اطلاعیه سایت
دکتر میرباقری معاون سیما، در یادداشتی به طراحی، برنامهریزی و تولید برنامههای متنوع در مناسبت های ملی و مذهبی اشاره کرد.
به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان به نقل از پایگاه اطلاعرسانی سیما؛ دکتر میرباقری، معاون سیما در یادداشتی به طراحی، برنامهریزی و تولید برنامههای متنوع در مناسبت های ملی و مذهبی اشاره کرد.
متن یادداشت دکتر میرباقری به شرح زیر است؛
محرم در سیمای رسانه ملی
رسانه ملی به عنوان فراگیرترین، پرنفوذترین و اثرگذارترین رسانه، همواره کوشیده است در کنار طراحی، تدوین دقیق و هوشمندانه اولویتهای محتوایی خود در هیأتهای اندیشهورزی، مفاهیم متعالی و در عین حال جالب و پرمخاطبی را بر اساس این اولویتها تعریف و در قالب و ساختارهای متنوع در معرض تماشای مخاطبان قرار دهد. این دغدغه به خاص جهت پرداختن به مناسبتهای ملی و مذهبی از اهمیت مضاعفی برخوردار است.
در این میان شبکههای تلویزیونی، چه بهواسطه گستره مخاطبان و چه بهدلیل وظیفهای که در حوزه تولید فیلم، سریال و انیمیشن بهعهده دارند، وظیفه و وظیفه سنگینتری را احساس میکنند. بهطوری که معمولا در تمام طول سال «شوراهای طرح و برنامه فیلم و سریال شبکهها» و «مرکز سیمافیلم» با بهرهگیری از پیشنهادها و ملاحظات ارائه شده است از سوی شورای سیاست گذاری معاونت سیما و شورای معارف سیما، بخش قابل توجهی از وقت خود را صرف جستوجوی محتوا و سوژههای بکر و جالب در حوزه فیلم و سریال میکنند. دشواری پرداختن به این مناسبتها، هنگامی در شبکههای تلویزیونی بیشتر احساس میشود که چند مناسبت ملی و مذهبی با یکدیگر همزمان شود. معاونت سیما در میانه سال ۹۶ با یکی از همین تقارنها مواجه شد. همزمان بودن چند مناسبت مهم از جمله شروع ماه محرم، شروع هفته دفاع مقدس و بازگشایی مدارس و دانشگاهها موجب شد تا معاونت سیما جهت طراحی، برنامهریزی و تولید برنامههای متنوع در خصوص این مناسبتها دورخیز زیاد و طولانیمدتی داشته باشد. طبق برنامهریزیهای صورت گرفته، شبکههای تلویزیونی از ماهها قبل فعالیت وسیعی را بهمنظور تولید و پخش ۱۱۴۷ ساعت برنامه تلویزیونی به مناسبت ماههای محرم و صفر، ۱۴۳ ساعت به مناسبت هفته دفاع مقدس، ۵۷ ساعت به مناسبت بازگشایی مدارس و ۸۵ ساعت به مناسبت هفته نیروی انتظامی شروع کردند.
در این میان، معاونت سیما بهمنظور عمق بخشیدن به تولیدات خود اهتمام مضاعفی را جهت تولید برنامههای نمایشی صورت داده هست. این معاونت کوشیده است در کنار اولویتبندی در کنداکتورهای پخش شبکهها بهمنظور پوشش کامل همه آنها همزمان گامی ابتکاری و خلاقانه در تولیدات متفاوت خود بردارد، بهگونهای که مثلاً در دهه اول محرم، گرچه سریال «پرواز در ارتفاع صفر» در شبکه یک و سریال «شکوه یک زندگی» در شبکه دو با عنوان دفاعمقدس پخش شد، ولی وجه قالب مفهومی و محتوایی آن انتقال آموزههای عاشورایی نظیر ایثار، فداکاری، از خودگذشتگی، شهادتطلبی و حقطلبی به مخاطبان بود.
با فراغت شبکههای تلویزیونی از دو مناسبت هفته دفاعمقدس و بازگشایی مراکز آموزشی، پخش سریالهای محرمی «هاتف» از شبکه یک و «عقیق» از شبکه سه در دهه های دوم و سوم محرم، وقت بیشتری را به مخاطبان داده است تا به شکل مطلوبتری با آموزهها، مفاهیم و فلسفه قیام عاشورا از قاب برنامههای نمایشی آشنا شوند. البته در همین ایام، تلویزیون از پرداختن به مناسبت هفته نیروی انتظامی نیز غفلت نکرده است و در دهه سوم محرم، همزمان با سریالهای عاشورایی، شبکه دو با سریال پلیسی «نوار زرد» مهمانخانههای مردم میشود. شبکههای تلویزیونی در این مناسبتها با پخش دهها فیلم سینمایی و تلویزیونی و تولید و پخش حدود صد مجموعه مستند، دهها انیمیشن و پخش برنامههای ترکیبی، صحبت و مداحی پرمحتوا میکوشند سهم خود را در بازنمایی فلسفه قیام عاشورا و احیای معارف و آموزههای آن نظیر فریضه امر به معروف و نهی از منکر و ترویج سبک زندگی حسینی ادا کنند. اقداماتی که گرچه جهت مدیران و برنامهسازان تلویزیونی سخت و طاقتفرسا بوده، ولی بهواسطه رضایت خاطر طیف وسیعی از مخاطبان و نزدیکتر شدن شبکههای تلویزیونی به افقهای روشن ترسیمشده، انگیزهآفرین و امیدوارکننده است.
دکتر میرباقری معاون سیما، در یادداشتی به طراحی، برنامهریزی و تولید برنامههای متنوع در مناسبت های ملی و مذهبی اشاره کرد.
انتهای پیام/
واژه های کلیدی: رسانه ملی | برنامه | طراحی | سریال | برنامه | رسانه ملی | محرم و رسانه ملی | معاونت سیما