خانه » خبری و خواندنی » بعضی تهیه‌کنندگان جسارتشان را جهت فیلمسازی از دست‌ داده‌اند ، اصلاً مهم نیست کار نکنم
 

 

بعضی تهیه‌کنندگان جسارتشان را جهت فیلمسازی از دست‌ داده‌اند ، اصلاً مهم نیست کار نکنم

قاضیانی با حضور در برنامه «چشم شب روشن» گفت: تهیه‌کنندگان ما جرئتشان را جهت ساخت بعضی فیلم‌ها از دست‌ داده‌اند.

بعضی تهیه‌کنندگان جسارتشان را جهت فیلمسازی از دست‌ داده‌اند ، اصلاً مهم نیست کار نکنم

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان به نقل از روابط عمومی «چشم شب روشن»؛ در شامگاه سوم و بامداد چهارم آبان ماه اکبر نبوی، با هنگامه قاضیانی در خصوص بازیگری در سینمای کشور عزیزمان ایران گفتگو کرد.

قاضیانی در ابتدا در مورد رشته‌های تحصیلی‌اش (کارشناسی جغرافیای انسانی اقتصادی و ارشد فلسفه) و ارتباط آن با بازیگری بحث را شروع و عنوان کرد: همه این‌ها باهم ارتباط دارند. من دیپلم اقتصاد داشتم. ورود به دانشگاه آزاد آنقدر راحت نبود.

خانواده‌ام گفتند ادامه تحصیل بده

وی راجع به ورودش به دنیای بازیگری گفت: سال‌ها قبل در تئاتر مدرسه فعال بودم و آمفی تئاتر آنجا را می چرخاندم. در آن وقت به من پیشنهاد بازیگری شد که خانواده به من گفتند باید ادامه تحصیل دهم، بعد وارد بازیگری شوم. من گفتم دیر می‌شود، چون در آن وقت من ۲۴ سال داشتم. در ادامه پدرم با بیان جمله‌ای از حسین قوامی روح آمرزیده عنوان کردند: هنرمند ۹۹ خصلت انسانی و یک هنر دارد، برو بیاموز بعد وارد بازیگری شو.

بعضی تهیه‌کنندگان جسارتشان را جهت فیلمسازی از دست‌ داده‌اند ، اصلاً مهم نیست کار نکنم

بازیگر فیلم سینمایی «سایه‌ روشن» افزود: بعد از اتمام درسم به خانواده اعلام کردم که می‌خواهم بازیگری را شروع کنم و به بیان کودکانه‌ای به پدرم گفتم من نتوانستم ۹۹ خصلت بیاموزم که ایشان گفتند، ۳ تا هم باشد کفایت می‌کند. رشته‌های تحصیلی من کمک‌ زیادی در زمینه بازیگری به من کرد.

آگاهی هنرمند را شجاع می‌کند

بازیگر فیلم «به آهستگی» اظهار کرد: فلسفه جواز تفکر است و از نگاه من هنرمند نیاز به جواز جهت تفکر دارد. به خاطر اینکه آگاهی هنرمند را شجاع می‌کند و هنرمند شجاع می‌تواند اتفاق بزرگی را به‌عنوان مامور جهت زمین رقم بزند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: عصر امروز حقیقت را کم دارد و هنر فقط می‌تواند این حقیقت را برگرداند.

قاضیانی در پاسخ به این پرسش که آیا فلسفه که امری عقلانی هست، جهت بازیگری که امری خیالی هست، دست‌وپا گیر بود یا خیر، تصریح کرد: نه. در ابتدا عزت‌نفسی را جهت ورود به دنیای خیال به من داده بود و این دنیای خیال از گذشته با روح من عجین بود؛ هر لحظه در زمانی که فلسفه می‌خواندم جهت ورود به بازیگری می‌گفتم، خیال آدم را جوان می‌کند و ذهن آدم را پیر. وزنه‌های عقل زندگی من را به‌شدت سنگین کرده بود و در ورودم به دنیای بازیگری، به من اجازه داد درست و روشن نگرانه وارد شوم.

قاضیانی با حضور در برنامه «چشم شب روشن» گفت: تهیه‌کنندگان ما جرئتشان را جهت ساخت بعضی فیلم‌ها از دست‌ داده‌اند.

