیرمجموعه خود چگونه باید عمل کند که دیگر امثال خاوری ها، راه عبور از مرزهای کشور عزیزمان ایران را به آسانی هرچه تمام تر طی نکنند و با پول ملت ایران، در کازینوهای کانادا به خوشگذرانی نپردازند.

    عبارات مهم : سخنگوی قوه قضاییه – بدهکاران بانکی
    در روزهای گذشته، دادستان تهران، از صدور کیفرخواست جهت متهم فراری پرونده گروه آریا خبر داد. پرونده فساد بزرگ اقتصادی که در شهریور سال ۹۰ خبر کشف آن انتشار شد و شخصی به نام «مه آفرید امیرخسروی» مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان را از طریق شبکه های بانکی از جمله بانک صادرات کشور عزیزمان ایران اختلاس کرده بود، با وجود گذشت ٣ سال از اعدام متهم ردیف اول آن همچنان مفتوح بوده و دستگاه قضا هم، همچنان به دنبال متهمان بازمانده آن پرونده است.

    آن گونه که جعفری دولت آبادی، دادستان پایتخت کشور عزیزمان ایران خبر داده هست، «این متهم (ح. س) در تمام ٦ سالی که از شروع پیگیری به پرونده می گذرد متواری و از کشور فرار کرده بود. او بعد از بازگشت به وسیله پلیس اینترپل دستگیر و تحت تعقیب قضایی گرفت. جهت این متهم که در اخذ تسهیلات بانکی جهت گروه امیر منصور آریا با پرداخت رشوه نقش موثری داشته هست، کیفرخواست صادر شده است هست. نامبرده در جهت کارهای خود تعداد ١٧ کیف پول حاوی رشوه هایی با مبالغ دویست تا پانصد میلیون تومانی را تحویل بعضی افراد داده بود.»

    **خاوری کجاست؟
    اما فساد سه هزار میلیاردی و متهم فراری تازه دستگیر شده است آن بیش از اینکه ما را به دنبال شناسایی (ح. س) بکشاند، نام محمودرضا خاوری، مدیرعامل اسبق بانک ملی را تداعی می کند. این متهم متواری در واقع یکی از مفسدان اقتصادی پرونده سه هزار میلیاردی است که بعد از مشخص شدن دست داشتنش در این فساد، به بهانه بیماری، مهر ماه سال ٩٠ به کانادا گریخت. مقامات قضایی در طول این سال ها بارها اعلام کردند که «خاوری اگر بازگردد به نفعش هست. لیکن در حال حاضر یک آدم فراری محسوب شده است و آخر هم دست عدالت به وی و دیگر متهمان فراری خواهد رسید و اگر هرچه سریعتر خودشان بازگردند و محاکمه شوند، بهتر است.»

    مسوولان قضایی می گویند «او قطعا محاکمه و به اتهامش پیگیری می شود. این بهتر از این است که یک آدم فراری باشد و در غیابش هر کسی هر چه می خواهد به آنها نسبت دهد.» ولی با این توصیه ها آیا خاوری قدم به خاک کشور عزیزمان ایران خواهد گذاشت؟ شاید هشدار مقامات قضایی که در قالب توصیه به متهمان فراری است جنبه ای از واقعیت قوانین موضوعه کشور عزیزمان ایران داشته باشد که در صورت همکاری متهمان تخفیفاتی جهت او در نظر گرفته می شود، ولی ناقض این نقص مهم نیست که در کشور ما افراد تا آخرین لحظه با فراغ خاطر از بیت المال می دزدند و هنگامی بوی چپاول ارزش به شامه دستگاه قضا می رسد، فرار را به قرار ترجیح می دهند.

    در این میان قوه قضاییه می ماند و دست های خالی در پیگیری به پرونده و به کیفر رساندن متهمان مهم فساد اقتصادی. محمودرضا خاوری هم اکنون و بدون اینکه پاسخگوی اتهامات خود به مراجع قضایی کشور عزیزمان ایران باشد، با ثروت اندوخته شده است حاصل از اختلاس، به زندگی بدون دردسر خود در کانادا ادامه می دهد. البته نمی توان گفت در این میان هم قوه قضاییه بدون کار نشسته و جهت بازگرداندن این نوع متهمان تلاشی نمی کند. ولی هر چه باشد، جنبه پیشگیرانه این رخداد است که به یقین کم دردسرتر از مذاکرات بعد از متواری شدن با پلیس اینترپل خواهد بود.

