• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » نماد نباید جزو دین و جزو عزاداری شود ، قمه زن ها الی یوم القیامت مقصرند

    نماد نباید جزو دین و جزو عزاداری شود ، قمه زن ها الی یوم القیامت مقصرند

    متن کامل گفتگو با حجت الاسلام موسوی هوایی معاون پژوهش شرکت تبلیغات اسلامی در باره آسیب های عزاداری را در اینجا بخوانید.

    نماد نباید جزو دین و جزو عزاداری شود ، قمه زن ها الی یوم القیامت مقصرند

    یکی از وظایفی که شرکت تبلیغات اسلامی دارد، ساماندهی هیئات مذهبی هست. آیین نامه ای که این شرکت به عنوان قوانین هیئات ارائه کرده هست، شامل بندهایی است که به نحوی باعث عزاداری مطلوب و فرهنگ سازی مناسب شود. خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان؛با حجت الاسلام موسوی هوایی در رابطه با کارهای و تعریفات شرکت تبلیغات اسلامی در عنوان هیئات مذهبی گفتگو کرده است.

    نماد نباید جزو دین و جزو عزاداری شود ، قمه زن ها الی یوم القیامت مقصرند

    وظیفه شرکت تبلیغات اسلامی در قبال هیئات مذهبی چیست و چه اقداماتی در این زمینه انجام داده است؟
    سازمان تبلیغات اسلامی نهادی است که ریاست آن به وسیله مقام معظم رهبری تعیین می شود. اساس کار شرکت تبلیغات اسلامی تبلیغ دین به هدف و غایت تربیت دینی و به تعبیر حضرت آقا ساخت جامعه دینی است که بخشی از آن با تبلیغات و آموزش آحاد مردم و آمدن مردم در صحنه حمایت از دین و انقلاب اسلامی رقم می خورد. شرکت تبلیغات اسلامی زمینه هایی را فراهم می کند که مردم بتوانند درست تر، راحت تر و با گستره بیشتری در صحنه های حفظ و گسترش مفاهیم دین و عملکردهای مناسکی شرکت کنند. هیئات مذهبی در مسئله تبلیغ دین بسیار موثر هستند و در طول تاریخ تشیع، مسئله مردمی بودن تبلیغ دین را داشته ایم. به این معنا که هنگامی رسول اسلام تشکیل حکومت می دهند آدمهایی که ایشان جهت تبلیغ دین و قرآن می فرستند کاملا مردمی و از خیل عظیم مردم بودند. لذا حکومت اسلامی موظف است زمینه صحیحی را فراهم کند تا مردم بتوانند در صحنه تبلیغ دین حضور پیدا کنند و این مطلب را شرکت تبلیغات اسلامی هر لحظه در نظر داشته هست. خصوصا در دوره ریاست جناب آقای دکتر خاموشی خیلی روی این مطلب کار و ساماندهی شد به این معنا که هیئات مذهبی ثبت شدند، هیئت امناها مشخص شد و اینکه کجا مکان مهم این هیئت است و جلسات و مطالب مطرح شده است چگونه هستند و سخنرانان و مداحان چه کسانی هستند تعیین شد. شرکت تبلیغات اسلامی جهت اینکه بتواند در مسیر اهداف مهم نظام باشد و ارزش های خون شهدا را تحقق ببخشد باید مواظبت هایی داشته باشد که خدای نکرده آسیب های مختلفی گریبانگیر هیئات نشود. اگر مسائلی وجود داشته باشد و هیئت از نهاد دین و قرآن وسیره اهل بیت فاصله گرفته باشد با حرکت فرهنگی صحیح و با حمایت درون هیئت رفع شود. حمایت درون هیئتی مثل شورای هیئات مذهبی که بسیاری از پیرغلامان و پیشکسوتان و همچنیبن جوانان در آن حضور دارند.

    عبارات مهم : عزاداری – سخنرانی
    دشمنان می خواهند اوضاع هیئات را به شرایطی ببرند که قابل ارائه جهت جوانان نباشد و منطقی پشت حرکات و تصمیمات هیئات نباشد و با منطق قرآن و اهل بیت خوانایی نداشته باشد.

    در شورای هیئات مذهبی مباحثی از قبیل مسائلی که هیئات باید رعایت بکنند مطرح می شود. همچنین از نظر انتظام امور شهری یا مباحث امنیتی و اخلاقی در فضای دسته جات سینه زنی و مواظبت هایی که نیروی انتظامی باید از هیئت ها انجام دهد، هماهنگ می شود و جلساتی قبل از محرم و رمضان داریم. به نوعی هیئت ها هدایت درون گروهی دارند و راضی هستند. ما حدود صد هزار هیئت ثبت شده است در کشور داریم. شرکت تبلیغات اسلامی وظیفه ساماندهی اینها را بر عهده دارد که در مسیر انقلاب و اهداف امام و رهبری قرار بگیرند تا نفوذ دشمن های انجام نگیرد. این آخرهای و تا حدود هفت هشت سال دیگر روی آنتن ها برنامه هایی می رود که همان شیعه انگلیسی است و می خواهند اوضاع هیئات را به شرایطی ببرند که قابل ارائه جهت جوانان نباشد و منطقی پشت حرکات و تصمیمات هیئات نباشد و با منطق قرآن و اهل بیت خوانایی نداشته باشد. ولی بدون اینکه بخواهیم تشبیه کنیم می بینیم که بخشی از سران داعشی ها هم قرآن را حفظ هستند. اینها همان خوارج و همان هایی هستند که با امیرالمومنین(ع) در افتادند نباید فریب این شعارها را در قرن بیست و یکم بخوریم. دشمن های بهرحال دنبال نفوذ هستند.

