• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » کم‌توجهی شرکت تبلیغات به برگزاری هیئت‌های مذهبی ، بی‌مهری بعضی مداحان به بیا

    کم‌توجهی شرکت تبلیغات به برگزاری هیئت‌های مذهبی ، بی‌مهری بعضی مداحان به بیا

    مداح اهل بیت(ع) با صحبت‌هایی راجع به آسیب شناسی هیئت های مذهبی، جنجال به پا کرد.

    کم‌توجهی شرکت تبلیغات به برگزاری هیئت‌های مذهبی ، بی‌مهری بعضی مداحان به بیا

    به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان؛ هر سال در آستانه ماه محرم، یکی از پر دغدغه ترین و پرمخاطب ترین افراد و یا مناسبت هایی که نقل قول هر مجلس می شود، برپایی خیمه های سالار شهیدان (ع) و یا چگونگی اداره مراسم های عزاداری هست، از این روی موقعیت مناسبتی است که تا بار دیگر علم حسینی را به دست بگیریم و فرهنگ اهل بیت(ع) و آزادگی را در زمانه ای به اسلام، ضربه به دین الهی و شیعه امیرالمومنین(ع) می زنند، را به گوش جهانیان برسانیم.
    گوشی که امروزه جهت شنیدن هر نوع خبر مخالف اسلام و فرهنگ عاشورایی تیز شده است است و رسانه های شنیداری و دیداری آماده باش جهت بهره گیری منافع خود از مجالس امام حسین (ع) هستند، از این روی و با توجه به اشراف کامل مقام معظم رهبری و بیانات ایشان در دیدارهای مکرر با مداحان و بانیان هیئت های عزاداری، در گفتگویی با محمد تاری مداح اهل بیت(ع) و ریئس بسیج مداحان تهران، آفت های عزاداری و شعر هیئت را بررسی کرده ایم.
    مهمترین بخش های این مصاحبه به شرح زیر است؛
    فرهنگ سازی اهل بیت(ع) با زبان هنر تاثیرگذارتر است/ مداحی یک هنر است به شرط آنکه این هنر در جهت صحیح انجام شود / کپی برداری از ترانه خوانندگان، هنر نیست/ رسالت یک مداح احیاء فرهنگ اهل بیت (ع) است/ تمام دغدغه مقام معظم رهبری، عزت مندی و عظمت خواهی جامعه اسلامی در مجالس امام حسین (ع) و اهل بیت(ع) است/بی مهری بعضی از مداحان به بیانات مقام معظم رهبری/برگزاری همایش‌ها و نشست‌ها کاری سطحی نگری است و عمق ندارد/ بعضی از شعرهای کفریات است و آسیب به اعتقاد مردم می‌زند/هجمه دشمن در عرصه مداحی، زیاد از دیگر صنوف است
    در ادامه مشروح این گفتگو را بخوانید:

    افتخارم مداحی در مراسم رحلت امام خمینی(ره) است

    باشگاه خبرنگاران: آقای تاری با توجه به اینکه سالیان سال است در عرصه مداحی فعالیت می‌کنید، از چه اساتیدی تاثیر پذیرفته اید؟
    از سن ۱۴ سالگی وارد عرصه مداحی شده است و تا کنون بیش از ۴ دهه فعالیت در این عرصه را پشت سر گذاشته ام. از سال ۶۱ مبحث شعر آئینی را شروع کردم و از ابتدا در حوزه هنری شرکت تبلیغات اسلامی در جوار استادان بزرگی همچون مرحوم اوستا، مرحوم حمید سبزواری و مرحوم قیصر امین پور شاگردی کرده‌ام.
    از سال ۵۲ جهت ورود به عرصه مداحی ابتدا مبحث حفظ حدیث را شروع و بعد از پیروزی انقلاب در جبهه‌های جنگ جهت رزمندگان مداحی کرده‌ام و تا به امروز که نوکری در دستگاه امام حسین (ع) را ادامه می‌دهم، البته در مراسم‌های ملی، چون شهادت دکتر بهشتی، شهید رجائی و رحلت حضرت امام خمینی (ره) حضور داشتم از جمله افتخارات بنده این است که بیش از آنکه که آیت الله گلپایگانی بر بدن حضرت امام خمینی (ره) نماز بخوانند بنده به همراه آقای صادق آهنگران مداحی کردم.
    باشگاه خبرنگاران: جهت آشنایی هرچه زیاد مستمع با مفاهیم دینی چه فعالیت‌های دیگری داشته اید؟

    عبارات مهم : مقام معظم رهبری – جامعه اسلامی
    در زمینه شعر و شاعری ۹ مجموعه از شعرهای خود را انتشار کرده و اخیرا در سال گذشته کتاب مکتوب «عشق شهره» به غزلیات امام وقت (عج) که شعر انتظار است به وسیله بنیاد دعبل خزاعی به چاپ رسیده است.