بازیگر «ساکن طبقه وسط» ادامه داد: در دنیای بازیگری و خیال و هنر، هنگامی قوای حسی شما قرار است زیاد و زیاد تحریک شود، به حد شکنجه و درد می‌رسد و نیروی خرد و آگاهی به سراغتان می‌آید.

وی که از ۱۸ سال پیش کارش را با فیلم «سایه‌روشن» شروع کرد، در رابطه با اینکه سینما چطور می‌تواند به این سرگشتگی کمک کند، گفت: سینما یکی از هنرهای دنیا است که تصویرهای درونی بر پرده خیال را به حضور متکثر بازیگر در سینما تبدیل می‌کند؛ یعنی زمانی که منِ هنگامه قاضیانی وارد سینمایی می‌شوم، فیلم من روی پرده‌در حال پخش است که هم‌زمان من خودم هم‌ در سالن هستم و فیلمم را روی پرده تماشا می‌کنم که این رویارویی، حضور متکثر است و پیشاپیش در فلسفه تعریف‌شده است.

بازیگر «میگرن» تصریح کرد: هنرمند باید به سمت آگاهی و خرد حرکت کند و زمانی که هنرمند به سمت و آگاهی برود، همه‌چیز به سمت بالا حرکت می‌کند.

سعی کردم چوب حراج به هنر نزنم و هنر ملی را نفروشم

قاضیانی تأکید کرد: به‌عنوان یک هنرمند تلاش کردم چوب حراج به هنر نزنم و هنر ملی را نفروشم و این نفروختن یعنی یک‌قدم به هنر و سینما کمک کردم.

برنده عالی ترین بازیگر زن در جشنواره وارنا ادامه داد: همه به فلسفه نیاز دارند و فلسفه لزوماً در دانشگاه نیست و کافی است به فکر و بدن روزمره‌مان استراحت دهیم و همه‌چیز را شاعرانه‌تر کنیم و از خیال من هنرمند می‌رسد به خیال مردم.

دهه ۷۰ دوران طلایی سینمایی کشور عزیزمان ایران است که من را عاشق سینما کرد

وی در پاسخ به این سؤال که اوضاع بازیگری را در سینمای کشور عزیزمان ایران چطور می‌بینید، بیان کرد: از نظر من دهه ۷۰ دوران طلایی سینمای کشور عزیزمان ایران است که من را عاشق سینما کرد. من تأسف می‌خورم که چه اتفاقی جهت فیلم‌نامه‌های دهه ۷۰ و بازیگران قدر دهه ۷۰ که تقریباً تا ۸۰ ادامه داشت افتاد و یک دفعه تعاریف دیگری به سینمای کشور عزیزمان ایران اضافه شد.

بعضی تهیه‌کنندگان جسارتشان را جهت فیلمسازی از دست‌ داده‌اند ، اصلاً مهم نیست کار نکنم

وی در تکمیل حرف‌هایش گفت: مردم را در این امر مقصر نمی‌دانم و این اتفاقی زیر بنایی و از بزرگان ما هست، به‌طور مثال می‌توان به جشنواره فیلم فجر سال گذشته اشاره کرد که نتیجه آن فیلم‌هایی است که در حال حاضر روی پرده هستند.

عبارات مهم : هنگامه قاضیانی – دنیای بازیگری
تهیه‌کنندگان ما جرئتشان را جهت ساخت بعضی فیلم‌ها ازدست‌داده‌اند

بازیگر فیلم «برادرم خسرو» ابراز کرد: فیلم سینمایی «یک قناری یک کلاغ» را اصغر عبداللهی می‌نویسد و مدتی کنار می‌گذارد و هیچ‌کس این فیلم را نمی‌سازد. به چه دلیل کسی جرئت ساختن این را ندارد. درصورتی‌که زمانی، فیلم «پرده آخر» واروژ کریم مسیحی، «مسافران» بهرام بیضایی و «باشو غریبه‌ای کوچک» ساخته‌شده هست. درنتیجه به این می‌رسیم که خردمند و آگاه شجاع می‌شود و انسان شجاع آگاه و خردمند. تهیه‌کنندگان ما جرئتشان را جهت ساخت چنین فیلم‌هایی از دست‌ داده‌اند.

داریم حقیقت را به کما می‌بریم

وی ادامه داد: ما داریم حقیقت را به کما می‌بریم و حرفم این نیست که به چه دلیل از نیروهای جوان استفاده می‌کنیم. من مشوق این نسل و نسل‌های بعدی هستم، حرفم این است که ما شجاعتمان را به‌طور کل از دست‌داده‌ایم.

