• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » اخبار اقتصادی و سیاسی » اگر کسی «تَکرار» کند که مردم پای صندوق بیایند، باید تنبیه شود؟/ حرمت افراد محب

    اگر کسی «تَکرار» کند که مردم پای صندوق بیایند، باید تنبیه شود؟/ حرمت افراد محب

    رئیس‌جمهور تاکید کرد: امام حسین (ع) قبل از هر چیز اول با حاکم مدینه حرف زد و استدال کرد حالا اگر بگوییم مذاکره بعضی بدشان می‌آید. باید بگوییم ایشان

    اگر کسی «تَکرار» کند که مردم پای صندوق بیایند، باید تنبیه شود؟/ حرمت افراد محب

    روحانی : اگر کسی «تَکرار» کند که مردم پای صندوق بیایند، باید تنبیه شود؟/حرمت افراد محبوب مردم، به وسیله بعضی قلم ها و زبان ها به آسانی شکسته می شود

    عبارات مهم : مدیران جامعه – رییس جمهور

    رئیس جمهور تاکید کرد: امام حسین (ع) قبل از هر چیز اول با حاکم مدینه حرف زد و استدال کرد حالا اگر بگوییم مذاکره بعضی بدشان می آید. باید بگوییم ایشان حرف زد و مذاکره نکرد. استدال کرد و گفت به چه دلیل بیعت نمی کند. حاکم مدینه نپذیرفت. امام حسین (ع) همان جا می توانست جنگ را شروع کند ولی نگذاشت این جنگ شروع شود.

    به گزارش ایلنا، حجت الاسلام حسن روحانی در مراسم شروع سال تحصیلی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور گفت: خوشحالم در شروع سال تحصیلی ۹۶ – ۹۷ می توانم در محضر شما شروع سال تحصیلی را تبریک بگویم. جهت ما شروع مهرماه و شروع تحصیلات دوران ابتدایی و دانشگاهی بسیار حائز اهمیت است و هر توانایی در کشور داریم، از علم است.

    اگر کسی «تَکرار» کند که مردم پای صندوق بیایند، باید تنبیه شود؟/ حرمت افراد محب

    وی افزود: همه توانمندی ما از علم و دانش و دانایی هست. امسال مهرماه ما مصادف با ایام سوگواری سالار شهیدان امام حسین(ع) و یارانش است که بزرگترین مرجع فرهنگی و ارزشی جهت جامعه ما در مسیر معنویت، استقامت و در مسیر اصلاح جامعه است.

    روحانی تاکید کرد: اتفاق عاشورا و فرهنگ مکتب امام حسین(ع) یک تابلوی کامل با همه دقت ها و ظرافت ها هست. معمولا ما به گوشه ای از این تابلو زیاد نظر می افکنیم. آزادی، ایستادگی، ایثار، فداکاری، استقامت و آزادگی بخشی از این تابلو بزرگ هست. ادب، اخلاق، صلح دوستی، اصلاح جامعه، هدایت مردم، دلسوزی حتی جهت دشمن های بخش دیگری از این تابلو است که کمتر به آن توجه می کنیم.

    رئیس‌جمهور تاکید کرد: امام حسین (ع) قبل از هر چیز اول با حاکم مدینه حرف زد و استدال کرد حالا اگر بگوییم مذاکره بعضی بدشان می‌آید. باید بگوییم ایشان

    وی خاطرنشان کرد: امام حسین (ع) قبل از هر چیز اول با حاکم مدینه حرف زد و استدال کرد حالا اگر بگوییم مذاکره بعضی بدشان می آید. باید بگوییم ایشان حرف زد و مذاکره نکرد. استدال کرد و گفت به چه دلیل بیعت نمی کند. حاکم مدینه نپذیرفت. امام حسین (ع) همان جا می توانست جنگ را شروع کند ولی نگذاشت این جنگ شروع شود، مهلت خواست جهت اینکه در این زمینه فکر کند و در نهایت پاسخ دهد و در این وقت از مدینه خارج شد.

    رییس جمهوری یادآور شد: حال اگر توضیح دهیم که امام حسین مخفیانه از مدینه خارج شد، ممکن است بعضی بدشان بیاید و بگویند امام حسین که مرد دلیری بود و مخفیانه خارج نمی شد. ممکن است آیه قرآن را هم اشکال بگیرند که راجع به موسی (ع) آمده و امام حسین (ع) همین آیه را نیز خواند.