    **«ممنوع الخروجی» تنها راه پیشگیری؟!
    خاوری تنها فردی نیست که نام متهم متواری پرونده فساد اقتصادی به اسم او خورده هست. بلکه شاید ده ها مورد دیگر نیز بوده باشد که بنا به هر مصلحتی نام ارزش رسانه ای نمی شود. ولی پرسش اینجاست که آیا واقعا نمی توان جلوی فرار متهمان را، آن هم در زمانی که پرونده ارزش در حال پیگیری هست، گرفت؟ چگونه است که گاهی خبر از دستگیری مفسدان اقتصادی که قصد فرار از کشور را دارند به گوش می رسد آن هم در حالی که هنوز پرونده ای جهت آنان تشکیل نشده ولی جهت فردی همچون خاوری، در اثنای پیگیری این اتفاق به سهولت رخ می دهد؟

    با این حال یک راه متداول جهت پیشگیری از این اتفاقات وجود دارد. ممنوع الخروج کردن افراد یکی از راه های اولیه دستگاه قضایی جهت جلوگیری از فرار افرادی است که تنها ظن ارتکاب جرم در مورد آنها می رود. ولی همین امر هم نیازمند تیزهوشی نهادها و شرکت هایی است که با نظارت های خود پی به وقوع فسادی می برند تا در نخستین اقدام، درخواست ممنوع الخروجی مظنونین را داشته باشند. ولی این راهکار شاید هر لحظه هم به خوبی ثمربخش نباشد. بابک زنجانی، متهم مهم پرونده نفتی یکی از افرادی است که اتفاقا ممنوع الخروجی در مورد او به خوبی جواب داد. مهرماه سال ٩٢ و در روزهایی که وزارت نفت از طلب زیاد خود بسیار دلواپس شده است بود و بیم فراری شدن بدهکار بزرگ خود را می داد، مسوولان این وزارتخانه بدون شکایت کیفری درخواست ممنوع الخروج بابک زنجانی را ارایه کردند؛ به گونه ای که همان وقت اداره حقوقی وزارت نفت به دستگاه های مسوول اعلام کرد زنجانی ۲ میلیارد و ٦٦ میلیون و ٧٥١ هزار یورو به این وزارتخانه بدهکار است.

    این درخواست که با اعتراض زنجانی روبه رو شده است بود، در عمل به سود نفتی ها تمام شد. آنجا که از آخرهای سال ٩١ واحد پولشویی یکی از شرکت ها، متوجه گردش مالی بسیار زیاد یکی از شرکت های تابعه وزارت نفت شد و بلافاصله این عنوان مشکوک را گزارش کرد. این شروع ورود دستگاه قضایی به ماجرایی شد که چه بسا متهم آنکه این روزها در بازداشتگاه اوین هست، می توانست در یکی از کشورها با پول بیت المال در حال گذران ایام باشد. با این حال، این عنوان در همه جا خوب جواب نمی دهد.

    **وثیقه هایی بدون کارایی!
    صدور حکم ممنوع الخروجی جهت بابک زنجانی و سایر متهمان که راه عبور از مرزهای کشور عزیزمان ایران را جهت دست اندازان به بیت المال می بندد جهت بعضی هم هیچ اثری ندارد. صندوق ذخیره فرهنگیان، پرونده ای که تحقیق و تفحص از آن مدت ها پیش در مجلس شورای اسلامی شروع شده، یکی از این موارد است.

    ١٦ مهرماه امسال، محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا احتمال فرار متهمان پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان وجود دارد، گفت: «اینکه احتمال دارد بعضی فرار کنند، درست نیست لیکن همه کسانی که در مظان اتهام بودند با قرار آزاد شدند و کارهای تامینی مناسب انجام شده است است.»