    باشگاه خبرنگاران: ادبیات نسل جوان ما در فرهنگ اهل بیت (ع) چه ظرفیت‌هایی جهت تقویت کار مداحان دارد؟
    در عرصه شعر امروزه الحمدالله بسیاری از جوانان پای به عرصه میدان نهادند و استادان و بزرگان ما نیز شعرهای غنی را در این حوزه به یادگار گذاشته‌اند و مداحان ما می‌توانند از این شعرهای جهت هر چه بهتر شدن رسالت ستایشگری و تاثیر بر جامعه استفاده کنند.
    فرهنگ سازی اهل بیت (ع) با زبان هنر تاثیرگذارتر است
    باشگاه خبرنگاران: مداحی یک هنر است؟ یا شغل؟
    ما رجوع می‌کنیم به بیانات مقام معظم رهبری که ایشان این کار را هنر می‌دانند، مداحی در واقع یک هنر است به شرط آنکه این هنر در جهت صحیح انجام شود به چه دلیل که ما می‌بینیم زبان هنر و کار هنری در جامعه بسیار تاثیر گذار بوده، حال اگر یک مداح این هنر را صرف امور دینی، ولایی و اهل بیت (ع) قرآن کند، یقینا این امر هنری در جامعه با اقبال خوبی مواجه خواهد شد و تاثیرگذار خواهد بود.

    کپی برداری از ترانه خوانندگان، هنر نیست

    باشگاه خبرنگاران: مرز یکسان بین هنر موسیقی و مقوله مرثیه چیست؟
    وقتی ما مداحی را جزئی از هنر می‌دانیم به حتم جنبه‌های موسیقیایی و شعر اثر را در نظر می‌گیریم به چه دلیل که خوانندگان با تکیه بر ساز می‌خوانند، ولی یک مداح پشتیبانی از ساز‌های موسیقی ندارد و تمام هنر خود را جهت بهتر ارائه دادن نوع شعر، سبک و … به کار می‌گیرد.
    البته هنگامی صحبت از سبک به میان می‌آید منظور سبک مخصوص مداحی است نه سبک‌های مبتذل و سبک‌هایی که سنخیتی با فرهنگ اهل بیت (ع) ندارد. ما این نوع خواندن را سبک نمی‌دانم، بلکه کار‌های کپی برداری شده است از خواننده‌های داخلی و خارجی هست. کپی برداری هنر نیست، هنر یعنی اختراع یعنی زمانی که یک مداح اختراع کننده یک سبک هست. مداحی به نوعی شبیه معماری هست، کسی که کار معماری اسلامی انجام می‌دهد فرهنگ اسلامی را با واکنش‌ معماری ترکیب می‌کند مداحی هم به همین باعث سبک و سیاق خود را دارد.
    اگر قرار شد کسی جهت مداحی سبک خاصی را اختراع کند و یا ملودی بسازد باید با مفاهیم عاشورا و اهل بیت (ع) آشنایی کامل داشته باشد تا از مسیر معارف اهل بیت (ع) خارج نشود. چراکه سبک‌های مداحی در هر دوره زمانی متفاوت بوده هست، ولی شاهد سبک‌هایی هستیم که ماندگار شده است و حتی امروزه هم جان و تازگی مخصوص به خود دارد.

    رسالت یک مداح احیاء فرهنگ اهل بیت (ع) است

    باشگاه خبرنگاران: رسانه منبر از گذشته تا به امروز، جزو برترین و پر نقش‌ترین رسانه‌ها بوده، چقدر مداحان ما از رسانه که به خوبی تاثیر گذار است استفاده ابزاری و یا استفاده عمومی می‌کنند؟
    مداح یعنی رسالت داشتن. اگر این رسالت را از مداحی برداریم دیگر هیچ چیز باقی نمی‌ماند رسالت یک مداح احیای فرهنگ اهل بیت (ع) و دین است اگر در این راستا فعال بود و حرکت کرد آن رسالت به آخر رسیده هست، ولی اگر آن را فقط به خدمت در آوردن اشک مردم به کار بگیریم رسالت نیمه تمام می‌ماند به چه دلیل که گریه یک بخش مجالس مرثیه و روضه است و اهم مجالس باید به مبحث سازندگی جامعه بر طبق معارف اهل بیت (ع) بپردازد.
    باشگاه خبرنگاران: با توجه به مطالبات مقام معظم رهبری در دیدار هرساله ایشان با ذاکران اهل بیت (ع)، تا چه میزان پایه‌های ادبیات آیینی ما روی به پیشرفت بوده است؟
    اصولا مردم ما حقیقت طلب هستند اگر یک مداح به واسطه مداحی خود عدالت خواهی و عزت خواهی ائمه معصوم (ع) را تامین کند، ما شعرهای بسیاری داریم که مبین عزت و دین مردم است و باید این ایده‌ها و تفکرات در جامعه مورد توجه قرار بگیرد. تمام دغدغه بزرگان ما به خصوص مقام معظم رهبری بر این است که بعد عزت مندی و سعادت خواهی جامعه اسلامی حتما در مجالس امام حسین (ع) و اهل بیت(ع) بیان شود و در میان مردم فرهنگ سازی انجام شود.

