• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » پزشکی و سلامت » پیشگیری و معرفی بیماری ها » کشیدن دندان یا عصب کشی؟

    کشیدن دندان یا عصب کشی؟

    بدون شک درد دندان یکی از کلافه کننده ترین دردهاست. جهت بسیاری از افرادی که دچار دندان درد می شوند، شرایطی پیش می

    کشیدن دندان یا عصب کشی؟

    بدون شک درد دندان یکی از کلافه کننده ترین دردهاست. جهت بسیاری از افرادی که دچار دندان درد می شوند، شرایطی پیش می آید که مجبورند دندان خود را عصب کشی کنند. ولی آیا کشیدن دندان بهتر است یا عصب کشی؟ اگرچه هر نوع تصمیم مهمی باید در مشورت با متخصص دندانپزشکی انجام گیرد، ولی وجود یک بیمار آگاه به اصلاح نتیجه کمک زیادی می کند.

    کشیدن دندان یا عصب کشی؟

    در گزینش بین کشیدن دندان یا عصب کشی اغلب دندانپزشکان حرفه ای معتقدند که در زیاد موارد عصب کشی گزینه ارجح هست. این امر بدین علت است که عصب کشی بر خلاف کشیدن دندان جهت حفظ دندان طراحی شده است هست. اگر چه دستاوردها در جایگزینی دندان تا جایی پیشرفت کرده است که جهت دندانپزشکان کاشت ایمپلنت روشی بسیار طبیعی تلقی می شود و ظاهر دندان کاشته شده است دقیقا مطابق دندان طبیعی هست، ولی کارشناسان همچنان معتقدند که حفظ دندان مهم و خدادادی ارجح هست. در شرایطی که درمان عصب کشی می تواند یک دندان عفونی شده است را نجات دهد، دندانپزشکان موافقند که این روش در دراز مدت در مقایسه با کشیدن دندان امن تر، کمتر تهاجمی و ارزان تر است.
    درمان عصب کشی زمانی مورد نیاز است که پالپ دندان آسیب دیده باشد. پالپ دندان اساس حیات دندان است و حاوی رگ های خونی، اعصاب و بافت همبند در داخل دندان هست. از آنجا که پالپ دندان خون و مواد مغذی را جهت دندان فراهم می کند، آسیب به پالپ جدی است و می تواند باعث فوت دندان شود. درمان عصب کشی زمانی توصیه می شود که آسیب به پالپ با بروز یک آبسه در نوک ریشه قابل مشاهده باشد.

    عبارات مهم : دندانپزشکی – دندانپزشکان
    عفونت پالپ معمولا نتیجه بروز یک حفره عمیق یا شکستن دندان هست. این شرایط باعث می شود که دندان در معرض ورود باکتری قرار گیرد. در این مرحله، درمان عصب کشی به عنوان یک روش حفظ دندان توصیه می شود. با این حال، کشیدن دندان از درمان دردناک عصب کشی جلوگیری می کند و به عنوان یک حل نهایی جهت این مسئله به کار می رود.
    در نهایت در پاسخ به پرسش گزینش بین کشیدن دندان یا عصب کشی باید این طور نتیجه گرفت که عصب کشی جهت سلامت کلی بدن شما بهتر هست. برآورد شده است است که کشیدن دندان بین ۶۸ تا ۸۴ درصد باکتری های بیشتری را در جریان خون انتشار می کند. با توجه به اینکه بدن انسان یک ارگانیسم کامل است و سلامت یکی از قسمت های بدن بر سایر قسمت های بدن تاثیر می گذارد، عصب کشی امن ترین گزینش بین دو گزینه است.

    شرایط الزام به کشیدن دندان:

    با این حال بهتر است بدانید که گاهی عصب کشی به خوبی پیش نمی رود و کشیدن دندان تنها راه نجات دندان هست. در این موارد انجام تکنیک های جایگزینی دندان به شدت توصیه می شود. جایگزینی یک دندان از مسائل مرتبط با نبود دندان مانند افت صورت، تحلیل لثه و استخوان فک، و سر خوردن دندان ها به فضای باز پیشگیری می کند.

    انتخاب بین کشیدن دندان یا عصب کشی: تصمیم نهایی

    پیش از تصمیم گیری، باید دو مورد را در نظر بگیرید: در مورد مسائل مرتبط با شرایط خود اطلاعات بیشتری کسب کنید و زیاد مطالعه کنید. تمامی مسائل، از جمله هزینه، جایگزین ها و ملاحظات قشنگی را بررسی کنید. دندانپزشکی را در منطقه خود بیابید که با وی احساس راحتی بیشتری دارید. صحبت با او به شما در اتخاذ تصمیم بهتر کمک می کند.

