• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » از یتیمی تا جراحات مرگبار , واقعیات زندگی «جکی چان»

    از یتیمی تا جراحات مرگبار , واقعیات زندگی «جکی چان»

    دنیای ورزش‌های رزمی یکی از حوزه‌های مورد علاقه افراد است و از زمانی که هنرهای رزمی وارد دنیای سینما شد نیز بر جذابیت آن بیش از پیش افزوده شد.

    از یتیمی تا جراحات مرگبار , واقعیات زندگی «جکی چان»

    به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان؛ دنیای ورزش‌های رزمی یکی از حوزه های مورد علاقه افراد است و از زمانی که هنرهای رزمی وارد دنیای سینما شد نیز بر جذابیت آن بیش از پیش افزوده شد. شاید نخستین کسی که به طور جدی ورزش‌های رزمی را وارد دنیای سینما کرد بروس لی، رزمی کار و بازیگر فقید سینمای هنگ کنگ و هالیوود بود که البته متاسفانه زیاد زنده نماند تا هنر خود را در این عرصه به نمایش گذاشته و حاصل کار خود ببیند. بعد از چند فیلم مختصر بروس لی در دنیای هالیوود و به دنبال آن فوت نابهنگام او، دیگر کسی نبود که پاسخگوی اشتیاق تماشاگران جهت فیلم های رزمی باشد.

    هر چند که بعد از فوت بروس لی تب فیلم های رزمی سینمای دنیا به خصوص سینمای هنگ کنگ را فرا گرفت که همه تقلیدهایی مضحک از فیلم های بروس لی بودند، ولی تا اوایل دهه ی ۱۹۸۰ و ظهور ستاره‌ای تازه در سینمای هنگ کنگ به نام جکی چان کسی نتوانست خود را جانشینی مناسب جهت بروس لی نشان دهد.

    عبارات مهم : فیلم های هالیوودی – دنیای بازیگری
    این جوان کوتاه قد ولی بسیار خبره در ورزش های رزمی اگر چه بر خلاف جدیت فیلم‌های بروس لی، کمدی و بامزگی را وارد این ژانر کرده بود ولی به سرعت مورد توجه قرار داده شد و راه خود را به هالیوود باز کرد. اکنون او از فوت ۶۰ سالگی عبور کرده و همچنان به بازی در فیلم های رزمی و پرهیجان ادامه می دهد.

    از یتیمی تا جراحات مرگبار , واقعیات زندگی «جکی چان»

    کودکی سخت

    والدین جکی چان شباهت بسیاری به شخصیت های بسیاری از فیلم های او دارند. قبل از جنگ جهانی دوم، چارلز، پدر جکی، جهت دولت ملی گرای چین جاسوسی می کرد مادرش، لی لی، نیز یک بازیگر تئاتر بود که در کنار این حرفه تریاک نیز می فروخت. جالب این که چارلز در دورانی که به جاسوسی مشغول بود، لی لی را دستگیر کرده و سپس به او علاقمند شده است و با او ازدواج نمود.

    پدر جکی از ازدواج اول خود دو پسر و لی لی دو دختر داشت. بدین ترتیب، چارلز جهت این که بتواند مخارج خانواده ی پرجمعیتش را تامین کند به مافیای چین پیوست. هنگامی که کمونیست ها در سال ۱۹۴۹ در چین به قدرت رسیدند، چارلز و لی لی به هنگ کنگ فرار کرده و چهار فرزندشان را در چین جا گذاشتند.

    به گفته میبل چونگ، نویسنده زندگینامه جکی چان، در آن دوران کودکان بی سرپرست در چین کم نبودند لیکن با روی کار آمدن کمونیست افراد زیاید کشته و یا مجبور به فرار از کشور می شدند. جکی پنج سال بعد از این ماجرا در هنگ کنگ به دنیا آمد و مادرش نام او را «چان کونگ سانگ» به معنای «به دنیا آمده در هنگ کنگ» گذاشت. پدر و مادرش تلاش کردند او را در ازای ۲۶ دلار به پزشکی بریتانیایی که وضع حمل او را انجام داده بود بفروشند.

    دوران مدرسه و ورود به دنیای بازیگری

    وقتی که جکی به سن هفت سالگی رسید خانواده اش جهت پیدا کردن کار راهی استرالیا شدند و جکی را در مدرسه شبانه روزی تنها گذاشتند. کلاس درس در ساعت ۵ صبح شروع شده است و نیمه شب به آخر می رسید.

