خانه » خبری و خواندنی » صنایع دستی در طرح تبدیل شرکت میراث فرهنگی به وزارتخانه چه نقشی دارند؟
 

 

صنایع دستی در طرح تبدیل شرکت میراث فرهنگی به وزارتخانه چه نقشی دارند؟

برخی فعالان صنایع‌دستی معتقدند ردپایی از صنایع‌دستی در طرح تبدیل شرکت میراث فرهنگی به وزارتخانه دیده نمی‌شود.

صنایع دستی در طرح تبدیل شرکت میراث فرهنگی به وزارتخانه چه نقشی دارند؟

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان؛ صنایع‌دستی به عنوان نمادی از فرهنگ جوامع همواره در مرکز توجه اقشار متفاوت قرار گرفته اند. در این میان افرادی که به لزوم حفظ داشته‌های فرهنگ‌های غنی اعتقاد دارند، بیش از پیش کمر همت بسته و به بقای صنایع‌دستی فکر می‌کنند. آن‌ها باور دارند که صنایع‌دستی یکی از معیار‌های مهم در جذب گردشگر به حساب می‌آیند. بنا بر این گزارش، علی اصغر مونسان، معاون مدیر جمهور و رئیس شرکت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به عنوان یکی از دلسوزان عرصه فرهنگ جامعه، معتقد است صنایع‌دستی و میراث فرهنگی دو بال پرواز گردشگری به حساب می‌آیند و گردشگری با اتکا بر این دو معیار به پرواز درمی‌آید.

در ماه‌های اخیر و به دنبال تصویب کلیات طرح تبدیل شرکت میراث فرهنگی به وزارتخانه، بحث در این خصوص بالا گرفت و جلسه‌ای با حضور نمایندگان مجلس و فعالان عرصه گردشگری برگزار شد. حاضران این جلسه به دنبال یافتن جایگاه مناسبی جهت گردشگری در طرح تبدیل شرکت میراث فرهنگی به وزارتخانه بودند.

فعالان عرصه صنایع‌دستی نیز بعد از کسب اطلاع از برگزاری جلسه مذکور تصمیم گرفتند، جایگاه صنایع‌دستی در طرح تبدیل شرکت میراث فرهنگی به وزارتخانه را پیدا کنند. ما نیز به همین بهانه، سراغ بعضی فعالان صنایع‌دستی رفتیم تا از آن‌ها بپرسیم به نظرشان صنایع‌دستی چه جایگاهی در طرح تبدیل شرکت میراث فرهنگی به وزارتخانه دارند؟

صنایع دستی در طرح تبدیل شرکت میراث فرهنگی به وزارتخانه چه نقشی دارند؟

بهروز سیف‌اللهی مدرس و آزمونگر رشته نقاشی بر روی چرم، در خصوص جایگاه صنایع‌دستی در طرح تبدیل شرکت میراث فرهنگی به وزارتخانه، اظهار داشت: بر اساس دیده‌ها و شنیده ها، به نظر می‌رسد صحبت فقط از گردشگری و میراث فرهنگی بوده و در انتها میراث فرهنگی نیز تحت تاثیر گردشگری قرار می گیرد. البته ما مشکلی با گردشگری نداریم، ولی فکر می‌کنیم که بنا بر شواهد موجود قرار است صنایع‌دستی به نوعی بلعیده شود و ویترینی جهت تظاهر باشد. همان‌گونه که تا امروز بوده و این در صورتی است که زیاد مواریث فرهنگی‌ حاصل تلاش فعالان صنایع‌دستی بوده اند.

وی افزود: من ردپایی از صنایع‌دستی در طرح تبدیل شرکت میراث فرهنگی به وزارتخانه ندیده ام. امروز دغدغه ما زیاد نسل جوانی است که بدون کار هستند و به صنایع دستی روی آورده‌اند. دغدغه ما در ارتباط با اشتغال‌زایی است.