    امام حسین(ع) جهت چیزی شهید شدند که مهمتر از امام حسین(ع) بود

    تعریف شرکت تبلیغات اسلامی از وهن چیست؟ آیا حمل علم و کتل جزو وهن محسوب می شود؟
    ما باید نسبت به پالایش هیئات مذهبی اقدام کنیم. بعضی مسائل که با ساحت معصومین و رسالت عظیم هیئت متناسب نیست و اهداف هیئت را عوض کردن می دهد وهن می دانیم. چه در سخنرانی، چه در شعرهای مداح و چه در اداره هیئت و یا علائم ظاهری هیئت ممکن است وهن وجود داشته باشد. اینها را ما بر مبنای قرآن و سیره اهل بیت و آنچه بزرگان دین، مراجع تقلید، امام(ره) و مقام معظم رهبری فرمودند تعریف کردیم و موظفیم که رعایت کنیم. اصل قضیه این است که امام حسین(ع) جهت چیزی شهید شدند که مهمتر از امام حسین(ع) بود، این را ما باید بفهمیم. باب این را امام(ره) باز کرد. حضرت زهرا(س) جهت چیزی شهید شد که بزرگتر و بالاتر بود که آن حفظ و پیاده کردن اسلام در جامعه بود. امیرالمومنین(ع) هم عصمت عظیم الهی و هم ولایت عظیم الهی داشت. حضرت زهرا(س) مبارزه کردند که علی(ع) امام جامعه باشد که مردم بتوانند رشد کنند و به سمت خدا بروند. حرف امام حسین(ع) هم همین بود. هنگامی کسی مثل یزید با صفات شرابخواری می گوید بازی سر جکومت بوده است همین معنی را می دهد. امام حسین(ع) جهت حفظ اسلام و معارف اصیل اسلامی و وظیفه شرعی به دست گرفتن حکومت حرکت کردند. عزاداری ما نیز باید در جهت همان حرکت امام حسین باشد یعنی اسلام را حفظ کند. اسلام واقعی که به آن اسلام ناب محمدی می گویند نه شیعه انگلیسی و آمریکایی. جوانان ما طاقت ندارند که ما در لفافه صحبت کنیم و دشمن های ما گردن معارف ما و کسانی که معارف را حمل کنند بزنند.

    متن کامل گفتگو با حجت الاسلام موسوی هوایی معاون پژوهش شرکت تبلیغات اسلامی در باره آسیب های عزاداری را در اینجا بخوانید.

    محرم و صفر اسلام را زنده نگه داشته نه سلایقی که بعضی های ما داریم

    باید توجه کرد که هیئت امام حسین موجب وهن هیئت و خدای نکرده وهن امام حسین نشود. مسائلی مثل نماز خواندن و احترام گذاشتن به بزرگترها و پیشکسوتان که اینها مسائل انسانی است و کسی نمی تواند بگوید اینها وهن هیئت شد. ولی یک سلسله مسائلی وهن هیئت هست. اینکه از تمام لوازم و آلات موسیقی که جهت مجلس لهو و لعب استفاده می کنند همان را به همان سبک در هیئت پیاده کنند؛ معلوم است که وهن است و خود هیئت مسئول است و وظیفه انقلابی و طلبگی ما این است که متوجه کنیم اینها وهن هست. آنچه در شرکت تبلیغات اسلامی به عنوان وهن مشخص شده است یک کار تحقیقی، کارشناسی و زیربنایی بوده و از بزرگان دین گرفته شده است هست. آیین نامه ها و شزایطی که ما به هیئات دادیم که الان در خدمت نیروی انتظامی وزارت اطلاعات و وزارت کشور هست؛ در جلسات متفاوت بحث شده است و نظرات راجع به آن گفته شده است و به جمع بندی دینی و انقلابی رسیدیم.. اعمال آن هم کار شده است که کم کم هیئات توجیه شوند . بنده خدمت بسیاری از هیئات رسیدم، باید دست کسانی که جهت هیئت زحمت می کشند را بوسید چون محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته . بله محرم و صفر اسلام را زنده نگه داشته نه سلایقی که بعضی های ما داریم. اسلام آن است که امام(ره)، مراجع تقلید و مقام معظم رهبری تعیین کردند. ما وظیفه داریم براق و صریح صحبت کنیم.

    کجای اسلام گفته شده است که علم ۲۰ متری با آن همه شاخ و برگ نماد است؟ در کربلا علم(علامت) نبوده است

    یکی از چیزهایی که مزاحم مردم و موجب می شده است هیئت از محتوای انقلابی بودن فاصله و به ظواهر بپردازد. یکی مسئله علم یعنی علامت بود و این به معنای پرچم نیست بلکه به معنای علم های چند متری با شاخ و تیغه هاست. دیگری تصویر معصومین و نزدیکانشان بود. این دو را شرکت در دستور کار گذاشت. کجای اسلام گفته علم ۲۰ متری با آن همه شاخ و برگ نماد هست. نمی گوییم با نماد مبارزه کنیم. می خواهیم این، اصل هیئت نباشد. الحمدلله این جا افتاد و کمتر شاهد این مسئله هستیم و اگر مزاحم رفت و آمد مردم شود نیروی انتظامی باید وارد شود. عنوان علم در کربلا نبوده اگر هم می خواهیم علائمی را زنده کنیم باید با فرهنگ معصوم و آنچه جهت آن به شهادت رسیده تطبیق داشته باشد و مخالف آن نباشد. شهید مطهری در یادداشت ها دارند که این علم ها(علامت)هایی که ما به صورت افقی درست می کنیم؛ تنوعی برگرفته از صلیب هست. در بعضی شهرهای اسپانیا مسیحی ها در روزی که به اعتقاد آنها مسیح شهید شده است هست؛ عزاداری می کنند و در عزاداری صلیب حمل می کنند و در عزاداری ها دستکش هایی دارند که پنجه دارد و صورت هایشان را با پنجه می زنند و خراش می دهند یا در بعضی مراسم بی پوششی دارند. اینها از بعضی از آن مراسمات چون خوب فرض می شده؛ گرفته شده است است.