    در این بین وی ورزش های آکروباتیک، هنرهای نمایشی و ورزش های رزمی و البته موسیقی کلاسیک را آموخت. هر اشتباهی با تنبیه بدنی همراه بود و به گفته ی خودش او هر روز کتک می خورد. اگر چه وی در حال حاضر به هفت زبان سخن می گوید ولی در آن وقت وی در مدرسه نه خواندن یاد گرفت و نه نوشتن. در سن هشت سالگی وی نقش کوتاهی را در یک فیلم با نام «Big and Little Wong Tin Bar» بازی کرد و سپس هنگامی که در سال ۱۹۷۱ از مدرسه فارغ التحصیل شد چندین نقش کوتاه بازی کرده بود.

    دنیای ورزش‌های رزمی یکی از حوزه‌های مورد علاقه افراد است و از زمانی که هنرهای رزمی وارد دنیای سینما شد نیز بر جذابیت آن بیش از پیش افزوده شد.

    در واقع جکی در زمینه ی حرکات آکروباتیک و بدل کاری در فیلم فعالیت داشت و در واقع در فیلم های «مشت خشم» و «اژدها وارد می شود» در میان کسانی قرار داشت که به مبارزه با بروس لی پرداختند.

    بعد از فوت بروس لی، ویلی چان، تهیه کننده فیلم های رزمی در چندین فیلم کم اهمیت از چان به عنوان بروس لی تازه استفاده کرد. ولی جکی می خواست که هویت سینمایی مستقل خود را داشته باشد، شخصیتی که رگه هایی از کمدی، حرکات سخت بدنی و ورزش های رزمی را در خود داشته باشد.

    وی در نهایت توانست با بازی در فیلم «استاد مست» (Drunken Master) به این هدف خود دست یافت. در این وقت سینمای هنک کنگ هنوز هم شیفته سبک را ه رفتن و بازی بروس لی و البته جیغ های او و از پای درآوردن شخصیت های خبیث بود. ولی سبک بازی جکی چان بسیار روان و همراه با رگه های واضحی از شوخی و کمدی بود.

    جکی چان بازیگر و کارگردانی کمال گرا

    همه داستان هایی در مورد کارگردان های سختگیر شنیده ایم؛ جهت مثال چارلی چاپلین در سر صحنه ی فیلم «روشنایی های شهر» تنها جهت این که ویرجینیا چریل گل رز را در زاویه ی مناسبی بگیرد ۳۰۰ بار این سکانس را تکرار کرد تا به نتیجه دلخواه رسید. دیوید فینچر نیز به خاطر وسواس در برداشت های متفاوت مشهور هست. ولی جکی چان با ۲٫۹۰۰ برداشت جهت یک صحنه ی ۱۰ دقیقه ای رکورد تمامی کارگردانان را در این زمینه شکسته هست. جکی در سال ۱۹۸۲، کارگردانی فیلم «خدای اژدها» (Dragon Lord) را علاوه بر بازی در آن نیز بر عهده داشت. نخستین صحنه ی فیلم جکی چان و تعدادی دیگر از بدلکاران فیلم را نشان می دهد که مشغول یک بازی به نام «جیانزی» هستند.

    قرار بود این صحنه اوج داستان فیلم باشد ولی جکی اصرار داشت که فیلم با یک صحنه ی هیجان انگیز شروع شود. در این صحنه بدلکاری ها و حرکات آکروباتیک زیادی انجام می گیرد ولی جکی تنها یک ضربه به وسیله ی بازی می زند و جهت این که این تنها ضربه از نظر زاویه و زمانبندی عالی ترین باشد صدها بار تکرار شد. بدین ترتیب جکی رکورد گینس بیشترین برداشت از یک صحنه را به خود تخصیص داده شده است داده است.

    از یتیمی تا جراحات مرگبار , واقعیات زندگی «جکی چان»

    بهترین صحنه مبارزه جکی چان

    صحنه های مبارزه بسیاری در فیلم های رزمی وجود دارد ولی اگر از کسی بخواهید عالی ترین صحنه های مبارزه در فیلم های رزمی را نام ببرد بدون شک صحنه مبارزه نهایی بین جکی و بنی اورکویدز در فیلم «Wheels on Meals» در سال ۱۹۸۴ در میان گزینش های او قرار دارد. چان در آن وقت در ورزش کیک بوکسینگ شناخته شده است نبود از این رو هنگامی که توانست اورکویدز که قهرمان کیک بوکسینگ دنیا را در این صحنه شکست دهد همه شگفت زده شدند. در وقت فیلم برداری این صحنه، اورکویدز به شکلی واقعی به چان ضربه وارد می کرد و چان نیز نمی توانست مشت‌های او را از خود دور کند. جکی که از این عنوان عصبانی شده است بود چندین ضربه سریع به بدن اورکویدز زده و سپس او را تحریک کرد که مبارزه ای واقعی داشته باشند.