    وی افزود: امام حسین (ع) ماه ها با مردم ملاقات کرد و نامه های بسیاری دریافت کرد و بعد در مقطعی عجله کرد که از مکه خارج شود تا حرمت حرم نشکند. این بسیار مهم هست. در آیات آمده حرمت آبروی مومن، حرمت کعبه است و امام حسین جهت آن که حرمت کعبه نشکند، از مکه به کوفه خارج می شود ولی چقدر ساده در جامعه ما حرمت، شخصیت افراد خدوم، خدمت گزار و محبوب مردم، به وسیله بعضی قلم ها و بعضی زبان ها شکسته می شود.

    اگر کسی «تَکرار» کند که مردم پای صندوق بیایند، باید تنبیه شود؟/ حرمت افراد محب

    رییس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: دانشگاه جهت این است که ما با مکتب امام حسین (ع) آشناتر شده است و به خوبی بیاموزیم و این مکتب را به اذهان جامعه انتقال کنیم. مگر امام حسین (ع) نفرمود مشک ها را پر از آب کنید و مگر نپرسیدند تا منزل آب این همه آب مورد نیاز نیست و امام فرمود هنگامی به دشمن می رسیم، آن ها از راه دور آمده و تشنه اند.

    وی یادآور شد: این رویکرد با شعارهایی که بعضی می دهند، منافات ندارد. امام حسین (ع) دوست ندارد حتی کسی که به رویش شمشیر می کشد، تشنه باشد و هنگامی در همان ملاقات با حر، جلوی امام حسین (ع) گرفته شد زهیر به امام گفت الان عالی ترین وقت جنگ است به چه دلیل که تعدادشان کم است و اگر صبر کنیم، بر تعدادشان افزود خواهد شد، امام فرمود من هرگز دوست ندارم آغازگر جنگ باشم.

    رئیس‌جمهور تاکید کرد: امام حسین (ع) قبل از هر چیز اول با حاکم مدینه حرف زد و استدال کرد حالا اگر بگوییم مذاکره بعضی بدشان می‌آید. باید بگوییم ایشان

    رییس جمهوری همچنین اضافه کرد: همه ابعاد زندگی ابی عبدالله الحسین (ع) را بیاموزیم. اخلاق امام حسین (ع)، مروت، مردانگی، فتوت امام حسین (ع) را بیاموزیم. ما یک همچنین روحیه و جایگاهی می خواهیم و عاشورا بزرگترین مکتب آموزشی و دانشگاه و معلم ماست و بزرگترین عامل جهت وحدت و امنیت ملی ماست. خیلی وارد شرح حال نشویم که چه کسی با چه زبانی و چگونه عزاداری می کند. اصل این است که همه به احترام امام حسین (ع) به پا می خیزند. اساس مسئله مهم است.

    وی تاکید کرد: اصل مسئله، پیوند یک ملت با یک فرهنگ است و کار دانشگاه نیز همین هست. دانشگاه هر لحظه محل گذار بوده هست. گذار از یک جامعه با شرایط استبدادی به سمت یک جامعه آزاد و مستقل. گذار از یک جامعه استثمار شده است به سمت استقلال جامعه. گذار از شرایط انحصار قدرت تا رسیدن به شایستگی ها و برجستگی های علمی و اخلاقی افراد جامعه.

    اگر کسی «تَکرار» کند که مردم پای صندوق بیایند، باید تنبیه شود؟/ حرمت افراد محب

    رئیس جمهور ادامه داد: مگر چنین نبود در جامعه ما؟! لااقل قبل از مشروطه و البته سال ها بعد از مشروطه، چه کسانی در این کشور حاکم بودند؟! آیا یک روستایی زاده، یک کارگرزاده می توانست وزیر، رییس جمهوری یا نماینده مجلس شود؟! مقامات عالیه یا از آن شاهزادگان بود یا ارباب ها و ملاکین.

    روحانی گفت: آن وقت هر کسی نمی توانست به مقام مدیریتی جامعه برسد. این انحصار را چه کسی شکست؟ حوزه و دانشگاه! هم اکنون اکثریت قریب به اتفاق مدیران ارشد جامعه تحصیل کرده دانشگاه هستند و تعدادی هم تحصیل کرده حوزه. مبنا این نیست که پدرش چه کسی بوده است.