    اگر کربلا زنده و سالم بماند و به آن مراجعه شود؛ انسانیت زنده می ماند/ مدافعان حرم مدافعان حریم انسانیت هستند

    ما نباید تشبیه به کفار داشته باشیم. اگر شبیه به کفار باشیم وهن محسوب می شود. اینکه هرچه تیغ علم زیاد باشد جمعیت هیئت زیاد شود اشتباه هست. اگر سخنران اهل بیتی و انقلابی صحبت کند و مداح بیانش طوری باشد که هنگامی می گوید برویم در سوریه بجنگیم همه بیایند؛ این هیئت حسینی و انقلابی می شود. الحمدلله در بسیاری از هیئت ها این شرایط را داریم. تقریبا همه شهدای مدافع حرم فرزند هیئتی هستند. همان هایی که از حرم و کیان اسلام دفاع می کنند و امنیت اسلام را در منطقه نگه می دارند. ما از یهودی ها و زردشتی و همه ادیان دفاع می کنیم. هنگامی داعشی ها حمله کردند همه اینها را سوزاندند. ما مدافع حریم انسانیت هستیم. حرم اهل بیت همه اینها را شامل می شود. کربلا هنگامی زنده و سالم بماند و به آن مراجعه شود انسانیت زنده می ماند. اربعین این را جهت عالم جا می اندازد. مسیحی ها زیاد می آیند. این دفاع بزرگ از هیئت هست. جنگ از کجا بود؟ ما خودمان در هیئت آقای انصاریان شرکت می کردیم و مداح بزرگوار حاج منصور که پیر مداحان است می خواند و بعد با هیجان به جنگ و جبهه می رفتیم. هم منطق و هم احساس داشتیم. هم شور داشتیم و هم شعور.هیئت باید در این راستا حرکت کند. این علامت یک چیز فرعی است .

    اینطور نیست که هر هیئتی که تصویر بزرگتری دارد شرف بیشتری دارد

    یا تصویر معصومین ما از هیچ معصومی تصویر نداریم. اینکه راهب مسیحی تصویر سر امام حسین(ع) را کشیده این داستان ها وجود دارد ولی نیرومند و مستند نیست. این تصویر چگونه حفظ شده است ؟در اروپای آن وقت چه کسی این تصویر را کشیده؟ اینها خیلی مهم هست. اروپای الان را نبینید که همه چیز را از سمت اسلام به سمت خودشان برده اند. هنگامی مسلمین پشت مرزهای اسپانیا بوده اند اروپایی ها گزارش های مکتوب در تاریخ دارند که مسلمان ها هنگامی با چوب مسواک می کردند تصور می کردند مسلمان ها دندان هایشان را تیز می کنند که آنها را بخورند! در آنجا نه حمامی بود و نه خوشبویی بدن معنا داشت. این تاریخ آنهاست. قرون وسطی اروپا یعنی قرن دهم تا دوازدهم مساوی با هنگامی است که مسلمانان روی پنیر و خرما توری می کشیدند که مگس ننشیند و اگر مگس می نشست بخاطر آلوده شدن حق فروش نداشتند. بهداشت و حقوق بشررا اروپایی ها از ما گرفتند و حالا می خواهند به ما یاد بدهند. بعد در آن وقت نقاش و یا تصویری نبوده هست. همه اینها جهت دویست سیصد سال پیش است و آنها با موهبت مسلمان ها و استفاده درست از کتاب های علوم ما این شدند و ما بد استفاده کردیم. بعد فکر نکنیم اینها تابلو نگه می داشتند. اینکه می گویند در موزه لوور تصویری است نمی دانیم چقدر حقیقی هست. ضمن اینکه اکثر این تصویرهای را مسیحی ها و کلیمی ها کشیدند و ما نمی دانیم با چه تصور ذهنی کشیدند. به عنوان نمونه ممکن است حضرت عباس را طوری کشیدند که خشم در چشمانش باشد. البته تصویرهای کشیده شده است در سطح میانگین به بالا هستند . اینطور نیست که هر هیئتی که تصویر بزرگتری دارد شرف بیشتری دارد.الحمدلله تصویر از هیئت ها جمع شده است است.

    قمه زنی شرعا حرام و قانونا ممنوع است/ در دوران مشروطه سفارت انگلیس بین سینه زن ها قمه و پارچه کفن پخش می کرده است

    نکته بزرگ دیگر در وهن هیئت ها مسئله قمه زنی است که هم قانونا و هم شرعا حرام و ممنوع هست. ولی فقیه وقت فتوا داده و حکم حکومتی و اجتماعی داده است که قمه زنی ممنوع هست. هم حضرت آقا و هم بسیاری از مراجع این فتوا را داده اند. ضرر متنابه این چنینی به بدن حتما چه علنی و چه غیر علنی حرام هست. حتی اگر قمه زنی مشکلی نداشت الان دشمن های ما با آن چه می کنند؟ آیا این جزو واجبات و شعائر اسلامی است؟ به عنوان نمونه امام صادق(ع) جهت عزای امام حسین(ع) قمه زدند؟ به چه دلیل چیزهایی که در دین قرار ندارد را در دین قرار می دهیم؟ بدعتی می گذاریم بعد می گوییم کسانی که این را قبول ندارند امام حسینی نیستند؟ در دوران مشروطه سفارت انگلیس بین سینه زن ها قمه و پارچه کفن پخش می کرده و بعد خودشان گزارش می دادند که ایرانی های وحشی جهت امام سومشان خودشان را تکه تکه می کنند. قبل از انقلاب آمریکایی ها در کشور عزیزمان ایران حقی به نام حق توحش در فیش حقوقی ارزش داشتند. این غیر انسان ها چنین انحرافاتی را تشویق می کردند. الان هم چه کسی این را تشویق می کند؟ شیعه انگلیسی.

