• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » تفسیر آیات ۲۲۸ تا ۲۳۰ سوره بقره

    تفسیر آیات ۲۲۸ تا ۲۳۰ سوره بقره

    خواندن معنا و تفسير آيات قرآن كريم، به فهم درست آن و عملی كردن دستورات الهی در زندگی‌مان كمک می‌كند.

    تفسیر آیات 228 تا 230 سوره بقره

    به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ قرآن سرتاسر اعجاز در زندگی مادی و معنوی هست. اگر ما آن را با معرفت تلاوت کنیم، حتما اثرات آن را خواهیم دید. جهت آگاهی‌ و فهم بهتر و بيشتر آيات قرآن كريم هر شب تفسير آياتی از اين معجره الهی را جهت شما آماده می‌كنيم. در این گزارش تفسیر آیات۲۲۸-۲۳۰سوره بقره را می‌خوانید:

    وَالْمُطَلَّقَتُ یَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ ثَلَثَةَ قُرُوءٍ وَلَا یَحِلُّ لَهُنَّ أَنْ یَکْتُمْنَ مَا خَلَقَ اللَّهُ فِی أَرْحَامِهِنَّ إِنْ کُنَّ یُؤْمِنَّ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْأَخِرِ وَ بُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِی ذَلِکَ إِنْ أَرَادُواْ إِصْلَاحاً وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِی عَلَیْهِنَّ بِالْمَعْروفِ وَلِلرِّجَالِ عَلَیْهِنَّ دَرَجَةٌ وَاللَّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ

    تفسیر آیات ۲۲۸ تا ۲۳۰ سوره بقره

    زنان طلاق داده شده، خودشان را تا سه پاکی در انتظار قرار دهند. (یکی پاکی که طلاق در آن واقع شده است و دو پاکی کامل دیگر و همین که حیض سوم را دید، عده او تمام می شود.) و اگر به خدا و روز رستاخیز ایمان دارند، جهت آنها روا نیست که آنچه را خدا در رحم آنها آفریده هست، کتمان کنند. و شوهرانشان اگر سر آشتی دارند، به بازآوردن آنها در این مدّت، (از دیگران) سزاوارترند و همانند وظائفی که زنان بر عهده دارند، به نفع آنان حقوقی شایسته است و مردان را بر زنان مرتبتی هست. وخداوند توانا وحکیم هست. (۲۲۸)

    تفسیر این آیه؛

    «قُرء» به معنای پاک شدن و به معنای عادت ماهیانه، هر دو آمده هست؛ ولی اگر به صورت «قُروء» جمع بسته شود به معنای پاک شدن است و اگر به صورت «اَقراء» جمع بسته شود به معنای عادت ماهانه است.

    مهلتِ عدّه، ضامن حفظ حقوق خانواده هست. لیکن در این مدّت هم فرصتی جهت فکر و بازگشتن به زندگی اوّلیه پیدا می شود و هیجان ها فروکش می کند، و هم مشخّص می گردد که زن باردار است یا نه، تا اگر تصمیم بر ازدواج دیگری دارد، نسل مرد بعدی با شوهر قبلی اشتباه نگردد.

    خواندن معنا و تفسير آيات قرآن كريم، به فهم درست آن و عملی كردن دستورات الهی در زندگی‌مان كمک می‌كند.

    امام صادق علیه السلام فرمود: در مسئله حیض، پاک شدن و بارداری، گواهی خود زن کافی است و شهادت و سوگند و یا علت دیگری مورد نیاز نیست. امّا بر زنان حرام است که خلاف واقع بگویند. و باید شرایط خود را بی پرده بگویند که اگر کتمان کنند، به خدا و قیامت ایمان ندارند.

    رجوع مرد به همسر در ایّام عدّه، تابع هیچگونه تشریفات خاصّی نیست، علی رغم طلاق که شرایط و تشریفات زیادی را مورد نیاز دارد. البتّه این مدّت، مخصوص گروهی از زنان هست، ولی طلاقِ زنان باردار، یائسه یا زنانی که آمیزش جنسی با آنان صورت نگرفته، احکام خاصّی دارد که خواهد آمد.