    رئیس جمهور تاکید کرد: بعد از انتخابات همه باید جایزه بگیرند ولی می بینیم یک جناح تنبیه می شود و یک جناح دیگر جایزه می گیرد.

    وی تاکید کرد: ملاک جهت گزینش افراد باید بر اساس شایستگی های خود فرد باشد، این دیددگاه در کشور وجود نداشت و حوزه و دانشگاه این کار را کردند، دانشگاه امروز متولی تربیت مدیران است.

    رئیس دولت دوازدهم در ادامه با اشاره به این که استاتید برجسته از لحاظ علمی و اخلاقی بسیار مهم است با دانشجو چگونه واکنش‌ کنند، گفت: خیلی مهم است که استاد با دانشجو چگونه برخورد کند، آن سال های که ما دانشجو بودیم واقعا اساتید دانشگاه تفاوت داشتند، درست که آنان افراد تحصیل کرده بودند ولی رفتار، منش و اخلاق تفاوت می کرد.

    وی ادامه داد: به خاطر دارم استاد اقتصادی داشتم که همان روز اول باعث شد عده ای از دانشجویان از درس و دانشگاه منصرف شدند. استادها متفاوت و متفاوت بودند، بعضی ها انقلابی و شجاع بودند بعضی دیگر به گونه خاصی واکنش‌ می کردند.

    روحانی با اشاره به دوران تحصیل خود در دانشگاه اظهار کرد: اساتید بسیار تاثیرگذار بودند، اخلاق و واکنش‌ استاد جهت دانشجو بسیار مهم بودحتی نحو نمره دادن استاد، یک عده از اساتید معروف بودند به اساتید وجبی. یعنی چه؟ یعنی هرچه زیاد بنویسید نمره زیاد می گیرید، که تا حدی هم درست بود.

    وی افزود: برخورد استاد از نمره دادن گرفته تا تشویق کردن بسیار مهم است همه این ها در کنار هم دانشگاه ایده آل را می سازد. شما دانشگاهیان تربیت کننده مدیران جامعه و حل المسائل جامعه هستید که باید معضلات را حل کنید.

    رئیس قوه مجریه خاطرنشان کرد: نخستین معضل، خود دانشگاه هست، شما مدیران امکان دارد که نقدی هم داشته باشید که درست است ولی معلوم نیست راه خوبی گزینش کرده باشید. ما مدیریت دانشگاه را قطعه قطعه کردیم نباید این تقسیم بندی را انجام دهیم؛ به انقلابی و به دینی و غیردینی حتی پزشکی و غیر پزشکی هم تقسیم کردیم که درست نبود.

    وی تاکید کرد: اساس علم و دانشگاه بر مبنای مسابقه هست، مقام اساتید بر مبنای مسابقه هست. ولی خیلی چیزهای دیگر که ارجحیت دارد را دخالت نمی دهیم، استادی که جزوه امسالش با جزوه ده سال پیشش جر چندتا لغت تغییری نکرده هست، درست نیست.

    وی افزود: باید رتبه های علمی مداوم در حال بالاتر رفتن باشند و دانشوری باید دائمی باشد. هیچ وقت ما در علم متوقف نمی شویم که بگوییم ما در عالم به بالاترین علم رسیدیم و دیگر مورد نیاز نیست تلاش کنیم این اشتباه است هیچ وقت نمی توان گفت به بالاترین اخلاق رسیدیم باید ادامه بدهیم، قرآن راجع به پیغمبرش می گوید عدالت و یقین تا روز فوت ادامه دارد.

    رئیس جمهور خطاب به مدیران دانشگاه ها گفت: از شروع تا آخر مهم است با چه متدی مسابقه های علمی و دانشگاهی را زیاد کردن دهیم. بله دانشگاه هر لحظه پرآوازه بوده است ولی باید رقابتی بین دانشگاه ها باشد یا خیر؟ هر کس در انتخابات شرکت کرده است باید تشویق شود ولی یک جناح جایزه می گیرد و یک جناح دیگر تنبیه می شود. این می شود اعتماد عمومی؟حالا شاید یک عده ای بیکارند و می خواهند شغلی داشته باشند. اگر کسی تَکرار کند که مردم بیایند پای صندوق باید تنبیه شود؟ چند بار باید تجربه کنید؟ بگذارید یک مسابقه سالم در جامعه ما باشد در همه چیز انحصار خطرناک هست. همه را تشویق به نقد کنیم.