    برگزاری همایش‌ها و نشست‌ها کاری سطحی نگری است و عمق ندارد

    باشگاه خبرنگاران: مداحان تا چه اندازه به مطالبات رهبری پاسخ داده اند؟
    مقام معظم رهبری، شخصیت بزرگی هستند که با اشراف در دنیای امروز راجع به موضوع‌های سیاسی و اجتماعی دنیا صحبت می‌کنند و می‌دانند که امروز جوامع بشری خاصه کشور کشور عزیزمان ایران چه می‌خواهد. از جمله همین صحبت‌ها بحث حماسی خوانی، عزت خواهی، عدالت گویی و عظمت خواهی اهل بیت (ع) و دین در مطالبات رهبری از مداحان است.
    سخنان و مطالبات مقام معظم رهبری از چند ناحیه به خصوص از طرف بعضی از مداحان مورد بی مهری واقع شده است هست، که اگر یک مداح توجه نکند در زمره مقصران قرار می‌گیرد. ما با نگاهی در جامعه کشور عزیزمان ایران خواهیم دید که یک مداح، رسانه‌ای در وسعت یک شهر، محله و دِه در خدمت دارد و می‌تواند به خوبی فرهنگ اسلامی را در این نوع مناطق احیا کند، البته به عقیده من مقصران مهم بانیان هیئت‌ها هستند، گاهی بانیان مجالس سفارش منفی بر خواندن و یا بیان حدیثی مخالف معارف اسلامی دارند، به تعبیر بنده این افراد ضد انقلاب‌های دینی هستند که برداشتشان از معارف اهل بیت (ع) چیزی جز گریه بر اهل بیت (ع) نیست.
    باشگاه خبرنگاران: وظیفه نهاد ها، تشکل‌ها و نخبگان ستایشگری اهل بیت (ع) جهت تحقق برنامه‌های راهبردی در آسیب شناسی کار مداحان و هیئت‌های عزاداری، برنامه ریزی‌های اجرایی، نظارت و مهندسی مجدد فرآیند‌ها چیست؟
    یکی دیگر از مقصران این مبحث مسئولان فرهنگی ما از جمله شرکت تبلیغات اسلامی هست. خطاب من به شرکت تبلیغات این هست؛ به چه دلیل کانون مداحان را بنا کردید، ولی در نشست‌ها و همایش هایتان حرفی از مطالبات رهبری و معارف اهل بیت وجود ندارد؟ برگزاری همایش‌ها و نشست‌ها کاری سطحی نگری است و عمق ندارد.
    باشگاه خبرنگاران: وظیفه ما در قبال هجمه‌های دشمن چیست؟
    همان طور که به نام بعضی مداحان تخریب ایجاد شده است است ما نمی‌توانیم با هجمه‌های دشمن درگیر شویم، بلکه باید اثری خوب را جهت مقابله با دشمن های فرهنگ سازی کنیم. متاسفانه بازدهی مجامع مداحی در مبحث پیگیری به مطالبات رهبری ضعیف عمل کرده، به چه دلیل که بانیان هیئت ها از مداحان خود شعر خوب و یا خوانش مناسب نمی‌خواهند و یا اگر کسی از مردها مداح وارد عرصه سیاسی و حماسی شود منکر صحبت‌های آن می‌شود.
    شور اگر به همراه شعور باشد، اتفاق خوبی هست. به شرطی که معارف اهل بیت (ع) و عاشورا در متن قرار بگیرد. اصولا شور در مرحله عبور و رسیدن به دعای نهایی مجالس اهل بیت (ع) هست. نسل گذشته مداحان ما ابتدا با یک روایت در وصف سیره ائمه معصوم(ع) می‌خواندند و سپس مرثیه را شروع می‌کردند، که البته این خود یکی از عوامل مخالفت‌های وقت طاغوت بود.
    باشگاه خبرنگاران: متاسفانه در بسیاری از گزارش‌های مکتوب و یا بصری شبکه‌های غربی از مداحی‌های کشور عزیزمان ایران به عنوان مداحی‌های لس آنجلسی تعبیر می‌کنند، تا چه حد این امر صحت دارد؟
    اینجا ابتدا یک پرسش مطرح می‌کنیم، که به چه دلیل شما مداحان به نوعی مداحی خود را می‌خوانید که شبکه‌های غربی و بیگانه با بهره گیری از منافع خود بگویند؛ هیئت‌های ایرانی از کاباره‌های لس آنجلسی تقلید می‌کند؟ آیا مجلس امام حسین (ع) رقص نور می‌خواهد؟ امام حسین (ع) و یارانش مظلومانه به شهادت رسیدند که ما ترانه فلان خواننده را بخوانیم؟ بعد اسم این مراسم را نوآوری می‌گذارند این نوآوری نیست، بلکه کپی برداری از ابتذال‌هاست. در واقع هنگامی هیئت‌های مذهبی و عزاداری ما خدا، امام حسین (ع) و فرهنگ دینی را فراموش کند به سمت چنین معضلات کشیده می‌شوند.