    اگر بر مبنای قمه زدن تفکر دنیا بر علیه اسلام برگردد؛ افرادی که قمه می زنند الی یوم القیامت مقصرند و به هیچ وجه نمی توانند پاسخ بدهند

    اطراف حرم امام حسین و حضرت عباس را روز عاشورا و تاسوعا خون می گیرد و تمام شبکه های عالم فیلمبرداری می کنند. خب معلوم است می گویند اینها با خودشان این چنین می کنند… یک انسان نادان و جاهل به دین که متاسفانه لباس تبلیغ دین به تن دارد فرزند کوچک را می آورد و آنقدر قمه را می زند که بالاخره تفاوت فرزند را می شکافد که خون بیاید. کجا امام حسین این را فرموده؟ کجای مکتب ماست؟ کی آیت الله خویی،امام(ره)، بزرگان دین، شیخ انصاری، سیدبن طاووس و خواجه عبداله انصاری قمه زدند؟ اینها بازی استعمار است جهت اینکه ما را شبیه داعشی ها نشان بدهد. به داعش می گویند دولت اسلامی عراق و شام. و صدبار هم تکرار می کنند یعنی لفظ داعش را اکثر خبرگزاری ها استفاده نمی کنند چون علیه اسلام و شیعه هستند و جنگ روانی می کنند . می گویند دولت اسلامی عراق و شام سر خوئد مسلمان ها را می برد. هنگامی مقام معظم رهبری و هوشیاران دنیا راجع به حکومت فراگیر اسلامی صحبت می کنند؛ اینها می گویند این همان است و اگر وارد اروپا و آمریکا و شرق و غرب شود؛ سر می برد.

    نماد نباید جزو دین و جزو عزاداری شود ، قمه زن ها الی یوم القیامت مقصرند

    قمه زنی هم همینطور هست. ما را به این شکل در دنیا نشان می دهند و می گویند اینها تمدن ندارند برویم جهت اینها تمدن ببریم سربازهایمان را به عراق و افغانستان بریزیم. به یمن حمله کنیم که اینها تروریست هستند. اگر بر مبنای قمه زدن تفکر دنیا بر علیه اسلام برگردد؛ افرادی که قمه می زنند الی یوم القیامت مقصرند و به هیچ وجه نمی توانند پاسخ بدهند. نماز و روزه و حکم شرع نیست بلکه عده ای آن را اختراع کرده اند و سابقه در عزاداری مسیحیان هم دارد. اینکه می گویند حضرت زینب(س) سرشان را به محمل زدند به چند علت اشتباه است اولا شترها بدون محمل بوده اند . حضرت زینب(س) روی شتر بدون محمل صحبت کرده اند. ولی اینکه حضرت زینب(س) به عمد سر خود را شکاندند به هیچ وجه به اهل بیت و آن هم به دختر امیرالمومنین نمی شود نسبت داد. تحقیقات مفصلی بزرگان اسلام انجام دادند و گفته اند که این روایت واقعی نیست. نمی شود به حضرت زینب(س) نسبت داد که او در حالت عادی نبوده چراکه او نایب الامام هست. از حضرت سجاد(ع) مسائل را پرسش می کردند ولی کار اجرایی با زینب کبری(س) بوده است.

    با توجه به اینکه جوانان در اساسنامه شرکت تبلیغات مورد تاکید قرار گرفته اند و این ممنوعیت ها مسائلی است که جوان ها به طرف آن می روند؛ برنامه ای جهت جایگزین کردن نمادها دارید؟

    بله برنامه هایی وجود دارد. نمادهایی در کربلا داشتیم که همان پرچم های عمودی و افقی بود که به آن رایت الحسین می گفتند. روایت راجع به چوبه پرچمی که به دست حضرت عباس بود داریم که آنقدر تیربه آن اصابت کرد که فقط جای دست حضرت عباس مانده بود که نقل معروفی است البته آن پرچم عظیمی بود وشبیه این پرچم های معمولی نبود و از چندین کیلومتر معلوم بود. ایشان به عنوان علمدار و پاسدار و مدافع حریم اهل بیت این پرچم را می گرداندند و علامتی عظیم جهت لشکر امام حسین(ع) بوده هست. روایت شده است که امام حسین(ع) به حضرت عباس می فرماید که تو اگر بروی و پرچم زمین بیفتد سپاه من متفرق می شود. حضرت عباس هنگامی اجازه می گرفتند، امام حسین اجازه رفتن نمی دادند. الان در هیئت های ما پرچم گردانی فضای هیجان انگیزی دارد. خیمه زدن هم همچنین. خیمه هایی که شباهت دارد. ما جلو ساختن نمادها را نگرفتیم. ولی آسیب ها را باید کم کنیم به عنوان نمونه ساختن نمادی از گهواره تا هنگامی که به خرافه تبدیل نشود اشکالی ندارد. روضه غذا و چایی امام حسین(ع) خوب هست. به تعبیر حاج آقا تهرانی اگر کسی با اخلاص و پول سالم غذا جهت امام حسین(ع) بپزد و آن غذا را در دهان مرده گذاشتید و زنده شد تعجب نکنید.

    وهابی ها خرافات را دستمایه قرار می دهند با اینکه می دانند سند شیعه قرآن و سنت است

    فکر نکنیم که شرکت تبلیغات این سنت ها را به هم ریخته هست. اینها جزو اعتقادات ماست منتها نباید خرافی شود. فیلمی داریم از یکی از استان ها که آب ناودان پایین آمده و دیوار را گود کرده و شکل فردی است که کلاه خود دارد و پرچمی کنارش هست. یک عده آدم شیاد گفته اند بیایید ببینید تصویر حضرت عباس هست. دورش رمان سبز کشیده اند. حدود دوازده سال پیش که شرکت به شدت با آن برخورد کرد. از مردم پول می گرفتند که داخل شوند و به آب دست بکشند. وهابی ها همین چیزها را دست مایه قرار می دهند هرچند می دانند سند شیعه قرآن و سنت قولی و فعلی معصومین هست. ولی خب این چه کاریست با امام حسین(ع) می کنیم. جمهوری اسلامی و یک حکومت انسانی موظف است جلو این چیزها را بگیرد و عده ای از احساسات مردم سواستفاده نکنند. از آن طرف هم شک نداریم که هنگامی کسی در بین الحزمین شفتا پیدا می کند واقعا شفا پیدا می کند. تحقیق می کنیم. دفترکرامات امام رضا غرق این کرامات است که قبل و بعد از شفا ثبت شده است هست، اینها مشخص هست، آزمایش شده است و به شکل کتاب در آمده و در انتشارات آستان قدس هست. ولی ما می گوییم تبدیل به خرافه نشود و بازی مان ندهند. باید با استدلال باشد. باید از چیزهایی که وهن هیئت است دوری کنیم. آن وقت جوانان ما می توانند دور پرچم جمع شوند و جوانان ما می توانند دور انسانی جمع شوند که هرچه زیاد شبیه به امام حسین(ع) هست. اگر یک روحانی یا سخنران خوبی که اخلاق و افکار خوبی ومحقق و انقلابی است دور آن جمع شوند. آیا حتما باید علامت مادی پیدا کنیم؟ قرآن کعبه و مقام ابراهیم را معرفی کرد ولی اجازه نداده کعبه را جایی درست کنیم. البته می توانیم تصویر آن را به عنوان نماد جایی که دوست داریم داشته باشیم ولی نماد نباید جزو دین و جزو عزاداری شود.