    وی خاطر نشان کرد: نقد باید مخصوصاً در دانشگاه آزاد باشد. اگر استاد یا دانشجویی نقدی دارد که مورد پسند من نباشد باید تشویق شود چون او نظر خود را گفته هست. هر کس در انتخابات شرکت کرده است باید تشویق شود ولی یک جناح جایزه می گیرد و یک جناح دیگر تنبیه می شود. این می شود اعتماد عمومی؟

    روحانی گفت: شاید بعضی دستگاه ها بیکارند، ناچارند یک عده ای را دم به ساعت احضار کنند. یک جناحی از اول انقلاب دیوارش کوتاه ساخته شده است هست. نمی دانم جریان چه بوده هست. اگر کسی خیلی هم تاثیرگذار باشد به عنوان نمونه جهت تشویق مردم تکرار کند که بیایند پای صندوق. باید ببینیم چه کسی را تنبیه کنیم چه کسی را تشویق. باید این مسیر را رها کنیم. چند بار باید تجربه کنید؟ یک بار تجربه کردید در ۹۲ دوباره در ۹۴ دوباره در ۹۶؛ باید از تجربه استفاده کرد. بگذارید یک مسابقه آزاد در جامعه باشد. در اقتصاد و علم انحصار خطرناک هست؛ در مدیریت انحصار خطرناک هست؛ آزاد بگذارید. مسابقه باید آزاد باشد. جهت نقد و همکاری همه را تشویق کنید. هرکه نقد می کند را تشویق کنید.

    وی افزود: نقد باید در دانشگاه و جهت استاد دانشگاه آزاد باشد. اگر کسی سر کلاس صحبتی بکند و بحثی کند یا استادی یا دانشجویی به واسطه نظر و اعتقاد و نقد دلسوزانه مورد علاقه من نباشد، نمی شود. دانشگاه جهت این است که مسائل و پیچیدگی های جامعه را حل و فصل کند. الان عنوان این شده است که این تعداد دانشجوی فارغ التحصیل به چه دلیل شغل ندارند؟ از شما اساتید می پرسم.

    روحانی افزود: ما باید ببینیم جهت چه شغلی به دانشگاه و کلاس نیاز داریم؟ یا نه همین طور دانشجو را بگیریم تربیت کنیم و بگوییم به این ها شغل بدهید. مگر هر شغلی نیاز به دانشگاه دارد؟ تمام مشاغل نیاز به تحصیلات دانشگاهی دارد؟ اگر دارد به تحصیلات تکمیلی نیاز دارد؟ مدیریت نیروی انسانی بر مبنای هرم ممکن است نه استوانه؛ ما استوانه درست کردیم. مگر چند دکتری و لیسانس و فوق نیاز داریم؟

    رییس جمهور با بیان اینکه فارغ التحصیل زیاد درست می کنیم می گوییم به چه دلیل شغل نیست؟ گفت: در دنیا کشورهای متفاوت بررسی کردند که چند درصد از مشاغل نیاز به تحصیلات دارد به این نتیجه رسیدند که ۴۰ درصد نیاز به تحصیلات ندارد. بقیه هم همه به تحصیلات تکمیلی نیاز ندارد. اگر همه پزشکان متخصص شوند عمومی مورد نیاز نداریم؟ خیلی مهم است که ما دانشگاه را بر اساس نیاز مدیریتی جامعه تدوین کنیم. این به آن معنا نیست که اگر همه این ها تنظیم شود مسئله اشتغال نداریم؛ نه این طور نیست. من خوشحالم که از پارسال تا امسال بیش از یک درصد بیکاری کم شده است هست؛ از ۱۲.۷ رسیده به ۱۱.۵. معنی اش این است که مسیر درست گزینش شده است باید سرعت بیشتری به مسیر بخشید.