    پیام ها:

    عبارات مهم : ازدواج – مردان
    ۱- زن به محض طلاق، حقّ ازدواج با دیگری را ندارد. (و المطلقات یتربّصن)
    ۲- در طلاق، نباید فرزندان از حقوق خود محروم شوند. (ما خلق اللّه فی ارحامهنّ)
    ۳- عالی ترین ضامن اجرای قوانین، ایمان به خداوند هست. (لا یحلّ لهنّ… ان کُنّ یؤمنّ)
    ۴- اولویّت در ادامه زندگی، با شوهر اوّل هست. (بعولتهنّ احقّ بردّهنّ)
    ۵ – حسن نیّت در رجوع، یک اصل هست. مبادا شوهر فقط به خاطر مسائل جنسی رجوع کند و دوباره بی تفاوت گردد. (ان ارادوا اصلاحاً)
    ۶- مسئولیّت، حقّ آور هست. هرکسی وظیفه ای بردوش گرفت، حقّی نیز پیدا می کند. مثلاً والدین در مورد فرزند وظیفه ای دارند و لذا حقّی هم بر فرزند دارند. (ولهنّ مثل الّذی علیهنّ)
    ۷- در برخورد با زن، باید عدالت مراعات شود. (و لهنّ مثل الّذی علیهنّ)
    ۸ – در جاهلیّت بر ضرر زنان، قوانین قطعی بود که اسلام آن ضررها را جبران کرد. (لهنّ مثل الذی علیهنّ) «علیهن» دلالت بر ضرر می کند.
    ۹- تبعیض، در شرایط یکسان ممنوع هست، ولی تفاوت به جهت اختلاف در انجام تکالیف یا استعدادها یا نیازها مانعی ندارد. (وللرّجال علیهنّ درجة)
    ۱۰- مردان حقّ ندارند از قدرت خود سوء استفاده کنند که قدرت مهم از آن خداوند هست. (عزیز حکیم)
    ۱۱- عدّه نگه داشتن، از برنامه های حکیمانه ی الهی هست. (واللّه عزیز حکیم)

    الْطَّلَاقُ مَرَّتَانِ فَإِمْسَاکٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِیحٌ بِإِحْسَنٍ وَلَایَحِلُّ لَکُمْ أَنْ تَأْخُذُواْ مِمَّا ءَاتَیْتُمُوهُنَّ شَیْئاً إِلَّا أَنْ یَخَافَآ أَلَّا یُقِیمَا حُدُودَ اللَّهِ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا یُقِیمَا حُدُودَ اللَّهِ فَلَا جُنَاحَ عَلَیْهِمَا فِیمَا افْتَدَتْ بِهِ تِلْکَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَعْتَدُوهَا وَمَنْ یَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُوْلَئِکَ هُمُ الْظَّلِمُونَ

    طلاق (رجعی که امکان رجوع وبازگشت دارد، حداکثر) دو مرتبه هست. بعد (در هر مرتبه) یا باید به طور شایسته همسر خود را نگهدارد و (آشتی نماید،) یا با نیکی او را رها کند (و از او جدا شود.) و جهت شما مردان روا نیست که چیزی از آنچه به همسرانتان داده اید، بعد بگیرید مگر اینکه دو همسر بترسند که حدود الهی را بر پا ندارند. بعد اگر بترسید که آنان حدود الهی را رعایت نکنند، مانعی ندارد که زن فدیه و عوض دهد. (و طلاق خُلع بگیرد.) اینها حدود و مرزهای الهی هست، بعد از آن تجاوز نکنید. و هر کس از حدود الهی تجاوز کند بعد آنان ستمگرانند. (۲۲۹)

    تفسیر آیات ۲۲۸ تا ۲۳۰ سوره بقره

    در جاهلیّت، طلاق دادن و رجوع کردن به زن، امری عادّی و بدون محدودیّت بود.امّا اسلام، حداکثر سه بار طلاق و دو بار رجوع را جایز دانست تا حرمتِ زن و خانواده حفظ شود.(تفسیر مجمع البیان)

    در اسلام، طلاق امری منفور و بدترین حلال نامگذاری شده است هست، ولی گاهی عدم توافق تا جایی است که امکان ادامه زندگی جهت دو طرف نیست.