    با وجود اینکه این مقام ارشد قضایی از اقدام تامینی مناسب جهت این پرونده گفت و احتمال هرگونه فرار متهمان را بی محل دانست اما، تنها چند روز بعد، خبری شوک آور فضای رسانه ها را پر کرد. آقای «م» یکی از متهمان مهم پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان با مبلغ ٥٠٠ میلیارد تومان بدهی از کشور خارج شد. اگرچه در ادامه این خبر عنوان شد که با رایزنی هایی که با وکیل این متهم انجام گرفته، قرار است این متهم به کشور بازگردد ولی این گمانه تا زمانی که محقق نشود چندان محل اعتنا نیست چه آنکه مشابه آن در مورد خاوری هم گفته می شد.

    متهمی با این حجم از تخلف مالی اگر قرار به بازگشت به کشور عزیزمان ایران را داشت هیچگاه با وجود وثیقه ای که قاعدتا متناسب با تخلفات او صادر شده است هست، از کشور عزیزمان ایران خارج نمی شد. این مورد البته آنجا زیاد دلواپس کننده است که چیزی شبیه به اتفاقی است که در اثنای پیگیری به پرونده فساد ٣ هزار میلیاردی رخ داد. محمودرضا خاوری با تابعیت کانادایی خود، به طریق نامعلومی توانست از کشور عزیزمان ایران خارج شود و تا به امروز نیز هیچ خبری از بازگشت او به کشور عزیزمان ایران نیست.

    از خاوری و آقای «م» که هر دوی اینها در اثنای پیگیری به پرونده ارزش و البته در دوران آزادی، ترک وطن کرده اند که بگذریم، مورد شگفت انگیزتری همچون شهرام جزایری هم وجود دارد که در وقت بازداشتش از کشور عزیزمان ایران فرار کرد. او که در سال ١٣٨١ به اتهام ایجاد و تاسیس حدود ٥٠ شرکت متفاوت بازرگانی، کسب اعتبار موهوم از طریق مانورهای متقلبانه، برداشت ٣٨ میلیارد و ١٠ میلیون ریال به دفعات متفاوت و پرداخت آن به اشخاص به عنوان رشوه، جعل اسناد تحت پیگرد قانونی قرار داده شد و در دادگاه بدوی به ٢٧ سال حبس محکوم شد- که بعد از اعتراض وی به حکم دادگاه، دیوان عالی کشور حکم دادگاه را نقض و دستور پیگیری مجدد به پرونده او را صادر کرد- در تاریخ ٢ اسفند ٨٥ در جریان انتقال به دادگاه جهت معرفی دارایی هایش فرار کرد. این اقدام او منجر به برکناری رییس زندان اوین و ٤ قاضی ارشد دستگاه قضایی در این پرونده به دستور آیت الله هاشمی شاهرودی شد.

    البته در این مورد کار به پلیس اینترپل نکشید و بعد از تعقیب و گریزی تقریبا یکماهه، شهرام جزایری در روستای خصب عمان دستگیر و به کشور بازگردانده شد. ناگفته نماند که او تلاش داشت از عمان با پاسپورت جعلی به نام وحید عیوض خانی به کانادا برود که با اقدام دستگاه قضایی جهت ادامه دوران محکومیتش به کشور عزیزمان ایران بازگردانده شد.

    **اینترپل به عنوان آخرن ملجا
    البته متواری شدن متهمانی از این دست، بدون دردسر جهت دستگاه قضا نیست. پلیس اینترپل تنها راهی است که قوه قضاییه کشور عزیزمان ایران می تواند امیدوار به بازگرداندن متهمان به کشور و پای میز محاکمه کشاندن آنان باشد که البته این روش تاکنون- حداقل در خصوص خاوری- جواب نداده هست. با همه این تاخیرات، پلیس اینترپل همچنان نهادی امیدوارکننده جهت پلیس بین الملل کشور عزیزمان ایران در بازگشت محمودرضا خاوری هست. در این راه البته باز هم مشکلاتی پدید آمد که دست دستگاه قضا را از رسیدن به او کوتاه ساخت. صدور «اعلان قرمز» جهت این متهم فراری از سوی پلیس اینترپل که دو سال قبل رخ داد، با یک مانع دیگر در کشور کانادا روبرو بود. طبق قوانین این کشور، اعلان قرمز صادر شده است از سوی این نهاد نمی توانست منجر به بازداشت خاوری شود و تنها باید از سوی دستگاه قضایی کانادا دستور بازداشت او صادر می شد.

