اطلاعیه سایت
برگزاری کلاسهای آموزشی و درمانی جهت خانوادههایی با فرزندان معلول، ضرورتی است که باید شرکت بهزیستی به آن توجه کند.
به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون؛ حمید کیانیان که گروه تئاتری را با عضویت افراد دارای نیازهای خاص سرپرستی میکند، در پاسخ به این پرسش که بزرگترین چالش پیش روی این کودکان و نوجوانان چیست، گفت: «چالشی که پیش روی این بچههاست، دقیقا چالشی است که بزرگسالان کم توان نیز به آن مبتلا هستند. در خود فرورفتگی، طردشدن از جامعه، پرتوقع و تنبل بودن آسیبهایی است که این افراد به آن مبتلا هستند. این چالشها به واسطه خانواده و جامعه جهت آنها ایجاد شده است است و باید جهت برطرف کردن آن اقدام کرد.»
کیانیان شیوه برخورد غلط خانوادهها با فرزندان معلول را زاده عدم آموزش درست دانست: «وقتی در یک خانواده معلولی به دنیا میآید، آن خانواده بیش از حد به کودک خود خدمات میدهد. این سرویسدهی باعث پرتوقع و تنبل شدن بچهها میشود.
کارگردان نمایش «پرنده و فیل» افزود: حال این فرزندان وارد جامعهای میشوند که آنها را جدی نمیگیرد و خدماتی به آنها نمیدهد. آنها وارد جامعهای میشوند که شهرسازی و ایاب و ذهاب مناسب ندارد، فرهنگ درستی جهت برخورد با او وجود ندارد، قطعا باور آنها جهت بازگشت به منزل قوت میگیرد. دیده شده است است که این افراد خانهنشین شدهاند و هیچ فعالیتی انجام ندادهاند.»
خانوادههای کودکان با نیازهای خاص به آموزش نیاز دارند
او تبعات این خانهنشینی را انزوا و تنفر این افراد دانست و گفت: «جامعه هیچ امکاناتی به آنها نمیدهد، بنابراین آنها با جامعه قهر میکنند و این اتفاق زاده فرهنگ غلط ماست.»
کیانیان گفت: «در همین راستا ما اول باید فرهنگسازی در خانواده را شروع کنیم. بهزیستی موظف به برپایی کلاسهای آموزشی و درمانی شود تا خانوادهها با نوع برخورد با هر معلول آشنا شوند. میدانیم که هر معلولیت نیازمند توجه و آموزشهای تفاوت دارد ولی خانوادههای ما آمادگی مورد نیاز را ندارند. هر خانوادهای در این شرایط بسته به فرهنگ و نوع مطالعه خود با این عنوان روبرو میشود که ۹۰ درصد این برخوردها اشتباه هست. این خانوادهها باید در دورههای روان درمانی شرکت کنند و با نیاز هر کودک آشنا شوند. در عین حال باید در جامعه مانع ها را از پیش روی این افراد بردارد.
این کارگردان خاطرنشان کرد: ما پارکهای مناسبسازی شده است مخصوص این کودکان نداریم. محلههای تفریح جهت این شهروندان نداریم. در رستورانها و مراکز خرید محل رفت و آمد جهت این افراد تعبیه نشده هست. اگر این اتفاقها بیفتد قطعاً این افراد خود را جزیی از جامعه میدانند.»
وی ادامه داد: «این افراد هیچ امکاناتی ندارند. نه اتوبوس، نه مترو، نه مراکز آموزشی مستقل. تاکسی سرویس مخصوص به خود ندارند. درست است که در پایتخت کشور عزیزمان ایران جهت جانبازان ون و اتوبوس طراحی شده است است ولی محدود هست. ولی در جایی همچون مشهد نه پارک داریم و نه سینما. هیچ مرکز عمومیای جهت این افراد مناسبسازی نشده هست. پیادهروهای ما آنقدر پایین و بالا هستند که امکان رفت و آمد در آنها وجود ندارد و باید جهت تمام این معضلات چارهای اندیشید.»
برگزاری کلاسهای آموزشی و درمانی جهت خانوادههایی با فرزندان معلول، ضرورتی است که باید شرکت بهزیستی به آن توجه کند.
این هنرمند عوض کردن مدیریتی را یکی از دلایل ضعف در پیگیری به این دسته از شهروندان خواند: «در این سالها ما یاد گرفتهایم که از نهادها توقع نداشته باشیم. نهادها کاری انجام نمیدهند چون با عوض کردن هر مدیر برنامهها عوض کردن میکند. بسیاری از مدیرها صرفا بیلانسازی میکنند و بعد از رفتن آنها، مدیر تازه تمام اولویتها را عوض کردن میدهد. ما از مسئول و نهاد و سازمانی همکاری نمیخواهیم و گمان میکنم باید از مردم همکاری بخواهیم. باید یاد بگیریم در همهی رشتههای فرهنگی و هنری، خود مردم اقدام بکنند و در جهت فرهنگسازی در این امر هم بکوشند.»
وی این بخش از سخنان خود را اینطور ادامه داد: «در تمام دنیا شیوهی نگهداری از معلولان به نحوی است که عزت افراد از بین نرود.»
کیانیان سخنان خود را اینطور آخر داد: «اما مهمترین مساله عوض کردن نگاه مردم هست. ما مراکزی را ایجاد کردهایم و عدهای جهت دیدن و دل سوزاندن جهت معلولان میآیند. دلشان میسوزد و کمک مالی میکنند. ما باید معلولان را ابتدا انسان بدانیم، جهت جنسیت آنها رسمیت قائل شویم و در آخر بدانیم محدودیتهایی دارند. امیدوارم این فرهنگ غلط عوض کردن کند.
گفتنی هست؛ برنامههای روز جهانی و هفته ملی کودک از ۱۵ تا ۲۱ مهر در مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب پایتخت کشور عزیزمان ایران برگزار میشود.
انتهای پیام/
خانوادههای کودکان با نیازهای خاص به آموزش نیاز دارند
واژه های کلیدی: مراکز خرید | خانواده | کودکان | آموزشی | خانواده | فرهنگ | آموزش | برخورد