    متن کامل گفتگو با حجت الاسلام موسوی هوایی معاون پژوهش شرکت تبلیغات اسلامی در باره آسیب های عزاداری را در اینجا بخوانید.

    سنت ها تا هنگامی که تبدیل به خرافه نشود خوب است

    اگر نمادهای تصویری درست کردند اشکالی ندارد. به عنوان نمونه در نروژ با دوربین چند بعدی تصویرهای کربلا را درست کردند. باعث شد حقیقت زیاد انتقال شود و زیاد متاثر کند. ما جلو این کارهای هنری را نمی گیریم البته آنها هم باید مستند و برمبنای قرآن کریم کار انجام دهند. قرآن پیراهن یوسف را شفا دهنده می داند. منبر امام حسین(ع) و سینه زنی امام حسین(ع) شفا بخش هستند. طبق گفته آیت اله بروجردی که گلی که در مجلس امام حسین(ع) درست می کنند را به چشمانم کشیدم و سوی چشمانم برگشت. سنت ها تا هنگامی که تبدیل به خرافه نشود خوب هست. شکی در شفابخشی ها نیست ولی یقین سر جای خود محکم است و پای آن می ایستیم. امام حسین(ع) با مکتب خود شفابخش ظاهر و باطن انسانهاست.

    به گِلی که در مجلس امام حسین درست می شود و متبرک است اشاره کردید. آیا نمی توان این را به علم ها و نمادهای دیگر تعمیم داد؟
    علم یا علامتی در کربلا نبوده هست. پرچم امام حسین(ع) در آن وقت وجود داشته ولی علامت نبوده هست. به عنوان نمونه ضریح معنا دارد و حفظ حریم و مزار امام(ع) هست. گنبد معنا دارد. گلدسته و گنبد نماد انسانی است که دو دستش را بالا برده و این نماد است . این نماد من را یاد امام حسین(ع) می اندازد.

    نباید به جای سخنران علم و به جای معرفت امام، چشم ابرو و دست و بازو مبنا شود/ در آیین نامه ها با علم مخالفیم و سندیتن اسلامی ندارد

    اما در شعرهای آیینی ما شعر در مورد علم زیاد داریم و بعضی علما هم در مجالس زیر علم می نشینند.

    بله شعری داریم که «ای علم افراشته بر عالمین» معنی آن این است که نامدار شدی نه اینکه علامت را بلند کردی. توصیه ای که وجود دارد این است که اینها نباید اصل و مبنا نشود و به جای سخنران علم و به جای معرفت امام، چشم ابرو و دست و بازو مبنا شود. خود اهل بیت اینگونه نبودند، بلکه بر مبنای معرفت حرکت می کردند. حضرت زینب(س) فرمود: «ما رایت الا جمیلا» چه کسی می تواند این را درک کند؟ ما قشنگی می بینیم چون در راه دین و خداست که اگر نبود اسلام اصیل به کسی نمی رسید.

    نماد نباید جزو دین و جزو عزاداری شود ، قمه زن ها الی یوم القیامت مقصرند

    رشد هیئت در اضافه شدن تیغه ها به علم نیست بلکه کار هیئت تربیت نیرو جهت اسلام، تشیع و انقلاب است

    بله . علم را گاهی در کنار هیئت می گذارند ولی نبوده و باید اصالت ها را رعایت کنیم. در تحقیقات ما هست. باید با معرفت صحیح تاریخی و بر طبق معارف اهل بیت حرکت کنیم. اینکه به عنوان نمونه دسته سینه زنی راه نیفتد تا علم نرفته صحیح نیست. در آیین نامه ها مخالفیم و سندیت اسلامی ندارد. نه به هیئت کمک می کند نه به شور حسینی کمک می کند. من سالی بیش از ۵۰۰ منبر می روم و با این فضا و مداحان و هیئت ها آشنا هستم. دست بوسی ارزش رفته ام ولی نباید خرافات وارد کنیم. بزرگان کشور راضی نیستند چیزی که در مکتب نبوده وارد شود. آیا رشد هیئت در این است که هر سال چند تیغه به علم اضافه شود؟ نه، رشد هیئت در این است که از دوره راهنمایی به جای هزینه جهت علم جوانان را جذب و تربیت کنیم تفریح و استخر برایشان بگذاریم. روحانی خوش ذوقی که با جوان ها می تواند ارتباط خوبی داشته باشد بگذاریم. مداحی، روضه خوانی صحبت یاد بدهیم که مداح و طلبه بشود. کار هیئت تربیت نیرو جهت اسلام، تشیع و انقلاب هست. الحمداالله هیئت های مخالف در شهرهای متفاوت این شرایط را دارند و نیرو جهت انقلاب و مدافع جهت حریم اهل بیت و حریم انقلاب و انسانیت تربیت کرده اند.

    خیلی از سخنران ها شاکی هستند و می گویند هیچ منبری خوبی با شرکت تبلیغات در ارتباط نیست یا شرکت تبلیغات اسلامی کدام جلسه خوب را راه اندازی کرده است؟ و اعتقاد دارند هیئاتی که موج انقلابی دارند به وسیله جوانان به صورت خودجوش اداره می شود.