    در این آیه علاوه بر طلاق رجعی که از سوی مرد هست، طرح طلاق خُلع که پیشنهاد طلاق از سوی زن است نیز ارائه شده است هست. به این معنا که زن، مهریه خود یا چیز دیگری را فدای آزادسازی خود قرار دهد و طلاق بگیرد.

    تعدّد طلاق، براساس تعدّد رجوع و بقای ازدواج هست. کسی که در یک جلسه می گوید: «من سه بار طلاق دادم»، در واقع یک طلاق صورت گرفته هست. چون یک ازدواج را زیاد قطع نکرده هست. لذا بر اساس فقه اهل بیت علیهم السلام ، چند طلاق باید در چند مرحله باشد و یکجا واقع نمی شود. لیکن به مصلحت نیست که زندگی خانوادگی در یک جلسه و با یک تصمیم جهت هر لحظه از هم بپاشد.**با عنایت به همین عنوان بود که شیخ محمود شلتوت، مفتی اعظم مصر و مدیر دانشگاه الازهر گفت: من در مسئله طلاق، فقه شیعه را ترجیح می دهم.

    خواندن معنا و تفسير آيات قرآن كريم، به فهم درست آن و عملی كردن دستورات الهی در زندگی‌مان كمک می‌كند.

    پیام ها:

    ۱- در قطع رابطه با دیگران، نباید آخرین تصمیم را یک مرتبه گرفت، بلکه باید میدان را جهت فکر و بازگشت باز گذاشت. (الطلاق مرّتان)
    ۲- آزار و ضرر رسانی به همسر، ممنوع هست. مرد نباید به قصد ضربه معنوی زدن به زن، به او رجوع نموده و سپس او را رها کند. (فامساک بمعروف)
    ۳- در همسر داری باید از سلیقه های شخصی و ناشناخته دوری کرد و به زندگی عادّی و عرفی تن در داد. (امساک بمعروف)
    ۴- تلخی جدایی را با شیرینی هدیه و احسان جبران کنید. (او تسریح باحسان)
    ۵ – طلاق، نباید عامل کینه، خشونت و انتقام باشد، بلکه در صورت ضرورتِ طلاق، نیکی و احسان شرط اساسی هست. (أو تسریح باحسان)
    ۶- اصل در زندگی، نگهداری همسر هست، نه رها کردن او. کلمه «امساک» همه جا قبل از کلمه «تسریح» آمده هست. (فامساک بمعروف او تسریح باحسان)
    ۷- حقوق و احکام در اسلام، از اخلاق و عاطفه جدا نیست. کلمات «احسان» و «معروف» نشانه ی همین عنوان هست. (فامساک بمعروف او تسریح باحسان)

    ۸ – مراعات حقوق، مورد نیاز هست. مرد، حقّ ندارد از مهریه زن که حقّ قطعی اوست چیزی را بعد بگیرد. (لا یَحلّ لکم أن تأخذوا ممّا آتَیتموهنّ شیئاً)
    ۹- خواسته های مرد و زن باید در چارچوب حدود الهی باشد. (الاّ ان یخافا اَلاّ یقیما حدود اللّه)
    ۱۰- تنها نظر همسران در مورد طلاق کافی نیست، بلکه باید دیگران نیز به ادامه زندگی آنان امیدی نداشته باشند. (یخافا… فان خفتم) گاهی همسران می گویند: با هم توافق اخلاقی نداریم، امّا این حرف برخاسته از هیجان آنهاست. لذا قرآن در کنار خوف زن وشوهر (یخافا) پای مردم را به میان کشیده که آنان نیز این ناسازگاری را درک کنند. (خفتم)
    ۱۱- در تصمیم گیری ها باید محور اصلی، اقامه ی حدود الهی و انجام وظایف باشد. اگر حدود الهی مراعات می شود ازدواج باقی بماند وگرنه طلاق مطرح شود. (فان خفتم ألاّ یقیما حدود اللّه)
    ۱۲- طرحِ «طلاق خُلع» جهت آن است که زن بتواند خود را از بن بست خارج سازد. (افتدت به)
    ۱۳- اسلام با ادامه زندگی به صورت تحمیلی و با اجبار و اکراه، موافق نیست. در صورتی که زن به اندازه ای در فشار است که حاضر است مهریه ی خود را ببخشد تا رها شود، اسلام راه را جهت وی باز گذاشته هست. البتّه مرد ملزم به پذیرش طلاق خلع نیست. (فلا جناح علیهما فیما افتدت به)
    ۱۴- شکستن قانون الهی، ظلم هست. (و من یتعد حدوداللّه فاولئک هم الظّالمون)