    روحانی در ادامه با بیان اینکه توصیه دیگر امید دادن به نسل جوان جهت آینده کشور هست، گفت: کشور ما مشکلاتی دارد ولی ما ملت بزرگ دارای فرهنگ غنی هستیم؛ سوابق علمی بزرگی در تاریخ داشتیم. امروز دانشگاهیان و دانشجویان در مسائل روز باید پیشرو باشند. من نمی خواهم بگویم یک دانشجو یک دیپلمات هست؛ ولی باید مسائل سیاسی جامعه را بداند و خوب نقد کند. سن جوانی و دانشجویی سن خلاقیت و نقد است.

    وی افزود: نگذاریم عده ای جامعه ما را نسبت به آینده مایوس کنند و کار ارزشمند ملت را زیر پرسش ببرند. بله ممکن است در یک کشوری یک آقایی بشود، رییس جمهور و همه دنیا را دلواپس کند؛ حالا اگر این معضل به کشورهای دنیا سرایت کرد و به ما هم مسئله وارد شود ما باید نسبت به مسیر و انتخاب. به چه دلیل یک عده ای خوشحال می شود؟ بعضی از اینکه کشور دچار مسئله شود خوشحال می شوند بعضی نان خود را در دعوا می بینند به چه دلیل باید دعوا کنیم؟ چه ایرادی دارد جناح های مختلف، بحث کنند ولی در منافع ملی هم صدا و نظر باشیم.

    روحانی افزود: ما در مذاکرات هسته ای و در توافق برجام به مواردی و منافعی رسیدیم که غیرقابل بازگشت هست. هیچ کس نمی تواند آن را برگرداند. نه ترامپ بلکه ده ترامپ دیگر هم نمی توانند. در مذاکرات هسته ای ما قدرت سیاسی مان را جهت دنیا روشن کردیم. دیپلمات های ما آنقدر نیرومند هستند که با شش قدرت جهانی حرف بزنند و به توافق برسند و توافقی که الان آن طرف می گوید من فریب خوردم. ترامپ می گوید سر ما کلاه رفته و ایرانی ها سر ما کلاه گذاشتند. البته این هم درست نیست. مبنای ما مذاکره برد – برد بود. ما به عنوان توانمند سیاسی با قدرت ظاهر شدیم. نشان دادیم ما تنها در جنگ نیرومند نیستیم در صلح هم نیرومند هستیم. تنها در اقتصاد نیرومند نیستیم در سیاست هم نیرومند هستیم ما اتحاد جهانی علیه کشور عزیزمان ایران را شکستیم.

    حسن روحانی افزود: زمانی در شرکت ملل از نخستین ناطق تا آخرین علیه ما حرف می زدند حتی کشورهای به ظاهر دوست هم اگر علیه ما حرف نمی زدند از ما دفاع هم نمی کردند و به نفع ما چیزی نمی گفتند ولی امسال در شرکت ملل بیش از ۲۸۰ کشور دنیا حرف کشور عزیزمان ایران را می زدند فقط آمریکا و اسرائیل علیه ما حرف می زدند.

    رییس جمهور گفت: این پیروزی ماست ما در صحنه دیپلماسی جهانی پیروز شدیم. ما می گفتیم به دنبال ساختن بمب اتم نیستیم ولی آمریکا و بعضی کشورها می گفتند اینها دروغ می گویند. برجام پیروزی اخلاقی ما بود در دنیا ثابت شد ما راستگو هستیم و آنها دروغگو هستند این دستاورد غیرقابل بازگشت است.

    وی تاکید کرد: تمام فشار هایی که بر ما بود براساس پی ام دی بود. بعضی می گفتند کشور عزیزمان ایران مشغول ساخت بمب اتم هست. می گفتند این عنوان هیچگاه حل نمی شود ولی ما آن را حل کردیم و در پی آن آژانس گفت نسبت به گذشته مساله هسته ای کار نداریم و هرچه است نسبت به آینده هست. ما پیروز شدیم در یک صحنه ای که سال های طولانی علیه ما پرونده سازی می کردند. پرونده ها را بستیم و همه قطعنامه ها را لغو کردند.