    بعضی از شعرهای آیینی آسیب به اعتقادات مردم می زند

    باشگاه خبرنگاران: به نظرتان در عنوان عاشورا و مباحث مرتبط، فرهنگ شفاهی غالب است یا فرهنگ مکتوب؟
    کسانی که در عرصه مداحی هستند نمی‌توانند نسل به نسل از روی آثار شفاهی بخواند، بلکه باید آثار مکتوب از جمله اسناد تاریخی و. در دسترس ذاکران اهل بیت (ع) قرار بگیرد.
    باشگاه خبرنگاران: شما ابتدای صحبت‌های خود به حضور جوانان در حوزه شعرهای آیینی اشاره کردید، به نظر شما ورود بعضی از ادبیات منظوم به عرصه شعر هیئت و فرهنگ اهل بیت (ع) صحیح است؟
    متاسفانه امروزه دست در حوزه شعر مداحی زیاد شده است و هر کس شعر خود را می‌گوید به روی منبر شعرهای خود را می‌خواند. بعضی از
    اشعار کفریات است و آسیب به اعتقاد مردم می‌زند که باید جلوی اجازه چاپ، نشر و حتی خواندن آن گرفته شود.
    باشگاه خبرنگاران: با توجه به اینکه خودتان هم در حوزه شعر آیینی فعالیت دارید، به چه اندازه از شعر های خود در مجالش استفاده می کنید؟
    تا ۲۰ سال در مداحی از شعرهای بزرگان استفاده کردند و اخیرا گاهی شعر‌های خودم را در مراسم‌ها می‌خوانم، همچنین خیلی از مواقع شده است که به شعرهای سعدی، حافظ و دیگر بزرگان فارسی زبان رجوع می‌کنم و جهت بیان واقع از غزلیات آن‌ها بهره می‌گیرم.

    هجمه دشمن در عرصه مداحی، زیاد از دیگر صنوف است

    باشگاه خبرنگاران: خطای احتمالی بعضی از مداحان چه تاثیری به روی ترویج فرهنگ اهل بیت (ع) دارد؟
    وقتی یک مداح جهت جوانان الگو می‌شود و بعد از آن خطای فاحشی را انجام می‌دهد، بعد جمع کردن ۱۰ یا ۱۰۰ هزار نفر از جوانان سخت هست، به همین باعث ضربه‌ای که تا الان از ناحیه خطای مداحان خورده ایم جبران سختی را به همراه داشته به چه دلیل که دشمن های ما به روی همین معضلات تبلیغ می‌کند.
    اگر فردی اشتباه می‌کند ربطی به دیگر مداحان ندارد ما جوان‌های بسیاری در عرصه مداحی داریم که پشت سر آن‌ها نماز اقتدا می‌کنیم، اشتباه در همه صنوف وجود دارد، ولیکن، چون عرصه مداحی در ارتباط با نظام جمهوری هست، مانور‌ها به روی این عرصه زیاد شده است و هجمه دشمن های به روی نابودی آن است.
    گفتگو از محدثه نعمتی

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: مقام معظم رهبری | جامعه اسلامی | فرهنگ سازی | مراسم ها | رسانه ها | باشگاه | فرهنگ | اسلامی

    کم‌توجهی شرکت تبلیغات به برگزاری هیئت‌های مذهبی ، بی‌مهری بعضی مداحان به بیا

    کم‌توجهی شرکت تبلیغات به برگزاری هیئت‌های مذهبی ، بی‌مهری بعضی مداحان به بیا

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب تکس لاتکس زبان اصلی
  • منابع اورجینال مقاومت مصالح
  • خرید کتاب های زبان اصلی تئوری الاستیسیته
  • کتاب های سخنرانی اورجینال
  • هاردکپی کتاب های بهداشت
  • دانلود منابع مرجع سیبرنتیک
  • خرید کتاب زبان اصلی جراحی قلب عروق
  • خرید کتاب های اختر فیزیک از آمازون
  • کتاب های فنی و مهندسی اورجینال
  • منابع اورجینال گوش و حلق و بینی
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>