    شخیص و درمان

    انواع دندان درد و علل بالقوه آن

    بدون شک درد دندان یکی از کلافه کننده ترین دردهاست. جهت بسیاری از افرادی که دچار دندان درد می شوند، شرایطی پیش می

    اکثر ما حداقل یک بار در زندگی خود دچار درد ناتوان کننده دندان شده است ایم و در نخستین گام جهت آرام شدن یا بدتر شدن دندان منتظر مانده ایم. ولی دندان درد انواع مختلفی دارد. با تمایز صحیح انواع دندان درد تشخیص و درمان تسهیل می شود.
    اکثر ما حداقل یک بار در زندگی خود دچار درد ناتوان کننده دندان شده است ایم و در نخستین گام جهت آرام شدن یا بدتر شدن دندان منتظر مانده ایم.
    ولی دندان درد انواع مختلفی دارد. با تمایز صحیح انواع دندان درد تشخیص و درمان تسهیل می شود.

    انواع دندان درد:

    درد تیز و ناتوان کننده:

    این دندان درد کمتر از یک درد واقعی است و زیاد دردی نامنظم یا احساس تیر کشیدن در یک یا چند دندان هست. درد معمولا در پاسخ به یک محرک احساس می شود. بنابراین، در هنگام باز کردن دهان، جویدن، خوردن غذاهای سرد و غیره فرد دچار درد می شود. درد معمولا می آید و می رود، ولی زمانی که ظاهر می شود بسیار دردناک هست. این نوع درد می تواند ناشی از ترک، حفره یا آبسه باشد.

    حساسیت شدید دندان:

    این نوع درد مشابه آن چیزی است که در بالا گفته شد، ولی تنها زمانی احساس می شود که دندان در معرض تغییرات دمایی قرار می گیرد. در موارد شدید، حتی هوای سرد نیز می تواند درد ایجاد کند. همانطور که پوسیدگی، حفره یا آبسه می تواند عامل این درد باشد، ولی مسواک زدن محکم یا تحلیل لثه نیز از علل مرسوم آن است.

    درد مداوم و خفیف:

    درد مداوم و خفیف در بین انواع دندان درد مرسوم ترین آن هست. هرچند درد معمولا خفیف هست، ولی پایداری و عمیق و خسته کننده بودن آن می تواند مشکلی جدی تلقی شود. معمولا استفاده از داروهای مسکن درد را از بین می برد، ولی نباید به عنوان درمان استفاده شود. درد ممکن است ناشی از آسیب عصبی یا پوسیدگی دندان باشد. بنابراین باید بلافاصله به وسیله دندانپزشک بررسی شود. این درد معمولا در افرادی دیده می شود که عادت به دندان قروچه دارند.

    درد بسیار ناتوان کننده:

    از انواع دندان درد این نوع بسیار دردناک است و فرد باید سریعا به دندانپزشک مراجعه کند. در صورت امکان باید همان روز یا روز بعد درمان شروع شود. این امر به خاص در مواردی که صورت بیمار متورم شده است است ضرورت بیشتری می یابد. تورم صورت می تواند نشانه وجود عفونت دندان یا آبسه باشد.

    درد هنگام خوردن:

    اگر دندان درد فقط هنگام خوردن شما را دچار مسئله می کند، احتمالا دچار پوسیدگی یا شکستگی دندان شده است اید. در این مورد نیز باید سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید. این نوع درد معمولا با مسکن تسکین می یابد. ولی نباید درمان را به تاخیر انداخت.

    کشیدن دندان یا عصب کشی؟

    درد در پشت فک:

    احساس درد در پشت فک به اندازه سایر انواع دندان درد مرسوم نیست لیکن معمولا در افرادی دیده می شود که دچار مسئله دندان عقل شده است اند. دچار شدن به دندان عقلی که به آسانی رشد نمی کند، خبر خوبی نیست. ولی به هر حال باید سریعا درمان شود. در صورت عدم درمان، رشد نادرست دندان عقل می تواند پیامدهای بدتری جهت فرد داشته باشد.

    منبع: بولتن نیوز

    واژه های کلیدی: دندانپزشکی | دندانپزشکان | دندانپزشک | خوردن غذا | سر خوردن | دندان | انواع | احساس

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب های مکانیک بدن دگردیس از آمازون
  • منابع اورجینال ساختمان داده
  • خرید کتاب زبان اصلی نوسازی و طراحی داخلی
  • دانلود منابع مرجع تبلیغات
  • خرید کتاب زبان اصلی فن آوری
  • خرید کتاب های رادیولوژی از آمازون
  • خرید کتاب های تاریخ از آمازون
  • دانلود منابع مرجع طب آزمایشی
  • کتاب خارجی معروف
  • خرید کتاب ایمونولوژی زبان اصلی
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>