    وی خاطرنشان کرد: یک کسی می گوید ممکن است بعدا علیه ما قطعنامه بدهند بله ممکن است مثل اینکه بگویند در جنگ پیروز شدیم ولی باز ممکن است علیه ما جنگ راه بیاندازند؛ بله ولی ما باز پیروز می شویم ما در یک سال نیم گذشت دوبرابر نفت فروختیم ما سرمایه گذاری متعددی انجام دادیم ما اعتبارات بزرگی از بانک ها گرفتیم و امتازهای مهمی بدست آوردیم این ها غیرقابل بازگشت است.

    رییس شورای عالی امنیت ملی تشریح کرد: تا قبل از برجام، دنیا می گفت فعالیت اتمی کشور عزیزمان ایران غیرقانونی است کشور عزیزمان ایران حق غنی سازی ندارد ولی الان از نظر آنها حق مشروع است ما حق هسته ای خود را تثبیت کردیم و در شرکت ملل اثبات شد. این حق را از کف خیابان تا نیویورک بردیم؛ به چه دلیل یک عده نادرست با مردم حرف می زنند امروز اگر آمریکا حرفی بزند دنیا آن را محکوم می کند.

    رییس جمهور با اشاره به آیاتی از قرآن گفت: قرآن به پیغمبر می گوید معاهدات فراوانی با کفار بستی ولی هر لحظه آنها نقض کردند در اینجا پیغمبر ضرر کرد؟ یک راحت لوحی پیدا شود بگوید به چه دلیل با این حال که معاهده اول را نقض کردند باز معاهده نوشتید آن کسی که نقض عهد می کند حیثیت خود را زیر پا می گذارد.

    روحانی با بیان اینکه یک وظیفه مهم دانشگاه، وظایف سیاسی است و گفتن واقعیات جهت مردم هست، گفت: در میان شما اساتید رشته های متفاوت است هر کدام به تناسب رشته خود جهت کشور بگویند. مردم در سال ۹۲ راه خود را گزینش کردند و در سال ۹۴ و ۹۶ این راه تایید کردند. عده ای می خواهند بگویند ملت راه نادرست گزینش کردند. عظمت کشور عزیزمان ایران بالا رفته است مسیر تعامل گسترده با دنیا آماده شده است است مگر می شود در دنیا امروز بدون تعامل کار کرد ما باید با هم تعامل کنیم.

    وی بیان داشت: کشور ما معضلات و مشکلاتی دارد حل آن بعهده همه مردم است ولی دانشگاه بخاطر جایگاهی که دارد وظایفی سنگین تری به عهده دارد. ما مسئله زیست محیطی کمبود آب و اقتصادی و بانکی و صندوق های بازنشستگی داریم.

    وی با اینکه دولت دو رقم در سال پرداخت می کند اگر و این رقم وارد بخش عمران شود بسیار مثمر اثر است گفت: دولت ۴۵هزار میلیارد تومان به صندوق بازنشستگی کمک می کند اینکه صندوق به چه دلیل پول ندارد بحث دیگری هست. ۴۲هزار میلیارد تومان پول یارانه می دهد مجموع این دو رقم چیزی حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان است از بودجه ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی ۹۰ هزار میلیارد تومان اینطور خرج می شود . مشکلاتی در کشور است که از قبل به این دولت ارث رسیده؛ بعضی پدر پولدار دارند ملک زمین به آنها ارث می رسد بعضی قرض به ارث می برند ما جز دسته دوم هستیم. ضمن اینکه مسئولیت داریم به دانشگاه کمک کنیم ولی از آن طرف توقع دارم همه دانشگاهیان معضلات کشور را حل کنند. من مطمئن هستم با اعتماد به هم مسیر آینده پیروزی خواهد بود

    واژه های کلیدی: مدیران جامعه | رییس جمهور | رئیس جمهور | حسن روحانی | دانشجویان | دانشگاه | مسابقه | دانشجو | ایرانی | دانشگاه | صندوق

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب زبان اصلی نظریه گراف
  • کتب قوم نگاری زبان اصلی
  • کتب ریاضیات زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های هندسه و توپولوژی
  • خرید کتاب زبان اصلی علوم تغذیه
  • خرید کتاب های تاریخ از آمازون
  • خرید کتاب زبان های برنامه نویسی زبان اصلی
  • کتاب های پزشکی ورزشی اورجینال
  • کتاب های اپیدمیولوژی اورجینال
  • خرید کتاب سینما زبان اصلی
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>