    اورکویدز به جکی هشدار داد که او یک رزمی کار حرفه ای است و ممکن است در مبارزه به جکی صدمه جبران ناپذیری برسد. اورکویدز به خاطر ضربه مرگباری که موقع مبارزه انجام می داد مشهور شده است بود. به هر ترتیب رقابتی بین این دو در فیلم درگرفت که البته به دوستی آن ها منتهی شد و این دو ۴ سال بعد یک بار دیگر در فیلم «اژدها جهت همیشه» با هم مبارزه کردند.

    دنیای ورزش‌های رزمی یکی از حوزه‌های مورد علاقه افراد است و از زمانی که هنرهای رزمی وارد دنیای سینما شد نیز بر جذابیت آن بیش از پیش افزوده شد.

    بدلکاری که نزدیک بود به فوت او منجر شود

    جکی چان در حال ساخت یک صحنه ی بدلکاری بسیار راحت در فیلم «زره خداوند» (Armor of God) در سال ۱۹۸۶ نزدیک بود جان خود را از دست بدهد. در یکی از روزهای فیلم برداری این فیلم در یوگسلاوی جکی چان به علت مسافرت طولانی احساس کسالت و ناخوشی می کرد. با این وجود وی تصمیم گرفت که یک بدلکاری کوچک که شامل پریدن از روی یک دیوار به روی شاخه ی یک درخت بود را انجام دهد. ولی از برداشت اول خوشش نیامد و خواست که این سکانس را دوباره تکرار کند. در برداشت دوم وی نتوانست روی شاخه درخت فرود آید و از ارتفاع ۱۲ متری به روی صخره های پایین درخت افتاد.

    جمجمه جکی شکست و قسمتی از استخوان آن وارد بافت مغز شد که به خونریزی مغزی منجر شده است و خون از گوش های او بیرون زد. در نهایت جراحی اورژانسی و سریع جان او را نجات داد ولی هنوز یک صفحه پلاستیکی در سر او وجود دارد و بخشی از شنوایی گوش راستش را در نتیجه این اتفاق از دست داده است.

    بروس لی جیغ می زد، جکی چان ناله می کند

    از یتیمی تا جراحات مرگبار , واقعیات زندگی «جکی چان»

    جیغ غیرطبیعی بروس لی در هنگام اجرای حرکات رزمی مشهور است ولی جکی چان ناله های واقعی ناشی از درد را ترجیح می دهد. همچنین وی علاقه دارد که در انتهای فیلم هایش آواز بخواند. همانطور که قبلاً نیز گفته شد، جکی در مدرسه آواز خواندن را یاد گرفته بود.

    از سال ۱۹۸۴ تاکنون وی ۲۰ آلبوم صوتی حاوی ترانه های خود انتشار کرده هست. از سال ۱۹۸۰ و فیلم «استاد جوان» وی موزیک تیتراژ نهایی تمامی فیلم های ساخته شده است اش در چین را خود خوانده هست. همچنین وی در کارتون «مولان» (Mulan) آهنگی به نام «من از تو مرد خواهم ساخت» را به سه زبان ماندرین، کانتونی و چین مهم خوانده است.

    شکست پذیر ولی سرسخت

    در طول سال ها بازی و بدلکاری های خطرناک در فیلم های رزمی، جکی چان آسیب های جسمی فراوانی دیده است که از آن ها می توان به سه بار شکستگی بینی و شکستگی و زخمی شدن دست ها به دفعات اشاره کرد.

    علاوه بر این وی بارها دچار صدمه از ناحیه زانو شده است که اکنون نمی تواند به درستی بدود به همین علت بسیاری از صحنه های دویدنش در فیلم‌ها را خودش انجام نمی دهد.چندین بار نیز تاکنون دچار دررفتگی شانه ها، لگن و جناغ سینه شده است هست. یک بار ران هایش بین دو ماشین له شدند و در فیلم «سر و صدا در برانکس» نیز با شکستگی مچ پا مواجه گردید. در ادامه وی یک جوراب روی قالب گچ پایش کشیده و آن را طوری رنگ کرد که شبیه کفش ورزشی به نظر برسد و بدین ترتیب فیلم برداری را ادامه داد.