    حجت الاسلام دکتر خاموشی رییس شرکت تبلیغات اسلامی، کارهایش را خاموش انجام می دهد. بسیاری از هیئت ها هرساله با انحاء متفاوت از شرکت کمک می گیرند. مهم ترین مساله جهت سازمان، ساماندهی حرکت مهم جهت دهی و ثبت آن هست. در نمایشگاه عطر سیب هم با توافق شرکت حرکت هایی انجام می شود. در استان ها حداقل ده الی پانزده سخنران استانی با شرکت مرتبط هستند و جلساتشان را شرکت ساماندهی می کند. شرکت تبلیغات اسلامی تا جایی که توان دارد کمک می کند ولی این را بدانید که شرکت تبلیغات اسلامی آنچه که باید بودجه ندارد که بتواند کمک زیادی کند. همانطور که حضرت آقا فرمودند شرکت تبلیغات اسلامی باید به گونه ای حرکت کند که مردمی بودن هیئات مذهبی به هم نریزد. مردم خودشان ظرفیت ها را بیاورند و جهت امام حسین(ع) خرج کنند. البته هنگامی عزیزان به شرکت تبلیغات مراجعه می کنند، کمک های مختصری در حد شرکت به آنها انجام می شود ولی اینطور نیست که همه هیئت ها به شرکت وابستگی مالی داشته باشند. دولت محترم با همه عظمت و بودجه هم نمی تواند مسئولیت مالی هیئات را برعهده بگیرد چون انقدر بساط امام حسین گسترده است که کسی توانش را ندارد. این خود مردم هستند که هیئات مذهبی را هدایت می کنند و اکثر هیئات ما در جهت انقلاب اسلامی حرکت می کند.

    چگونگی عزاداری و عزاداری مطلوب به شرایط وقت و مکان و عرف صحیح دین بستگی دارد/ سیاه پوشیدن جزو سنت رسول(ص) نیست و مراجع و علما اکثریت مشکی نمی پوشیدند

    از نظر شرکت تبلیغات اسلامی عزاداری مطلوب چه نوع عزاداری است و چگونه باید فرهنگ عاشورایی را نشان بدهد؟

    مسئله اصل عزاداری که مورد تایید اهل بیت و رسول الله(ص) هست. در نقل های متفاوت تاریخی آمده و اهل سنت هم نقل کرده اند که پیامبر(ص) فرمودند: کسی نیست که جهت عمویم حمزه عزاداری کند و از خانمها درخواست کردند و حضرت فاطمه(س) جهت حضرت حمزه عزاداری کردند. بنابراین اصل عزاداری جهت معصوم سیدالشهدا و فاجعه عظیم کربلا و همه اهل بیت باید باشد. عزاداری باید با جمعیت زیاد و به تعبیر حضرت آقا کار تمیز و عالی فرهنگی باشد. فرقه وها بیت که جزو تفاوت اسلامی نیست چون هیچ چیزش به اسلام نرفته،همه چیز را حرام می داند و حتی قبر و ضریح را حرام می داند. در قرآن داریم که مکانی که اصحاب کهف به خواب رفتند عبادتگاه قرار دادند. ولی اینها می گویند عبادتگاه چنین است و چنان هست. چگونگی عزاداری و عزاداری مطلوب به شرایط وقت و مکان و عرف صحیح دین بستگی دارد. به عنوان نمونه لباس مشکی پوشیدن نشانه عزاست از آن طرف پوشیدن مشکی کراهت دارد ولی بسیاری از بزرگان فرموده اند پوشیدن لباس مشکی جهت عزای امام حسین اشکالی ندارد. امام خمینی جهت ما و جهت بزرگان دین ما شاخص هست. مگر به عظمت امام کسی می آید؟ حضرت آیت اله خامنه ای از شاگردان بزرگ امام هستند. امام فقیه بزرک و مفسر و عزادار اباعبدالله بودند ولی روز عاشورا که در صحنه تلویزیون می آید را ببینید که مشکی نپوشیدند. این جهت ما ملاک هست. روز عاشورا این فقیه که اینچنین اشک می ریزد و مرتبط با امام حسین(ع) است و کسی که حواسش اینقدر جمع است به چه دلیل پیراهن مشکی نپوشیدند؟ چون اصلا سنت پیامبر نبوده در مقطعی به عنوان شعائر ما در آمده و در سوم و هفتم امام جزو شعائر ما شده است هست. جزو مکتب اهل بیت نیست. مراجع و علما اکثریت مشکی نمی پوشیدند. آنها بهتر امام حسین را می شناسند یا من طلبه و مداح و سخنران و سینه زن. به چه دلیل جای آدمها را عوض می کنیم؟ سینه زن باید تابع امام حسین(ع) باشد. امام حسین(ع) می خواهد ما از مرجع تقلید عاقل، عادل و مخالف با دشمن های اسلام پیروی کنیم. اگر مرجع تقلید فرمود این مدل عزاداری به صلاح اسلام نیست مقلد هستید و باید پیروی کنید.

    سازمان تبلیغات اسلامی با چیزهایی که به بدن ضرر بزند موافق نیست چون دین و مراجع موافق نیستند

    یکی از سنت های عزاداری این است که مثل مصیبت زده ها گریه کنیم و ناله و زجه بزنیم. سنت این بوده هست. اینکه به سینه می زنیم، عرف هست. تا هنگامی که سینه زنی اصل نشود و امام حسین کنار نرود و تا هنگامی که نماد مکتب و شعور حسینی هست؛ سینه زنی خوب هست. الحمدلله از بعد انقلاب رشد کردیم و الان در سینه زنی های بزرگ که صدا و سیما هم پخش می کند این شعور حسینی را می بینیم. این مداحی ها کمک به انقلاب و ارزش های کشور می کند. اینکه بیست هزار نفر با هم سینه بزنند، یعنی ما بیست هزار نفر اگر یک فرمانده داشته باشیم و رهبر دستور بدهد هرجایی را می توانیم فتح کنیم . زنجیر معمولی مشکلی ندارد ولی زنجیری که تیغ دارد و بدن را زخم می کند حرام هست. شرکت تبلیغات اسلامی با آن موافق نیست چون دین و مراجع موافق نیستند.