سینمای ما زرد شده است است/ اصلاً مهم نیست کار نکنم

نویسنده کتاب «سرزمین مرد سرخپوست» اظهار کرد: ما زمانی می‌گفتیم مجله‌هایمان زرد شده است ولی در حال حاضر سینمایمان زرد شده است است و این دلیری من شاید باعث شود که بعضی بشنوند و از فردا فیلم‌نامه‌هایشان را نفرستند و بگویند کار نکن، باشد کار نمی‌کنم؛ اصلاً مهم نیست و به نظر من مسائل مهم‌تر در این دنیا هست.

قاضیانی با حضور در برنامه «چشم شب روشن» گفت: تهیه‌کنندگان ما جرئتشان را جهت ساخت بعضی فیلم‌ها از دست‌ داده‌اند.

وی تکمیل کرد: با درس دادنم می‌توانم به شیدایی و مسائلی که می‌خواهم برسم. من از سال ۷۹ تاکنون که وارد دنیای بازیگری شدم، هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید هنگامه قاضیانی دنبال کار بود.

برخی می‌گویند فیلم‌هایی که فکر می‌طلبد، نسازید

قاضیانی تشریح کرد: افرادی هستند می‌گویند فیلم‌هایی که فکر می‌طلبد نسازید و فقط مردم را سرگرم کنید؛ یاد کارناوال پینوکیو می‌افتم که سوارش کردند و گفتند به ما خوش می‌گذرد.

وی در ادامه گفت: در زمینه سینما کارهای خوب نیز انجام می‌شود؛ ولی دهه ۷۰ چیز دیگری بود، به‌طور مثال فیلم «گرگ‌های گرسنه» با بازی محمد صالح علا که من با پسر ۴ ساله‌ام به سینما رفتم، ایشان در آن وقت بازی می‌کردند چون سینما آن وقت درست بود.

بعضی تهیه‌کنندگان جسارتشان را جهت فیلمسازی از دست‌ داده‌اند ، اصلاً مهم نیست کار نکنم

بازیگر فیلم «من مادر هستم» در پاسخ به این سؤال که اگر در دهه ۷۰ تمام این امکاناتی که اکنون در زمینه تأمین نیازهای بصری سینما هست، وجود داشت بازهم با همان شور و اشتیاق به سینما می‌رفت، گفت: بله. چراکه ما پا به‌پای افرادی مانند بیضایی و واروژ کریمی در آن وقت سینما را پر می‌کردیم.

دچار بیماری بزرگی شده‌ایم

قاضیانی ادامه داد: ما دچار بیماری بزرگی شده‌ایم، هر چیزی قبل از این‌که استقرار پیدا کند، کنار گذاشته می‌شود و خطرناک‌ترین مسئله این است که به ساده‌ترین چیزها راضی شویم.

وی تکمیل کرد: در دهه ۷۰ درست بعد از انقلاب و جنگ، اگر فیلمی جهت گیشه ساخته می‌شد، به تو اهانت نمی کرد و آن فیلم در جهت همه علایق تهیه می‌شد.

سر فیلم سینمایی بهروز غریب پور احساس کردم بازیگر نیستم

وی اظهار کرد: هفته پیش سر کلید فیلم سینمایی «اردک لی» به کارگردانی بهروز غریب پور ، احساس کردم بازیگر نیستم، فیلم‌نامه این فیلم بعد از ۲۵ سال در حال ساخت است که من توانستم ۲ سکانس در نقش نامادری بازی کنم.

قاضیانی تکمیل کرد: بعد از ۳۴ ساعت بیداری و برداشت‌های مکرر بالاخره این سکانس پلان با موفقیت تمام شد و من خوشحالم که در کنار ۲۰۰ بازیگر فرزند و بزرگ بهزیستی به ایفای نقش پرداختم.

این هنرمند در آخر خاطرنشان کرد: جوایز هیچ چیز به من نمی‌دهد و من را بی‌خرد می‌کند و لطف است اگر هدیه‌ای به من می‌دهند.

گفتنی هست؛ «چشم شب روشن» به تهیه‌کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا، شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: هنگامه قاضیانی | دنیای بازیگری | بازیگران قد | سینمایی | بازیگری | هنرمند | سینمای | بازیگر | سینما | ایران

برای حمایت از ما لطفا کلیک کنید

دانلود

اشتراک گذاری مطلب

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
?>