    وی در اجرای خوشمزگی های فیلم های خود از باستر کیتون و هارولد لوید الهام گرفته و بسیاری از بدلکاری های بامزه آن ها را تکرار کرده هست. جهت مثال در فیلم «پروژه اَی» وی تلاش کرد صحنه ی برج ساعت در فیلم «ایمنی در آخر» (Safety Las) هارولد لوید را بازسازی کند ولی علی رغم لوید که به علت داشتن تنها هشت انگشت در هر دو دست توانایی بالا رفتن از ساختمان را نداشت و جهت این صحنه از بدلکار استفاده کرد ولی جکی چان این صحنه را خود اجرا کرده و در ارتفاع ۱۸ متری خود را آویزان نمود به نحوی که در صورت کوچک ترین اشتباه سقوط می کرد.

    جکی نمی خواست که افتادن از این ارتفاع را بازی کند بدین ترتیب به صفحه ی ساعت چنگ زد تا این که واقعا دستش از خستگی رها شده است و سقوط کرد. ولی هنگامی نتیجه کار را دید خوشش نیامد و آن را تکرار کرد که باعث شکستن بینی و صدمه دیدن گردنش شد.

    بی‌علاقگی به هالیوود

    از همان شروع و در سال ۱۹۸۰ جکی چان تلاش کرد با فیلم های «نزاع بزرگ» و «محافظ» وارد بازار فیلم ایالات متحده یا همان هالیوود شود ولی هر دو با شکست تجاری مواجه شدند. در این میان شکست تجاری فیلم «نزاع بزرگ» باورکردنی نبود لیکن کارگردانی این فیلم را رابرت کلوز که فیلم «اژدها وارد می شود» را با حضور بروس لی ساخته بود کارگردانی کرد.

    بخش عظیمی از مسئله فیلم این بود که علی رغم انگلیسی بودن زبان فیلم، جکی به زبان انگلیسی تسلط نداشت. بخش دیگری از مسئله نتیجه ی اختلافات بین جکی و کلوز و کارگردان فیلم «محافظ»، جیمز گلیکنهاوس، در مورد نحوه ی مبارزه در فیلم بود. این دو اصرار داشتند که جکی از روش مبارزه ی آمریکایی با مشت و لگد استفاده کند.

    این همان روشی بود که بروس لی به کمال رسانده بود ولی جکی از قبل روش مبارزه خود را داشت که شامل حرکات آکروباتیک و استفاده از وسایل صحنه جهت مبارزه بود. تنها در فیلم «سر و صدا در برانکس» بود که تماشاگران آمریکایی از سبک او خوششان آمد.

    این رویه در فیلم های بعدی او مانند «ساعت شلوغی» در سال ۱۹۹۸ و «ظهر شانگهای» در ۲۰۰۰ تکرار شد. گفته شده است که جکی چان به فیلم «ساعت شلوغی» علاقه ای نداشته و اگر به او پیشنهاد پول هنگفتی نمی شد هرگز راضی به ساخت دو قسمت دیگر از آن نشده بود. وی گفته که شوخ طبعی آمریکایی را درک نمی کند و فیلم های هالیوودی را به استفاده بیش از حد از تعقیب و گریز، قهرمان های تکنیکی و فرمول های تکراری متهم می کند.

    بدلکاری که نزدیک بود به فلج شدن و فوت او در اثر برق گرفتگی منجر شود

    در سال ۱۹۸۵ و در وقت ساخت فیلم «داستان پلیس»، جکی چان از این که در هنگ کنگ تقلیدهای ناشیانه ای با عنوان پروژه های آینده ی او ساخته می شود به ستوه آمده بود. تا آن وقت حتی سینمای هنگ کنگ فیلمی با محوریت پلیس و حرکات رزمی نساخته بود. در یکی از صحنه های مبارزه که در داخل یک مرکز خرید رخ می داد، جکی باید افراد زیادی را کتک می زد. وی و دیگر بازیگران فیلم آن قدر از شیشه های این مرکز خرید شکستند که به فیلم لقب «داستان شیشه» داده شد. تهیه کنندگان فیلم جهت واقعی تر بودن صحنه ها از شیشه های ساخته شده است از شکر که دو برابر شیشه های بدلکاری قطر دارد استفاده کردند که باعث صدمات زیاید به بازیگران و بدلکاران فیلم شد.

    در یکی از صحنه های فیلم، جکی باید از ستونی که پوشیده از لامپ های کریسمی بوده و به اندازه چهار طبقه ارتفاع داشت لیز می خورد و پایین می آمد. در واقع این لامپ ها واقعی بودند و به وسیله ی برق واقعی و معمولی تغذیه شده است و باید در هنگام فیلم برداری صحنه روشن می‌بودند. بدین ترتیب هنگامی که جکی به پایین ستون رسید دست هایش دچار سوختگی درجه دو شده است و در اثر برخورد با تکه های شکسته لامپ ها پاره شده است بودند. همچنین در این صحنه دنده های او شکسته و لگنش دچار دررفتگی شد.