    عزاداری مطلوب آن است که شعور بدهد و معرفت بدهد و دشمن های را بشناساند

    امام می فرمودند عزاداری باید به شکل سنتی باشد. یا به عنوان نمونه آیت اله بروجردی گفتند لباس زنانه پوشیدن و نقش زنان را بازی کردن درست نیست و عده ای تبعیت نکردند وگفتند ۳۶۴ روز ما از شما تبعیت می کنیم یک روز شما از ما. اگر صحت داشته باشد کل همان ۳۶۴ روز هم زیر پرسش می رود. چون از مرجع تقلید تبعیت نکرده اند. با کار حرام نمی شود و با کاری که نه واجب و نه مستحب است نمی شود تبلیغ دین امام حسین(ع) را کرد.

    عزاداری مطلوب آن است که شعور بدهد و معرفت بدهد و دشمن های را بشناساند. شهید مطهری گفت: شمر زمانت را بشناس. شمر وقت ما الان اسرائیل است همین الان که ما عزاداری می کنیم با غزه و با فرزند های بیگناه چه می کند و چه توطئه ای جهت کردستان عراق و تکه کردن کشورهای اسلامی دارد؟ در تل آویو بیمارستان مجهز و بزرگ در اختیار داعش بوده و داعشی ها دست پرورده آمریکا و اسرائیل هستند. اینکه در هیئت علیه اسرائیل و آمریکا حرف نزنند یعنی چه؟ کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا که مفهوم درست و معرفتی هست. الان ترامپ یزید و معاویه وقت ماست. بعضی ها که نقش کمک به آنها را دارند آنها هم عمروعاص وقت هستند. بعضی سخنران ها علنا می گویند بعضی ها در لفافه. هیئت جای شور و شعور هست. باید سینه زنی عالی، مرتب، منظم و با آه و سوز باشد. زیاد گریه کنند و دل ها بسوزد. با درک بلای معصوم به امام حسین(ع) متصل می شویم. الحمدلله مداح های معروفی داریم که انقلابی هستند و شعرهای خوب استفاده می کنند که مردم هم گریه می کنند و هم سینه می زنند. هم سخنرانان خوبی داریم که آیات قرآن و روایات معنبر را می گویند. اینها نعمت های بزرگی هست. امام حسین(ع) و حضرت زهرا(س) از چنین هیئت هایی راضی هستند. هیئت باید انسان، نیرو، دانشمند متقی و با پرهیزگاری پرورش دهد که در هر جایی اخلاق درست دارد البته اکثریت قریب به اتفاق اینگونه اند. هرکسی در هر جایگاهی که است به خوبی و منطلوب باید وظایفه خود را انجام دهد و هیئت می تواند این را احیا کند.

    دشمن می خواهد خطای یک نفر را که خود جمهوری اسلامی کشف کرده، پخش کرده و جلو آن را گرفته؛ پررنگ کند

    با توجه به اینکه هیئت ها تا این جد جریان سازهستند امروز چه آسیبی متوجه آنهاست؟ و دشمن چه برنامه هایی جهت هیئات مذهبی ما دارد؟ مداح ها و سخنران ها چگونه باید مراقب باشند؟

    آسیب های مختلفی متوجه هیئت هست. عظیم ترین آسیب این است که هیئت بازیچه دست دشمن های انقلاب و تشیع شود. خدای نکرده سخنران یا مداح ارتباطات پنهانی با جاهای مختلفی داشته باشند و صحبت کند و حوانان را به سمت دیگری سوق دهد. باید تمام قد جلو این گونه افراد ایستاد و آشنا و غریبه ندارد. این یکی از آسیب ها در هیئت هاست که می خواهند در حواشی هیئت ها و حواشی زندگی مداحان که اکثر آنها انقلابی و اهل پرهیزگاری انقلابی جبهه ای هستند؛ وارد شوند. دشمن می خواهد خطای یک نفر را که خود جمهوری اسلامی کشف کرده، پخش کرده و جلو آن را گرفته پررنگ کند. این نشان می دهد ما هشیار و بیداریم و مراقب هستیم و دشمن های نمی توانند با نفوذ در آنها همه را خراب کنند.

    خالص بودن شهید حججی موج قبلی که می خواست مداح و دین و سخنران را بزنند از بین برد

    یکی از مسائلی که این موج را علیه هیئات مذهبی از بین برد شهادت شهید حججی بود. آقا فرمودند از صفات خاصی که او داشت و او را تا این حد عزیز کرد اخلاص و بی سر و صدا بودن او بود و اینکه هرکجا کار بود به همان جا می رفت ولو سخت بود. خالص بودن این شهید موج قبلی که می خواست مداح و دین و سخنران را بزنند از بین برد. اگر مجالس امام حسین(ع) تعطیل شود، دین از بین می رود. چراغ هیئت درست را باید روشن نگه داشت. این ضرورت دین و دنیای ماست. امنیت ما با هیئت و دسته جات سینه زنی حفظ می شود. آسیب دیگر این است که هیئت انقلابی نباشد و کاری به شهدا و خون شهیدان و انقلاب و رهبری و امام نداشته باشد. اگر سیاسی نیستید جهت چه هیئت صحبت و مداحی برگزار می کنید؟

    هیئت را وارد جریانات سیاسی چپ و راست نکنید بلکه باید پیرو ولی فقیه وقت باشید

    امام حسین(ع) بالاترین سیاستمدار بوده که فقط صحبت نمی کند. حرکت می کند و شهید می شود. امام حسین(ع) باید حرکت می فرمود و حرکت کرد تا ادله ظاهری برود و یزید را سرنگون کند. سی هزار نامه جهت ایشان نوشتند. در باطن هم می دانستند چه اتفاقی می افتد ولی آنها مامور به علم ظاهری هستند و همانطور حرکت کردند و عظمتشان در این است که می دانند و صبر می کنند و به شهادت می رسند. باید هیئت را داشته باشیم. ولی هیئت باید انقلابی باشد. به تعبیر حضرت آقا هیئت سکولار چه می خواهد بگوید؟ شعرای فارسی زبان، ترک زبان و عرب زبان شعرهای احیاگر انقلابی سروده اند. قدیمی ها از مبارزه با ظلم می گفتند و ساواک به دنبالشان بود که نگویند. هیئت را وارد جریانات سیاسی چپ و راست نکنید بلکه باید پیرو ولی فقیه وقت باشید. آنچه از ولی فقیه می فهمید باید جریان دهی شود. باید در آن معارف گقته شود. امام حسین(ع) جهت معارف کشته شد. نود درصد هیئت باید معارف به فراخور افراد و وقت و مکان و سن باشد. معارف امام حسین(ع) باید انتقال شود.