    **چرا مسوولان بانکی حاضر به شکایت نمی شوند
    اگرچه لیست اختلاس گران را باید از صف کسانی که به عنوان بدهکاران بزرگ بانکی شناخته شده است اند جدا کرد اما، این گونه افراد هم از آن دسته آدم هایی هستند که گزینه فرار را حداقل جهت چند باری روی میز خود قرار داده اند. در این میان به جای مقصر دانستن مسوولان قضایی بهتر هست، مدیران بانکی را به پاسخگویی وادار کرد. آنها هستند که چه با نیت خیر و چه با نیت سوء، بدون در نظر گرفتن وثیقه ای مناسب وام های کلانی را در اختیار افرادی قرار می دهند که بدون شک از طریق رانت وارد شده است اند؛ وگرنه چگونه باورپذیر است که هنگامی مردم عادی جهت دریافت وامی چند میلیونی ماه ها در انتظار می مانند، این افراد بدون هیچ ضمانتنامه محکمی مبالغ هنگفتی را دریافت می کنند.

    نمونه آخر این تخلفات هم به تازگی اتفاق افتاد و از زبان دادستان پایتخت کشور عزیزمان ایران اینگونه مطرح شد: «مسوولان یک شعبه بانک در پایتخت کشور عزیزمان ایران ١٢٠٠ میلیارد تومان ضمانتنامه صوری و براساس اسناد غیرواقعی صادر کرده اند و رییس شعبه با همکاری دو نفر از کارکنان آن با دریافت رشوه های کلان، عدم رعایت ضوابط بانک مرکزی و بدون اخذ سپرده، ١٨٦ فقره ضمانتنامه با مبالغ کلان صادر کرده اند. در این پرونده رییس شعبه و دو نفر از کارکنان بانک بازداشت شده است اند.»

    این اتفاقی است که در مورد خاوری هم رخ داده بود البته به نوع دیگری. مسوولان بانک ملی که در آن روزها خاوری مدیریت عامل آن را برعهده داشت، تا چند ماه حاضر به ارایه شکایت خود نشدند و بالاخره بعد از تنظیم آن هم، علیه شخص مدیرعامل شکایتی نداشته اند. همین مسئله با گذشت چندین سال همچنان ادامه یافت تا به پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان رسید. مسوولان بانک سرمایه- از بانک های وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان- با وجود طلب ٨ هزار میلیارد تومانی از وام گیرندگان، حاضر به شکایت نشدند تا داد مقامات قضایی بلند شود.

    این کوتاهی بانک ها اگرچه در برابر پیگیری به اتهاماتی که دستگاه قضا راسا وارد شد، قابل اغماض است اما، چه دلیلی غیر از این می تواند وجود داشته باشد که مسوولان بانک ها یکی از حامیان بدهکاران بوده اند که نه از آنها ضمانتامه معتبر می گیرند و نه در پی طلب خود هستند. البته با گذشت چندین اتفاق قرار است این عنوان از سوی دستگاه قضایی حل شود. آنگونه که دادستان پایتخت کشور عزیزمان ایران به مدیران عامل بانک ها و مسوولان ارشد نظام بانکی کشور یادآوری کرد: «اگر این شیوه ادامه یابد، علاوه بر تعقیب متهمان و بدهکاران بانکی، مدیران و مسوولان بانکی مرتبط نیز تعقیب خواهند شد؛ به چه دلیل که تشکیل پرونده های فساد در بستر عملیات بانکی، موید نادرست بودن عملکرد بانک ها است.»

    نگاهی به خاوری های بالقوه

    گردآوری: گروه خبر سيمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع: روزنامه اعتماد

    واژه های کلیدی: سخنگوی قوه قضاییه | بدهکاران بانکی | پلیس اینترپل | ممنوع الخروج | فساد اقتصادی | مراجع قضایی | قوه قضاییه | کانادا | دستگاه | اقتصادی | ممنوع

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • منابع اورجینال زیست فناوری
  • هاردکپی کتاب های ریاضیات و آمار
  • دانلود فایل های زبان اصلی بدنسازی
  • کتاب های زیباشناسی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی هوش مصنوعی
  • خرید کتاب های بازار یابی از آمازون
  • کتاب های سخنرانی اورجینال
  • کتب فولکلور زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی دین
  • منابع اورجینال اختراع
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>