    تیم بدلکاری شخصی

    در اوایل دوران بازیگری و در سال ۱۹۷۸ که مشغول فیلم برداری صحنه مبارزه در فیلم «مار در سایه عقاب» بود، یکی از بدلکاران فیلم با ضریه شمشیری با لبه تیز به بدن جکی او را زخمی کرد. از آن وقت به بعد وی تصمیم گرفت با بدلکارانی کار کند که آنها را شناخته و به آنها اعتماد داشته باشد. از همه مهم‌تر اینکه در ایالات متحده، شرکت های بیمه خدماتی به جکی چان و بدلکاران او ارائه نمی دهند. به همین علت جکی تیم بدلکاری مخصوص خود را تشکیل داده و با تاسیس یک شرکت بدلکاری به بدلکاران دستمزد خوبی داده و آن ها را نیز در برابر حوادث بیمه می‌کند. بسیاری از اعضای این تیم بدلکاری از همشاگردی های جکی یا همبازی های او در سال های ابتدایی بازیگری هستند. این گروه صحنه های بدلکاری و مبارزات جکی را در بیش از ۲۸ فیلم او طراحی و مدیریت کرده اند.

    دو رکورد گینس دیگر

    در سال ۲۰۱۲ وی رکورد گینس بیشترین عنوان در یک فیلم را بدست آورد. در واقع وی در فیلم «زودیاک چینی» ۱۵ نقش کلیدی از جمله نویسندگی، کارگردانی، بازیگری، تهیه کنندگی، فیلم برداری، کارگردان هنری، هماهنگ‌کننده بدلکاری، آهنگساز، خواننده و حتی هماهنگ‌کننده تدارکات را نیز بر عهده داشت. علاوه بر این وی رکورد گینس بیشترین بدلکاری انجام شده است به وسیله یک شخص زنده را از آنِ خود کرد. هنوز تعداد دقیق بدلکاری های او مشخص نشده ولی با در نظرگرفتن این که وی بیش از ۱۰۰ فیلم ساخته و در هر کدام دست کم ۱۰ بدلکاری اجرا کرده باید گفت که تعداد کل بدلکاری های وی از عدد ۱۰۰۰ نیز عبور کرده است.

    لیز خوردن از ساختمان ۲۱ طبقه

    یک بار از جکی چان پرسیده شد که کدام یک از بدلکاری هایش بیش از دیگران باعث وحشت او شده است است و وی در جواب گفته است که هنگام اجرای تمام بدلکاری هایش احساس وحشت و وحشت کرده هست. ولی یکی از این بدلکاری ها دیوانه وارترین کاری بود که تا حالا انجام داده بود و دو هفته طول کشید که جهت انجام آن تصمیم نهایی بگیرد. در اوج داستان فیلم «من کی هستم» (Who Am I?) جکی باید روی سقف ساختمان ویلمزورف در روتردام هلند صحنه ی مبارزه ای را انجام می دهد. نمای خارجی و روبرویی این ساختمان حالتی مورب با زاویه ای ۴۵ درجه دارد که از سقف شروع شده است و به طبقه پنجم ختم می شود.

    در این صحنه جکی تمامی طبقات را با لیز خوردن از روی نمای خارجی ساختمان به پایین طی کرد. وی که از لیز خوردن راضی نشده بود بلند شده است و چندین متر را نیز روی نمای خارجی ساختمان راه رفت تا این که با صورت روی نما افتاده و باقی صحنه را با سر به سمت پایین ادامه داد. باید این صحنه را دیوانه وارترین و عالی ترین صحنه ی بدلکاری در تاریخ سینما دانست.

    منبع: برترین‌ها

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: فیلم های هالیوودی | دنیای بازیگری | حرکات آکروبات | رکورد گینس | هالیوود | سینمایی | ساختمان | استفاده | بدلکاران | سینمای | هالیوود

    از یتیمی تا جراحات مرگبار , واقعیات زندگی «جکی چان»

    از یتیمی تا جراحات مرگبار , واقعیات زندگی «جکی چان»

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتب شیمی زبان اصلی
  • خرید کتاب های زبان اصلی تمدن امریکا
  • کتب خیاطی زبان اصلی
  • کتب تحلیل زبان اصلی
  • منابع اورجینال دامپزشکی
  • خرید کتاب زبان اصلی آمار زیستی
  • منابع اورجینال تئوری نسبیت و گرانش
  • دانلود منابع مرجع تعمیر ونگهداری هواپیما
  • دانلود فایل های زبان اصلی سکوریتی
  • کتب بیوشیمی زبان اصلی
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>