    هیئت مطلوب باید جذب بالا داشته باشد. یعنی آدم هایی که تیپشان به هیئت امام حسین(ع) نمی خورد را طرد نکنید بلکه با آنها مهربان باشید و به آنها بدبین نباشد. اگر خانمهایی که حجاب کافی ندارند یا مردها لباس مناسب ندارند طرد نشوند. مستند از لاک جیغ تا خدا را دیده ایم. اکثریت قریب به اتفاق یا در راهیان نور یا در هیئات امام حسین(ع) متحول شدند. جذب هیئت شدند و عوض کردن و تحول معنوی در آنها ایجاد شده است اند. این سنت حسنه ایست . حر توبه می کند و امام حسین(ع) می پذیرد. منتها اینکه نماد هیئت این باشد که تمام افراد، آنهایی باشند که حجاب خوب ندارند وهن جهت امام حسین(ع) هست. کسی که به هیئت می آید باید حرمت امام حسین(ع) را نگه دارد.

    ما هر لحظه از عزیزان سخنران و با نفوذ می خواهیم که ملبس شوند/ روحانی اگر مثل پیامبر(ص) اهل رعایت مسائل شرعی و اهل احترام به مردم باشند مردم به دنبالش می روند

    امروزجلساتی که به وسیله کت و شلواری ها برگزار می شود زیاد مورد توجه جوانان هست. به چه دلیل جوانان زیاد به سراغ کت شلواری ها می روند و جلسات روحانی ها جلسات کوچکتری است؟

    اینطور نیست. مگر جلسات آقای پناهیان یا آقای علوی تهرانی جلسات کوچکی هستند؟ جوان ها یی که پای صحبت حاج محمود می آیند پای صحبت حاج علوی تهرانی می نشینند. خیلی هایشان یادداشت می کنند. ولی مسئله این است که به چه دلیل اصل را بر این می گیریم که سخنران هیئت باید روحانی باشد؟ این یک مهم است که جزو توصیه ها و سفارشات خود اهل بیت است که به این معناست که معارف دینی را باید از متخصص متخصص با معرفت وقت شناس و انقلابی گرفت. این متخصص در حوزه تربیت می شود، باید ملبس شود و لباس روحانیت را تبلیغ کند. ما هر لحظه از عزیزان سخنران و با نفوذ می خواهیم که ملبس شوند .آقای بی آزار شیرازی به توصیه رهبر در سن ۵۰ سالگی عمامه گذاشتند و تبلیغشان را ملبس ادامه دادند. آنهایی که سخنران هستند همگی اهل حوزه بودند. رحیم پو ازغدی و حسینی طلبه هستند ولی ملبس نشدند. مگر جوانان از آقای پناهیان فرار می کنند؟ نه جلسات مختلفشان را می روند و اینطور نیست که فرار کنند.

    روحانی اگر مثل پیامبر(ص) اهل رعایت مسائل شرعی و اهل احترام به مردم باشند و شرایط روحانی مطلوب بودن داشته باشد؛ مردم به دنبالش می روند و حرفش را گوش می دهند. دشمن های بسیار تلاش می کنند جلوه روحانیت را خراب کنند.نسبت به دوستان و عزیزان باسوادی که به تعبیری کت شلواری هستند و در هیئات صحبت می کنند منعی نداریم ولی این نباید اصل شود. از همین بزرگواران بارها تقاضا کردیم ملبس شوند. اگر درس حوزه نخواندند حق منبر رفتن ندارند. اگر معرفت به اسلام ندارند نباید صحبت کنند. ولی اکثرا توانش را دارند و مطالعات وسیعی راجع به مطالب اسلامی دارند و خیلی از آنها طلبه هستند ولی ملبس نشده اند.

    اگر خدای نکرده عزیزان مکلا انقلابی حرف نزنند بحث دیگری هست. ولی آن بزرگواران نیز صحبت های خوبی دارند و ما درخواستمان این است که خوف نکنند و ملبس شوند که هم ملبس ها بدانند که باید اخلاق و دین صحیح را ارائه کنند و مکلا ها بدانند لباس پیامبر هست. ولی ما ایرادی نمی انیم . بالای ۱۵۰ هیئت داریم که پنج یا ده نفر عزیزان کت و شلواری در آن هستند ولی این نباید باب شود. طلبه های ما باید تحلیل کنند و به روش این بزرگواران دقت کنند و از آن استفاده کنند.

    گفتگو از علی بشیری

    تنظیم فریده قهرمانی

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: عزاداری | سخنرانی | تبلیغات | جوانان | انقلاب | سخنرانی | انقلابی | اسلام | اسلامی

    نماد نباید جزو دین و جزو عزاداری شود ، قمه زن ها الی یوم القیامت مقصرند

    نماد نباید جزو دین و جزو عزاداری شود ، قمه زن ها الی یوم القیامت مقصرند

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب زبان اصلی ریاضیات گسسته
  • خرید کتاب زبان اصلی نوسازی و طراحی داخلی
  • منابع اورجینال بیماری ها
  • کتاب های ژنتیک اورجینال
  • منابع اورجینال تئوری نسبیت و گرانش
  • خرید کتاب های زبان اصلی جامعه شناسی
  • کتب رسانه زبان اصلی
  • کتاب های هواشناسی اورجینال
  • خرید کتاب زبان های برنامه نویسی زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های خانه داری
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>