    تفسیر آیات ۲۲۸ تا ۲۳۰ سوره بقره

    فَإِنْ طَلَّقَهَا فَلاَ تَحِلُّ لَهُ حَتّی تَنْکِحَ زَوْجاً غَیْرَهُ فَإِنْ طَلَّقَهَا فَلَاجُنَاحَ عَلَیْهِمَا أَنْ یَتَرَاجَعَآ إِنْ ظَنَّآ أَنْ یُقِیمَا حُدُودَ اللَّهِ وَتِلْکَ حُدُودُ اللَّهِ یُبَیِّنُهَا لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ

    پس اگر (بعد از دو طلاق و دو رجوع، جهت بار سوم) او را طلاق داد، دیگر آن زن بر او حلال نخواهد بود، مگر آنکه به نکاح مرد دیگری درآید (و با او آمیزش نماید.) بعد اگر (همسر دوّم) او را طلاق داد، مانعی ندارد که به یکدیگر بازگشت کنند (و زن با همسر اوّل خود مجدّداً ازدواج نماید.) البتّه در صورتی که امید داشته باشند حدود الهی را برپا دارند. و اینها حدود الهی است که خداوند آن را جهت افرادی که آگاهند بیان می کند. (۲۳۰)

    تفسیر این آیه؛

    در اسلام بعضی از مقرّرات، جهت جلوگیری از تصمیمات عجولانه به چشم می خورد. مثلاً:

    الف: هر کسی بنا دارد زن خود را طلاق دهد، باید زن در حال پاکی بوده و طلاق در برابر دو شاهد عادل باشد. باید تا مدّتی هزینه زن را بپردازد و زن در این مدّت می تواند با آرایش کردن، خود را به مرد عرضه کند. هر یک از این شرایط می تواند از طلاق های عجولانه جلوگیری کند.

    ب: مردم جهت گفتگوهای شخصی با پیامبر بسیار هجوم می کردند، خداوند دستور داد هر کس با پیامبر سخن شخصی دارد، مقداری صدقه بدهد و بعد گفتگو کند. این قانون جهت جلوگیری از طرح سؤالات غیر مهم بود.

    به هر حال شرط ازدواج با شوهر دیگر و طلاق دادن او، جهت همسرِ شوهر اوّل شدن، یکی دیگر از نمونه های قوانین سرعت گیر در اسلام است.

    پیام ها:
    ۱- مردان نباید از اختیارات خود سوء استفاده کنند و باید بدانند که اختیار آنها جهت طلاق، محدود هست. از امام رضا علیه السلام روایت شده است است که فرمود: طلاق را سبک نگیرید و به زنان ضرر نرسانید (فلا تحلّ له). (من لایحضره الفقیه، ج ۳، ص ۵۰۲)
    ۲- امید به زندگی براساس احکام الهی، شرط ازدواج هست. (ان ظنّا ان یقیما حدود اللّه)
    ۳- مسلمانان بدانند که حدود الهی، تنها در نماز، زکات، حج و جهاد نیست، مراعات مسائل خانوادگی نیز از حدود الهی هست. (تلک حدود اللّه)
    ۴- هر کسی رازها و حکمت مقرّرات الهی را نمی داند. مردم عادّی، ظاهر دستورات و آگاهان، روح و عمق آن را می بینند. (لقوم یعلمون)

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: ازدواج | مردان | زندگی | اسلام | خداوند | تفسیر | قرآن کریم | آیات الهی

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود منابع مرجع داروشناسی و سم شناسی
  • کتاب های مدیربرنامه اورجینال
  • خرید کتاب آناتومی و فیزیولوژی زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های ریاضیات و آمار
  • دانلود منابع مرجع اخلاق کسب و کار
  • کتب حرارت زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های علوم پایه
  • هاردکپی کتاب های حسابداری
  • کتب نثر زبان اصلی
  • دانلود منابع مرجع دیرینه شناسی
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>