این مدرس به میزان همگامی شرکت میراث فرهنگی با بحث اشتغال پایدار انتقاد کرد و گفت: امروزه ما در حوزه صنایع‌دستی ۲ میلیون نفر شاغل داریم و به نظر می‌رسد که با توجه به تأکید اشتغال پایدار روی حفظ مشاغل موجود، شرکت میراث فرهنگی آنچنان که باید و شاید همگام با بحث اشتغال پایدار نبوده هست. امروز فقط به کارگاه‌هایی که از نظر تولیدات و صادرات توانمند هستند، بها داده می‌شود و توجه به کارگاه‌های دیگر و انگیزه بخشی به جوانان حلقه گمشده‌ای است که باید به آن توجه شود.

سیف‌اللهی ادامه داد: عرصه صنایع‌دستی در آخرهای دهه ۱۳۶۰ زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و تا حدودی مستقل بود. در آن وقت انبار کرج جایی بود که همه تولیدات صنایع‌دستی در آنجا جمع می‌شدند و سپس در دسترس صادرکنندگان قرار می‌گرفتند، ولی امروزه اداره بازرگانی معاونت صنایع‌دستی شرکت میراث فرهنگی فقط اوضاع را رصد می‌کند و آمار می‌دهد.

برخی فعالان صنایع‌دستی معتقدند ردپایی از صنایع‌دستی در طرح تبدیل شرکت میراث فرهنگی به وزارتخانه دیده نمی‌شود.

وی تصریح کرد:امروز زیرمجموعه وزارتخانه بودن نفعی به حال صنایع‌دستی نخواهد داشت.

همچنین؛ مصطفی مرادی، فعال عرصه صنایع‌دستی با بیان اینکه احتمالا اوضاع صادرات صنایع‌دستی با تبدیل شرکت میراث فرهنگی به وزارتخانه بهتر می‌شود، اظهار داشت: هم اکنون قیمت بالای محصولات، نبود امکانات مورد نیاز و ضعف صادرات منجر به رکود بازار شده است هست. امروزه رکود بازار، نبود امنیت اقتصادی و شغلی مهم‌ترین دغدغه فعالان عرصه صنایع‌دستی است و به نظر می‌رسد اگر کار همینطور پیش برود، از این عرصه خارج شویم.

وی ورود راحت گردشگر به کشور عزیزمان ایران و تأمین امنیت آن‌ها را راهکار اصلاح اوضاع عرصه صنایع‌دستی کشور دانست و گفت: جلب اعتماد گردشگران به کیفیت صنایع‌دستی از راهکار‌های دیگر اصلاح اوضاع عرصه صنایع‌دستی کشور به حساب می‌آید.

این فعال عرصه صنایع‌دستی ادامه داد: هم اکنون ۸۰ یا ۹۰ درصد بازار صنایع‌دستی اصفهان به محصولات چینی تخصیص داده شده است پیدا کرده هست. البته قیمت صنایع‌دستی اصفهان نیز بالاست و از دلایل آن می‌توان به استیجاری بودن مغازه‌های فعالان صنایع دستی اشاره کرد. نبود نظارت کافی روی اجاره بهای مغازه‌ها نیز از دلایل دیگر این امر به حساب می‌آید. این امر در آخر به بی اعتمادی مشتریان می‌انجامد.

انتهای پیام/

صنایع دستی در طرح تبدیل شرکت میراث فرهنگی به وزارتخانه چه نقشی دارند؟

بررسی جایگاه صنایع دستی در طرح تبدیل شرکت میراث فرهنگی به وزارتخانه

واژه های کلیدی: میراث فرهنگی | میراث فرهنگی | صنایع دستی | گردشگری | صادرات | فرهنگ | تبدیل | بازار | امنیت | اشتغال

برای حمایت از ما لطفا کلیک کنید

دانلود

اشتراک گذاری مطلب

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
?>